Achterstand in groep 1?

01-04-2020 10:42 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is in februari 5 geworden en zit in groep 1. Nu waren er al wat berichten en kreeg hij extra ondersteuning en nu ook RT voor taal en rekenen. Ik kreeg vandaag bericht van de docent dat ze met ons wil bellen over zijn achterstand.

Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.

Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
Eerst horen wat ze te melden hebben?
Chocolade, altijd goed!
wacht eerst het gesprek met school even af.

de uitstroom richting Havo/VWO komt meer daar het type ouders dat deze school kiest, dan de aanpak van de school.
Of je wacht het belletje even af.
Ja tuurlijk wacht in het belletje af :). Hij heeft inmiddels al RT en ik ben dus erg benieuwd of dit gangbaar is voor groep 1. Mijn beeld bij groep 1 is gewoon vertrouwd raken met school en dingen ontdekken.
lilalinda schreef:
01-04-2020 10:44
wacht eerst het gesprek met school even af.

de uitstroom richting Havo/VWO komt meer daar het type ouders dat deze school kiest, dan de aanpak van de school.
Het zal absoluut beide zijn, het type onderwijs is vrij pittig. Ik heb hier zelf op school gezeten.
TiumPerfectum schreef:
01-04-2020 10:48
Mijn beeld bij groep 1 is gewoon vertrouwd raken met school en dingen ontdekken.
dat is toch Groep 0?
TiumPerfectum schreef:
Het zal absoluut beide zijn, het type onderwijs is vrij pittig. Ik heb hier zelf op school gezeten.
je kunt van een VMBO-leerling geen VWO-er maken hoor, als school
lilalinda schreef:
01-04-2020 10:49
dat is toch Groep 0?
Groep 0 hebben ze niet overal.
In groep 1 al RT? Mag een kleuter alsjeblieft ook gewoon nog even kleuter zijn? Van dit soort berichten word ik echt naar en ik ben nota bene zelf juf.
Natte tosti..
Groep 0 heeft vooral te maken met wanneer je kind jarig is en het gekozen beleid van school op dat vlak.

Ik denk dat TO even relax moet doen. Overal in groep 1 worden er dingen getest en als kind onder vast gestelde normen en /of het landelijke gemiddelde zit ( citoscores bijv) dan gaan ze even overleg hebben met de ouder over wat ze kind gaan en kunnen aanbieden.

Meer niet. Heel normaal op bijna elke school. En ja vanaf groep 1.

RT, dat vind ik wel een beetje gek/vroeg. Of er moet echt een duidelijke goede reden zijn.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2020 10:53
In groep 1 al RT? Mag een kleuter alsjeblieft ook gewoon nog even kleuter zijn? Van dit soort berichten word ik echt naar en ik ben nota bene zelf juf.
Ja, RT vind ik ook wel vroeg. Op onze school doen ze dat niet bij de kleuters. Wel andere vormen van begeleiding trouwens, maar geen RT.
lilalinda schreef:
Kunnen de ouders wel van een VMBO-leerling een VWO-er maken?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
TiumPerfectum schreef:
Ja tuurlijk wacht in het belletje af :). Hij heeft inmiddels al RT en ik ben dus erg benieuwd of dit gangbaar is voor groep 1. Mijn beeld bij groep 1 is gewoon vertrouwd raken met school en dingen ontdekken.
Als hij afgelopen februari 5 is geworden zit hij dus al meer dan een jaar op school, dan ben je de fase van het vertrouwd raken met school wel voorbij en wordt er gekeken naar bepaalde vaardigheden/ontwikkelingen (sociaal, mentaal, motorisch ect.) die bij een bepaalde leeftijd horen. En “lezen en rekenen” klinkt als iets heel zwaars en niet passends bij groep 1, maar daar is het meer getallen en getallenspelletjes, rijmen, ect., op een speelse manier met letters en getallen bezig zijn.
Veel scholen hebben een protocol waarin staat wat een groep 1 leerling zou moeten kunnen om door te gaan naar groep 2. Jij zegt hij kent letters, misschien kent hij er niet genoeg? Hij is 5, dat betekent dat hij al een paar maanden groep 0 is geweest en nu een half jaar groep 1 heeft gedraaid. Wellicht is het gewoon iets kleins waar ze aandacht aan willen besteden en bestaat de achterstand uit wat letters en wat rekenvaardigheden. Even aanhoren. Vind je het dan alsnog te hoog gegrepen, kan je toch altijd nog naar andere scholen kijken?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
haarklover schreef:
01-04-2020 11:06
Ja hoor, gewoon met de zweep erover.
ik geef mn bek ook maar een douw
lilalinda schreef:
Nee maar hoe meer ondersteuning en aandacht, hoe groter de kans dat je het hoogst haalbare eruit kunt slepen natuurlijk. Je valt als gemiddelde leerling misschien ook eerder negatief op tussen de norm van havo/VWO.
tiumperfectum wijzigde dit bericht op 01-04-2020 11:33
15.26% gewijzigd
Ze kennen hier op school alleen groep 1, hij zit dus inderdaad nu een jaar op school. RT speelt al een maand of 4.
haarklover schreef:
01-04-2020 11:06
er zit een hele hoge correlatie tussen opleidingsniveau van de ouders en dat van hun kinderen

als de school van TO veel Groep 8ers heeft die naar het VWO gaan, is het een:
- Goeie wijk
- Blanke school
- Hoog opgeleide ouders
- Intelligente ouders
- Met hoogopgeleide-ouder-hobbies (voorlezen, theater etc)

En soms zitten er ook kinderen op die school, die geen VWO gaan doen, en dat is prima
Luci_Morgenster schreef:
01-04-2020 10:53
Groep 0 heeft vooral te maken met wanneer je kind jarig is en het gekozen beleid van school op dat vlak.

Ik denk dat TO even relax moet doen. Overal in groep 1 worden er dingen getest en als kind onder vast gestelde normen en /of het landelijke gemiddelde zit ( citoscores bijv) dan gaan ze even overleg hebben met de ouder over wat ze kind gaan en kunnen aanbieden.

Meer niet. Heel normaal op bijna elke school. En ja vanaf groep 1.

RT, dat vind ik wel een beetje gek/vroeg. Of er moet echt een duidelijke goede reden zijn.
En het plan wat er lag om de kleutertoetsen weg te halen was ik dus ook groot voorstander van. Groep 1!! Kinderen van 4-5 jaar! Het is al zo lang bewezen dat er nou eenmaal kinderen zijn die wat meer tijd nodig hebben om te gaan leren. Daar is echt helemaal niks mis mee op die leeftijd. Voor kleuters is nog altijd het belangrijkste wat er geleerd moet worden het omgaan met elkaar, het ontwikkelen van de motoriek, de fantasie etc. De cognitieve functies volgen echt wel.
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2020 12:31
En het plan wat er lag om de kleutertoetsen weg te halen was ik dus ook groot voorstander van. Groep 1!! Kinderen van 4-5 jaar! Het is al zo lang bewezen dat er nou eenmaal kinderen zijn die wat meer tijd nodig hebben om te gaan leren. Daar is echt helemaal niks mis mee op die leeftijd. Voor kleuters is nog altijd het belangrijkste wat er geleerd moet worden het omgaan met elkaar, het ontwikkelen van de motoriek, de fantasie etc. De cognitieve functies volgen echt wel.
Ik vind het echt geen probleem om te kijken wat een kind wel en niet al kan, ook op de kleuterschool.
En of je daar iets mee moet bij 4 jarigen, als school of ouder vind ik dan weer een andere zaak. Van mij mag dat wel veranderen in wel of niet al willen. Of daar pas een jaar later naar kijken.

Het is namelijk wel handig als ze bepaalde dingen wel al kunnen voor in groep 3.
Handig, maar absoluut geen must. De kinderen die daar aan toe zijn kunnen het toch al wel is mijn ervaring, iets met intrinsieke motivatie en leergierigheid.
Natte tosti..
Zoon zit op vwo en heeft ook rt. Zegt dus ook niets. Maar als hij een achterstand heeft en die achterstand wordt nu misschien groter door de omstandigheden waarin we zitten dan is het toch geen ramp als hij nog een jaartje in groep 1 zit. Om daarvoor nu gelijk van school te veranderen.
Ik vermoed dat ze gewoon gaan bespreken wat je de aankomende zes weken met zoon thuis kan doen, nu RT wegvalt
Bladiebladiebla2016 schreef:
01-04-2020 15:38
Zoon zit op vwo en heeft ook rt. Zegt dus ook niets. Maar als hij een achterstand heeft en die achterstand wordt nu misschien groter door de omstandigheden waarin we zitten dan is het toch geen ramp als hij nog een jaartje in groep 1 zit. Om daarvoor nu gelijk van school te veranderen.
Dat is het nou juist, in groep 1 al RT en blijven zitten vind ik vrij extreem. In een klas waar er nog niet zoveel eisen zouden moeten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven