Achterstand in groep 1?
woensdag 1 april 2020 om 10:42
Onze oudste is in februari 5 geworden en zit in groep 1. Nu waren er al wat berichten en kreeg hij extra ondersteuning en nu ook RT voor taal en rekenen. Ik kreeg vandaag bericht van de docent dat ze met ons wil bellen over zijn achterstand.
Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.
Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.
Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
vrijdag 3 april 2020 om 22:15
Het is niet ongebruikelijk om te kijken naar ‘dyslectische kenmerken’ bij kleuters. Klinkt mss raar, maar die zijn ook bij jonge kinderen wel te herkennen, bijvoorbeeld moeite hebben om de kleuren snel te benoemen, of liedjes te onthouden. Juist door dat al in groep 1-2 te observeren, kun je het aanvankelijk lezen beter ondersteunen. De leerkracht van groep 3 weet dan vanaf de eerste dag dat hij/zij alert moet zijn dat bij kinderen met dyslectische kenmerken het leren lezen moeilijker kan zijn.
Wij zetten in de laatste maanden van groep 2 bij deze kinderen ook een programma in dat leesproblemen in groep 3 vermindert.
zaterdag 4 april 2020 om 22:18
Verschrikkelijk zeg... bij mijn zoontje hetzelfde verhaal in groep 1 en 2...cito’s scoorde hij v- op zowat alles... bezorgde juf tijdens ouderavond sprak over niet voldoen aan leevoorwaarden en niet klaar voor groep drie....blablabla... en toen vroeg ik haar: ‘weet u al dat hij kern 5 boekjes kan lezen’ en dat hij over het tiental rekent?...Ahumm...nee...dat wist ze niet...
Sinds toen kreeg zoontje wat meer individuele aandacht, zodat ze echt snapten wat hij wel kon en niet kon...ondanks z’n slechte scores en rapporten in groep 1 en 2 doet hij het nu helemaal super in groep 3, en krijgt zelfs pluswerk.
Laat kinderen alsjeblieft spelen in groep 1 en 2... in groep 3 begint het echte werk, en echt goede leerkrachten hebben snel in de gaten welke kinderen dan echt extra begeleiding nodig hebben, en welke gewoon geen zin/niet klaar ervoor zijn.
Sinds toen kreeg zoontje wat meer individuele aandacht, zodat ze echt snapten wat hij wel kon en niet kon...ondanks z’n slechte scores en rapporten in groep 1 en 2 doet hij het nu helemaal super in groep 3, en krijgt zelfs pluswerk.
Laat kinderen alsjeblieft spelen in groep 1 en 2... in groep 3 begint het echte werk, en echt goede leerkrachten hebben snel in de gaten welke kinderen dan echt extra begeleiding nodig hebben, en welke gewoon geen zin/niet klaar ervoor zijn.
zaterdag 4 april 2020 om 22:35
Dat klopt...digijuf schreef: ↑03-04-2020 22:15Het is niet ongebruikelijk om te kijken naar ‘dyslectische kenmerken’ bij kleuters. Klinkt mss raar, maar die zijn ook bij jonge kinderen wel te herkennen, bijvoorbeeld moeite hebben om de kleuren snel te benoemen, of liedjes te onthouden. Juist door dat al in groep 1-2 te observeren, kun je het aanvankelijk lezen beter ondersteunen. De leerkracht van groep 3 weet dan vanaf de eerste dag dat hij/zij alert moet zijn dat bij kinderen met dyslectische kenmerken het leren lezen moeilijker kan zijn.
Wij zetten in de laatste maanden van groep 2 bij deze kinderen ook een programma in dat leesproblemen in groep 3 vermindert.
Alleen vraag ik me wel af of er ook naar dyscalculie kenmerken gekeken wordt bij kleuters?
Mijn dochter haar kleuterjuf (die ze 3 jaar gehad heeft !!) zei achteraf toen mijn dochter haar dyscalculie verklaring kreeg (in groep 5) :
Ik had het moeten zien, ik had die link moeten leggen waarom ze niet begreep dat 4 kleurpotloden bij het cijfer 4 horen.
en waarom ze niet begreep wat meer was en wat minder
Maar daar zijn ze dus aan voorbij gegaan. Iets wat de kleuterjuf tot op de dag van vandaag nog heel erg vindt.
Dat ze het niet gemerkt heeft. Terwijl blijkbaar alle tekens er waren....
Ik neem haar persoonlijk niets kwalijk, een juf moet tegenwoordig al zoveel zien en observeren
zondag 5 april 2020 om 08:21
Als de ouders genoeg geld hebben kan het. Ik heb een vriendin die cognitief Mavo niveau had.
Hoogopgeleide vader (en dan echt hoog, inclusief prestigieus beroep van pa). Mijn vriendin ging naar de Mavo maar werd daarna via Luzac, bijles en de hele santekraam opgekrikt naar vwo.
Op de universiteit liep ze volledig vast natuurlijk. Het heeft haar zelfvertrouwen enorm beschadigd.
En on topic: TO ik heb er ook eentje in groep 1 en daar wordt niet van verwacht wat jij beschrijft, die mag echt kleuter zijn.

zondag 5 april 2020 om 08:25
Begrijpelijk. Wat een zielig verhaal.Dubbeljus schreef: ↑05-04-2020 08:21Als de ouders genoeg geld hebben kan het. Ik heb een vriendin die cognitief Mavo niveau had.
Hoogopgeleide vader (en dan echt hoog, inclusief prestigieus beroep van pa). Mijn vriendin ging naar de Mavo maar werd daarna via Luzac, bijles en de hele santekraam opgekrikt naar vwo.
Op de universiteit liep ze volledig vast natuurlijk. Het heeft haar zelfvertrouwen enorm beschadigd.
zondag 5 april 2020 om 08:31
*TanteSjaan* schreef: ↑03-04-2020 11:57Een goede juf wel, maar niet alle leerkrachten zijn goed of hebben goed inzicht in kinderen.
Dat niet alleen, een juf wordt ook onderdeel van een schoolcultuur en kiest ook voor een bepaalde school.
Een juf die kiest voor een prestatiegerichte school gelóóft daar waarschijnlijk in, of is zelf ook zo van karakter. Dat maakt het nog niet het juiste.
Juffen zijn geen wetenschappelijk onderzoekers naar wat objectief de beste methode is voor de gemiddelde kleuter. Ze zijn mensen met persoonlijke voorkeuren die jaren worden ondergedompeld in een bepaald schoolregime. Daar raken ze ook door beïnvloedt.
Als je wel zou kijken naar wetenschappelijk onderzoek dan is de consensus dat zo vroeg de nadruk op het cognitieve leggen en toetsen, voor verreweg de meeste kleuters niks oplevert. Veel scholen komen er ook van terug.
zondag 5 april 2020 om 09:10
Gister heeft mijn oudste een ijsje uit de vriezer gepakt voor hemzelf en zijn broertje. Zegt hij helemaal blij ''Yes er zijn er nog twee dan kunnen wij allebei morgen nog een ijsje eten''
Hij snapt het echt wel volgens mij, hij is nieuwsgierig, stelt heel veel vragen over van alles en nog wat. Ik vind het super lastig. Man en ik zijn allebei overgestapt van Jenaplan/Montessori naar een strengere school omdat dat losse niet bij ons paste en nu heb ik toch zelf moeite met dat schoolse.
We gaan kijken hoe het in groep 2 gaat met een andere juf.
Hij snapt het echt wel volgens mij, hij is nieuwsgierig, stelt heel veel vragen over van alles en nog wat. Ik vind het super lastig. Man en ik zijn allebei overgestapt van Jenaplan/Montessori naar een strengere school omdat dat losse niet bij ons paste en nu heb ik toch zelf moeite met dat schoolse.
zondag 5 april 2020 om 11:03
TiumPerfectum schreef: ↑05-04-2020 09:10Gister heeft mijn oudste een ijsje uit de vriezer gepakt voor hemzelf en zijn broertje. Zegt hij helemaal blij ''Yes er zijn er nog twee dan kunnen wij allebei morgen nog een ijsje eten''
Maar volgens mij maak je hier een denkfout. Jullie probleem zit niet in 'los' of 'schools' maar in 'prestatiegericht'.
Los en schools (zefstandig werken of klassikaal bedoel je denk ik?) kunnen los staan van prestatiegericht.
Zo is de Vrije School heel schools en gestructureerd (zeker niet 'los') maar helemaal niet prestatiegericht. En zo ken ik een Montessori die enorm prestatiegericht en elitair is (90% vwo uitstroom) maar wel 'los'.
En de gemiddelde openbare basisschool is volgens mij schools maar verschilt in prestatiegerichtheid.
Je moet het echt per school bekijken. Het kan in jullie geval misschien geen kwaad om eens een rondleiding aan te vragen bij een 'gewone', schoolse school in de buurt. Al is het maar om eens een ander beeld te krijgen.
zondag 5 april 2020 om 14:26
Dat zit bij ons wel in het observatiesysteem! Maar ik ben bang dat niet alle scholen er alert op zijn.fanatic schreef: ↑04-04-2020 22:35Dat klopt...
Alleen vraag ik me wel af of er ook naar dyscalculie kenmerken gekeken wordt bij kleuters?
Mijn dochter haar kleuterjuf (die ze 3 jaar gehad heeft !!) zei achteraf toen mijn dochter haar dyscalculie verklaring kreeg (in groep 5) :
Ik had het moeten zien, ik had die link moeten leggen waarom ze niet begreep dat 4 kleurpotloden bij het cijfer 4 horen.
en waarom ze niet begreep wat meer was en wat minder
Maar daar zijn ze dus aan voorbij gegaan. Iets wat de kleuterjuf tot op de dag van vandaag nog heel erg vindt.
Dat ze het niet gemerkt heeft. Terwijl blijkbaar alle tekens er waren....
Ik neem haar persoonlijk niets kwalijk, een juf moet tegenwoordig al zoveel zien en observeren
zondag 5 april 2020 om 14:29
Het verschilt echt enorm per school! Ik werk op een ‘gewone’ openbare basisschool, maar we werken niet op een schoolse manier. Er is bij ons veel ruimte voor initiatief van kinderen en om dingen op hun eigen manier te leren en ontdekken.Dubbeljus schreef: ↑05-04-2020 11:03En de gemiddelde openbare basisschool is volgens mij schools maar verschilt in prestatiegerichtheid.
Je moet het echt per school bekijken. Het kan in jullie geval misschien geen kwaad om eens een rondleiding aan te vragen bij een 'gewone', schoolse school in de buurt. Al is het maar om eens een ander beeld te krijgen.
zondag 5 april 2020 om 21:17
Nou ja, wat is erg... Wij hadden in groep 3 al vermoedens.
Het ligt natuurlijk ook aan je kind he, sommige kinderen vinden het vreselijk dat ze iets niet kunnen.
Anderen accepteren het en proberen er mee te leven.
Mijn dochter valt in de laatste categorie.
Maar dat betekent niet dat het makkelijk is voor haar. Ze loopt regelmatig tegen dingen aan, die haar enorm boos kunnen maken
Want ze ziet het gewoon niet. Ze vindt het niet erg dat ze het niet kan, maar wel erg dat ze iets moet doen soms wat in haar ogen niet klopt
Om maar een voorbeeld te noemen : Delen met restgetallen. Hoeveel is 20:3
nou dat bestaat volgens haar niet, want de som is fout. Die moet zijn 21:3
Maar nee het is wel goed en het antwoord moet zijn 6 (want 6x3 =18) en dan 2 over.
dus 6, rest 2
Maar het duurt even voordat ze dat helemaal begrijpt.
dinsdag 7 april 2020 om 09:28
fanatic schreef: ↑05-04-2020 21:17Nou ja, wat is erg... Wij hadden in groep 3 al vermoedens.
Het ligt natuurlijk ook aan je kind he, sommige kinderen vinden het vreselijk dat ze iets niet kunnen.
Anderen accepteren het en proberen er mee te leven.
Mijn dochter valt in de laatste categorie.
Maar dat betekent niet dat het makkelijk is voor haar. Ze loopt regelmatig tegen dingen aan, die haar enorm boos kunnen maken
Want ze ziet het gewoon niet. Ze vindt het niet erg dat ze het niet kan, maar wel erg dat ze iets moet doen soms wat in haar ogen niet klopt
Om maar een voorbeeld te noemen : Delen met restgetallen. Hoeveel is 20:3
nou dat bestaat volgens haar niet, want de som is fout. Die moet zijn 21:3
Maar nee het is wel goed en het antwoord moet zijn 6 (want 6x3 =18) en dan 2 over.
dus 6, rest 2
Maar het duurt even voordat ze dat helemaal begrijpt.
Kun je haar niet beter leren wat decimalen zijn? Als je mij zo zou leren delen 'met restgetallen' (wat zijn dat in godsnaam?), dan zou ik er ook niks van snappen (en ik heb gymnasium en had 99% score op mijn eindcito).
dinsdag 7 april 2020 om 09:31
nu ben ik al heul oud, restgetallen kreeg je al op de "lagere school" hoor, heeft niks met gymnasium te maken
lilalinda wijzigde dit bericht op 07-04-2020 09:57
0.49% gewijzigd
dinsdag 7 april 2020 om 09:53
Hoe ga jij iemand leren wat een (decimale) breuk is als zij al niet snapt wat een rest is?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 7 april 2020 om 11:08
Ik ben het wel met Dubbeljus eens eigenlijk. Voor mij zou dit ook totaal onlogisch zijn en ik heb geen dyscalculie.haarklover schreef: ↑07-04-2020 09:53Hoe ga jij iemand leren wat een (decimale) breuk is als zij al niet snapt wat een rest is?
dinsdag 7 april 2020 om 11:33
20:3=TiumPerfectum schreef: ↑07-04-2020 11:08Ik ben het wel met Dubbeljus eens eigenlijk. Voor mij zou dit ook totaal onlogisch zijn en ik heb geen dyscalculie.
Je hebt 20 knikkers, die verdeel je eerlijk met 3 kinderen. Hoeveel knikkers krijgt iedereen? Iedereen krijgt er 6 en er blijven er 2 over. Dit is groep 5 werk.
Later komt de stap naar breuken en decimalen. Want als je taarten verdeeld kan je de 2 taarten die overblijven wel in stukken snijden.
dinsdag 7 april 2020 om 12:43
Klopt !! inderdaad groep 5 werk.Gatinmijnsok schreef: ↑07-04-2020 11:3320:3=
Je hebt 20 knikkers, die verdeel je eerlijk met 3 kinderen. Hoeveel knikkers krijgt iedereen? Iedereen krijgt er 6 en er blijven er 2 over. Dit is groep 5 werk.
Later komt de stap naar breuken en decimalen. Want als je taarten verdeeld kan je de 2 taarten die overblijven wel in stukken snijden.
Of ik haar niet beter uit kan leggen wat een decimaal is? Nou nee.
dat is nog abstracter voor een dyscalcuut.
ze weet nu hoe het werkt.
en dan zien we volgend jaar wel hoe ze de breuken oppakt (Gatinmijnsok, welk schooljaar gaat over de Decimalen? Is dat ook groep 6?)
dinsdag 7 april 2020 om 16:00
Ja ik ben ook heul oud en ik bedoel dat slimmere kinderen juist geen hout begrijpen van restgetallen maar wel van decimalen. Als je toch deelt, waarom dan niet helemaal en waarom getallen achterhouden? Dat zou ik me als 10 jarige afvragen.
dinsdag 7 april 2020 om 16:06
Gatinmijnsok schreef: ↑07-04-2020 11:3320:3=
oh als je het over knikkers hebt... ja, dan snijdt het hout. Maar ik moet zeggen dat ik dit veel moeilijker vindt dan abstract rekenen. Als je mij vraagt deel 20 door 7 dan denk ik ook gelijk dat het er 21 zouden moeten zijn. Of 20 door 6, dan moet ik echt even denken wat dat voor gekke vraag is.
dinsdag 7 april 2020 om 16:17
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het kind is 5! En nu al alle registers opentrekken met RT vind ik best pittig (en ben dan ook bang voor het zelfvertrouwen van zo'n hummeltje).MevrouwTomatensoep schreef: ↑01-04-2020 10:53In groep 1 al RT? Mag een kleuter alsjeblieft ook gewoon nog even kleuter zijn? Van dit soort berichten word ik echt naar en ik ben nota bene zelf juf.
Mijn tante is basisschool juffrouw geweest en die zegt ook dat intelligentie bij kinderen niet zo zeer te meten is aan hoeveel ze weten, maar vooral hoe snel ze dingen oppakken en daarmee vertrouwd raken. Dat dit bij kleuters enorm kan verschillen zegt in haar optiek niet altijd iets over de toekomst of de intelligentie van een kind. Ze heeft vaak kinderen in groep 1 of 2 gehad die wat meer moeite hadden met meekomen en in groep 3/4 gewoon konden presteren/mee konden komen. Ik vind voor een 5 jarige dit nogal heftig allemaal...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 7 april 2020 om 16:23
Volgens mij is onze bloedeigen koning daar een goed voorbeeld van. Met de juiste begeleiding en de juiste structuren en de juiste huiswerk klassen. En hij is destijds van het VCL in Den Haag gegaan, omdat hij het jaar anders zou moeten doubleren.
In Engeland zie ik het ook geregeld dat kinderen die niet bovengemiddeld intelligent zijn wel hoog scoren op de GCSE en A-level examens. Die kinderen gaan doorgaans wel naar de fee paying scholen. Ik heb destijds voor twee vakken mijn eindexamen op het Luzac gedaan en ook daar was de begeleiding anders dan op een reguliere school.
De vraag is alleen of je als ouder/school nu al zo ontzettend moet pushen. Er uit halen wat erin zit vind ik persoonlijk prima - en als daar op een gegeven moment wat begeleiding in de vorm van RT voor nodig is of een huiswerk klas, ook goed. Maar een kind van 5 zo pushen om te presteren vind ik een ander verhaal. Ook voor zijn zelfvertrouwen...
TO: Mag ik vragen waarom je bewust voor deze school gekozen hebt? Zou je het erg vinden als jouw kind straks geen VWO doorstromer blijkt te zijn? Niet dat dit bij een 5 jarige altijd maar meteen duidelijk is (zie ook mijn vorige post).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 7 april 2020 om 19:21
Man en ik zijn beide van de Montessori en Jenaplan afgegaan als kind omdat we structuur misten. Ik ben naar deze school gegaan en vond de strakke lijnen heel erg fijn. Uitstroom is niet belangrijk voor ons.Baggal schreef: ↑07-04-2020 16:23Volgens mij is onze bloedeigen koning daar een goed voorbeeld van. Met de juiste begeleiding en de juiste structuren en de juiste huiswerk klassen. En hij is destijds van het VCL in Den Haag gegaan, omdat hij het jaar anders zou moeten doubleren.
In Engeland zie ik het ook geregeld dat kinderen die niet bovengemiddeld intelligent zijn wel hoog scoren op de GCSE en A-level examens. Die kinderen gaan doorgaans wel naar de fee paying scholen. Ik heb destijds voor twee vakken mijn eindexamen op het Luzac gedaan en ook daar was de begeleiding anders dan op een reguliere school.
De vraag is alleen of je als ouder/school nu al zo ontzettend moet pushen. Er uit halen wat erin zit vind ik persoonlijk prima - en als daar op een gegeven moment wat begeleiding in de vorm van RT voor nodig is of een huiswerk klas, ook goed. Maar een kind van 5 zo pushen om te presteren vind ik een ander verhaal. Ook voor zijn zelfvertrouwen...
TO: Mag ik vragen waarom je bewust voor deze school gekozen hebt? Zou je het erg vinden als jouw kind straks geen VWO doorstromer blijkt te zijn? Niet dat dit bij een 5 jarige altijd maar meteen duidelijk is (zie ook mijn vorige post).