Herinneringen school.

21-03-2020 20:36 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bijzondere, leuke herinnering aan de basisschool en middelbare school.

Op de scholen waar ik opgezeten heb werden soms activiteiten buiten de school georganiseerd. Leerlingen en leerkrachten gingen gezamenlijk lopend of fietsend door het verkeer. Wij gingen met de klas of meerdere klassen naar bijvoorbeeld een schouwburg, bioscoop, speeltuin, zwembad, kerk, kampeerboerderij, recreatiegebied voor sportdag. Onderweg kwamen wij auto's tegen die volgens de verkeersregels voorrang hadden. De auto's kregen geen voorrang van ons. De auto's moesten voor ons stoppen en blijven wachten. Tijdens het oversteken van wegen gingen vaak leerlingen of leerkrachten midden op de weg staan. Met gespreide armen of met de handen omhoog, om de bestuurders of bestuursters van de naderende auto's een stopteken te geven.
patrick1395 wijzigde dit bericht op 12-11-2020 08:29
4.52% gewijzigd
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
26-03-2020 23:14
Ja! Als kind...... Ik snap best dat een kind geniet van dat soort invloed. Tegenwoordig zou dat geen indruk meer maken. Auto's die stoppen tellen alleen als de bestuurders uit stappen om te applaudisseren waarschijnlijk.

Dit is imo gewoon bedoelt als feelgood topic met leuke herinneringen van vroeger, met name school.

Niet zo zuur allemaal.
Is niet zuur en het doel van dit topic snap ik wel.
Ik vind alleen dat TO heel apart praat over die herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik heb ook een soortgelijke herinnering van auto's die moesten stoppen. Was tijdens een reisje naar een pretpark. We gingen met bussen en er reed politie voor ons die het verkeer regelde. En die lieten ons door meerdere keren door rood licht rijden. Waarom dat was weet ik niet meer, maar ik vond dat ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
school was wel leuk. daar deelde ik onze eerste relatie. veel docenten waren wel tof. huiswerk maken hoefde niet veel. de kerstgala's vond ik tof want dan zag iedereen netjes uit en was de setting lekker ontspannen.
hondenmens schreef:
26-03-2020 23:25
TO, ik heb ook een soortgelijke herinnering van auto's die moesten stoppen. Was tijdens een reisje naar een pretpark. We gingen met bussen en er reed politie voor ons die het verkeer regelde. En die lieten ons door meerdere keren door rood licht rijden. Waarom dat was weet ik niet meer, maar ik vond dat ook leuk.
Omdat dat het belang onderstreepte? In een tijd dat mensen zich nog aan de regels hielden was door rood licht rijden nog bijzonder. Zeker als de politie daarbij helpt.

Dat soort momenten word ik ook blij van. Sowieso een hele leuke lagere school. Middelbare school ook. Van beiden vriendschappen tot op heden.
anoniem_396344 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 23:38
Reden: Kl*te autocorrect
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me ook dat mijn ouders en de ouders van buurkinderen (tevens klasgenoten) de gymzaal 's avonds gereedmaakten voor de rommelmarkt de volgende dag. De leerkrachten waren er toen niet. Wij, de kinderen, mochten daar dan spelen van onze ouders. We kropen in de gymtoestellen die in het hok stonden, waar je normaal niet mocht komen. Ook liepen we door heel de school met muziekinstrumenten uit de kleuterklas. Wij trots dat onze ouders op dat moment de baas waren en niet de leerkrachten.
RocketScienceFiction schreef:
26-03-2020 23:36
Omdat dat het belang onderstreepte? In een tijd dat mensen zich nog aan de regels hielden was door rood licht rijden nog bijzonder. Zeker als de politie daarbij helpt.

Dat soort momenten word ik ook blij van. Sowieso een hele leuke lagere school. Middelbare school ook. Van beiden vriendschappen tot op heden.
Welke tijd hebben jullie het eigenlijk over? Ik ben een kind van de jaren ‘80. Toen reed men zeker meer door rood dan tegenwoordig.
rumforviva schreef:
27-03-2020 00:05
Welke tijd hebben jullie het eigenlijk over? Ik ben een kind van de jaren ‘80. Toen reed men zeker meer door rood dan tegenwoordig.
1974 tot 1982. Toen was door rood rijden inderdaad normaler, net als.met drank rijden. Maar zo'n stoet met schoolkinderen met een motoragent erbij, daar stopte men voor.

Denk dat dat gewoon het nostalgische gevoel veroorzaakt. Denk dat dat nu moeilijker kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
26-03-2020 23:25
TO, ik heb ook een soortgelijke herinnering van auto's die moesten stoppen. Was tijdens een reisje naar een pretpark. We gingen met bussen en er reed politie voor ons die het verkeer regelde. En die lieten ons door meerdere keren door rood licht rijden. Waarom dat was weet ik niet meer, maar ik vond dat ook leuk.
Wij werden voor het schoolzwemmen met de bus naar het zwembad gebracht. Na het schoolzwemmen werden wij met de bus weer terug naar school gebracht. Soms kwam het voor dat wij na het schoolzwemmen, bij het zwembad op de bus moesten wachten. Wij stonden met meerdere klassen op het terrein voor het zwembad. Dat terrein was verboden voor auto's. Een enkele keer stond daar een auto geparkeerd. De bestuurster van de auto startte de motor, en wilde met de auto het terrein verlaten. De auto kon het terrein niet af, omdat wij daar met grote groepen op de bus stonden te wachten. Wij hoefden van de leerkrachten geen ruimte te maken voor de auto, omdat die in overtreding was. De auto moest blijven wachten totdat dat de bus er was die ons ophaalde, en wij wegwaren.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
26-03-2020 23:56
Ik herinner me ook dat mijn ouders en de ouders van buurkinderen (tevens klasgenoten) de gymzaal 's avonds gereedmaakten voor de rommelmarkt de volgende dag. De leerkrachten waren er toen niet. Wij, de kinderen, mochten daar dan spelen van onze ouders. We kropen in de gymtoestellen die in het hok stonden, waar je normaal niet mocht komen. Ook liepen we door heel de school met muziekinstrumenten uit de kleuterklas. Wij trots dat onze ouders op dat moment de baas waren en niet de leerkrachten.
Leuke herinneringen.

Wij hadden op de basisschool ook behulpzame ouders. Een moeder die een keertje kwam invallen in de klas, als de juffrouw afwezig was. Er waren leesmoeders en leesvaders. En handige vaders hielpen vrijwillig in de weekenden de conciërge, met het opknappen van de speelplaats. De handige vaders werden daarvoor getrakteerd op patat met bitterballen. Sommige ouders fietsten soms voor de veiligheid mee met de klas door het verkeer, als wij een activiteit buiten de school hadden. En ouders zorgden met hun eigen auto's voor vervoer van ons naar een museum, en weer terug naar school.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Patrick1395 schreef:
28-03-2020 23:43
Leuke herinneringen.

Wij hadden op de basisschool ook behulpzame ouders. Een moeder die een keertje kwam invallen in de klas, als de juffrouw afwezig was. Er waren leesmoeders en leesvaders. En handige vaders hielpen vrijwillig in de weekenden de conciërge, met het opknappen van de speelplaats. De handige vaders werden daarvoor getrakteerd op patat met bitterballen. Sommige ouders fietsten soms voor de veiligheid mee met de klas door het verkeer, als wij een activiteit buiten de school hadden. En ouders zorgden met hun eigen auto's voor vervoer van ons naar een museum, en weer terug naar school.
Tegenwoordig krijgt een leerkracht kippenvel bij het woord " ouders ".

Zoveel talenten bij al die kinderen en die ouders die daar voor opkomen. Kan me voorstellen dat je een voorstander van thuisonderwijs wordt.

On topic dan maar. Wij gingen veel naar musea. Voor altijd dankbaar!
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
27-03-2020 00:18
1974 tot 1982. Toen was door rood rijden inderdaad normaler, net als.met drank rijden. Maar zo'n stoet met schoolkinderen met een motoragent erbij, daar stopte men voor.

Denk dat dat gewoon het nostalgische gevoel veroorzaakt. Denk dat dat nu moeilijker kan zijn.
Ben jij vroeger op school weleens samen met jouw klas, en misschien ook met meerdere klassen, lopend of fietsend door het verkeer onderweg geweest?
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 schreef:
29-03-2020 22:57
Ben jij vroeger op school weleens samen met jouw klas, en misschien ook met meerdere klassen, lopend of fietsend door het verkeer onderweg geweest?
Wat heb jij toch met dat verkeer? Dit gaat toch over schoolherinneringen, ongeacht of het met verkeer te maken heeft?
Wij fietsten vroeger gewoon naar het zwembad voor de zwemlessen. En het verkeer herinner ik me niet, we deden altijd een wedstrijd wie het eerst bij het zwembad was. Ik won meestal :-D
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
29-03-2020 23:20
Wat heb jij toch met dat verkeer? Dit gaat toch over schoolherinneringen, ongeacht of het met verkeer te maken heeft?
Wij fietsten vroeger gewoon naar het zwembad voor de zwemlessen. En het verkeer herinner ik me niet, we deden altijd een wedstrijd wie het eerst bij het zwembad was. Ik won meestal :-D
Schoolherinneringen kunnen voor iedereen weer anders zijn.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
29-03-2020 23:20
Wij fietsten vroeger gewoon naar het zwembad voor de zwemlessen.
Noem het maar gewoon: wij gingen met een ingehuurde bus, dit omdat het dichtstbijzijnde (overdekte) zwembad 20 kilometer verderop was.

M.b.t. verkeer, speciaal dus voor Patrick:

Er kwam eens per jaar een grote vrachtwagen met daarin onder andere trapauto's, verkeersborden, kleden met zebrapaden daarop en echt werkende verkeerslichten naar de openbare scholen in de gemeente.

Op het schoolplein werd dan een soortement van verkeerssituatie opgebouwd en moesten wij in de praktijk verkeersregels oefenen.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 schreef:
29-03-2020 23:31
Schoolherinneringen kunnen voor iedereen weer anders zijn.
Natuurlijk, maar je vraagt steeds naar ervaringen in het verkeer, dat is toch best wel specifiek.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
29-03-2020 23:33
Natuurlijk, maar je vraagt steeds naar ervaringen in het verkeer, dat is toch best wel specifiek.
In dit topic worden ook andere schoolherinneringen gedeeld.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Patrick1395 schreef:
29-03-2020 22:57
Ben jij vroeger op school weleens samen met jouw klas, en misschien ook met meerdere klassen, lopend of fietsend door het verkeer onderweg geweest?

Ja, wie niet? Maar wat ik wel erg leuk vond is dat we met school naar Amsterdam gingen na een project over de gouden eeuw. We zijn toen in het Rembrandt huis geweest en in het Rijksmuseum. Ook nog naar het Anne Frank huis. Overal veel uitleg gehad en we wisten al aardig wat door het project, we moesten zelf zoveel mogelijk uitzoeken. Dus ook bellen, naar de bieb. Als kers op de taart een dagje naar Amsterdam.

Met een grote bus daar naar toe, iedereen broodjes, drankjes en snoep mee. Geloof dat er naast de leraar ook een moeder mee ging. Erg leuk en leerzaam en kan er met plezier aan terugdenken.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
29-03-2020 23:50
Ja, wie niet? Maar wat ik wel erg leuk vond is dat we met school naar Amsterdam gingen na een project over de gouden eeuw. We zijn toen in het Rembrandt huis geweest en in het Rijksmuseum. Ook nog naar het Anne Frank huis. Overal veel uitleg gehad en we wisten al aardig wat door het project, we moesten zelf zoveel mogelijk uitzoeken. Dus ook bellen, naar de bieb. Als kers op de taart een dagje naar Amsterdam.

Met een grote bus daar naar toe, iedereen broodjes, drankjes en snoep mee. Geloof dat er naast de leraar ook een moeder mee ging. Erg leuk en leerzaam en kan er met plezier aan terugdenken.
Op de middelbare school hadden wij ook met bussen dagtochtjes gemaakt naar grote steden. Daar kregen wij rondleidingen, en bezochten wij museums. Verder hadden wij op de basisschool, en middelbare school dagtochtjes met bussen naar pretparken gemaakt. Ik was zelf niet gek op pretparken. Ik durfde veel attracties niet in. Ik had een keer samen met een paar andere leerlingen, op een pretpark uit verveling een groot glas bier gekocht. Het was spannend, omdat leerlingen geen alcohol mochten nuttigen. De leerkrachten hadden het niet gezien. En dus kregen wij geen straf.
patrick1395 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 00:12
0.47% gewijzigd
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Afbeelding
Ik vind het echt heel bijzonder dat je zulke kleine dingen nog weet. Dat glas bier ook, haha! Wij rolden hele flessen wodka in onze slaapzak als we op kamp gingen.
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 schreef:
31-03-2020 23:49
Op de middelbare school hadden wij ook met bussen dagtochtjes gemaakt naar grote steden. Daar kregen wij rondleidingen, en bezochten wij museums. Verder hadden wij op de basisschool, en middelbare school dagtochtjes met bussen naar pretparken gemaakt. Ik was zelf niet gek op pretparken. Ik durfde veel attracties niet in. Ik had een keer samen met een paar andere leerlingen, op een pretpark uit verveling een groot glas bier gekocht. Het was spannend, omdat leerlingen geen alcohol mochten nuttigen. De leerkrachten hadden het niet gezien. En dus kregen wij geen straf.
En moest het verkeer in die grote steden ook stoppen voor deze stoet?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
01-04-2020 07:59
En moest het verkeer in die grote steden ook stoppen voor deze stoet?
De dagtochtjes waarbij wij met bussen gingen reizen waren niet onder politiebegeleiding.

Als wij vanuit de school lopend of fietsend door het verkeer gingen, moesten de auto's wel stoppen voor ons. Wij leerlingen en leerkrachten besloten zelf dat de auto's voor ons moesten stoppen, en blijven wachten. Voor de veiligheid, en het bij elkaar houden van de hele groep.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren
Patrick1395 schreef:
01-04-2020 12:44
Wij leerlingen en leerkrachten besloten zelf dat de auto's voor ons moesten stoppen, en blijven wachten.
Voor de veiligheid, en het bij elkaar houden van de hele groep.

Ja, dat klinkt best veilig!

Kinderen en leerkrachten waren uiteraard zo ontzettend goed op elkaar ingespeeld dat jullie aan minieme oogbewegingen al genoeg hadden om elkaar perfect te begrijpen en aan te geven wat er moest gebeuren.

Patrick1395 schreef:
31-03-2020 23:49
Ik had een keer samen met een paar andere leerlingen, op een pretpark uit verveling een groot glas bier gekocht.
Het was spannend, omdat leerlingen geen alcohol mochten nuttigen.

Ik vind het zo vreselijk teleurstellend om dit te lezen, waarom niet een fluitje bestellen:
het ging om de spanning van de actie an sich, niet om de hoeveelheid bier.

Jij wist dat je mogelijkerwijze later die dag kon worden ingezet bij verantwoordelijke verkeersbegeleidingskwesties.
Alcohol en verkeer met elkaar mixen is nooit een goed idee...
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Alle reacties Link kopieren
ragatanga schreef:
01-04-2020 13:04
Ja, dat klinkt best veilig!

Kinderen en leerkrachten waren uiteraard zo ontzettend goed op elkaar ingespeeld dat jullie aan minieme oogbewegingen al genoeg hadden om elkaar perfect te begrijpen en aan te geven wat er moest gebeuren.





Ik vind het zo vreselijk teleurstellend om dit te lezen, waarom niet een fluitje bestellen:
het ging om de spanning van de actie an sich, niet om de hoeveelheid bier.

Jij wist dat je mogelijkerwijze later die dag kon worden ingezet bij verantwoordelijke verkeersbegeleidingskwesties.
Alcohol en verkeer met elkaar mixen is nooit een goed idee...
Wij leerlingen en leerkrachten wisten inderdaad dat we bij elkaar moesten blijven, omdat wij allemaal samen één grote groep waren. Het bij elkaar blijven bood overzicht en veiligheid. Het was daarom duidelijk dat toen wij lopend of fietsend door het verkeer gingen, de auto's voor ons moesten stoppen, en blijven wachten.

Op de dag dat ik op een pretpark samen met een paar andere leerlingen, een groot glas bier had gekocht, werden wij met een bus vervoerd. Het glas bier was naar mijn herinnering een glas waar een liter bier in zat. Ik dronk samen met die andere leerlingen het glas leeg, omdat ik anders bang was om dronken te worden. Het is alleen niet zo fris om met meerdere mensen uit één glas te drinken. Het voordeel was dat ik niet dronken werd, en het glas sneller leeg was. Want als ik lang met het glas zou rondlopen, was de kans om betrapt te worden door leerkrachten groot.
patrick1395 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 16:34
0.61% gewijzigd
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Nou, al met al denk ik dat je een stuk braver en verstandiger was dan ik op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven