Werk & Studie alle pijlers

Kledingzaak starten

21-04-2009 21:56 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij op weg helpen?

Ik wil graag een eigen damesmodezaak. Ik heb een iemand gevonden die haar kledingzaak wil opheffen (ivm gezondheidsredenen). De overnameprijs is laag en het betreft een huurpand, A1 locatie 115m2. Waar moet ik op letten? Ik heb zelf al een aantal vragen geformuleerd, maar heb geen ervaring in het runnen van een modezaak. Heb deze achtergrond niet. Ben altijd werkzaam geweest als administratrice, hoofd financien, maar heb het zakelijke wel in me en ben communicatief sterk.

Wat me zo te binnen schiet vragen naar:

omzetcijfers, verkoopcijfers en winst navragen maand en vorig jaar en jaren daarvoor. Balans vragen

omloopsnelheid kleding

marges

merken, wat loopt wel/niet

kosten per maand

doelgroep

waarmee te onderscheiden in deze stad?

huurcontract

welk bedrag aan maandsalaris uit de zaak onttrokken

beperkingen inrichten winkel

beperkingen gemeente

welke voorraad overnemen

Ik vergeet vast een hoop nog....dit is mijn eerste gedachte er over, ben net pas gebeld. Dus als je me verder kunt helpen, heel graag!!
Had jij hier een tijd geleden ook al niet een topic over geopend?!

Zo niet, dan zeg ik wat in dat andere topic ook al gezegd is:

Waar begin je aan als je al deze vragen al stelt? Je weet er dus werkelijk he-le-maal niets van af, waarom zou je het doen???
Fleurtje, gaat hier denk ik om een lijst met vragen die TO aan de huidige eigenaar wil voorleggen. Zo niet, dan ben ik het met je eens.
Ik copy paste mn post van het andere topic even naar hier, net geplaatst:

Goh ja, exact een maand geleden reageerde ik op dit topic.

Mensen hebben jou toen wat vragen gesteld en vervolgens heb je niets meer laten horen. Nu open je een nieuw topic, met eigenlijk exact dezelfde vragen als deze openingspost.

Dan heb ik alvast een vraag aan jou:

Waarom zou men jou nog antwoord gaan geven als je

a) totaal niet ingaat op de reacties die je krijgt

b) helemaal niets meer laat horen

Twee vragen dus eigenlijk.
Dan nog, als dit vragen zijn aan de huidige eigenaar, vraag ik me nog steeds af waar ze mee bezig is.
Ik heb toch zo'n déja-vu gevoel!

Volgens mij geeft de Kamer van Koophandel veel advies bij het overnemen van een bedrijf, misschien heb je daar wat aan?
Ah, dan ben ik weg hier. Doehoeg.
Lise, heb je uberhaupt wat met de postings van Mips en Rider gedaan?!
Het gaat inderdaad nu om vragen die ik morgen wil gaan stellen. Ik geef aan dat ik niet bekend ben met het runnen van een dames modezaak.

Ik had het oude topic naar boven kunnen halen. Er is niet zo heel veel gereageerd toen volgens mij. Je mag me verwijten dat ik wel had moeten schrijven. Klopt helemaal, dat had ik nog moeten doen, mijn excuses. Op dat moment heb mijn gedachten over een eigen zaak maar even geparkeerd en ben verder gegaan met mijn huidige baan. Deze kans had ik niet meer verwacht en wilde juist nu concrete vragen formuleren voor mijn gesprek morgen en hoop iemand te vinden die vanuit eigen ervaring kan reageren.
beperkingen gemeente zou ik maar gelijk bij de gemeente zelf navragen, die mevrouw kan wel zo blij zijn dat jij de boel overneemt dat ze sommige dingen tocch "vergeet te melden"of bagatelliseert
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoewel er op het Viva-forum vaak verrassend goede adviezen worden gegeven door mensen die ontzettend veel kennis van zaken hebben, lijkt het me dat je meer informatie nodig hebt voordat je gefundeerd een beslissing kunt nemen over de overname van een kledingzaak.

Zijn er mensen in je omgeving die goed kunnen ondernemen? Heb je een accountant?

Wie kan je hierbij helpen?

Het is me nogal wat, niet alsof je een zak krentenbollen gaat kopen!
Ja heb mensen om me heen die me daarin zouden kunnen ondersteunen. Iemand die graag nog mee zou gaan om in te kopen.

Heb zojuist het topic van de vorige keer nog nagelezen....heb de laatste reacties toen niet meer gezien, maar word er nu wel erg door afgeremd. Misschien is het inderdaad een te grote stap in het diepe. Zeker omdat ik geen ervaring heb in die branche....moet wel eerlijk zeggen dat ik de toonzetting van sommigen wel hard vond. Ik vroeg om advies etc omdat ik er aan zit te denken om uit mijn saaie kantoorbaan te stappen en een kledingzaak te starten. Dus onderzoek doen, waar aan denken....dat er dan een ander topic bij gezocht wordt waarin ik mijn psychische gesteldheid op dat moment bespreek vind ik best wel ver gaan en kwetsend. Maar goed....iedereen mag schrijven wat hij of zij vindt.
Wat is daar in godesnaam kwetsend aan, Lise. Die twee topics speelden tegelijkertijd en mijn reactie was oprecht bedoeld. Dat topic was dus niet 'erbij gezocht', misschien moet je dan zelf even beter opletten met wat je waar schrijft.

Nu ik jouw reactie hier weer lees, in jouw laatste posting, denk ik helemaal: wacht nog maar even. Ja, wéér met dat andere topic voor ogen. Als je dít al kwetsend vindt... Wat als iedereen jouw toko links laat liggen omdat ze het allemaal meuk vinden?

Jee zeg, zo gek is het toch niet dat iemand zn twijfels uit door wat ie eerder gelezen heeft?
Las je die reactie van mij (over psych.gesteldheid) trouwens net pas?
Ken de eerdere topics niet maar gezien de economische vooruitzichten kan ik alleen maar zeggen: NIET DOEN!
Heb je al op www.koopjebedrijf.nl gekeken. Het is een initiatief van MKB Nederland en het Ministerie van EZ om informatie te geven over het overnemen van een bedrijf. Heb je de eerste fases al voldoende doorlopen en alle vragen beantwoord?

Orientatie: Opstellen toekomstvisie en planning

Wat voor soort bedrijf zoek ik en in welke regio?

Hoe groot mag het bedrijf zijn?

Hoeveel geld kan ik investeren?

Wat zou mijn inkomenspositie na overname zijn?

Zoekprofiel en benaderen kandidaten

Welke bedrijven zijn er te koop?

Welke bedrijven zijn interessant voor mij?

Met welke bedrijf wil ik gaan praten?

Huidige fase?

Inventariseren Analyse bedrijf en waardebepaling

Wat is de marktpositie van het bedrijf?

Wat zijn de sterke en zwakke punten van het bedrijf?

Welke kansen en bedreigingen heeft het bedrijf?

Wat is het bedrijf waard?
Hoi Fleurtje

Ik heb net aangegeven dat ik niet elke dag meer had gekeken naar het topic en had ook moeten reageren, daarvoor heb ik excuses aangeboden. Ik heb dat inderdaad toen niet gezien. Ik snap dat je het goed bedoelt hebt....ik ben er niet pissig over, maar het raakte me net wel een beetje. Maar je hebt wel een punt. Ik weet hoe ik soms kan nadenken over dingen en in mijn enthousiasme heb ik daar nu ook onvoldoende bij stil gestaan. Geeft verder niet.
quote:lise30 schreef op 21 april 2009 @ 21:56:

De overnameprijs is laag

Waarom??? Loopt het bedrijf niet goed?

"Veel starters beschouwen het overnemen van een bedrijf als dé kans op succes. In principe niet onterecht, immers, het bedrijf bestaat al, er is naamsbekendheid en als het bedrijf goed loopt is het zeer aantrekkelijk om in te stappen.

Als u overweegt een bestaande onderneming over te nemen, laat u dan door een accountant goed voorlichten over de financiële situatie van de onderneming en win vooral deskundig juridisch advies in over de voor- en nadelen van een overname.

Een ander aspect dat bij bedrijfsovername van belang is, is de prijs van overname. Het is vanzelfsprekend dat u voor goedlopende bedrijven meer betaald dan voor een minder goed lopend bedrijf. "

zzpweb
quote:schorpioentje29 schreef op 21 april 2009 @ 22:43:

Ken de eerdere topics niet maar gezien de economische vooruitzichten kan ik alleen maar zeggen: NIET DOEN!

Hier sluit ik me bij aan...

Een kledingzaak is iets wat veel mensen enorm onderschatten... in goede tijden is het al enorm moeilijk om je hoofd boven water te houden... laat staan met deze economische situatie

het is niet voor niets dat veel ondernemers in de kledingbranche liever vandaag dan vanmorgen verlost willen worden van hun zaak...

en gelukkig voor deze ondernemers zijn er ook nog naieve mensen, die denken verstand te hebben van mode (lees: precies weten wat ze zelf leuk vinden, maar niet weten wat een klant wil kopen) en die onderschatten hoe hard je moet werken om een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen, die graag een slecht lopende zaak met opgekrikte cijfers voor een leuk bedragje over willen nemen...

om nu succes te kunnen boeken met een kledingzaak moet je je voor 300% inzetten en goede kennis hebben van mode, mensen en zaken doen
Maar Lise, betekent dat dan dat je op je vorige topic alleen de eerste drie reacties hebt gelezen?

Ik kan me wel iets voorstellen bij dat enthousiasme hoor, dat is het ook niet. Enthousiasme is alleen maar toe te juichen, vind ik. Maar enthousiasme kan ook samen gaan met realiteitszin. En dat is niet lullig bedoeld.
Huurpand op A1 locatie en lage overnameprijs? Gokje, dan is de huur te hoog in verhouding tot de realiseerbare omzet.

Dat laat onverlet dat ik de tip die ik je heb gegegeven op je andere topic nog maar eens herhaal: ga eerst eens ervaring opdoen in een kledingzaak.
Het is ook niet ff leuk met kleding bezig zijn. Nee je staat elke dag 8 uur per dag op je benen, je moet zelf de inkoop doen, administratie regelen, personeel? weet je uberhaupt wel waar je aan begint??!!
quote:lise30 schreef op 21 april 2009 @ 21:56:

Ik vergeet vast een hoop nog....dit is mijn eerste gedachte er over, ben net pas gebeld.

Ik heb een beetje het gevoel dat je een beetje overhaast te werk gaat. Daarmee bedoel ik dat je na een belletje over die winkel die te koop is, pas gaat denken over zaken als "waarmee te onderscheiden in deze stad?". Dat zijn dingen die je allang helder moet hebben. Er komen vast meer kansen om een kledingwinkel over te nemen. Zorg dat je eerst een ondernemersplan maakt.

"

Vol vertrouwen werkt u uw ideeën uit. Maar uiteindelijk bent u ook zelf de persoon die de ideeën moet realiseren. Maak daarom voor u begint een kritische afweging van uw persoonlijke kwaliteiten. Wat kunt u zelf en waar heeft u hulp bij nodig? Heeft u genoeg vakkennis, vindingrijkheid, ondernemersbloed, doorzettingsvermogen en besluitvaardigheid. Kent u uw branche? Heeft u fiscale en administratieve kennis? Hoe is uw commercieel en financieel inzicht? Kunt u onderhandelen, heeft u overtuigingskracht en mensenkennis? Investeer voor u begint al in u zelf.

Een gedegen ondernemingsplan is zowel voor u, als voor uw leveranciers en investeerders van groot belang. In een ondernemingsplan schrijft u uw idee uit. In een ondernemingsplan staan zaken als: inschrijving, financiering, leveranciers, administratie, personeel, inkoop. U kunt ook een tijdlijn maken, waarmee u kunt nagaan of u nog op schema ligt.

' www.startbedrijf.nl
Bedrijfsplan is een must (hulp kvk?)

Accountant in de arm nemen om de cijfers te analyseren.

Startkapitaal bepalen.

Overname kleding( pff...moet je maar willen,is het wat)

Onderzoek verrichten naar merken.

Welke doelgroep wil je bereiken (ken je klant is een verreiste!!!)

Welke merken horen daarbij,welke kan je krijgen(veel merken hebben pioneersrecht binnen een bepaalde straal op x-aantal inwoners).

Afspraken maken met merken,lobby-en,modereseach,beurzen bezoeken.

Waar haal je collectie vandaan wat is er nog te krijgen?

(veel merken inkoop twee seizoenen vooruit,sommige voeren maandcollecties,wel belangrijk om je winkel te kunnen vullen).

Ga je alles overnemen?

Of wil je eigen naam.

Komt bij kijken belettering,advertenties,tassen laten drukken etc.

Inkoop is een vak apart.

Modekennnis,klantenkennis,omzetkennis,welke basis is een must,wat zijn de hot item's wat zijn de lokkertjes wat koopt de klant uiteindelijk etc....

Presentatie.

Hoe krijg ik de klant binnen.

Verkooptechniek.

Hoe hou ik de klant binnen

Klanten binding.

Hoe beweeg ik de klant terug te komen.

Alvast wat dingen

Nou ja..er komt dus heel veel bij kijken.
quote:"Ja heb mensen om me heen die me daarin zouden kunnen ondersteunen. Iemand die graag nog mee zou gaan om in te kopen."

Die vind je vast genoeg, mensen die leuk mee ingaan kopen, maar kan die persoon ook haar persoonlijke smaak genoeg aan banden leggen om verkoopbaar spul in te kopen.

Vooral als die persoonlijke smaak wel heel erg persoonlijk is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven