Niet schoon na miskraam

11-04-2020 19:35 11 berichten
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die niet ‘meteen’ schoon zijn na hun miskraam. Ik heb 4 en een halve week mijn eerste echo gehad waarop bleek dat het kindje te klein was. 2 weken moeten afwachten en toen alsnog het nieuws gekregen dat het niet goed was. Dik 2 weken geleden voor de eerste keer (2 dagen) de medicatie ingebracht en veel bloed en de vrucht verloren. Week later op controle bleek niet alles weg dus nieuwe mediatie voor 2 dagen. Afgelopen vrijdag weer controle en het was minimaal geslonken dus niet schoon. Nu moet ik van de gynaecoloog een week nadenken of ik mijn lichaam zelf zijn gang wil laten gaan of toch kies voor curretage.. alleen ben ik best wel bang voor die risico’s..
Hoor het graag!
Dit was precies voor mij de reden om direct voor curretage te gaan.
Je hoort zovaak dat het met medicijnen niet goed lukt en dat je dan alsnog moet.

Sterkte!
Ik heb eind vorig jaar een curretage gehad. Mijn miskraam kwam helemaal niet op gang ondanks cytotec en was anderhalve week na de pillen nog compleet in tact. Op een gegeven moment wilde ik echt graag een curretage, ik wilde er van af zijn en vond het idee dat mijn miskraam ieder moment kon beginnen als ik buiten was helemaal niks.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik vind een curretage helemaal niks. Ik heb ook jaren eerder een spontane miskraam gehad met veel krampen en heel veel bloed. Maar ergens vond ik dat makkelijker dan een curretage. Als ik internet moet geloven ben ik één van de weinige, en zover ik heb gelezen vinden veel mensen een curretage niet zo erg. Maar ik zou persoonlijk mocht het nog een keer gebeuren nog wat langer afwachten.

Risico's zijn volgens mij vrij klein. Hier niks van overgehouden in ieder geval. Sterkte!
Na mijn eerste miskraam heb ik zes weken afgewacht tot mijn baarmoeder met behulp van de medicatie "schoon" zou worden. Ik was ook bang voor de curettage, met name omdat ik dacht 'die baarmoeder heb ik nog hard nodig, voorzichtig ermee!' maar na zes weken was ik er hélemaal klaar mee en ben ik alsnog voor curettage gegaan. Ik vond de naweeën van de narcose best heftig, was er echt wel even een paar dagen van slag van, maar verder viel het alles mee. Geen bloedingen meer en alles zag er weer keurig uit. Bij de tweede miskraam ben ik niet eens aan de pillen begonnen maar heb ik meteen curettage in laten plannen.

Laat je goed voorlichten over hoe reëel de risico's zijn van de curettage, want ook ik heb begrepen dat het echt erg kleine risico's zijn. De artsen weten wat ze doen :).

Oh en ik heb twee gezonde kinderen gekregen, is helemaal goedgekomen, wens jou toe dat het ook zo mag gaan. :rose: veel sterkte gewenst want het is mooi k*t wat je nu overkomt.
Ik had trouwens een poliklinische curretage. Schijnt minder risico vol te zijn, maar onder narcose lijkt mij toch "fijner".
Alle reacties Link kopieren
Hier 1x spontane mk wel schoon.
En 2x mk opgewekt dmv Cytotec. Ook 2x niet schoon.

De eerste keer lang rondgelopen met restweefsel dat er niet uit wilde komen. Is uiteindelijk dmv een hysteroscopie verwijderd.

De tweede keer ook restweefsel, best veel. Daarom uiteindelijk toch maar gecuretteerd ondanks dat ik dat ivm de mogelijke risico’s niet wilde. Maar het moest nu.

Helaas heb ik nu wel Asherman. Na de curettage is de verkleving redelijk snel verholpen omdat ik merkte dat het niet in de haak was. Gelukkig daarna blijvend zwanger.
Ruim 1.5 jaar later helaas weer een verkleving weg moeten laten halen.

Ik snap jou angst voor curettage dus heel goed. De kans op asherman is klein maar je weet van te voren gewoon niet of jij diegene zal zijn die er last van krijgt.
Anderzijds is lang rondlopen met restweefsel ook erg rot. Het is lastig ☹️
Vervelend zeg. Hier alleen ervaring met miskramen en een curettage. Heeft de arts gezegd hoe groot de kans is dat alles vanzelf nog los komt en hoe lang dat gemiddeld duurt?
Ik vond een curettage niks voorstellen. Onder plaatselijke verdoving duurde het niet langer dan zes minuten. Maar i.v.m. de kans op mogelijke verklevingen zou ik toch als het enigszins kan even afwachten. Bij de miskramen was het normaal dat de baarmoeder pas bij de volgende menstruatie helemaal leeg was, maar met cytotec is dat misschien anders?
Lieve onzeker,

Ik herken je verhaal. Bij mij hetzelfde gelopen. Wekenlange onzekerheid van wel of niet goed, cytotec pillen en 2/3 maanden positieve testen daarna nog (miskraamrest). Ik heb gewacht, want ik wilde geen curretage door het risico op Asherman in samenhang met het feit dat ik al wat dunner baarmoederslijmvlies heb van mezelf. Helaas kwam de rest niet vanzelf en hebben ze het na 3 maanden nog weggehaald met een hysteroscopie (plaatselijk en gericht verwijderen van de rest). En hoewel dit beter is voor de baarmoeder, heb ik hier toch Asherman (baarmoeder verklevingen) aan over gehouden en ben ik een aantal ingrepen verder.

En dit lag niet aan mijn arts. Vrouwen zijn er of wel vatbaar voor, of niet, ze denken dat de ene vrouw gewoon een plakkeriger slijmvlies heeft dan de ander (mijn gyn). De ene vrouw kan 5 curretages krijgen en er is niets aan de hand en de ander heeft aan 1 hysteroscopie al genoeg. Als je baarmoederslijmvlies hebt wat er vatbaar voor is dan kan elke ingreep al te veel zijn.

Dus ja: what are the odds? Niet erg groot. Maar je zou ook de lul kunnen zijn zoals ik. Ik zou dus als ik jou was wel wachten. Het kan nog met je menstruatie naar buiten komen. En anders dus vragen om een hysteroscopie. Het is alleen erg zwaar, emotioneel (je blijft hcg aanmaken en blijft je licht zwanger voelen, maar dat kan voor iedereen natuurlijk wel anders zijn).

Veel sterkte met je keuze.
Bedankt voor jullie berichten! Hoe wist jij dat je dunner baarmoeder slijm vlies had? Ik weet dat van mezelf eerlijk gezegd echt niet. Mijn voorkeur heeft inderdaad ook afwachten maar ik vraag me af wordt je wel ongesteld met dat rest weefsel?
Je weet dat van te voren niet. Dat wordt niet standaard gemeten. Zoals Doris zegt, je bent er vatbaar voor of niet. En helaas blijft het een gok.

Je wordt wel ongesteld met restweefsel. De kans bestaat dat het er dan mee uit komt maar hoeft helaas niet. Je zou dat wel nog kunnen afwachten evt.
In principe weet je het niet, zoals ikhaatgeduld zegt. Ik wist het toevallig wel, omdat ik mijn slijmvlies een paar cycli had laten opmeten omdat ik na het verwijderen van mijn spiraal maandelijks minimaal ongesteld werd.

Dun slijmvlies kan een indicatie zijn, maar ook dat zegt niet alles. Genoeg vrouwen met dun slijmvlies waarbij het goed gaat. En andersom zullen er ook pechvogels bij zitten.

Ik werd niet ongesteld met het restweefsel, dit omdat de rest teveel hCg aanmaakte. Dus mijn lijf dacht: zwanger. Als je niet tot weinig hcg hebt dan krijg je gewoon je eisprong en menstruatie. en kan het gewoon meekomen met je bloedverlies.

Als ik je een tip mag geven; spreek met jezelf een dag af waarop het voor jou “klaar” moet zijn. Is de miskraamrest er dan nog steeds, ga dan over tot actie. Misschien even hcg prikken om te kijken hoeveel dat gezakt is. Probeer iig een cyclus en een menstruatie te wachten. Dit adviseerde mijn gyn me sowieso (ongeacht risico’s). Je lichaam kan veel zelf.

Nogmaals; dit is mijn persoonlijke tip he. Iedereeen is anders. En ik ben absoluut niet tegen curretages. Je moet doen wat goed voelt!

Veel liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven