Baby slaapt niet
zaterdag 11 april 2020 om 14:57
Hallo allemaal,
Het zoveelste mijn baby slaapt niet topic. Ik heb een baby dat nooit een goede slaper is geweest, inmiddels is hij 4 maanden, en hij is wakker van 0600 s ochtends tot 20.00 s avonds. Overdag wil hij alleen maar bij mij zijn. Ik moet hem dan de HELE dag dragen, 10 minuten alleen spelen lukt hem niet. Als ik dat niet doe, krijst hij. Soms valt hij dan 10 minuten in slaap, in mijn armen. Ik heb inmiddels polsklachten, rugklachten, mijn knieën doen zeer en ik ben mentaal gewoon uitgeput. Ik probeer iedere dag weer met hem te gaan slapen, ik blijf dan naast hem liggen en zing voor hem en zeg lieve dingen en ik heb huid contact. Hij blijft huilen. Ik heb hem ook wel eens laten huilen, dat resulteert in 3 uur krijsen met mij ernaast. Een combinatie van beiden heb ik ook geprobeerd eerst drie uur erbij en daarna twee uur alleen. dit resulteerde in 5 uur non stop huilen. Dat voelt ook niet goed. Ik lieg, hij sliep 10 minuten. Inbakeren heb ik geprobeerd, muziek geprobeerd, naast m liggen, autorijden, kinderwagen, alles laat hem huilen, tenzij hij gedragen wordt (met daarbij rondlopen zodat hij wat te zien heeft, anders is hij verveeld).
Wat in godsnaam kan ik nog doen.
Snachts slaapt hij overigens goed (6 keer wakker ongeveer) maar hij slaapt in ieder geval weer in.
Het zoveelste mijn baby slaapt niet topic. Ik heb een baby dat nooit een goede slaper is geweest, inmiddels is hij 4 maanden, en hij is wakker van 0600 s ochtends tot 20.00 s avonds. Overdag wil hij alleen maar bij mij zijn. Ik moet hem dan de HELE dag dragen, 10 minuten alleen spelen lukt hem niet. Als ik dat niet doe, krijst hij. Soms valt hij dan 10 minuten in slaap, in mijn armen. Ik heb inmiddels polsklachten, rugklachten, mijn knieën doen zeer en ik ben mentaal gewoon uitgeput. Ik probeer iedere dag weer met hem te gaan slapen, ik blijf dan naast hem liggen en zing voor hem en zeg lieve dingen en ik heb huid contact. Hij blijft huilen. Ik heb hem ook wel eens laten huilen, dat resulteert in 3 uur krijsen met mij ernaast. Een combinatie van beiden heb ik ook geprobeerd eerst drie uur erbij en daarna twee uur alleen. dit resulteerde in 5 uur non stop huilen. Dat voelt ook niet goed. Ik lieg, hij sliep 10 minuten. Inbakeren heb ik geprobeerd, muziek geprobeerd, naast m liggen, autorijden, kinderwagen, alles laat hem huilen, tenzij hij gedragen wordt (met daarbij rondlopen zodat hij wat te zien heeft, anders is hij verveeld).
Wat in godsnaam kan ik nog doen.
Snachts slaapt hij overigens goed (6 keer wakker ongeveer) maar hij slaapt in ieder geval weer in.
marchuba wijzigde dit bericht op 11-04-2020 15:58
4.25% gewijzigd
zondag 12 april 2020 om 07:05
Adelaide schreef: ↑11-04-2020 16:36Mijn zoontje kan in een goede bui (niet elke dag) zich bijna een uur alleen vermaken met een speeltje of twee. Hij is 10 maanden. Maar dat lukte ook al wel een half uurtje toen hij vier maanden was, hoor, met een speelboog op de grond, of lekker rondkijken in de box. Is dat heel vreemd?
Nee hoor, dat is helemaal niet vreemd.
Zelfs mijn huilbaby deed dat met 4 maanden wel, nadat we aan de Nutramigen begonnen waren.
zondag 12 april 2020 om 07:08
Verdiep je ook even in starten met hapjes bij 4 maanden en dan vooral pinda en ei. Als je kind nu al allergieën heeft dan is dat heel belangrijk maar wel met advies van je kinderarts/huisarts.
Ik heb er gisteren eea over gepost met linkjes, je kan me loepen.
Wat het slapen betreft kan ik je niet adviseren, dat kan je beter met het ziekenhuis uitzoeken denk ik. Het lijkt me wel vreselijk zwaar! Sterkte!.
Wat het slapen betreft kan ik je niet adviseren, dat kan je beter met het ziekenhuis uitzoeken denk ik. Het lijkt me wel vreselijk zwaar! Sterkte!.
zondag 12 april 2020 om 09:34
Marchuba: dat is ook precies het advies als je het even echt niet meer trekt hè: zorg dat kind veilig ligt, en ga even weg (natuurlijk niet weg-weg, maar even naar een andere kamer oid). Dus prima gedaan hoor! Kinderen lopen echt geen levenslang trauma op van een keer blijven huilen.
En het is makkelijk praten voor iedereen die niet in deze situatie zit. Nee, ik heb mijn kind ook nooit twee uur laten huilen. Maar ja, dat is vrij makkelijk als ze dat ook gewoon niet doet. Als je zo weinig rust krijgt, het grotendeels alleen doet. En dan nu ook nog eens alle Corona maatregelen erbij. Weinig van de mensen die hier zo reageren hebben dat meegemaakt.
Ik ben overigens helemaal niet van de school ‘je moet een baby altijd alles meteen bij de eerste kik geven’, maar ik denk ook echt niet dat je dit zelf veroorzaakt hebt hoor! Dat bedoelde ik absoluut niet met een wisselwerking. Genoeg kinderen die ook zo behandeld zijn en nergens last van hebben. Jouw kindje was ziek, had pijn, en dan kun je helaas in een soort negatieve spiraal belanden waar jouw heel begrijpelijke zorg en spanning deel van uitmaakt. Maar dat maakt het niet jouw schuld, natuurlijk niet.
En het is makkelijk praten voor iedereen die niet in deze situatie zit. Nee, ik heb mijn kind ook nooit twee uur laten huilen. Maar ja, dat is vrij makkelijk als ze dat ook gewoon niet doet. Als je zo weinig rust krijgt, het grotendeels alleen doet. En dan nu ook nog eens alle Corona maatregelen erbij. Weinig van de mensen die hier zo reageren hebben dat meegemaakt.
Ik ben overigens helemaal niet van de school ‘je moet een baby altijd alles meteen bij de eerste kik geven’, maar ik denk ook echt niet dat je dit zelf veroorzaakt hebt hoor! Dat bedoelde ik absoluut niet met een wisselwerking. Genoeg kinderen die ook zo behandeld zijn en nergens last van hebben. Jouw kindje was ziek, had pijn, en dan kun je helaas in een soort negatieve spiraal belanden waar jouw heel begrijpelijke zorg en spanning deel van uitmaakt. Maar dat maakt het niet jouw schuld, natuurlijk niet.
zondag 12 april 2020 om 09:45
Dubbeljus schreef: ↑12-04-2020 07:08Verdiep je ook even in starten met hapjes bij 4 maanden en dan vooral pinda en ei. Als je kind nu al allergieën heeft dan is dat heel belangrijk maar wel met advies van je kinderarts/huisarts.
Ja goed dat je dat zegt, ik heb inderdaad een voedingsschema van de diëtist gekregen met hoe in pinda en ei moet toevoegen aan zijn hapjes vanaf 4 maanden. Pinda ben ik al mee begonnen, ei ben ik nog een beetje huiverig voor, hij huilt al zoveel en als het slecht uitpakt dan ben ik behalve de hele dag, ook de hele nacht bezig. Ik ben aan het wachten op een dag dag ik me een beetje fit voel.
zondag 12 april 2020 om 09:50
Ik ben er gelukkig altijd bij geweest, behalve die ene keer dan, toen heb ik hem lang alleen, wel met kleding van mij, laten huilen. Ik kon het inderdaad echt niet meer en was compleet overstuur, (mijn moeder is overigens wel een paar keer bij hem wezen kijken).nausicaa schreef: ↑12-04-2020 09:34Marchuba: dat is ook precies het advies als je het even echt niet meer trekt hè: zorg dat kind veilig ligt, en ga even weg (natuurlijk niet weg-weg, maar even naar een andere kamer oid). Dus prima gedaan hoor! Kinderen lopen echt geen levenslang trauma op van een keer blijven huilen.
Maar tis wel en en en. En keizersnede, en RS virus, en een allergie, en geen man hier, en geen mogelijkheid tot andere oppas ivm Corona, niet een middag naar noodopvang ivm Corona (mijn moeder in risicogroep en hij moet toch ook echt een keer terug), en m’n moeder kan dus fysiek niet al te veel helpen, en m’n vader is af en toe ook wel eens weg. En dan inderdaad een baby die gewoon nooit wil slapen en veel huilt. Mijn lijf is echt op.
Bedankt voor het lieve bericht in ieder geval
zondag 12 april 2020 om 10:31
zondag 12 april 2020 om 10:41
Misschien na Pasen kijken of er een videoconsult mogelijk is met kinderarts? Ze zullen je waarschijnlijk niet naar het ziekenhuis willen laten komen nu, maar misschien is er wel overleg mogelijk over medicatie. Kinderartsen zijn niet extreem overbelast momenteel, dus misschien dat er vest wat kan als jij aangeeft helemaal op te zijn.
Ik begrijp je hoor. Ik ben ook alleen (kind is al wel een stuk ouder dus), en ben ziek geweest. Dat was echt wel even flink doorbijten, in mijn eentje zonder dat iemand me kon komen helpen of kind op kon halen. Ik heb mijn ‘geen televisie’ beleid maar laten varen. Schermen zijn misschien niet ideaal, maar de situatie is nu even gewoon niet ideaal. En ik kon met koorts en enorme hoestbuien echt niet heel verantwoord met duplo gaan zitten spelen. Dus het moest maar even zo.
Ik begrijp je hoor. Ik ben ook alleen (kind is al wel een stuk ouder dus), en ben ziek geweest. Dat was echt wel even flink doorbijten, in mijn eentje zonder dat iemand me kon komen helpen of kind op kon halen. Ik heb mijn ‘geen televisie’ beleid maar laten varen. Schermen zijn misschien niet ideaal, maar de situatie is nu even gewoon niet ideaal. En ik kon met koorts en enorme hoestbuien echt niet heel verantwoord met duplo gaan zitten spelen. Dus het moest maar even zo.

zondag 12 april 2020 om 11:15
zondag 12 april 2020 om 12:13
Pfff ja zo heftig, ik ga toch inderdaad weer eens aan de bel trekken voor de kinderarts. Hij slaapt nog steeds niet, maar wel huilerig omdat hij moe isnausicaa schreef: ↑12-04-2020 10:41Misschien na Pasen kijken of er een videoconsult mogelijk is met kinderarts? Ze zullen je waarschijnlijk niet naar het ziekenhuis willen laten komen nu, maar misschien is er wel overleg mogelijk over medicatie. Kinderartsen zijn niet extreem overbelast momenteel, dus misschien dat er vest wat kan als jij aangeeft helemaal op te zijn.
zondag 12 april 2020 om 12:14
Kan ik eens proberen, ik deed het inderdaad zo min mogelijk, omdat ik het niet zo goed vind, maar een moeder over de toeren is ook niet goedwittereiger schreef: ↑12-04-2020 11:15Wat moeilijk TO. Klinkt echt heel herkenbaar. Mijn baby had pijn, de jouwe denk ik ook. Je zei dat hij niet reageerde op een paracetamol, maar geef hem eens om de 8 uur een zetpil van 120 mg en doe dat een dag, of twee. Dan bouw je een spiegel op en misschien werkt dat wel.

zondag 12 april 2020 om 12:26
Nee precies, je moet een afweging maken. Plus dat er bij zo veel pijn en huilen ook veel stresshormoon bij je baby vrijkomt wat ook weer niet goed is voor hem.
zondag 12 april 2020 om 14:42
Helemaal eens. Natuurlijk is pijnstilling geen oplossing voor maanden en maanden. Maar ik vind het heel bijzonder dat dezelfde mensen vinden dat je een kind absoluut geen seconde mag laten huilen, want dan heeft het voorgoed psychologische schade, maar het mag wel pijn hebben, want oei, pijnstilling is heul slecht.wittereiger schreef: ↑12-04-2020 12:26Nee precies, je moet een afweging maken. Plus dat er bij zo veel pijn en huilen ook veel stresshormoon bij je baby vrijkomt wat ook weer niet goed is voor hem.
Uiteraard alleen in vorm en dosering die past bij leeftijd en gewicht, en alleen als het tijdelijk is of als overbrugging. Maar helemaal niet is ook niet nodig.
zondag 12 april 2020 om 18:16
zondag 12 april 2020 om 18:33
Absoluut aan de bel trekken. Wij hebben voor minder regelmatig bij de huisartsenpost van het ziekenhuis gezeten met een huilbaby. Zeker als ze zo jong zijn laten ze je altijd komen, ze zijn nog zo kwetsbaar. Daarnaast zit je er zelf doorheen en dat is nog het grootste risico.
Als je zelf al met paracetamol aan de slag gaat omdat je het niet meer weet dan zou ik morgen de hap bellen en je kindje laten opnemen zodat je bij kan komen. Dit is voor je kindje ook niet goed, niet slapen en constant huilerig.
zondag 12 april 2020 om 18:34
Het klinkt voor mij ook als (verborgen) reflux, misschien in combinatie met teveel voeden (omdat hij ook al zo zwaar is). Mijn kinderen hadden allebei reflux, bij de oudste merkte ik dat hij rustiger werd van borstvoeding, dus legde ik hem regelmatig aan. Daardoor raakt hij overvoed, wat weer zorgde voor meer last van de reflux.
Probeer na de pasen contact op te nemen met de kinderarts, vraag of je (als laatste redmiddel) refluxmedicatie mag gaan gebruiken voor 1 a 2 maanden. Johannesbroodpitmeel deed hier niets, het was echt de medicatie die zorgde dat het beter ging.
Heel veel sterkte, het is slopend!
Probeer na de pasen contact op te nemen met de kinderarts, vraag of je (als laatste redmiddel) refluxmedicatie mag gaan gebruiken voor 1 a 2 maanden. Johannesbroodpitmeel deed hier niets, het was echt de medicatie die zorgde dat het beter ging.
zondag 12 april 2020 om 19:00
In Amsterdam verwijzen wij (CB) ouders met zorgen / problemen zoals jij die beschrijft vaak naar de ouder en kindlijn. Ik weet niet of er zoiets ook in jouw woonplaats is?
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
zondag 12 april 2020 om 19:10
Ik ken het niet, maar ik ga eens zoeken. Hij slaapt nu net na een uur krijsen. Hij heeft me vast in mijn haar, ik heb hem ook goed vast zodat hij niet alleen is. Hopelijk slaapt hij door.
zondag 12 april 2020 om 19:42
Wat heftig TO.
Als hij straks wakker wordt en weer zo aan het huilen is inderdaad gewoon de huisartsen post bellen. En als je geen zin hebt om vanavond met je kind nog op pad te gaan, morgen bellen. Echt doen. Ze laten je echt direct langskomen is mijn ervaringen en in zelfs in deze tijden sturen je ze door naar het ziekenhuis indien nodig.
Als hij straks wakker wordt en weer zo aan het huilen is inderdaad gewoon de huisartsen post bellen. En als je geen zin hebt om vanavond met je kind nog op pad te gaan, morgen bellen. Echt doen. Ze laten je echt direct langskomen is mijn ervaringen en in zelfs in deze tijden sturen je ze door naar het ziekenhuis indien nodig.
zondag 12 april 2020 om 19:49
Ja ik ga vanaf nu mikken op reflux en kijken wat er gebeurt. Hij is intussen wel een paar keer wakker geweest maar slaapt in ieder geval weer in.MarijeMarije schreef: ↑12-04-2020 18:34Het klinkt voor mij ook als (verborgen) reflux, misschien in combinatie met teveel voeden (omdat hij ook al zo zwaar is). Mijn kinderen hadden allebei reflux, bij de oudste merkte ik dat hij rustiger werd van borstvoeding, dus legde ik hem regelmatig aan. Daardoor raakt hij overvoed, wat weer zorgde voor meer last van de reflux.
zondag 12 april 2020 om 20:04
Dit wilde ik ook zeggen, het hoort echt niet zo'n pijn te doen aan je lijf, ook niet als je een holle rug hebt. Ik zou mijn dochter van 15 kilo zeker uren kunnen dragen zonder pijn, mits juiste draagzak, goed passend bij mijn lichaam (of op de juiste manier in de draagdoek geknoopt). Hopelijk helpt het je wat!Marchuba schreef: ↑11-04-2020 17:20Ah dat wist ik niet, draagconsulent is wel een goed idee dan ja. Het is vooral fysiek dat het niet lukt. Het bij me houden vind ik echt niet erg. Maar wel dat mijn lijf op instorten staat, en daardoor moet ik hem wegleggen en dat is mentaal dus niet te doen. Ik ga een draagconsulent raadplegen, goed idee
donderdag 16 april 2020 om 11:24
Even een hart onder de riem! Mijn inmiddels peuter dochter was ook een draagzak kind. In het babynest, kinderwagen en laat staan eigen bed heeft ze nauwelijks gelegen. Tussen elke voeding heb ik haar tot een maand of 4 gedragen. Toen kwam het breekpunt, ik was net als jij helemaal op. Uiteindelijk is het met 6 maanden ineens goed gekomen, toen sliep ze als een roos in haar bed. Ik heb altijd vermoeden gehad van verborgen reflux maar in de draagzak hielden we haar tevreden.
Mijn tip is geen oplossing maar eerder symptoom bestrijding, koop er nog een draagzak bij! Heb ik toen ook gedaan en wisselde 2 draagzakken en een doek af. Ze geven toch allemaal ergens anders rugpijn en zo kon ik het nog wel uithouden.
Inmiddels 4 weken geleden bevallen van baby nr 2. En wat denk je? Weer totaal niet weg te leggen. Dus daar gaan we weer! Nu wel wat duidelijkere oorzaak, oa ook net als bij jou verdenking op koemelkallergie.
Veel mensen zeggen dat je je kind lekker bij je moet houden en dat ergonomisch dragen niet zwaar hoeft te zijn. Maar echt.. ik vind het fysiek en mentaal loodzwaar als je kind helemaal nooit alleen slaapt! Dus vanaf hier even een digitale knuffel!
Het boek “slaap!” Van suzanne Willekes vind ik ook echt een aanrader. Ze heeft ook coaching zag ik op haar website. Ik werd pas onlangs getipt door een vriendin, maar zou wensen dat ik het bij baby nr 1 al had aangeschaft.
Veel sterkte en hoe dan ook.. het komt op een gegeven moment echt goed!
Mijn tip is geen oplossing maar eerder symptoom bestrijding, koop er nog een draagzak bij! Heb ik toen ook gedaan en wisselde 2 draagzakken en een doek af. Ze geven toch allemaal ergens anders rugpijn en zo kon ik het nog wel uithouden.
Inmiddels 4 weken geleden bevallen van baby nr 2. En wat denk je? Weer totaal niet weg te leggen. Dus daar gaan we weer! Nu wel wat duidelijkere oorzaak, oa ook net als bij jou verdenking op koemelkallergie.
Veel mensen zeggen dat je je kind lekker bij je moet houden en dat ergonomisch dragen niet zwaar hoeft te zijn. Maar echt.. ik vind het fysiek en mentaal loodzwaar als je kind helemaal nooit alleen slaapt! Dus vanaf hier even een digitale knuffel!
Het boek “slaap!” Van suzanne Willekes vind ik ook echt een aanrader. Ze heeft ook coaching zag ik op haar website. Ik werd pas onlangs getipt door een vriendin, maar zou wensen dat ik het bij baby nr 1 al had aangeschaft.
Veel sterkte en hoe dan ook.. het komt op een gegeven moment echt goed!
donderdag 16 april 2020 om 11:40
Ik heb niet alles gelezen, maar wil je wel even het volgende laten weten.
Mijn babies wilden op zo'n jonge leeftijd het grotendeels alleen maar in slaap vallen als ik hun borstvoeding gaf op bed liggend (zowel ik als baby op hun zij).
En als ze dan diep in slaap vielen, dan kon ik even wegsluipen.
Mijn baby is nu 8 maanden en kan nog steeds niet wakker weggelegd worden.
Ze kan alleen in slaap vallen:
1. liggend aan de borstvoeding (daarna leg ik haar over in de ledikant);
2. wandelend in de wandelwagen.
Ik ben nu ook verder aan het oefenen met rituelen (slaapzak aandoen, boekje lezen etc.).
Mijn babies wilden op zo'n jonge leeftijd het grotendeels alleen maar in slaap vallen als ik hun borstvoeding gaf op bed liggend (zowel ik als baby op hun zij).
En als ze dan diep in slaap vielen, dan kon ik even wegsluipen.
Mijn baby is nu 8 maanden en kan nog steeds niet wakker weggelegd worden.
Ze kan alleen in slaap vallen:
1. liggend aan de borstvoeding (daarna leg ik haar over in de ledikant);
2. wandelend in de wandelwagen.
Ik ben nu ook verder aan het oefenen met rituelen (slaapzak aandoen, boekje lezen etc.).
I was reminded that my bloodtype is B positive.
donderdag 16 april 2020 om 12:51
Als ik je verhaal lees denk ik dat er misschien een medische oorzaak zou kunnen zijn i.c.m. met oververmoeidheid. In het ziekenhuis laten overnachten is niet zielig want dan gaan ze kijken wat er met hem is.
Is er alleen onrust omdat hij doodmoe is? Is er onrust omdat er medische problemen zijn? Ik zou dit wel doen want volgens mij ga je er zelf aan onderdoor.
En als hij zou geholpen kan worden dan is dat beter voor je zoontje. Het is nu pas zielig want hij zit duidelijk niet goed in zijn vel.
sterkte ermee, het is niet niks.
Is er alleen onrust omdat hij doodmoe is? Is er onrust omdat er medische problemen zijn? Ik zou dit wel doen want volgens mij ga je er zelf aan onderdoor.
En als hij zou geholpen kan worden dan is dat beter voor je zoontje. Het is nu pas zielig want hij zit duidelijk niet goed in zijn vel.

vrijdag 17 april 2020 om 19:03
Ik zag hem! Bedankt!
Nou in ieder geval iets beter dan die horrordagen toen, maar verreweg van goed. Consultatiebureau al wel op de hoogte gebracht maar zijn niet zo happig op medicatie lijkt het. Wilde graag uittesten of r reflux is.