wat eet een kind van 9,5 maand oud?
woensdag 22 april 2009 om 16:44
Die van mij krijgt nog borstvoeding op verzoek, zo'n 5 á 6 keer op een dag en dan nog een rijstwafeltje, een boterham of 2 tussen de middag met roonkaas, 's middags fruit, iets van 1,5 of 2 stuks, en 's avonds een prakje: 1 aardappeltje en 2 scheppen groente. Zou dat te weinig zijn? Ze groeit goed en zit steeds iets boven het gemiddelde van de curve.
Ze beweegt nu heel veel en slaapt 's nachts opeens niet meer door, dus heb ik het idee dat ze misschien meer moet eten. Maar ik heb nu al het idee dat ik haar alleen maar constant aan het eten zet. En wat geef je je kind dat wel calorieen bevat maar niet te veel suiker? Van meer groente en fruit gaat ze natuurlijk niet doorslapen, lijkt me. Of sla ik de plank helemaal mis?
Ze beweegt nu heel veel en slaapt 's nachts opeens niet meer door, dus heb ik het idee dat ze misschien meer moet eten. Maar ik heb nu al het idee dat ik haar alleen maar constant aan het eten zet. En wat geef je je kind dat wel calorieen bevat maar niet te veel suiker? Van meer groente en fruit gaat ze natuurlijk niet doorslapen, lijkt me. Of sla ik de plank helemaal mis?
woensdag 22 april 2009 om 16:51
Oeps...
Mini is 9 maanden oud en eet aanmerkelijk minder. (En drinkt aanmerkelijk vaker aan de borst...)
Laatste keer dat ik telde dronk ze nog een keer of 10, dat is volgens mij niet echt elke dag zo, maar ik denk dat het meestal wel 7 a 8 keer op een dag (en nacht) is.
Wat ze verder eet is ongeveer dit:
1/2 snee brood met roomboter
fruithap (maar niet elke dag)
2 aardappeltjes met groente (bijv 1/3 of 1/2 courgette, of flinke schep boontjes en bloemkool) met een scheutje olijfolie.
Als je haar meer kcal wilt geven, maar geen suiker kun je meer aan (olijf)olie of roomboter denken, aan gezonde vetten dus. Vanaf 9 maanden kun je ook vlees, vis of ei geven. Eiwitten verzadigen beter en dus langer.
Mini is 9 maanden oud en eet aanmerkelijk minder. (En drinkt aanmerkelijk vaker aan de borst...)
Laatste keer dat ik telde dronk ze nog een keer of 10, dat is volgens mij niet echt elke dag zo, maar ik denk dat het meestal wel 7 a 8 keer op een dag (en nacht) is.
Wat ze verder eet is ongeveer dit:
1/2 snee brood met roomboter
fruithap (maar niet elke dag)
2 aardappeltjes met groente (bijv 1/3 of 1/2 courgette, of flinke schep boontjes en bloemkool) met een scheutje olijfolie.
Als je haar meer kcal wilt geven, maar geen suiker kun je meer aan (olijf)olie of roomboter denken, aan gezonde vetten dus. Vanaf 9 maanden kun je ook vlees, vis of ei geven. Eiwitten verzadigen beter en dus langer.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 22 april 2009 om 17:28
Die van mij zijn nu 3 en 6.. ik weet het ook niet meer Gekeken in de groeiboekjes en dat komt aardig overeen met wat ik heb geript van onlineconsultatieburo:
In onderstaande tabel zie je de aanbevolen hoeveelheid van een baby van zes maanden tot ongeveer één jaar:
Brood 1/2 tot 1 sneetje
Aardappel 1/2 tot 1 stuk
Groente 1 tot 2 grote eetlepels
Vlees of vleesvervanger 25 gram
Fruit 1/2 tot 2 stuks
Borst- of flesvoeding 500 ml
Tussendoortje (rijstwafel, soepstengel, etc.) 1/2 tot 1 stuk
Drinken (inclusief de melk) 1/2 tot 1 liter
Margarine
Volgens mij eet je kindje heerlijk, Minirenata. Ik denk eerder dat er een groeisprongetje oid aan zit te komen
In onderstaande tabel zie je de aanbevolen hoeveelheid van een baby van zes maanden tot ongeveer één jaar:
Brood 1/2 tot 1 sneetje
Aardappel 1/2 tot 1 stuk
Groente 1 tot 2 grote eetlepels
Vlees of vleesvervanger 25 gram
Fruit 1/2 tot 2 stuks
Borst- of flesvoeding 500 ml
Tussendoortje (rijstwafel, soepstengel, etc.) 1/2 tot 1 stuk
Drinken (inclusief de melk) 1/2 tot 1 liter
Margarine
Volgens mij eet je kindje heerlijk, Minirenata. Ik denk eerder dat er een groeisprongetje oid aan zit te komen
woensdag 22 april 2009 om 17:37
Hier ook zo'n veelvraat, hij is nu ruim 8 maanden en eet nog 6 flessen (180cc + 5 schepjes omdat hij anders over de liter zou gaan...) waarvan 2 pap (hij mag nog geen brood ivm koemelkallergie en de daarmee verhoogde aanleg voor glutenallergie), minstens 1 stuk fruit en meestal meer, een halve liga eerste stap en 's avonds een behoorlijke prak: 6 eetlepels/ijsklontjes groente, 3 eetlepels aardappel en 1 klontje vlees. Ik heb eens gemeten en dit komt ongeveer overeen met zo'n potje voor 8-12 maanden van 200 gram, dus het zal niet persé teveel zijn, maar hij komt dus doodleuk nog 5 of 6 keer om een fles, met name 's avonds en 's nachts (tussen 2 en 8 slaapt hij goddank wel ff door) komt hij om de 2,5 `a 3 uur. Ik zou zo van lieverlee best door willen slapen 's nachts, maar helaas....gedeelde smart is misschien halve smart?
woensdag 22 april 2009 om 18:10
ik heb idd wel eens gedacht om haar ook wat vlees of vis of ei of iets dergelijks te geven. Maar ze heeft al zo'n moeite met poepen, zonder VSM kindicol druppels alleen maar nare harde keutels, dat ik haar darmen liever niet belast met iets wat nog zwaarder te verteren is. Of heb ik het nu helemaal mis?
Misschien idd een groeisprong, zou jammer zijn van al die leuke zomerkleertjes in maat 74.
Ze is wel enrom aan het rollen geslagen de laatste 3 weken en dat kost haar vast veel energie.
Ik ga die roomboter en olijfolie tip van Smollie maar eens proberen. Da's vast veilig, want ik las op een ander topic dat je dietist bent.
Misschien idd een groeisprong, zou jammer zijn van al die leuke zomerkleertjes in maat 74.
Ze is wel enrom aan het rollen geslagen de laatste 3 weken en dat kost haar vast veel energie.
Ik ga die roomboter en olijfolie tip van Smollie maar eens proberen. Da's vast veilig, want ik las op een ander topic dat je dietist bent.
woensdag 22 april 2009 om 18:19
Olijfolie is gelijk goed voor het poepen!
Mijn zoon is 8,5 maand en drinkt met de nachtvoeding(en) mee nog zo'n 5 keer aan de borst. Hij eet in de ochtend een boterham zonder korst en in de middag, beide met margarine besmeerd. Verder eet hij 1 keer fruit en 1 keer een rijstwafel. O ja, en avondeten, een aardappel met een halve courgette, of iets vergelijkbaars. Als het een potje is eet hij een heel potje op. En als toetje nog een klein beetje volle yoghurt trouwens.
De mijne slaapt ook meestal niet door, maar ik heb het idee dat ik er niet nog meer in kan proppen dan ik nu doe, dan ben je echt de hele dag met eten bezig naar mijn idee!
Mijn zoon is 8,5 maand en drinkt met de nachtvoeding(en) mee nog zo'n 5 keer aan de borst. Hij eet in de ochtend een boterham zonder korst en in de middag, beide met margarine besmeerd. Verder eet hij 1 keer fruit en 1 keer een rijstwafel. O ja, en avondeten, een aardappel met een halve courgette, of iets vergelijkbaars. Als het een potje is eet hij een heel potje op. En als toetje nog een klein beetje volle yoghurt trouwens.
De mijne slaapt ook meestal niet door, maar ik heb het idee dat ik er niet nog meer in kan proppen dan ik nu doe, dan ben je echt de hele dag met eten bezig naar mijn idee!

woensdag 22 april 2009 om 18:40
@ Morrie, ik volg het introductieschema van borstvoeding.com en die adviseren vlees, vis, kip va 9 maanden. Volgens mij kun je volgens de "reguliere" adviezen al wel eerder beginnen.
@ Minirenata, Morrie heeft gelijk, wat meer vet helpt voor het poepen. Verder is het misschien zinvol om nog wat anders dan bv aan te bieden qua drinken. Want ze eet natuurlijk wel flink, ook al flink brood. Als daar niet voldoende vocht bij komt dan wordt de ontlasting keihard in de darmen.
@ Krissie, ik heb gehoord (en weet dit dus niet uit ervaring) dat als kindjes stevig brood gaan eten ze vaak gaan doorslapen. Mag brood van iets zonder gluten ook niet? Enne... jij slaapt dus elke nacht 6 uur non stop!?!? Ik zou willen zeggen: niet zeuren, jij bofkont!! Ik zou ook heul graag elke nacht 6 uur onafgebroken willen slapen, maar helaas... Hier zat het er volgens mij wel aan te komen, maar toen werd Minismollie ziek en was het weer hommeles.
@ Minirenata, Morrie heeft gelijk, wat meer vet helpt voor het poepen. Verder is het misschien zinvol om nog wat anders dan bv aan te bieden qua drinken. Want ze eet natuurlijk wel flink, ook al flink brood. Als daar niet voldoende vocht bij komt dan wordt de ontlasting keihard in de darmen.
@ Krissie, ik heb gehoord (en weet dit dus niet uit ervaring) dat als kindjes stevig brood gaan eten ze vaak gaan doorslapen. Mag brood van iets zonder gluten ook niet? Enne... jij slaapt dus elke nacht 6 uur non stop!?!? Ik zou willen zeggen: niet zeuren, jij bofkont!! Ik zou ook heul graag elke nacht 6 uur onafgebroken willen slapen, maar helaas... Hier zat het er volgens mij wel aan te komen, maar toen werd Minismollie ziek en was het weer hommeles.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

woensdag 22 april 2009 om 18:42
Oh en voor de "statistieken" : Sarahmeisje slaapt ein-de-lijk door sinds een paar weken. Vanaf een week na haar 1e verjaardag (die was op 6 maart) slaapt ze eindelijk van half 8 tot 7. Ging per ongeluk, de eerste twee keer was ze ziek, hebben we haar laten liggen (want ze had vrij weinig trek). Dus toen ze weer redelijk opgeknapt was hebben we uitgeprobeerd hoe het ging zonder fles om 23.30 en hoezee ze snapte het
woensdag 22 april 2009 om 18:44
Is er een reden waarom jullie haar geen vlees geven?
Zoon hier had een ernstig ijzertekort bij 8 maanden (door andere oorzaak). De kinderarts gaf toen aan dat hij echt een volledige maaltijd nodig had, dus inclusief vlees.
Door de prak kun je gekookt kippen- of rundvlees doen.
Ook mag ze bijvoorbeeld wat kipfilet op brood.
Voor meer ideeën kun je ook eens hier kijken:
keukenkikker
Zoon hier had een ernstig ijzertekort bij 8 maanden (door andere oorzaak). De kinderarts gaf toen aan dat hij echt een volledige maaltijd nodig had, dus inclusief vlees.
Door de prak kun je gekookt kippen- of rundvlees doen.
Ook mag ze bijvoorbeeld wat kipfilet op brood.
Voor meer ideeën kun je ook eens hier kijken:
keukenkikker
The time is now
woensdag 22 april 2009 om 19:13
Aha Supersmollie, dat schema ken ik. Bij mijn oudste volgde ik dat ook, bij de jongste merk ik dat ik stukken minder 'volgens de letter' ben .
De mijne heeft vandaag voor het eerst 's ochtends en 's middags zijn boterham opgegeten. Ik hoop hoop hoop dat dat betekent dat hij doorslaapt vannacht! Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet zo'n ramp vind, een keer voeden 's nachts. Maar niet voeden is altijd beter .
De mijne heeft vandaag voor het eerst 's ochtends en 's middags zijn boterham opgegeten. Ik hoop hoop hoop dat dat betekent dat hij doorslaapt vannacht! Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet zo'n ramp vind, een keer voeden 's nachts. Maar niet voeden is altijd beter .
woensdag 22 april 2009 om 19:34
Ten eerste geniet ervan dat ze zo lekker eet. er zijn genoeg kinderen die echt heel moeilijk aan het eten te krijgen zijn. (en hou daarbij natuurlijk in de gaten dat ze netjes op haar lijntje zit en niet te zwaar wordt). Mijn zoon eet ook echt alles, nu hij loopt helemaal. Ik zou proberen om met avondeten wat meer te geven, kijken hoeveel ze wil hebben. en eventueel in de ochtend een stukje fruit erbij. Ook groente en fruit vullen hoor en zijn nog gezond ook. Overigens denk ik dat je best wat vlees/kip of vist kunt geven. Zoon vind het heerlijk, gewoon proberen kijken wat ze ervan vind. Het kan best zijn dat de ontlasting er juist wat makkelijker van gaat.
woensdag 22 april 2009 om 20:34
Supersmollie, ik slaap niet door die tijd, moet er om half zes uit, dus 4 uur aan een stuk is het maximum (want je raadt het al, op mijn vrije dagen komt hij om half 1 en om half 5 ofzo....). Het is hier heel wisselend, vorige week kwam hij na een prak met 100cc melk toe (om half zes), om half 9, half 12 en half 3. De nieuwste mode is vijf uur eten, 8 uur een fles, half 1 een fles en half 5 een fles....geen vooruitgang dus, hihi. Hij mag wel glutenvrij brood maar alles wat we introduceren moeten we 3 ochtenden achter elkaar in oplopende hoeveelheid proberen om te kijken of hij niet allergisch is, en we waren nog niet aan brood toegekomen omdat hij tussendoor steeds ziekig was en tja, als hij al gek poept, kun je weinig nieuws proberen. Komt tijd, komt raad (en komt slaap hoop ik dan maar). Hij slaapt na een voeding gelukkig gauw weer door, dus per saldo is het niet zoveel moeite, maar ik verlang wel een beetje naar nachten doorslapen (vriend doet ook regelmatig de nachtvoeding, maar die moet ik dan eerst wakker schudden)
woensdag 22 april 2009 om 20:46
Mij lijkt het dat ze genoeg eet, althans het aantal momenten zijn er nog al wat.
Nu is het zo dat rond de 9 a 10 maanden meer kinderen even niet meer zo goed doorslapen. Geen idee waar dat door komt.
Maar kan het zijn dat je nog wel genoeg borstvoeding geeft maar dat de voedingsstoffen wat minder zijn (misschien menstruatie op komst of zo?
Nu is het zo dat rond de 9 a 10 maanden meer kinderen even niet meer zo goed doorslapen. Geen idee waar dat door komt.
Maar kan het zijn dat je nog wel genoeg borstvoeding geeft maar dat de voedingsstoffen wat minder zijn (misschien menstruatie op komst of zo?

woensdag 22 april 2009 om 21:10
Smurf hier is bijna 9 maanden. Ze krijgt nog bv op verzoek (zo'n 4 keer op dagen dat ik werk, en 5 a 6 keer op dagen dat ik thuis ben met haar).
6 uur bv
7 uur boterham
11 uur fruit (1 stuk)
12.30 boterham
14.00 bv
15.30 als ze trek heeft een rijstwafeltje met sap
17.00 warm eten (soms aardappel met groente, soms doe ik er een ei doorheen of wat vis of kip)
Van ei gaat ze trouwens erg goed poepen! (volgens mij is ei wel een allergeen trouwens, maar dat zou je moeten opzoeken).
Na het warme eten een beetje yoghurt
19 uur bv en na bed.
6 uur bv
7 uur boterham
11 uur fruit (1 stuk)
12.30 boterham
14.00 bv
15.30 als ze trek heeft een rijstwafeltje met sap
17.00 warm eten (soms aardappel met groente, soms doe ik er een ei doorheen of wat vis of kip)
Van ei gaat ze trouwens erg goed poepen! (volgens mij is ei wel een allergeen trouwens, maar dat zou je moeten opzoeken).
Na het warme eten een beetje yoghurt
19 uur bv en na bed.
woensdag 22 april 2009 om 22:40
Kleine meid is nu 10,5 maand en krijgt:
07:45 fles 200 ml + 6 scheppen+ bambix
09:30 fruit banaantje+kiwi of 2 andere stukken fruit
tussendoor soepstengel en wat water
12:00 1 broodje met boter en jam/appelstroop/smeerkaas+wat water
15:30 na het slapen fles 180 ml
17:00 groente
19:30 180ml avondpapje en dan te bed
tussendoor krijgt ze soepstengel of lange vinger en water vind ze het lekkerst
07:45 fles 200 ml + 6 scheppen+ bambix
09:30 fruit banaantje+kiwi of 2 andere stukken fruit
tussendoor soepstengel en wat water
12:00 1 broodje met boter en jam/appelstroop/smeerkaas+wat water
15:30 na het slapen fles 180 ml
17:00 groente
19:30 180ml avondpapje en dan te bed
tussendoor krijgt ze soepstengel of lange vinger en water vind ze het lekkerst
donderdag 23 april 2009 om 09:33
quote:Annie Ooi schreef op 22 april 2009 @ 20:46:
Mij lijkt het dat ze genoeg eet, althans het aantal momenten zijn er nog al wat.
Maar kan het zijn dat je nog wel genoeg borstvoeding geeft maar dat de voedingsstoffen wat minder zijn (misschien menstruatie op komst of zo?quote:crini schreef op 22 april 2009 @ 22:35:
ik ook, ik vind het vooral nog veel bv-momenten naast de 'gewone maaltijden'.
Lieve Annie Ooi en Crini. Borstvoeding kan niet opeens van mindere kwaliteit zijn en minder borstvoedingsmomenten is geen optie, want dat krijgt de kleine op verzoek en je kunt er niet teveel van geven.
Verders sprak ik gisteren een pedagoog, en zij zei me, dat kinderen rond de 9 maanden vaak minder doorslapen doordat ze 'de dag gaan verwerken'. Daar worden ze wakker van. Gooi er dan nog een beetje zelfbewustzijn tegenaan, als in -ik ben alleen en waar zijn papa en mama'- en het recept voor 's nachts wakker worden is compleet. Daar gaat geen grotere hoeveelheid tegenaan werken vrees ik. Zeker omdat ik van iedereen hier hoor dat ze blijkbaar genoeg eet.
@Smollie Als ik haar direct na de boterham borstvoeding geef, wat ik altijd doe, zou ik haar dan ook nog ander drinken aan moeten bieden bij haar boterham?
Maar kan het zijn dat je nog wel genoeg borstvoeding geeft maar dat de voedingsstoffen wat minder zijn (misschien menstruatie op komst of zo?quote:crini schreef op 22 april 2009 @ 22:35:
ik ook, ik vind het vooral nog veel bv-momenten naast de 'gewone maaltijden'.
Lieve Annie Ooi en Crini. Borstvoeding kan niet opeens van mindere kwaliteit zijn en minder borstvoedingsmomenten is geen optie, want dat krijgt de kleine op verzoek en je kunt er niet teveel van geven.
Verders sprak ik gisteren een pedagoog, en zij zei me, dat kinderen rond de 9 maanden vaak minder doorslapen doordat ze 'de dag gaan verwerken'. Daar worden ze wakker van. Gooi er dan nog een beetje zelfbewustzijn tegenaan, als in -ik ben alleen en waar zijn papa en mama'- en het recept voor 's nachts wakker worden is compleet. Daar gaat geen grotere hoeveelheid tegenaan werken vrees ik. Zeker omdat ik van iedereen hier hoor dat ze blijkbaar genoeg eet.
@Smollie Als ik haar direct na de boterham borstvoeding geef, wat ik altijd doe, zou ik haar dan ook nog ander drinken aan moeten bieden bij haar boterham?
donderdag 23 april 2009 om 09:48
Ik heet geen Smollie , maar ik doe ook borstvoeding na de boterham 's ochtends en 's middags. Dat is dan het drinken, want de boterham is het eten zeg maar. Volgens mij is dat 'goed' en kun je beter na het fruit en na het snackje nog wat water geven. Zo doe ik het in ieder geval met mijn zoon (en dan alleen na het snackje, na het fruit eigenlijk nooit).
Hier met 8 maanden ook nog 5 bv momenten hoor. 3 keer na de maaltijd, 1 keer om 23 uur en 1 keer 's nachts.
Hier met 8 maanden ook nog 5 bv momenten hoor. 3 keer na de maaltijd, 1 keer om 23 uur en 1 keer 's nachts.
donderdag 23 april 2009 om 09:55
ja, Morrie, Smollie, Knollie... Sorry hoor!
Wat jij doet is idd wel slim. Misschien moet ik dat ook maar doen, water na het snackje. Dat ze niet doorslaapt is natuurlijk lastig, maar goed, dat is vast een fase. Pffffffffff
Voor ik een kind had was mijn leven een soort van kabbelend beekje maar nu is het een klein riviertje na een grote regenbui. Altijd alles is anders dan ik het verwacht. Ben ik net gewend aan een nieuwe routine, gooit de kleine het weer om.
Dat ze zulke harde ontlasting heeft vind ik wel zielig, maar toen ik me vanmorgen bedacht dat ik haar geen kindicol druppels had gegeven toen ik al bij het kdv stond, besloot ik toch om niet terug te gaan. Slecht he?
Wat jij doet is idd wel slim. Misschien moet ik dat ook maar doen, water na het snackje. Dat ze niet doorslaapt is natuurlijk lastig, maar goed, dat is vast een fase. Pffffffffff
Voor ik een kind had was mijn leven een soort van kabbelend beekje maar nu is het een klein riviertje na een grote regenbui. Altijd alles is anders dan ik het verwacht. Ben ik net gewend aan een nieuwe routine, gooit de kleine het weer om.
Dat ze zulke harde ontlasting heeft vind ik wel zielig, maar toen ik me vanmorgen bedacht dat ik haar geen kindicol druppels had gegeven toen ik al bij het kdv stond, besloot ik toch om niet terug te gaan. Slecht he?
donderdag 23 april 2009 om 10:14