Opruimen/minimalisme

18-04-2020 13:35 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er ook bezig met opruimen? Ik ben al een tijd bezig met opruimen en het minimaliseren van alle spullen. Dit gaaf in fases. Waar ik eerder nog niet toe was om bepaalde spullen weg te doen ben ik daar een half jaar of jaar later wel aan toe.
Het is raar maar het geeft me echt rust in mijn hoofd als ik weet dat een kastje niet zo vol staat met nutteloze zooi. Vriend snapt dat niet. Die zegt je kijkt nooit in die kast, de deuren zijn dicht. Wat maakt jou nou uit wat daar staat? Ik kan het zelf ook niet uitleggen. Het irriteert me gewoon om 21 waterglazen te hebbeb. Waarom zoveel? Of 14 toilettassen? Kleding die je nooit draagt. Badkamerkastjes vol met potjes en tubes van spullen die je niet gebruikt en over de datum zijn. Je kent het wel. Vroeger kocht ik veel bij de drogist. Zag ik iets in de reclame en hop kopen maar. En dan 6 aangebroken shampooflessen, dagcreme, facewash etc. Ik heb bijna alles opgemaakt en heb nu gewoon van alles 1 product in mijn kastje. Heerlijk! Ik vind het een fijn gevoel. Ik vind het dan ook leuk om dingen te ordenen en in bakjes op te bergen.
Wie is hier ook mee bezig? Herken je ook dat je meer minimalistischer bent gaan leven?
Ik ga binnenkort verhuizen. Het is wel mijn streven om eens echt op te ruimen. En alléén het hoognodige mee te nemen naar het nieuwe huis..
Toen mijn vader overleed kreeg ik enorme opruimwoede. Ik ben toen door al mijn spullen gegaan met de konmari-methode. Heel prettig. Voor een minimalist heb ik nog best wat spullen hoor (schoenen en kleding vooral) maar ik heb bijvoorbeeld maar iets van 4 kleine handdoeken en 2 badlakens, een servies voor 6 personen, alleen pannen die ik ook echt gebruik, geen toiletspullen die half gebruikt blijven staan etc.
14 toilettassen?! Waarom heb je in vredesnaam 14 toilettassen?

Als ik je OP zo lees, is flink opruimen erg nuttig voor jou. Met minimalisme heeft het weinig te maken, vind ik, eerder met normaal doen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wij zijn geen minimalisten, maar zijn 2 jaar terug wel met ons gezin (2 volwassenen en 2 kleine kinderen) naar een veel kleinere woning verhuisd (van 120m2 naar 80 m2).

We hebben heel veel weg gedaan toen we gingen verhuizen. Na de verhuizing bleek na 6 maanden dat we nog steeds ongeopende dozen hadden, dus weer heel veel weg gedaan. En nog steeds gaan soms dingen weg die we niet gebruiken. Ook nieuwe spullen kopen we heel bewust (of niet), want er is weinig plek om ze op te bergen.

Ik vind het wel lekker overzichtelijk.
Ik ben ermee bezig. Het gaat mij te langzaam, maar je kunt niet alles hebben. Mijn vrouw is ook vrij minimalistisch (nee, we hebben geen wit huis zonder meubels, waar mensen vaak bang voor zijn), dus we kunnen elkaar daarin ook helpen. Vooral met het thuiswerken nu ruimen we zoveel op dat we op een gegeven moment 5 kratten met kringloopspullen hadden. En er staat nog zoveel te koop aan boeken en cd's. Het vliegt de deur uit, dat voelt heel goed.

Er gaat meer weg dan we dachten dat er weg zou gaan. We zijn geen personen die allerlei zooi opsparen, maar gewoon tot de conclusie komen dat we die oude studieboeken gewoon niet nodig hebben. En dat we lege bureaus willen, niet 100 bakjes nodig hebben om kliekjes in te doen en ook gelukkig zijn met minder handtassen.

We passen niet per se de Marie Kondo-methode toe (onze spullen bedanken vinden we wat zweverig, voor ons helpt dat meer om de slappe lach te krijgen), maar we kijken wel waar we gelukkig van worden.
Ik bedank spullen ook niet hoor maar ik vind Marie Kondo's methode wel heel goed werken. Vooral doordat je alle spullen in dezelfde categorie op 1 hoop gooit ipv kast voor kast of kamer voor kamer te werk te gaan. Op deze manier zie je pas echt goed hoeveel je hebt en ook of je spullen dubbel hebt.
Ik ben er al een tijdje mee bezig. We hebben dan ook niet veel spullen. Als ik iets een aantal maanden niet gebruik gaat het van de begane grond naar de eerste verdieping, als ik het dan weer een aantal maanden niet gebruik gaat het op marktplaats, in de kringloopdoos of in de kliko.

I love it! Minder spullen is minder stress. Sowieso ben ik ook iemand die graag rekening houdt met het milieu, dus als er iets op is koop ik pas iets nieuws, en als het even kan een duurzaam alternatief. En geen plastic meer!
Ik ben er ooit aan beginnen en dat gaf een fijn gevoel. Merk dat het er langzaam aan weer in gaat sluipen dat kastjes weer vol raken, ook op de kinderkamers.
Ik kan me er de laatste tijd alleen moeilijk toe zetten. Aan het eind van de dag moe van het thuiswerken, kinderen ondersteunen met hun school en de baby.

Nu ik dit topic gelezen heb gaat het weer kriebelen. Ik fa vanaf nu elke dag een vuiliszak vullen.
Ik gooi altijd het verkeerde weg. Lastig, hoor.
Jaaaa, ik houd van minimaliseren! Ik kan echt genieten van het hebben van weinig spullen. Minimaliseren is echt verslavend. Ik vind het dan ook echt jammer dat de kringloop winkel nu niet open is. Ik heb al weer wat spullen klaar staan die weg kunnen.
Hier is de kringloop gewoon open en kan je ook inleveren. Komt goed uit nu ik aan het opruimen en inpakken ben voor de verhuizing. Ik vind het ook echt heerlijk en wil met zo min mogelijk spullen verhuizen!
Spullen opruimen kan zeker in wat stressvolle tijden wat rust geven. Veel mensen zijn zich daarnaast nu bewuster van hun leefomgeving en dat draagt nog eens bij aan de opruimerij. De mileustraat en de kringlopen krijgen dan ook veel spullen aangeleverd, je bent zeker niet de enige.

Ik heb geen overbodige spullen, wat niet betekent dat ik er weinig heb. Het betekent wel dat ik alles gebruik. Ik denk dat ik alleen mijn donzen winterjas met bonten kraag en bijbehorende wanten dit winterseizoen niet heb gebruikt.

Voorraad heb ik wel; alles wat houdbaar is en wat ik zeker weten ga gebruiken. Hier vind je wel extra tandpasta omdat die in de aanbieding was. Maar nooit meer dan er in die ene lade past.

Mijn huis is mijn beperking, ik heb een klein huis zonder zolder en een kleine berging. Overbodige spullen gaan naar de kringloop, weggeefhoek of marktplaats.
Gisteren de voorraadkast geïnventariseerd. Handig als je man gehamsterd heeft...
Een paar kruidenpotjes weggegooid. Pasta's e.d. bij elkaar, hartig bij elkaar, zoet broodbeleg + bakspullen bij elkaar.

Rommelkastje opgeruimd. Halve shopper naar zolder, klein beetje weggegooid. Nu alleen nagellakspullen, postspullen en een knutselkist overgehouden in het kastje.

Vervolgens een lade leeg gekieperd. Al vaker gedaan, maar toch kon er weer veel weg. Knutselspulletjes in de net genoemde knutselkist gedaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ah ik ben sowieso wel een heel erg georganiseerd type. Ik ben zo iemand die een labelmaker bezit. Al mijn azijnen en olieën zitten in dezelfde glazen fles en staan in vaste volgorde op de afzuigkap. Ik ben dan ook wel de enige die kookt. In een kast of lade vind je bij mij altijd sorteerbakjes. Ik heb de trapkast omgetoverd met 5 vuilnisbakken uit dezelfde serie (inclusief label natuurlijk), met andere bakken uit diezelfde serie, tot recyclestation. Mijn pennen en stiften zitten allemaal in pennenrollen op type/kleur gesorteerd.

Alles heeft altijd 'zn plek', wat prettig is. Maar als er dan iets op de verkeerde plek ligt, krijg ik kortsluiting. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat mijn autisme hier mee te maken heeft.

In ieder geval; orde is voor mijn gemoedsrust heel belangrijk, en hoe minder je hebt, hoe makkelijker dat is.
GreenLadyFern schreef:
18-04-2020 17:27

In ieder geval; orde is voor mijn gemoedsrust heel belangrijk, en hoe minder je hebt, hoe makkelijker dat is.
Helemaal mee eens. Ik ben in mijn eigen huis ook helemaal nooit iets kwijt. Alles heeft een vaste plek, dat geeft mij heel veel rust.
Ik ben ook weer eens bezig. Mijn vorige huis had een zolder, daar kon ik best wat kwijt.. Als ik ooit weer verhuis wil ik minder spullen hebben dan toen.

Er is de afgelopen jaren best wat weg gegaan maar ik woon ongeveer naast een kringloop dus moet blijven opletten.
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 11:30
59.15% gewijzigd
Het probleem hierbij is dat mensen vaak in een hype van minimalisme/opruimen zitten en dan van alles wegdoen en dan op een gegeven moment beginnen ze vanzelf met het opnieuw aanslepen van zooi. Want dan hebben ze zo veel ruimte, dan kan een nieuw jurk of die leuke plant er wel weer bij.

Persoonlijk hou ik niet zo van die verspilling. Dan gooi je iets weg want 3 jaar niet gebruikt of geeft geen 'joy' en dan 2 jaar later koop je het opnieuw want dan heb je het nodig. En die cirkel van verbruiken ipv gebruiken geeft ontzettend veel verspilling en milieuvervuiling.

Dus nee je hebt geen 14 toilettassen nodig, maar blijkbaar wel een hoop anders kocht je er niet zoveel. En als je er nu 10 wegdoet, ga je dan niet weer over een tijdje een nieuwe kopen? Dat vind ik wel iets om bij stil te staan.
chocolol schreef:
18-04-2020 20:46
Het probleem hierbij is dat mensen vaak in een hype van minimalisme/opruimen zitten en dan van alles wegdoen en dan op een gegeven moment beginnen ze vanzelf met het opnieuw aanslepen van zooi. Want dan hebben ze zo veel ruimte, dan kan een nieuw jurk of die leuke plant er wel weer bij.

Persoonlijk hou ik niet zo van die verspilling. Dan gooi je iets weg want 3 jaar niet gebruikt of geeft geen 'joy' en dan 2 jaar later koop je het opnieuw want dan heb je het nodig. En die cirkel van verbruiken ipv gebruiken geeft ontzettend veel verspilling en milieuvervuiling.

Dus nee je hebt geen 14 toilettassen nodig, maar blijkbaar wel een hoop anders kocht je er niet zoveel. En als je er nu 10 wegdoet, ga je dan niet weer over een tijdje een nieuwe kopen? Dat vind ik wel iets om bij stil te staan.
Juist helemaal niet. Precies omdat ik het rustgevend vind dat mijn kasten overzichtelijk en geordend zijn. Omdat ik al die zooi dus helemaal niet nodig bleek te hebben. Ik heb een jaar of 4 terug alles geminimaliseerd en er is nauwelijks wat bij gekomen, maar uiteindelijk nog meer weg. Als ik iets nieuw koop denknik er goed over na en koop ik dus alleen dingen die ik echt heel mooi vind.
Lijkt me heerlijk een opgeruimd huis waar niet teveel zooi ligt, het lukt me alleen niet.
We hebben de afgelopen 2 jaar in diverse opruimrondes al zoveel weg gedaan en nog komen we telkens spullen tegen of, meer algemeen, het blijft rommelig.

Iets meteen op de plek zetten waar het hoort werkt nu niet zo goed, we zijn verhuisd en veel spullen hebben nog geen logische vaste plek. Het huis is ook heel anders van indeling dan ons vorige huis.
GreenLadyFern schreef:
18-04-2020 17:27
Ah ik ben sowieso wel een heel erg georganiseerd type. Ik ben zo iemand die een labelmaker bezit. Al mijn azijnen en olieën zitten in dezelfde glazen fles en staan in vaste volgorde op de afzuigkap. Ik ben dan ook wel de enige die kookt. In een kast of lade vind je bij mij altijd sorteerbakjes. Ik heb de trapkast omgetoverd met 5 vuilnisbakken uit dezelfde serie (inclusief label natuurlijk), met andere bakken uit diezelfde serie, tot recyclestation. Mijn pennen en stiften zitten allemaal in pennenrollen op type/kleur gesorteerd.

Alles heeft altijd 'zn plek', wat prettig is. Maar als er dan iets op de verkeerde plek ligt, krijg ik kortsluiting. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat mijn autisme hier mee te maken heeft.

Hier ook een labelmaker en alles een vaste plek. Heel rustgevend vind ik dat. Heb nog wel veel spullen (bijna 1500 boeken bijvoorbeeld) maar wel netjes geordend.
Ik ben vorig jaar begonnen met alles netjes opruimen, toen zijn er 15 shoppers met boeken weggegaan, iets van 12 vuilniszakken met kleding naar het Leger des Heils en veel rommel naar de stort.
Vooral het kleding uitzoeken (Marie Kondo, zonder het bedanken) was een shock, de hele vloer van mijn kleedkamer lag onder...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Net na de verhuizing had ik vier kalaxkasten in mijn bezit - 3x 2x2 en 1 grotere - en overwoog ik mijn huis vol te zetten met 1x4 of 2x4. De feitelijke situatie nu: 1 2x2 is weggegaan, er zijn geen kalaxen bijgekomen en van de spullen die erin zaten mis ik nog steeds niks :)
Ik heb even mezelf geloept om hier andere opruimtopics te kunnen spammen (en besloot dat (nog) niet te doen). Kwam een topictitel tegen met iets als ' zo goed opgeborgen dat ik het niet kan vinden' , dat is denk ik ook wel één van mijn redenen om af en toe eens dingen weg te doen.

Ik vond vandaag twee pakken wasmiddel in mijn gangkast :mrgreen: Op zich een goede plek, maar heb inmiddels een ander merk dus zal eens op zoek naar een liefhebber.
Wij gaan ook verhuizen en daarbij hebben we ook afgesproken om dingen weg te gaan gooien. Ik zag laatst een programma op tv waarbij ze groene en rode klapbakken daarvoor gebruikte en ik ga ook gebruik maken van die techniek! [...]

Ik kan echt zo niet wachten, denk dat mijn hoofd daar echt een stukje leger van wordt. Heerlijk dat weggooien!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2020 12:48
Reden: Spam
14.79% gewijzigd
Spammert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven