Baby wordt in de avond/nacht elk uur wakker..
zaterdag 18 april 2020 om 21:57
Dag allemaal,
Ik ga toch eens tips vragen.
Baby van 7 maanden. Krijgt borstvoeding en eet fruithapje en een klein beetje brood. Overdag 3 slaapjes, rond 09.00 uur, rond 13u en rond 16u. Allemaal slaapjes van 45 minuten. Krijgt de borst, valt in slaap en dan leg ik hem in zijn bed. Soms wordt hij wakker dan aai ik hem even op zijn rug of doe white noise en hij slaapt. Vrolijk, ontwikkelt zich goed.
Om 19u begint zijn nacht. Hij is dan echt moe. Vanaf dan wordt hij na 30 min, 45 min of 60 min wakker. Enige waarmee hij stil wordt is de borst. Dit gaat de hele avond door en in de nacht pakt hij ergens 2 uur achter elkaar maar als de ochtend nadert, vanaf 4 uur ongeveer is hij weer erg onrustig. Vanaf een uur of 22/23 leg ik hem naast me. Dit is nu een aantal maanden zo. De eerste drie maanden liet hij 3-6 uur tussen de voedingen, ook in de nacht.
Hoe kan ik dit veranderen? Heb iest minder dan een week geen borst voor het slapen gegeven en hij bleef werkelijk een uur huilen. Ik vond het verschrikkelijk. Hij sliep toen ook overdag nog slechter (30 min ipv 45) dus mee gestopt.
Hij krijgt forlax voor een zachte ontlasting. Dit werkt goed.
Iemand tips voor mij?
Ik ga toch eens tips vragen.
Baby van 7 maanden. Krijgt borstvoeding en eet fruithapje en een klein beetje brood. Overdag 3 slaapjes, rond 09.00 uur, rond 13u en rond 16u. Allemaal slaapjes van 45 minuten. Krijgt de borst, valt in slaap en dan leg ik hem in zijn bed. Soms wordt hij wakker dan aai ik hem even op zijn rug of doe white noise en hij slaapt. Vrolijk, ontwikkelt zich goed.
Om 19u begint zijn nacht. Hij is dan echt moe. Vanaf dan wordt hij na 30 min, 45 min of 60 min wakker. Enige waarmee hij stil wordt is de borst. Dit gaat de hele avond door en in de nacht pakt hij ergens 2 uur achter elkaar maar als de ochtend nadert, vanaf 4 uur ongeveer is hij weer erg onrustig. Vanaf een uur of 22/23 leg ik hem naast me. Dit is nu een aantal maanden zo. De eerste drie maanden liet hij 3-6 uur tussen de voedingen, ook in de nacht.
Hoe kan ik dit veranderen? Heb iest minder dan een week geen borst voor het slapen gegeven en hij bleef werkelijk een uur huilen. Ik vond het verschrikkelijk. Hij sliep toen ook overdag nog slechter (30 min ipv 45) dus mee gestopt.
Hij krijgt forlax voor een zachte ontlasting. Dit werkt goed.
Iemand tips voor mij?
zaterdag 18 april 2020 om 23:48
Mijn beide kinderen sliepen tot 2 jaar slecht. Man kon ze ook niet troosten, zelfs als ik niet thuis was, was het drama.
Ik kon redelijk slapen met kind aan de borst dus voor de lieve vrede en nachtrust heb ik het zo gelaten. Bij oudste woonden we in de garage ivm verbouwing dus daar werd echt niemand beter op als we hem lieten huilen en de jongste is gewoon koppig, die bleef krijsen.
Oudste kreeg vanaf 15 maanden geen bv meer en wel een papfles maar dat maakte geen verschil. De jongste weigerde de fles en wilde geen fopspeen dus daar heb ik het niet eens bij geprobeerd ‘s nachts.
Vanaf 2 jaar in groot bed met dekbed (en oke, ook een paar nachten doorzetten) slapen ze wel goed.
Als je er midden in zit, is het heftig maar nu is jongste pas 2 jaar en 3 maanden en lijkt het al weer een eeuwigheid geleden.
Ik kon redelijk slapen met kind aan de borst dus voor de lieve vrede en nachtrust heb ik het zo gelaten. Bij oudste woonden we in de garage ivm verbouwing dus daar werd echt niemand beter op als we hem lieten huilen en de jongste is gewoon koppig, die bleef krijsen.
Oudste kreeg vanaf 15 maanden geen bv meer en wel een papfles maar dat maakte geen verschil. De jongste weigerde de fles en wilde geen fopspeen dus daar heb ik het niet eens bij geprobeerd ‘s nachts.
Vanaf 2 jaar in groot bed met dekbed (en oke, ook een paar nachten doorzetten) slapen ze wel goed.
Als je er midden in zit, is het heftig maar nu is jongste pas 2 jaar en 3 maanden en lijkt het al weer een eeuwigheid geleden.
zaterdag 18 april 2020 om 23:58
Eens met wat Lux zegt. Nu ik alle reacties heb gelezen lijkt het wel dat hij gefocust is op de bv ipv het vaste voedsel.
Ik heb ook veel aan de volgende site gehad
www.slaapbabyslaap.nl
Ik heb ook veel aan de volgende site gehad
www.slaapbabyslaap.nl
zaterdag 18 april 2020 om 23:58
Wij hadden tot 3/4 maanden ook een modelbaby die best wat uurtjes achter elkaar kon slapen. Helaas vanaf 4 maanden hommeles. In het begin leek het de beruchte slaapregressie. Echter nu hebben we soms nog steeds zulke slechte nachten (ze is nu 11 maanden) omdat ze last heeft van koemelkallergie, soja en ei allergie. Ze krijgt veel darmkrampen daarvan en is dan iedere 45 minuten wakker.
Weet je zeker dat hij geen pijn heeft?
Bij ons gingen de nachten vanzelf beter naarmate ze overdag beter begon te eten. Nu ze in de avond een vleesje eet kan ze bijna de nacht doorslapen.
Hang in there. Het is retezwaar!
Weet je zeker dat hij geen pijn heeft?
Bij ons gingen de nachten vanzelf beter naarmate ze overdag beter begon te eten. Nu ze in de avond een vleesje eet kan ze bijna de nacht doorslapen.
Hang in there. Het is retezwaar!
zaterdag 18 april 2020 om 23:59
Moet je dat wel zelf trekken hè. Prima als je het prima vindt, maar ook prima als je het spuugzat bent.wittereiger schreef: ↑18-04-2020 23:42Misschien heeft hij nu een fase waarin hij zich bewust wordt dat hij en mama niet één geheel zijn en jij niet altijd bij hem bent snachts.
Waarom zou je hem de borst voor het slapen ontzeggen? Wat is de gedachte daarachter? Ik zou gewoon meegaan in de flow, ook als dat jou even minder goed uitkomt. Met er tegenin gaan maak je het jezelf en zoon alleen maar moeilijker. Ook deze fase gaat vanzelf weer over.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 19 april 2020 om 00:12
Wat is het alternatief dan? Niet toegeven levert meer huilen op, wat het weer moeilijker maakt voor iedereen. Soms is het gewoon wat zwaarder en moet je mee over de hobbel.
zondag 19 april 2020 om 05:25
Precies dit, had hetzelfde met mijn oudste dochter.. had zelf een patroon ontwikkeld waardoor ze nooit geleerd heeft meer dan 1 cyclus achter elkaar te slapen.lux- schreef: ↑18-04-2020 22:15Die van mij deed dit ook en stopte er pas mee toen ik met 10 maanden eindelijk streng werd. Het was in zijn geval geen honger, hij werd gewoon elke pak ‘m beet 45 mins wakker omdat dat 1 slaapcyclus is voor een baby en hij dus wakker werd en de enige manier die hij kende om weer in slaap te vallen was aan de borst, dus die wilde hij zodra hij wakker werd.
Dus eerst heb ik geweigerd hem in slaap te voeden, maar ging ik op vaste tijden voeden. Toen dat een beetje ging eerst telkens naar boven voor speentje geven en handje vasthouden elke 3 kwartier, dat afgebouwd naar alleen de kamer in komen (hij pakte zelf het speentje), en opeens sliep een aantal cycli achter elkaar door. Toen ben ik voedingen gaan afbouwen, eerst de nachtvoedingen, tenslotte de rest.
Tegen de 14 maanden stopte ik helemaal met de borst en in die 4 maanden had hij langzamerhand geleerd het klokje rond te slapen met 2x 1.5u slaap overdag.
Het was nogal een beproeving zullen we maar zeggen.
zondag 19 april 2020 om 08:30
Je kind leren in slaap te vallen zonder jou(w borst).wittereiger schreef: ↑19-04-2020 00:12Wat is het alternatief dan? Niet toegeven levert meer huilen op, wat het weer moeilijker maakt voor iedereen. Soms is het gewoon wat zwaarder en moet je mee over de hobbel.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 19 april 2020 om 15:35
Ai, een beetje herkenbaar.
Mijn jongste van bijna 7 maanden komt ook nog minimaal 1x in de nacht nadat hij eerder een poos wel de hele nacht sliep. De avonden hebben we ondertussen weer redelijk voor onszelf, dat scheelt een pak.
Sinds kort slaapt de mijne overdag beter (1,5 tot 2,5 uur per slaapje) en eet ook wat meer vast voedsel.
Ik geef overdag nog zeker 5 voedingen, dus misschien kun je een keer extra aanleggen.
Tips heb ik niet echt, wel medeleven (je bent niet alleen!)
Zelf probeer ik er maar in mee te gaan voorlopig.
Mijn jongste van bijna 7 maanden komt ook nog minimaal 1x in de nacht nadat hij eerder een poos wel de hele nacht sliep. De avonden hebben we ondertussen weer redelijk voor onszelf, dat scheelt een pak.
Sinds kort slaapt de mijne overdag beter (1,5 tot 2,5 uur per slaapje) en eet ook wat meer vast voedsel.
Ik geef overdag nog zeker 5 voedingen, dus misschien kun je een keer extra aanleggen.
Tips heb ik niet echt, wel medeleven (je bent niet alleen!)
Zelf probeer ik er maar in mee te gaan voorlopig.
.

zondag 19 april 2020 om 16:53
Kan het zijn dat hij niet weet hoe hij alleen in slaap moet vallen? Die van mij viel ook altijd aan de borst in slaap, tot dat ineens over was, toen hielp niets meer en hij begon te krijsen als ie in zijn bedje werd gelegd en werd ook na 1 slaapcyclus (ongeveer 40 minuten) weer wakker.
Wij hebben hem toen moeten laten wennen aan het alleen in zijn bedje in slaap vallen. Met gecontroleerd huilen en checken (eerst 3 min, dan 5, dan 10, etc). Na drie dagen had ie het door en kon hij ook zijn slaapcyclus aan elkaar knopen. Als ie eventjes wakker wordt, alleen en in zijn eigen bedje, begint hij niet meteen te schreeuwen om zijn moeder met de borst maar slaapt ie vanzelf verder.
Is in het begin moeilijk en even doorbijten maar wij hebben er wel echt baat bij gehad. En de baby ook, want die slaapt nu langer en is veel uitgeruster.
Wij hebben hem toen moeten laten wennen aan het alleen in zijn bedje in slaap vallen. Met gecontroleerd huilen en checken (eerst 3 min, dan 5, dan 10, etc). Na drie dagen had ie het door en kon hij ook zijn slaapcyclus aan elkaar knopen. Als ie eventjes wakker wordt, alleen en in zijn eigen bedje, begint hij niet meteen te schreeuwen om zijn moeder met de borst maar slaapt ie vanzelf verder.
Is in het begin moeilijk en even doorbijten maar wij hebben er wel echt baat bij gehad. En de baby ook, want die slaapt nu langer en is veel uitgeruster.
zondag 19 april 2020 om 17:01
Allemaal bedankt. Ik heb het echt wel geaccepteerd maar soms zijn er dagen dat ik denk dit moet anders. Vooral omdat we ook geen avond hebben. Fijn om ook hekrenning hier te lezen. Ik zal het jn slaap vallen inderdaad moeten loskoppelen van de borst maar dat bracht zoveel verdriet bij hem, en nog slechter slapen waardoor hij echt oververmoeid was en ik er maar mee gestopt ben. Dat boek ‘baby in een droomritme’ heb ik vaker over gehoord maar nooit aangeschaft. Toch eens goed nadenken wat ik moet doen. Vandaag heb ik trouwens elke twee uur aangelegd om inderdaad eens te kijken of dat straks minder honger oplevert. Vannacht kwam hij trouwens 2x na twee uur en een keer na 1,5 uur en de rest weet ik niet

zondag 19 april 2020 om 18:53
Maar je geeft 4 voedingen (vandaag dus meer), en fruithap en wat brood.Butterflywhy schreef: ↑19-04-2020 17:02Oh ja, hij heeft geen speen en drinkt niet uit een fles en lust geen pap. Dus die opties kunnen allemaal niet.
Wij zijn nu begonnen met 's avonds een soort maaltijd te geven met vlees, groente en aardappel of iets met rijst bv. Zojuist een hapje yoghurt na gegeven en dat ging er goed in. Morgen maar even een pot Griekse yoghurt halen.
Brood lukt hier nog niet zo goed, maar ik doe wel wat bambix door een geraspte appel en/of peer.
Ik hoop een beetje dat meer vaste voeding, ook meer verzadiging geeft.
Misschien ook nog een idee?
.

zondag 19 april 2020 om 19:09
Wat zwaarder vind ik wel een understatement voor maandenlang elk uur wakker gemaakt worden.wittereiger schreef: ↑19-04-2020 00:12Wat is het alternatief dan? Niet toegeven levert meer huilen op, wat het weer moeilijker maakt voor iedereen. Soms is het gewoon wat zwaarder en moet je mee over de hobbel.

zondag 19 april 2020 om 19:57
Precies. Het is zo een lief, vrolijk mannetje overdag. Daar heb ik bijna geen omkijken naar. Dat maakt al heel veel goed.
@blackwater (als ik het goed onthouden heb), hij drinkt helaas niet uit een fles en de borstvoeding wil ik graag nog een lange tijd geven dus daarmee stoppen is helaas geen optie.
Wat betreft het avondeten, dat lukt dus gewoon niet want geprakt moet hij niet en hele stukken verdwijnen overal behalve in de mond. Ik ga hier wel meer aandacht aan geven in de hoop dat het toch gaat lukken overdag meer eten erin te krijgen.
Allemaal bedankt voor de tips. Ik weet eigenlijk wel wat ik moet doen maar ben echt nog te moe om elk uur de strijd aan te gaan om de borst. Wellicht als er eens een wonder gebeurt en hij een nachtje goed slaapt dat ik dan de energie heb om door te pakken.
zondag 19 april 2020 om 20:18
Nu heb ik net een topic geopend over hoe ellendig mijn baby slaapt, dus ik voel me behoorlijk bezwaard om te reageren, maar wat ik mijn nichtje rond die leeftijd zag doen, of wel iets ouder dan dat. Ze legde een fles melk in bed bij de baby en die pakte hij dan gedurende de nacht een paar keer. Dit heeft ze bij drie kinderen gedaan en inmiddels slapen ze allemaal goed!
zondag 19 april 2020 om 20:40
Geprakt lukt bij mijn kleintje ook nog niet altijd. Ik doe gewoon alles in een blender en pureer het helemaal glad. En dan wil het wel.Butterflywhy schreef: ↑19-04-2020 19:57
Wat betreft het avondeten, dat lukt dus gewoon niet want geprakt moet hij niet en hele stukken verdwijnen overal behalve in de mond. Ik ga hier wel meer aandacht aan geven in de hoop dat het toch gaat lukken overdag meer eten erin te krijgen.
Allemaal bedankt voor de tips. Ik weet eigenlijk wel wat ik moet doen maar ben echt nog te moe om elk uur de strijd aan te gaan om de borst. Wellicht als er eens een wonder gebeurt en hij een nachtje goed slaapt dat ik dan de energie heb om door te pakken.
En mocht het zo zijn dat het echt honger is, lijkt het me niet zo fijn om snachts niet meer te voeden (en daarbij 'door te pakken'), voordat je eerst hebt geprobeerd overdag meer (vaste en/of borst) voeding te geven.
.
zondag 19 april 2020 om 20:41
We kunnen allemaal van elkaar leren toch. Ik heb dit eerder aan de hand gehad maar dan spreek ik over ruim 10 jaar geleden maar het blijft pittig. En die slaapt inmiddels ook als een roosje dus ik weet dat het goed komt.. bedankt. Hij drinkt hier helaas niet uit een fles. Alle voedingen gaan live.Marchuba schreef: ↑19-04-2020 20:18Nu heb ik net een topic geopend over hoe ellendig mijn baby slaapt, dus ik voel me behoorlijk bezwaard om te reageren, maar wat ik mijn nichtje rond die leeftijd zag doen, of wel iets ouder dan dat. Ze legde een fles melk in bed bij de baby en die pakte hij dan gedurende de nacht een paar keer. Dit heeft ze bij drie kinderen gedaan en inmiddels slapen ze allemaal goed!

maandag 20 april 2020 om 07:15
Dit wordt afgeraden omdat het slecht voor het gebit kan zijn.Marchuba schreef: ↑19-04-2020 20:18Nu heb ik net een topic geopend over hoe ellendig mijn baby slaapt, dus ik voel me behoorlijk bezwaard om te reageren, maar wat ik mijn nichtje rond die leeftijd zag doen, of wel iets ouder dan dat. Ze legde een fles melk in bed bij de baby en die pakte hij dan gedurende de nacht een paar keer. Dit heeft ze bij drie kinderen gedaan en inmiddels slapen ze allemaal goed!
maandag 20 april 2020 om 10:21
mandylion schreef: ↑19-04-2020 20:40Geprakt lukt bij mijn kleintje ook nog niet altijd. Ik doe gewoon alles in een blender en pureer het helemaal glad. En dan wil het wel.
En mocht het zo zijn dat het echt honger is, lijkt het me niet zo fijn om snachts niet meer te voeden (en daarbij 'door te pakken'), voordat je eerst hebt geprobeerd overdag meer (vaste en/of borst) voeding te geven.
Geprakt heb k verkeerd gebruikt. Bedoel inderdaad gepureerd. Ja, ik ga me nu focussen op meer eten overdag. Bedankt.
maandag 20 april 2020 om 10:26
Hier een zoon die ook dit probleem heeft/had. Hij is nu bijna 16 maanden en slaapt tegenwoordig beter en word per avond/nacht zo’n 2/3 keer wakker. Ik heb echt van alles geprobeert maar nooit geholpen. Hij heeft zelf de omkeer gemaakt in 1 keer, van elk uur wakker naar dus 2/3 keer wakker in totaal. Het is alsnog geen ‘perfecte’ slaap maar het is al zoveel beter als afgelopen 15 maanden. Het is zwaar, succes.

maandag 20 april 2020 om 11:42
Dank je wel. Pff dan moeten we nog een hele tijd uitzitten als het bij ons ook zo loopt. Hoe dan ook, komt ooooooooit goed.LD199 schreef: ↑20-04-2020 10:26Hier een zoon die ook dit probleem heeft/had. Hij is nu bijna 16 maanden en slaapt tegenwoordig beter en word per avond/nacht zo’n 2/3 keer wakker. Ik heb echt van alles geprobeert maar nooit geholpen. Hij heeft zelf de omkeer gemaakt in 1 keer, van elk uur wakker naar dus 2/3 keer wakker in totaal. Het is alsnog geen ‘perfecte’ slaap maar het is al zoveel beter als afgelopen 15 maanden. Het is zwaar, succes.![]()
maandag 20 april 2020 om 19:28
Ook mijn ervaring. Ik ben overigens niet gestopt met de borst maar heb gecombineerd. Dat ging prima en het slapen ging echt 1000x beter.Blackwater schreef: ↑19-04-2020 19:13Gewoon honger. Wellicht stoppen met de borst en overgaan op de fles.
Mijn zoon begon ook S’avonds, ineens kreeg ik een helder licht en bedacht me dat ik hem gewoon meer voeding gaf voor het slapen. Kind sliep letterlijk de hele nacht door tot 6.