Huurhuis

23-04-2020 00:31 156 berichten
Hoi

Ik heb nooit zelfstandig gewoond daarom weet ik niks af van huren..
Maar als je een huis wil huren,kijken ze dan alleen naar het loonstrookje of naar het totale bedrag ook uit andere inkomsten?en hoeveel moet je per maand verdienen om een huis te kunnen huren?
MinkeDeWit schreef:
23-04-2020 08:02
Dat is bruto hé. Dus bij een huur van 1000 euro moet je 4000 bruto verdienen. Dat is geen buitensporig salaris, en je moet natuurlijk wel die huur ook kunnen betalen.
4000 bruto is geen buitensporig salaris? Ah. Ok.

Dat is zo ongeveer 1.5x modaal maar goed.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2020 08:29
Loepen, deze dame heeft 3 kinderen en heeft altijd op het inkomen van haar man geleefd. Ze heeft daarnaast ook nog eens psychische problemen, geen werk en behalve alimentatie en toeslagen geen inkomen. IPV het wiel uitvinden zou eens wat gesprekken kunnen aangaan met algemeen maatschappelijk werk. St. Mee of Combiwell of wat er in haar buurt zit.

Op elke tip reageert ze met: hoe dan? Want ze heeft helemaal nog niet de financien op orde om te kunnen huren. Daarnaast moet ze naast zichzelf ook 3 kinderen huisvesten (mogelijk) en ze heeft beperkingen waaronder een sociale fobie.

Dit lijkt me inderdaad de verstandigste zet. Met losse vragen op een forum kun je best een eind komen maar de situatie is best ingewikkeld dus dan is het fijner als er echt iemand meekijkt met je.
ClumsyNinja schreef:
23-04-2020 08:33

To heeft helemaal geen salaris dus het is off-topic.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Altijd leuk in dit soort topics, die patsers met een vette baan en een hoop mazzel die het toevallig wel lukt om in hun eentje een dure vrijesectorwoning te huren midden in de binnenstad, en dan gaan roepen dat het helemaal niet zo moeilijk is. Die woningnood die hebben we gewoon verzonnen met z'n allen. Echt, STFU.
Lou- schreef:
23-04-2020 07:43

In de randstad is het verschrikkelijk. Daarbuiten kun je nog wel een appartement vinden voor €759-1000 euro ex toch?
Ik woon in een kleine stad ver buiten de randstad. Onder de 1000 euro is het aanbod hier zeer beperkt en vooral studio's of locaties waar je echt niet blij van wordt. Dus het kan, maar eenvoudig is het zeker niet.
RikM schreef:
23-04-2020 09:37
Altijd leuk in dit soort topics, die patsers met een vette baan en een hoop mazzel die het toevallig wel lukt om in hun eentje een dure vrijesectorwoning te huren midden in de binnenstad, en dan gaan roepen dat het helemaal niet zo moeilijk is. Die woningnood die hebben we gewoon verzonnen met z'n allen. Echt, STFU.
En dat bovendien als advies voor een TO die alleen alimentatie en toeslagen krijgt :facepalm:
RikM schreef:
:worship:
TO, kan en wil je misschien aangeven wat voor inkomsten je ongeveer hebt? Dan kunnen we je in de juiste richting sturen. Mogelijk is de vrije sector helemaal geen optie voor je, dus dan hoeven we het daar ook niet over te hebben. Bovendien kunnen we dan aangeven of en wanneer je in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Helena_z schreef:
23-04-2020 01:09
Hoe is dat in godsnaam haalbaar als alleenstaande...
Om me heen redden veel mensen dit makkelijk alleen. Verhuurders willen natuurlijk wel verhuren, dus het zijn geen onmogelijke criteria. Het gaat meestal om bruto loon, dus 4000 verdienen voor een huur van 1000. Er zijn genoeg mensen die dat verdienen.

- - -

Oh, dit was al genoemd.
**
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 25-04-2020 10:26
0.00% gewijzigd
ClumsyNinja schreef:
23-04-2020 08:33

1,5 keer modaal betekent niet dat het geen veelvoorkomend salaris is. Het is alleen niet het meest voorkomend salaris.
RikM schreef:
Eens dat het off topic ging, TO is aangewezen op de sociale sector, maar ik reageerde op de uitspraak ‘dat is toch niet te doen’.
De huurders in mijn omgeving, starters met zijn tweeën en grote mensen alleen na een scheiding bijv, zitten meestal/vaak met dit soort huren van € 950+. Niet leuk, maar je moet toch ergens wonen.
RikM schreef:
Ik wil even nuanceren: ik ben geen patser maar heb jarenlang kei- en keihard gewerkt voor het salaris dat ik nu heb. Avondcursussen gevolgd, prive mijzelf het eea ontzegd, you name it. Dat TO andere keuzes heeft gemaakt, helemaal prima. Maar reken mij daar dan niet op af, dat ik WEL kan wat TO NIET kan! Echt STFU!!!

En laat TO dan gewoon lekker op een kamertje 3hoog achter gaan zitten. Of bij haar ouders inwonen. In een woonwagen. Gewoon het gevolg van de keuzes in haar leven. maar leef die frustratie niet op mij uit, die andere keuzes heeft gemaakt. Dank U!!!
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 23-04-2020 10:07
15.09% gewijzigd
rumforviva schreef:
23-04-2020 09:52
1,5 keer modaal betekent niet dat het geen veelvoorkomend salaris is. Het is alleen niet het meest voorkomend salaris.
Het modaal inkomen is 'geprikt' door het centraal planbureau en heeft niet veel te maken met het begrip modaal uit de statistiek.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
23-04-2020 10:04
Ik wil even nuanceren: ik ben geen patser maar heb jarenlang kei- en keihard gewerkt voor het salaris dat ik nu heb. Avondcursussen gevolgd, prive mijzelf het eea ontzegd, you name it. Dat TO andere keuzes heeft gemaakt, helemaal prima. Maar reken mij daar dan niet op af, dat ik WEL kan wat TO NIET kan! Echt STFU!!!

En laat TO dan gewoon lekker op een kamertje 3hoog achter gaan zitten. Of bij haar ouders inwonen. In een woonwagen. Gewoon het gevolg van de keuzes in haar leven. maar leef die frustratie niet op mij uit, die andere keuzes heeft gemaakt. Dank U!!!
En wat heeft TO eraan dat jij hier komt etaleren wat een geweldige keuzes jij wel gemaakt zou hebben ten opzichte van haar?
Wat heeft zij eraan dat jij het zo geweldig voor elkaar zou hebben?
Beantwoord dat haar vragen?
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 23-04-2020 10:10
4.30% gewijzigd
Nou ja, het heeft natuurlijk niet alleen met keuzes te maken. Mijn man verdient ook meer dan 4000 bruto. Ik niet.
Maar hij zit 'toevallig' in een branche die goed betaalt. Is de keuze dan dat ik dat ook kan doen? Ja, maar dat moet je dan wel liggen.

Wij huren ook in de vrije sector en betalen nu bijna 1000 euro (nieuwbouw tussenwoning, 6e stad van NL). Ik vind het behoorlijk duur, ondanks dat we het prima kunnen betalen. Huur gaat elk jaar omhoog. Wij willen binnen nu en 2 jaar kopen.

Maar laten we eerlijk zijn; het is een super mooi salaris, maar het merendeel van de Nederlanders verdient dit echt niet in z'n eentje. Dat is wat hier gezegd wordt en dat klopt. Het heet niet voor niets boven modaal. En dan is het heel makkelijk om te roepen dat de woningnood niet hoog is, maar als je het niet kunt betalen dan is huren in de vrije sector sowieso al geen optie. Als je dan ook geen inschrijftijd hebt bij de woningbouw en niets kunt kopen, dan wordt het natuurlijk heel lastig. Dus verder kijken dan je eigen straatje.
*Pauze* schreef:
23-04-2020 09:47
TO heeft al aangegeven dat ze geen salaris heeft, maar alleen alimentatie en toeslagen ontvangt.

Nee, dat zegt ze niet. Ze vroeg of andere inkomsten, zoals toeslagen en alimentatie, ook meetellen.

Waar Nemain volgens mij het juiste antwoord al op gaf: alleen partneralimentatie telt mee als inkomen.
*Pauze* schreef:
23-04-2020 10:09
En wat heeft TO eraan dat jij hier komt etaleren wat een geweldige keuzes jij wel gemaakt zou hebben ten opzichte van haar?
Wat heeft zij eraan dat jij het zo geweldig voor elkaar hebt?
Beantwoord dat haar vragen?
Ik heb haar vraag al lang en breed beantwoord. Misschien moet je even terug lezen, voor je je belerende vingertje komt opsteken?
23-04-2020 10:11
Ik heb haar vraag al lang en breed beantwoord. Misschien moet je even terug lezen, voor je je belerende vingertje komt opsteken?
O, dus als je eerst maar advies geeft is het daarna wel wenselijk dat je even komt etaleren dat jij een beter persoon bent denkt te zijn?
Dat wist ik inderdaad nog niet
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 23-04-2020 10:17
2.77% gewijzigd
**
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 25-04-2020 10:25
0.00% gewijzigd

Was het leven maar zo maakbaar, dat het alleen met keuzes te maken heeft. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Fijn voor jou dat het je zo voor de wind gaat, maar blaas alsjeblieft niet zo hoog van de toren, het is kwetsend voor degenen die wel worstelen.
Maar goed, zou TO nog komen reageren?
minnimouse schreef:
23-04-2020 10:10
Nou ja, het heeft natuurlijk niet alleen met keuzes te maken. Mijn man verdient ook meer dan 4000 bruto. Ik niet.
Maar hij zit 'toevallig' in een branche die goed betaalt. Is de keuze dan dat ik dat ook kan doen? Ja, maar dat moet je dan wel liggen.

Wij huren ook in de vrije sector en betalen nu bijna 1000 euro (nieuwbouw tussenwoning, 6e stad van NL). Ik vind het behoorlijk duur, ondanks dat we het prima kunnen betalen. Huur gaat elk jaar omhoog. Wij willen binnen nu en 2 jaar kopen.

Maar laten we eerlijk zijn; het is een super mooi salaris, maar het merendeel van de Nederlanders verdient dit echt niet in z'n eentje. Dat is wat hier gezegd wordt en dat klopt. Het heet niet voor niets boven modaal. En dan is het heel makkelijk om te roepen dat de woningnood niet hoog is, maar als je het niet kunt betalen dan is huren in de vrije sector sowieso al geen optie. Als je dan ook geen inschrijftijd hebt bij de woningbouw en niets kunt kopen, dan wordt het natuurlijk heel lastig. Dus verder kijken dan je eigen straatje.
Klopt, heeft niet alleen met keuzes te maken. Maar als je kiest om thuisblijfmoeder te zijn, of iets dergelijks, dan sluit je jezelf bij voorbaat wel uit van een hoop zaken die wellicht anders wel binnen bereik zouden zijn. En dan is het niet fair om hier verhaal te halen over onbereikbare woningen.
*Pauze* schreef:
23-04-2020 10:13
Bij mij niet, maar dat zou in de vrije sector per verhuurder kunnen verschillen.

Dat kan; in de vrije sector gelden in principe geen regels, elke verhuurder bepaalt zelf welke eisen hij stelt.
23-04-2020 10:15
Klopt, heeft niet alleen met keuzes te maken. Maar als je kiest om thuisblijfmoeder te zijn, of iets dergelijks, dan sluit je jezelf bij voorbaat wel uit van een hoop zaken die wellicht anders wel binnen bereik zouden zijn. En dan is het niet fair om hier verhaal te halen over onbereikbare woningen.
Ik ben het wel met je eens dat je sommige dingen van te voren op kunt vangen.
Zoals je inschrijven bij de woningbouw. Ik sta al 12 jaar ingeschreven. Kost niets.
Mocht ik ooit gaan scheiden of weduwe worden, dan is de kans op een woning groter dan dat ik niets doe. Ik heb een aardig salaris, maar geen salaris waarmee ik 1000 euro huur kan betalen.

Denken dat jou nooit iets overkomt in het leven vind ik vrij naïef. Je kunt niet alles opvangen, maar dit soort simpele dingen wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven