Huurhuis
donderdag 23 april 2020 om 07:06
Is het ook niet, zeker niet als alleenstaande jongere. Daarom wonen jongeren steeds langer bij hun ouders.
Sociale markt is heel krap, zeker voor 1-persoonswoningen.
Particuliere te duur
Kamers alleen voor studenten alleen met bewijs van inschrijving bij hogeschool of universiteit.
Je raakt als ouder je mbo-er met goedbetaalde baan gewoon bijna niet kwijt.
donderdag 23 april 2020 om 07:13
Vaak doen ze ook nog een check bij BKR. Om te kijken of je andere verplichtingen hebt. Om dan ook te zien of je die andere verplichtingen trouw nakomt.
donderdag 23 april 2020 om 07:13
Ligt niet aan de opleiding. Ik heb zowel een MBO als HBO diploma en in mijn MBO functie verdien ik meer dan dat ik zou doen als ik de HBO functie passend bij diploma zou hebben. Welkom in de wereld van zorg en welzijn.
Ik kom in aanmerking voor sociale huurwoning, jammer dat ik nog jaren moet wachten.
Die 1/3 van je loon aan huur gaat hier hier niet op, eerder 1/2.. maar tja je moet/wilt wat.
donderdag 23 april 2020 om 07:28
ja, maar de afgelopen jaren zijn die huren wel enorm gestegen. 1500 huur permaand is niets. dus dan moet je 7000 per maand verdienen. als stel is dat al vaak lastig aangezien het inkomen van de minst verdienende partner voor de helft wordt meegeteld. laat staan voor een eenverdiener.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:00Makkelijk, als je een normaal arbeidsverleden hebt. Ik huur particulier, al jaren. Single ook, al jaren. Niets moeilijks aan hoor.
Don't cry, buy a bag and move on.
donderdag 23 april 2020 om 07:32
1500 huur per maand, waar baseer je dat op? Waar betaal je dat, voor wat voor soort huis?daenerys79 schreef: ↑23-04-2020 07:28ja, maar de afgelopen jaren zijn die huren wel enorm gestegen. 1500 huur permaand is niets. dus dan moet je 7000 per maand verdienen. als stel is dat al vaak lastig aangezien het inkomen van de minst verdienende partner voor de helft wordt meegeteld. laat staan voor een eenverdiener.
(btw: ik als single betaal ruim 900 kale huur per maand, dus ik weet waar ik het over heb)
donderdag 23 april 2020 om 07:34
En je vergeet nog dat er alleen flexcontracten worden gegeven, en korte tijdelijke contracten. Dat laatste valt in mijn sector mee. Maar als je vraagt om een bepaald aantal uren of vast salaris, dan word je aangekeken of je niet goed bij je hoofd bent. Krijg je nergens voor elkaar. Succes dan!daenerys79 schreef: ↑23-04-2020 07:28ja, maar de afgelopen jaren zijn die huren wel enorm gestegen. 1500 huur permaand is niets. dus dan moet je 7000 per maand verdienen. als stel is dat al vaak lastig aangezien het inkomen van de minst verdienende partner voor de helft wordt meegeteld. laat staan voor een eenverdiener.
Huurprijs is wel regio afhankelijk. In studentensteden is het vaak hoog, maar in andere steden kun je appartementen voor 850 vinden. Dan moet je dus minimaal 3400 verdienen, dat is niet voor elke starter haalbaar. Of geen vast contract of geen volledige baan..
donderdag 23 april 2020 om 07:37
Er bestaat zoiets als huurtoeslag.
Misschien heb je iets aan maatschappelijk werk om de regels op een rij te krijgen. Zoek via google op je woonplaats en maatschappelijk werk. Of klop aan bij St. Mee.
Misschien heb je iets aan maatschappelijk werk om de regels op een rij te krijgen. Zoek via google op je woonplaats en maatschappelijk werk. Of klop aan bij St. Mee.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-04-2020 07:40
27.22% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 23 april 2020 om 07:39
En dus zijn er zat jongeren die zich ieder jaar inschrijven bij een uni, dan de inschrijving laten zien aan het kamerverhuurbedrijf/de woningbouw en zich dan snel weer uitschrijven. En zo raakt ook de kamermarkt steeds vaster.
TO je stelt nu een hele algemene vraag en dus krijg je hele algemene antwoorden. Gaat dit over jou? Wat is je situatie en wat voor soort huis zou je graag huren? Dan krijg je wat gerichtere antwoorden waar je misschien wat meer mee kan.
donderdag 23 april 2020 om 07:41
Zo jong is to niet meer. Zij is gehuwd geweest maar nooit iets hoeven regelen omdat haar man werkte, ...etc, 3 kinderen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 23-04-2020 07:43
5.26% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 23 april 2020 om 07:43
Alleen flexcontracten? De arbeidsmarkt was, voor Corona in ieder geval, érg goed. In heel veel branches. Veel werk te vinden, relatief makkelijk kunnen laten omscholen op kosten van een baas, etc.RP7 schreef: ↑23-04-2020 07:34En je vergeet nog dat er alleen flexcontracten worden gegeven, en korte tijdelijke contracten. Dat laatste valt in mijn sector mee. Maar als je vraagt om een bepaald aantal uren of vast salaris, dan word je aangekeken of je niet goed bij je hoofd bent. Krijg je nergens voor elkaar. Succes dan!
Huurprijs is wel regio afhankelijk. In studentensteden is het vaak hoog, maar in andere steden kun je appartementen voor 850 vinden. Dan moet je dus minimaal 3400 verdienen, dat is niet voor elke starter haalbaar. Of geen vast contract of geen volledige baan..
In de randstad is het verschrikkelijk. Daarbuiten kun je nog wel een appartement vinden voor €759-1000 euro ex toch?
donderdag 23 april 2020 om 07:47
Huurtoeslag krijg je alleen als de huurprijs valt binnen de sociale sector. Dat ligt zo tussen de 700 - 800 kale huur per maand. Ook nog afhankelijk van je salaris. Is terug te vinden op de site van de Belastingdienst.viva-amber schreef: ↑23-04-2020 07:37Er bestaat zoiets als huurtoeslag.
donderdag 23 april 2020 om 07:49
Ook die jaarlijkse check is alleen van toepassing op sociale huur, niet op wat daarboven zit. Als het goed is, is daarboven wel in het huurcontract opgenomen op basis waarvan (meestal CBS index) de jaarlijkse verhoging plaatsvindt.
donderdag 23 april 2020 om 07:51
Nou ik weet niet, ik verdien niet slecht, maar ik denk niet dat ik een huis van 1000-,- kan huren op basis van mijn inkomen. Altijd gewerkt ook. Daaronder worden hier vrijwel alleen kamers of studio’s verhuurdRodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:00Makkelijk, als je een normaal arbeidsverleden hebt. Ik huur particulier, al jaren. Single ook, al jaren. Niets moeilijks aan hoor.
donderdag 23 april 2020 om 07:55
Zoals al eerder gezegd, ik heb een huurwoning van > 900 kale huur (939 om precies te zijn). En ik ben single, werk 32 uur per week.
(3 kamer rijtjeswoning, in een stadskern, dus niet echt heel goedkoop, geen eigen parkeerplaats, beneden een klein binnenplaatsje, boven een dakterras vanuit mijn slaapkamer, geen zolder maar een vliering).
Dus het kan wel.
donderdag 23 april 2020 om 07:55
Precies, vaak weten mensen niet dat je ook huurtoeslag krijgt als je in de vrije sector huurt. Zolang de woning maar zelfstandig is.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:47Huurtoeslag krijg je alleen als de huurprijs valt binnen de sociale sector. Dat ligt zo tussen de 700 - 800 kale huur per maand. Ook nog afhankelijk van je salaris. Is terug te vinden op de site van de Belastingdienst.
donderdag 23 april 2020 om 07:57
donderdag 23 april 2020 om 08:01
Er is niet gezegd dat er niemand is die zo woont. Maar om zoiets tegenwoordig te kunnen huren moet je 4x de maandhuur verdienen. Nou 3.756 is gewoon best veel. Als jij dat met 32 uur verdient: proficiat.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:55Zoals al eerder gezegd, ik heb een huurwoning van > 900 kale huur (939 om precies te zijn). En ik ben single, werk 32 uur per week.
(3 kamer rijtjeswoning, in een stadskern, dus niet echt heel goedkoop, geen eigen parkeerplaats, beneden een klein binnenplaatsje, boven een dakterras vanuit mijn slaapkamer, geen zolder maar een vliering).
Dus het kan wel.
donderdag 23 april 2020 om 08:10
To heeft naast alimentatie en toeslagen helemaal geen inkomen. Er moet veel meer geregeld worden dan alleen een te dure woning.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:47Huurtoeslag krijg je alleen als de huurprijs valt binnen de sociale sector. Dat ligt zo tussen de 700 - 800 kale huur per maand. Ook nog afhankelijk van je salaris. Is terug te vinden op de site van de Belastingdienst.
donderdag 23 april 2020 om 08:13
In mijn sector zeker ja, en ik merk het in vriendengroep ook. Die zitten juist in hele andere branches. Allemaal minimaal hbo opgeleid. Sommige met 2 universitaire masters. Krijgen nauwelijks iets in hun vakgebied.Lou- schreef: ↑23-04-2020 07:43Alleen flexcontracten? De arbeidsmarkt was, voor Corona in ieder geval, érg goed. In heel veel branches. Veel werk te vinden, relatief makkelijk kunnen laten omscholen op kosten van een baas, etc.
In de randstad is het verschrikkelijk. Daarbuiten kun je nog wel een appartement vinden voor €759-1000 euro ex toch?
Er zijn totaal geen marges mijn de sector, dus de contracten worden expres klein gehouden. En als je vraagt om een groter contract en je toch een boeman. Buiten dat was er vlak voor corona wel wat te vinden maar wilde ze vaak op zzp basis, of je zag dat er opbouwcontracten kwamen. Dan begon je met 8-10 uur en dat moet je dan zelf opbouwen. Daar gaat gewoon minimaal een jaar overheen.
donderdag 23 april 2020 om 08:18
Ik begrijp je laatste opmerking niet, dit topic gaat toch over een huurhuis?viva-amber schreef: ↑23-04-2020 08:10To heeft naast alimentatie en toeslagen helemaal geen inkomen. Er moet veel meer geregeld worden dan alleen een te dure woning.
donderdag 23 april 2020 om 08:21
Klopt, maar omdat sommigen niet weten dat je recht hebt op toeslagen in die sector beperken ze hun zoekgebied alleen binnen het aanbod van een woningbouwvereniging en dat hoeft helemaal niet.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 07:57Maar ook dan mag de huur niet uitkomen boven de norm van sociale sector (dus tussen 700 - 800). Ook al is het particuliere huur.
donderdag 23 april 2020 om 08:29
Loepen, deze dame heeft 3 kinderen en heeft altijd op het inkomen van haar man geleefd. Ze heeft daarnaast ook nog eens psychische problemen, geen werk en behalve alimentatie en toeslagen geen inkomen. IPV het wiel uitvinden zou eens wat gesprekken kunnen aangaan met algemeen maatschappelijk werk. St. Mee of Combiwell of wat er in haar buurt zit.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑23-04-2020 08:18Ik begrijp je laatste opmerking niet, dit topic gaat toch over een huurhuis?
Op elke tip reageert ze met: hoe dan? Want ze heeft helemaal nog niet de financien op orde om te kunnen huren. Daarnaast moet ze naast zichzelf ook 3 kinderen huisvesten (mogelijk) en ze heeft beperkingen waaronder een sociale fobie.