Zoon weigert voorhuid naar achteren te doen

maandag 13 april 2020 om 13:34
Mijn zoon is 9 (heeft ASS) en durft nog steeds zijn voorhuid niet naar achteren te doen.
Hij zegt dat het pijn doet. Soms wordt het helemaal rood, maar een echte ontsteking zet nooit door.
Het punt is dat ergens op zijn 3e zijn vader de voorhuid in 1 keer naar achteren heeft getrokken. Dit deed hem erg veel pijn.
In de afgelopen jaren is hij onder behandeling geweest bij de kinderarts voor iets anders, maar zij heeft in die jaren 2x gekeken. Het vel is ruim genoeg, alleen nog wel een beetje verkleefd onderaan.
Maar echt, ik krijg hem met geen mogelijkheid zo ver om het velletje onder de douche verder naar achteren te doen (waarvan we dus echt weten dat het kan) om het schoon te maken.
Ik hoor altijd dat jongetjes graag aan hun jongeheer zitten en er dus spelenderwijs al vanalles gebeurd. Maar mijn zoon vindt het vies, raakt het onder geen beding onnodig aan. Ook als klein kind nooit gedaan.
Heeft iemand toevallig tips?
Ik ben volledig tegen cosmetisch besnijden maar soms heb ik echt het idee dat dat voor hem toch veel beter was geweest (maar je kan natuurlijk niet in de toekomst kijken).
Hij zegt dat het pijn doet. Soms wordt het helemaal rood, maar een echte ontsteking zet nooit door.
Het punt is dat ergens op zijn 3e zijn vader de voorhuid in 1 keer naar achteren heeft getrokken. Dit deed hem erg veel pijn.
In de afgelopen jaren is hij onder behandeling geweest bij de kinderarts voor iets anders, maar zij heeft in die jaren 2x gekeken. Het vel is ruim genoeg, alleen nog wel een beetje verkleefd onderaan.
Maar echt, ik krijg hem met geen mogelijkheid zo ver om het velletje onder de douche verder naar achteren te doen (waarvan we dus echt weten dat het kan) om het schoon te maken.
Ik hoor altijd dat jongetjes graag aan hun jongeheer zitten en er dus spelenderwijs al vanalles gebeurd. Maar mijn zoon vindt het vies, raakt het onder geen beding onnodig aan. Ook als klein kind nooit gedaan.
Heeft iemand toevallig tips?
Ik ben volledig tegen cosmetisch besnijden maar soms heb ik echt het idee dat dat voor hem toch veel beter was geweest (maar je kan natuurlijk niet in de toekomst kijken).
anoniem_63ae8c71b6656 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 14:13
0.31% gewijzigd

maandag 13 april 2020 om 19:55
Nou het lijkt mij zeer normaal om je kind te leren dat daar ook schoongemaakt moet worden. En de reacties van kinderarts en huisarts laat toch ook echt wel weten dat het belangrijk is dat hij dat gaat doen. Omdat het anders niet schoon wordt en kan gaan ontsteken.

maandag 13 april 2020 om 19:58
De voorhuid moet dagelijks teruggetrokken worden om er voor te zorgen dat deze wijd genoeg blijft, de voorhuid groeit namelijk niet mee, maar blijft zoals deze was bij de geboorte als er niets mee gedaan wordt. Komt ook nog bij dat onder de voorhuid zich smegma ophoopt dat tot ontstekingen kan leiden als het niet dagelijks weggewassen wordt.
Als dit niet dagelijks gedaan wordt en de voorhuid te strak wordt, dan zit er op een gegeven moment niets anders op dan een besnijdenis uit te laten voeren.
De verzorging van de voorhuid behoort een intrinsiek deel uit te maken van de dagelijkse verzorging en daar zijn de ouders in de eerste jaren verantwoordelijk voor tot de jongen oud genoeg is om het zelf te onderhouden

maandag 13 april 2020 om 19:59
Bedankt voor alle tips!
Vandaag onder de douche ook weer geprobeerd. Maar hij blijft volhouden dat het pijn doet altijd op hetzelfde punt. Maar pijn kan bij hem ook angst zijn. Ik blijf het dus lastig vinden. Tot het punt waar het volgens hem pijnloos kan moet hij verplicht water laten langs laten lopen onder de douche. Dit doet hij dan ook altijd. Maar ik blijf het lastig vinden. Hij heeft een gebroken teen gehad zonder pijn. Een liesbreuk operatie op 5 jarige leeftijd waarbij hij geen pijn aangaf. Zijn pijngrens is enorm. En de kinderarts kon de voorhuid veel verder doen zonder dat hij pijn aangaf.. Ik vermoed dus echt dat de pijn op dit moment angst is. Maar als het voor problemen gaat zorgen (weer roodheid en pijn zonder er aan te zitten) dan gaan we maar naar de huisarts. En hopen dat hij, als hij ouder wordt, wat minder bang voor zijn jongeheer wordt.
Vandaag onder de douche ook weer geprobeerd. Maar hij blijft volhouden dat het pijn doet altijd op hetzelfde punt. Maar pijn kan bij hem ook angst zijn. Ik blijf het dus lastig vinden. Tot het punt waar het volgens hem pijnloos kan moet hij verplicht water laten langs laten lopen onder de douche. Dit doet hij dan ook altijd. Maar ik blijf het lastig vinden. Hij heeft een gebroken teen gehad zonder pijn. Een liesbreuk operatie op 5 jarige leeftijd waarbij hij geen pijn aangaf. Zijn pijngrens is enorm. En de kinderarts kon de voorhuid veel verder doen zonder dat hij pijn aangaf.. Ik vermoed dus echt dat de pijn op dit moment angst is. Maar als het voor problemen gaat zorgen (weer roodheid en pijn zonder er aan te zitten) dan gaan we maar naar de huisarts. En hopen dat hij, als hij ouder wordt, wat minder bang voor zijn jongeheer wordt.
maandag 13 april 2020 om 20:33
Natuurlijk groeit de voorhuid wel mee met de rest. Je hoeft toch ook niet je grote teen op te rekken, of je oren.Cateautje schreef: ↑13-04-2020 19:58De voorhuid moet dagelijks teruggetrokken worden om er voor te zorgen dat deze wijd genoeg blijft, de voorhuid groeit namelijk niet mee, maar blijft zoals deze was bij de geboorte als er niets mee gedaan wordt. Komt ook nog bij dat onder de voorhuid zich smegma ophoopt dat tot ontstekingen kan leiden als het niet dagelijks weggewassen wordt.
Als dit niet dagelijks gedaan wordt en de voorhuid te strak wordt, dan zit er op een gegeven moment niets anders op dan een besnijdenis uit te laten voeren.
De verzorging van de voorhuid behoort een intrinsiek deel uit te maken van de dagelijkse verzorging en daar zijn de ouders in de eerste jaren verantwoordelijk voor tot de jongen oud genoeg is om het zelf te onderhouden
Bovendien geef je TO geen tips hoe zij dit met haar autistische kind aan kan pakken.
Ik ben ooit met mijn zoon die een nauwe voorhuid heeft, die bovendien nog verkleefd is met de eikel, naar de huisarts geweest, omdat de ggd vond dat dat moest. Haar reactie was dat het meestal wel goed komt. En als dat niet zo is, en kind krijgt er echt last van (ontstekingen), dan moet er wat aan gedaan worden.
Mijn tip voor autistische zoon: leg uit dat het belangrijk is daar goed te wassen, maar forceer niks.

maandag 13 april 2020 om 21:24
Gelukkig maken wij er ook geen strijd van. En de zorgen die ik heb uit ik natuurlijk ook niet tegen hem op dezelfde manier als hier. We zeggen hem wel elke keer dat hij zijn "gaatje" zoals hij het noemt moet schoonmaken. Net als dat wij hem ook moeten benoemen dat hij zijn haren moet wassen. Doen wij dit niet dan speelt hij alleen maar onder de douche. Daarnaast benoemen wij regelmatig, maar zeker niet elke keer, dat als het niet schoon gemaakt word dat het dan weer rood kan worden en pijn gaat doen.
Dwingen werkt bij hem sowieso al niet, maar ik wil ook absoluut zijn trauma niet erger maken.
Als hij er weer last van krijgt bel ik de huisarts. Zijn wij eerder weer bij de kinderarts dan ga ik haar vragen er nog eens naar te kijken en of ze hem tips kan geven.
Dwingen werkt bij hem sowieso al niet, maar ik wil ook absoluut zijn trauma niet erger maken.
Als hij er weer last van krijgt bel ik de huisarts. Zijn wij eerder weer bij de kinderarts dan ga ik haar vragen er nog eens naar te kijken en of ze hem tips kan geven.

donderdag 16 april 2020 om 00:12
Je kletst echt uit je nek.Cateautje schreef: ↑13-04-2020 19:58De voorhuid moet dagelijks teruggetrokken worden om er voor te zorgen dat deze wijd genoeg blijft, de voorhuid groeit namelijk niet mee, maar blijft zoals deze was bij de geboorte als er niets mee gedaan wordt. Komt ook nog bij dat onder de voorhuid zich smegma ophoopt dat tot ontstekingen kan leiden als het niet dagelijks weggewassen wordt.

zondag 19 april 2020 om 22:02
Ik (man, bijna 50, ook een vorm van autisme) vond vrouwen vaak vriendelijker.helena2 schreef: ↑13-04-2020 14:17Als je een zoon hebt met ASS, dan kan ik een aantal dingen bedenken:
1) meer informatie geven. Dus boekjes bij de bieb halen, waar expliciet het belang hiervan staat uitgelegd, liefst met vieze plaatjes van hoe het kan worden als je het niet schoonhoudt. Als hij weet wat de consequenties kunnen zijn, dan weegt dat mogelijk op tegen zijn angst. Nu heeft hij geen last, dus waarom zou hij het doen? Vooral visuele dingen (plaatjes dus) kan misschien helpen.
2) opnieuw naar de dokter, een man liefst, die zegt dat het moet. En uitlegt hoe en hoe vaak. En dan vasthouden aan dat het dus moet. Klaar. Geen discussie.
3) stapje voor stapje minder gevoelig maken. Dus eerst een beloning voor zijn piemel vastpakken en 10 seconden zo houden. Dan voor vastpakken vooraan. Dan voor een beetje de voorhuid naar achter. Dan voor iets meer etc etc. En dat dan opbouwen in een tempo dat hij het aankan. Dus misschien duurt het weken, maar dan is het probleem wel weg.
4) als het zeer hardnekkig blijft en hij associeert het met de pijn van toen, dan zou ik er zelf wel een gesprekje bij een psycholoog voor over hebben. Het is toch essentiele zelfzorg. Kans is aanwezig dat het met 1 sessie traumabehandeling (EMDR) over is.
En ja, ik snap dat er nu mensen gaan zeggen dat dat wel heel zwaar is ingezet, maar dan heb je misschien geen idee van de fijngevoeligheid qua pijn bij sommige kinderen met ASS, of met de hardnekkigheid van bepaald gedrag. Maar ik zou eerst op 1 of 2 of 3 inzetten.
Dus het hoeft geen voordeel te zijn dat de arts man is.
(maar ik had ook een vriendelijke huisarts, dus voor mij zou het niet uitgemaakt hebben).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 19 april 2020 om 22:15
huisarts heeft mij verteld dat de voorhuid vanaf de geboorte verkleefd is, en rond de puberteit pas helemaal los komt, en je dan dus pas de voorhuid naar achteren hoeft te halen omdat anders de boel kapot kan maken en ontstekingen krijgt. En meestal gaat een puber zelf wel op onderzoek uit en komt dat goed. in ieder geval niet forceren.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zondag 19 april 2020 om 22:19
De voorhuid is een rekbaar stukje huid dat over de punt van de penis (de eikel) zit. Bij elke jongen ziet de voorhuid er anders uit. De een heeft bijna geen voorhuid, de ander heeft een langere voorhuid.
In de eerste jaren na de geboorte is het normaal dat de voorhuid niet kan worden teruggeschoven over de penis. Dit komt omdat hij dan nog vastgekleefd zit aan de eikel. De voorhuid komt vanzelf los, bij veel jongens rond het 4e jaar. Maar later kan ook: bij sommige jongens pas in het 10e jaar. Tot het 10e jaar is het dus normaal dat de voorhuid niet terug geschoven kan worden. Meestal geeft dat geen klachten. Het kan wel lastig zijn om de penis goed schoon te maken.
Bij de geboorte zit de voorhuid vast aan de eikel.
Dit is een natuurlijke verkleving.
De voorhuid komt vanzelf los, bij veel jongens rond het 4e jaar, maar dit kan ook pas in het 10e jaar.
Bij een echte vernauwde voorhuid is de opening van de voorhuid zelf nauw.
Dat kan klachten geven, zoals moeilijk plassen of pijn bij het plassen.
Probeer niet zelf de voorhuid los te trekken.
Bij klachten kan de huisarts een crème voorschrijven om de voorhuid los te maken.
De klachten verdwijnen dan meestal binnen een paar weken.
https://www.thuisarts.nl/nauwe-voorhuid ... e-voorhuid
In de eerste jaren na de geboorte is het normaal dat de voorhuid niet kan worden teruggeschoven over de penis. Dit komt omdat hij dan nog vastgekleefd zit aan de eikel. De voorhuid komt vanzelf los, bij veel jongens rond het 4e jaar. Maar later kan ook: bij sommige jongens pas in het 10e jaar. Tot het 10e jaar is het dus normaal dat de voorhuid niet terug geschoven kan worden. Meestal geeft dat geen klachten. Het kan wel lastig zijn om de penis goed schoon te maken.
Bij de geboorte zit de voorhuid vast aan de eikel.
Dit is een natuurlijke verkleving.
De voorhuid komt vanzelf los, bij veel jongens rond het 4e jaar, maar dit kan ook pas in het 10e jaar.
Bij een echte vernauwde voorhuid is de opening van de voorhuid zelf nauw.
Dat kan klachten geven, zoals moeilijk plassen of pijn bij het plassen.
Probeer niet zelf de voorhuid los te trekken.
Bij klachten kan de huisarts een crème voorschrijven om de voorhuid los te maken.
De klachten verdwijnen dan meestal binnen een paar weken.
https://www.thuisarts.nl/nauwe-voorhuid ... e-voorhuid
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
maandag 20 april 2020 om 12:44
Inderdaad de zalf via de huisarts aanvragen en dat smeren of hem zelf laten smeren.
Dat maakt de voorhuid losser en als je hem dan verteld dat het na het smeren los zit dan is de angst misschien weg?
En dan vertrouwd hij op de crème.
Mogelijk heb je de zalf al gehad? Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen.
Dat maakt de voorhuid losser en als je hem dan verteld dat het na het smeren los zit dan is de angst misschien weg?
En dan vertrouwd hij op de crème.
Mogelijk heb je de zalf al gehad? Heb eerlijk gezegd niet alles gelezen.

woensdag 22 april 2020 om 23:11
Bedankt voor jullie reacties.
Geef me de 5 methode hebben we toegepast.
Die zalf hebben wij nog niet gehad. De kans is klein dat hij dat erop zou smeren, maar ALS hij dat zou doen zou het psychologische effect wellicht wel groot kunnen zijn idd. Dat die zalf in gedachte al helpt en hij daardoor minder bang is.
Ik ga dat zeker bespreken! Bedankt.
Geef me de 5 methode hebben we toegepast.
Die zalf hebben wij nog niet gehad. De kans is klein dat hij dat erop zou smeren, maar ALS hij dat zou doen zou het psychologische effect wellicht wel groot kunnen zijn idd. Dat die zalf in gedachte al helpt en hij daardoor minder bang is.
Ik ga dat zeker bespreken! Bedankt.
donderdag 23 april 2020 om 15:16
donderdag 23 april 2020 om 17:06
Dit dus. Ik kan het ook uit eigen ervaring bevestigen (ben ook een jongetje). Ik had ook ouders die daar enorm over zeurden, maar dat opstropen van een strakke voorhuis is vervelend en het daarna "hardhandig" wassen nog veel vervelender. Ik denk dat ik mijzelf daar krachtig tegen heb verzet, zodra ik enige autonomie over mijn lichaam kreeg (dat wil zeggen, toen ik mijzelf kon wassen, zal wel vanaf een jaar of 6 geweest zijn). De scenes die ik toen maakte waren het mijn ouders duidelijk niet waard. En ondanks alle boze verwachtingen (wacht maar tot het gaat ontsteken, dan piep je wel anders) ging dat gewoon prima. Niks aan de hand dus.VGM1980 schreef: ↑19-04-2020 22:15huisarts heeft mij verteld dat de voorhuid vanaf de geboorte verkleefd is, en rond de puberteit pas helemaal los komt, en je dan dus pas de voorhuid naar achteren hoeft te halen omdat anders de boel kapot kan maken en ontstekingen krijgt. En meestal gaat een puber zelf wel op onderzoek uit en komt dat goed. in ieder geval niet forceren.
Juist door die voorhuid op te stropen (wat soms dus helemaal niet lukt omdat het veel te strak is) introduceer je vuiligheid.
Nu zeurde mijn vrouw (nb verpleegkundige) er soms over tegen mijn zoon dat i ook zijn piemel moet opstropen en goed wassen. Dat stond blijkbaar in de boekjes. Ze was er verbaasd over hoe dat in de praktijk idd niet werkt. Maar ook zoons piemel valt er echt niet af door de onstekingen.
Als tegen de puberteit de zaak groeit en loskomt en je zoon zelf met zijn piemel begint te spelen, komt dat wel goed.
@TS: Laat het gewoon. Je maakt een probleem dat er niet is. Het lichaam lost dat prima zelf op.