Nieuwe badkamer tips

24-04-2020 12:37 26 berichten
Wij moeten een nieuwe badkamer.

De dingen waar we over uit zijn:
- er moet een bad in (geen bubbelbad, dat lijkt me meer onderhoud door al die gaatjes en is ook niet echt nodig)
- hangend toilet
- dubbele wasbak van 120 ongeveer met laden eronder
- douche natuurlijk

Nu ben ik al meerdere winkels ingelopen, nog geen offerte laten maken omdat we nog twijfelen over alle keuzes.

Want:
- douchekraan inbouwen of op de tegels bevestigen? Ziet er mooier uit ingebouwd, maar is er iets stuk dan moet je alles uitbreken lijkt me?
- kranen met kleuren, ik hoor wisselende verhalen. Ik zie bronzen, gouden en zwarte kranen, lijkt me leuk, maar gaat dat bladderen na een tijdje? Zie je op een zwarte kraan meer kalk?
- natuursteen spoelbakken, heel mooi! Maar wordt dit sneller vies in jullie beleving? Of is dit prima mooi te houden?
- wat hebben jullie nu qua merken dat bevalt? En wat juist niet? (Grohe/ Gerberit schijnen goed te zijn, Hot Bath werd aangeprezen en ken ik dan totaal weer niet...?)
- alles zelf los bestellen zou geld schelen heb ik gehoord? Is dat jullie ervaring ook? Of is dat een recept voor chaos?

Mochten jullie je ervaringen, tips en tricks willen delen, alles is welkom!! Waar heb je spijt van, wat zou je zo de volgende keer weer doen?

Even side note: ik ben een intensieve poetser, en ik gebruik middelen zoals chloor.
Ook betaal ik liever nu meer voor goede kwaliteit en comfort, dan dat ik later spijt heb van iets (zoals die roest op mijn spiegel nu in de huidige budget badkamer :| )
Als je agressieve middelen als chloor gebruikt zou ik goed kijken naar welke materialen daar tegen kunnen en daar je keuze op baseren. Natuursteen is dan natuurlijk geen optie.

Mijn douche is ingebouwd en ik heb sinds de inbouw (10+ jaar geleden) geen problemen mee gehad, dus uithakken was niet nodig. Het enige dat ingebouwd zit is de waterleiding en daar gebeurt volgens mij niet zoveel mee.

Verder heb ik alles door de badkamerwinkel laten regelen. De rust die me dat bracht was me meer waard dan een eventuele besparing die ik had kunnen hebben als ik alles los zelf had gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Chloor is ontzettend belastend voor het milieu!
nerdopviva schreef:
24-04-2020 12:46
Als je agressieve middelen als chloor gebruikt zou ik goed kijken naar welke materialen daar tegen kunnen en daar je keuze op baseren. Natuursteen is dan natuurlijk geen optie.

Mijn douche is ingebouwd en ik heb sinds de inbouw (10+ jaar geleden) geen problemen mee gehad, dus uithakken was niet nodig. Het enige dat ingebouwd zit is de waterleiding en daar gebeurt volgens mij niet zoveel mee.

Verder heb ik alles door de badkamerwinkel laten regelen. De rust die me dat bracht was me meer waard dan een eventuele besparing die ik had kunnen hebben als ik alles los zelf had gekocht.
Dankje voor je antwoord!

Ja ik snap zeker dat die rust ook wat waard is.

Daarom vraag ik ook ervaringen, want ik ben best goed in dingen regelen, maar als het te tricky wordt omdat ik er geen verstand van heb, of ontzettend veel werk gaat zijn, dan ga ik dat ook zeker niet doen. Maar misschien is het echt zo simpel als dat het lijkt: een los meubel, tegels, voegsel... maar dat weet ik dus niet ;-)

En die stenen spoelbak... ja dat lijkt me gewoon heel mooi. En die wil ik ook wel overslaan met chloor en dergelijke hoor, maar weet niet of dat heel mooi blijft in 15 jaar. Praktisch moet volgens mijn man boven optisch staan, waar veel voor te zeggen is. Maar ik vind optisch ook stiekem wel belangrijk.
Door intensief te poetsen kan je het materiaal beschadigen, waardoor er kleine "scheurtjes" kunnen ontstaan. Hierdoor kan er juist vuil in gaan zitten. Dus wc-potten, wastafels, tegels niet te agressieve poetsen, noch met agressieve middelen noch met agressieve borstels.

Wij hebben gekozen voor 1 wastafel met 2 kranen, zodat er maar 1 sifon is. Dan heb je meer ruimte in de lade onder de wastafels.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zwarte kranen: ik neem het zelf nooit, je krijgt er sneller krassen op, de zwarte coating gaat ervanaf

Spoelbakken: ik heb vriendin met natuurstenen spoelbak die ook nog eens heel horizontaal is, loopt bijna niet af en je ziet dus alle tandpasta eens zo hard zitten. Moeilijk schoon te maken. Zou dus zeker goed erop letten dat het 'bergaf' loopt.
hannaa45 schreef:
24-04-2020 12:59
Chloor is ontzettend belastend voor het milieu!
Dit. Grote onzin om daar mee te poetsen.
Mocht je zwarte kranen willen nemen, (wat ik niet zou doen ivm kalk en omdat het niet tijdloos is maar een trend), neem dan gepoederde kranen en geen gecoate. Gecoate kranen kunnen bladderen, gepoederde kranen zijn gebakken en daardoor is de zwarte laag veel harder.
Kranen vanuit de muur is duurder ivm hakwerk, dus rekening mee houden bij budget.
Tip: een spiegel met ingebouwd licht en verwarming (beslaat niet).
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 24-04-2020 14:50
21.99% gewijzigd
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Oh ja, wij hebben verschillende offertes laten maken. Uiteindelijk 1 winkel gekozen. Het plaatsen van de badkamer deden ze niet zelf, je kon of je eigen klussenteam regelen of via die zaak een klussenteam nemen. Je kan dan afspraken maken over wat je zelf wilt gaan doen en wat je wilt laten doen.

Je kunt ook aan de andere kant beginnen. Kies een klussenbedrijf (installatiebedrijf, aannemer, etc) en laat hun een offerte maken en advies geven. Vaak weten zij ook waar je goede spullen tegen een goed tarief kunt kopen.

Het internet afstruinen opzoek naar leuke aanbiedingen, klinkt allemaal erg leuk. Maar wij hadden daar noch de tijd noch de kennis van. Ik heb het bij mijn schoonmoeder gezien, haar man was zo trots op die koopje van internet; bad, badmeubel, tegels, etc. Zij waren een stuk goedkoper uit. Alleen zag je dit ook, die badkamer paste toch niet echt in hun grote vrijstaande woning. Ik had daar toch liever wat meer geld in gestoken.
dolfje schreef:
24-04-2020 13:08
Dit. Grote onzin om daar mee te poetsen.
Ik zou het zeker niet voor alles gebruiken, maar een keer in de zoveel tijd dikke bleek in mijn wc in plaats van de ecologische toiletreiniger knapt het wel echt van op.

On topic: er zijn genoeg goede merken, maar ik zou vooral kijken naar de kwaliteit van het materiaal en wat je ermee wil. Natuursteen is mooi, maar kun je niet agressief schoonmaken. Bepaalde soorten moet je ook eens in de zoveel tijd speciaal behandelen. Ik vind zwarte ingebouwde kranen prachtig, maar dat is wel trendgevoelig - als je nog 15 jaar met de badkamer wil doen is dat misschien minder handig.
Wat ik niet meer zou kiezen in onze badkamer: lades die zo breed zijn als de wastafel (1 meter). We kunnen met z’n tweeën tandenpoetsen, maar als eentje iets uit de la nodig heeft, moet de ander altijd opzij stappen. :-D Liever een meubel met twee lades naast elkaar die half zo breed zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Er zijn verschillende Grohemerken in kranen. Let erop dat je de kwalitatief goede selecteert. Ik vond brons heel mooi, maar dat was stukken duurder dan de standaard en dan moet je alles erbij aanpassen.
Wij hebben keramische wasbakken en wc's, omdat natuursteen een voorzichtige behandeling en onderhoud vergt.
Nog een tip: kijk of dat je dichtbij de wastafel een stopcontact kunt plaatsen. Veel kastjes boven de wastafels hebben in de kast wel een stopcontact, dus wil je daar je fohn, scheerapparaat etc in doen dan staat het kastje open. Het was even passen en meten waar het stopcontact geplaatst kon worden, voldoende afstand van de kraan. Maar erg blij ermee.

Wij hebben een toiletkast waar de tandenborstels dus niet rechtop in kunnen staan, dus laden van de elektrische tandenborstels lukt niet in de kastjes.

Kijk goed waar je de verlichting gaat plaatsen, wil je in had lezen dan moet je wel voldoende licht hebben en niet in de schaduw zitten. Geldt ook voor de lampen boven de spiegel.

De afzuiger niet samen met het licht op 1 schakelaar. De afzuiger hoeft echt niet elke keer aan wanneer je het licht aan doet.

Eventueel een ledstrip aan de onderkant van het bad plaatsen. Geeft 's nachts net voldoende licht om te plassen.

Wij hebben vloerverwarming in de badkamer, maar gebruiken die eigenlijk nooit. Wel een goede verwarming/handdoekenrail.
Dank jullie voor de tips tot zover alvast!
Die zwarte of gekleurde kranen zijn leuk maar geen must, ik heb liever rvs als dat beter is. En ik denk dat we dat ook moeten doen. Als ik dat ook verder zo lees kan ik ook beter de stenen bakken laten varen en beter dat witte materiaal nemen.
Die verwarmde spiegel lijkt me inderdaad handig, net als die dubbele laden!

En tja, ik wist dat ik bij Viva een opmerking kon verwachten over het gebruik van chloor ;-) maar hier gaat een keer in de zoveel weken inderdaad even wat chloor overal doorheen bij al het sanitair, de rest werk ik tussendoor bij met een doekje en een licht sopje. Dus nee, geen liters chloor per week, en ja, ik snap dat het niet het beste is voor het milieu.
Super Hamerhaai, ook een goede!
Extra stopcontacten en verlichting gaan op mijn lijst, dankje
Wij zitten ook een beetje te kijken en ik vind die zwarte kranen wel heel erg vet!!

Vraagje vanaf mijn kant. Hoeveel zou het ongeveer kosten om een badkamer en een wc te laten plaatsen? Ik heb geen idee namelijk
Wij hebben de badkamermeubel en wasbak in Duitsland besteld en afgehaald, scheelde erg veel geld.

Tegels en kranen etc hier n NL, via werkspot een goede badkamerbouwer gevonden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Shiitake schreef:
24-04-2020 13:45
Super Hamerhaai, ook een goede!
Extra stopcontacten en verlichting gaan op mijn lijst, dankje
Wij hebben ieder een aparte wasbakken met onderkast en tussenin een 2 handdoek rekken. Daarnaast nog ieder een hoge kast voor de handdoeken en ander spul zoals haarverzorging. Naast de bovenkastjes zit een stopcontact met lichtschakelaar voor de verlichting van bovenkast en in de onderkast (la) nog een doos voor 3 stekkers. Natuurstenen wasbakken zou ik zelf niet snel kopen. Je "mag" er uiteindelijk weinig mee bij schoonmaken. Aanrader vind ik de anti plaque coating op de douchedeuren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Baby12345 schreef:
24-04-2020 13:46
Wij zitten ook een beetje te kijken en ik vind die zwarte kranen wel heel erg vet!!

Vraagje vanaf mijn kant. Hoeveel zou het ongeveer kosten om een badkamer en een wc te laten plaatsen? Ik heb geen idee namelijk

Ik heb een bedrag gehoord van een kennis die een badkamer en apart toilet beneden voor 10.000 heeft laten doen, exclusief spullen. Maar weet zelf nog niet of dat ook bij ons zo gaat zijn, maar we hebben dat bedrag er dus wel ongeveer voor gereserveerd.
Maar offertes heb ik dus zelf nog niet opgevraagd
Tickel schreef:
24-04-2020 13:57
Wij hebben ieder een aparte wasbakken met onderkast en tussenin een 2 handdoek rekken. Daarnaast nog ieder een hoge kast voor de handdoeken en ander spul zoals haarverzorging. Naast de bovenkastjes zit een stopcontact met lichtschakelaar voor de verlichting van bovenkast en in de onderkast (la) nog een doos voor 3 stekkers. Natuurstenen wasbakken zou ik zelf niet snel kopen. Je "mag" er uiteindelijk weinig mee bij schoonmaken. Aanrader vind ik de anti plaque coating op de douchedeuren.
Is dat niet standaard?
Shiitake schreef:
24-04-2020 13:59
Is dat niet standaard?
10 jaar geleden niet. Misschien nu wel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
himalaya schreef:
24-04-2020 13:53
Wij hebben de badkamermeubel en wasbak in Duitsland besteld en afgehaald, scheelde erg veel geld.

Tegels en kranen etc hier n NL, via werkspot een goede badkamerbouwer gevonden.

Da's een paar jaar geleden zeker? Vakmannen zijn nu namelijk bijna niet meer te vinden op werkspot. Die hebben het druk genoeg om buiten die dienst te kunnen.
Baby12345 schreef:
24-04-2020 13:46

Er is laatst een topic over geweest. Schrik niet badkamer vaak duurder dan een nieuwe keuken. 15.000 en hoger kwam vaak voorbij :woa:
Zwarte of witte kranen werd ons afgeraden. Het is een coating erop en deze beschadigd uiteindelijk wel bij de beweegbare gedeelten en daar zit dan geen garantie op.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Een langwerpig putje in de douche is heel mooi, maar moet helemaal uitgehakt worden. Veel werk.
Ook is het een vies werkje om het putje schoon/leeg te maken.
Een ouderwets rond putje waar je na elke douchebeurt even de haren weg haalt is wellicht prettiger.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven