Financiële support van dochter

23-04-2020 09:27 76 berichten
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een account geregistreerd hier om anoniem mijn verhaal te delen.

De situatie is dat mijn dochter mij al jaren financieel support en ik mij daar flink bezwaard over voel. Ik heb als alleenstaande moeder mijn dochter opgevoed en een goede opleiding heb ik niet genoten, ik werk al mijn hele leven voor iets meer dan het minimum. Spontane dingen doen of vakanties plannen is dus nauwelijks mogelijk. Dat is voor ons als gezin altijd wel lastig geweest maar we hebben hier het beste van gemaakt.

Mijn dochter heeft een prachtige universitaire studie gedaan en werkt al een aantal jaar in het medisch veld en heeft een erg goed inkomen. Al deze tijd support ze mij en geeft ze mij enkele maand een leuk bedrag waardoor ik een vrijer leven kan lijden zonder constant over geld na hoeft te denken. Ze heeft zelf geen gezin en kan het makkelijk missen zegt ze, ze merkt er niets van en wil er niks van horen als ik zeg me schuldig te voelen. Wij hebben altijd een vier handen op 1 buik band gehad, een soort beste vriendin en gaan vaak leuke dingen doen samen. Ze zegt jij hebt mij met alles wat je had een geweldige jeugd gegeven en hebt mij op nummer 1 gezet, laat mij dit voor je terugdoen.

Ik voel me desondanks schuldig en gefaald dat mijn dochter mij financieel ondersteund.

Wilde weten wat jullie hiervan vinden.
[quote=benmamma post_id=31280298 time=1587643443 user_id=8114]
Jij komt TO ff een trap geven?

nee dat maak jij ervan

het is een vraag aan t.o
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
23-04-2020 19:12
Heel lief van dochter, maar wat gebeurt er als dochter zelf een gezin krijgt en het geld wel zelf nodig heeft?
To heeft haar dochter niet verplicht om haar geld te geven. (anders zou ze hier niet komen vragen of ze het wel kon aannemen). En ze heeft zelf een basis inkomen dus zit niet gelijk zonder als dochter de gift stopzet. En ja dat zal dan vast wel een beetje tegenvallen om weer met minder te moeten rondkomen, maar niet onoverkomelijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
chrys schreef:
24-04-2020 00:06
Meeste had je al uit de openings post kunnen halen.
calvijn1 schreef:
23-04-2020 23:55
Die partner moet het dan maar willen om zijn schoonmoeder te onderhouden
Dochter verdient toch haar eigen geld? Er zal vast genoeg over blijven voor de gezamenlijke lasten.
We weten niet hoe oud jullie zijn maar er kan zo veel gebeuren waardoor dochter dat geld plots misschien niet meer kan missen.
Je hebt je dochter blijkbaar een mooie jeugd en toekomst gegeven, hoedje af daarvoor. Maar ik zou absoluut (net zoals jij, anders had je dit topic niet geopend) nooit kunnen achterover leunen en het zo maar laten gebeuren.
Heb je al eens overwogen een opleiding te volgen? Geen idee hoe dat werkt in NL maar in B worden mensen die zich omscholen naar een knelpuntberoep goed financieel ondersteund.
To kan het geld wat zij krijgt ook (deels) sparen dan wel investeren dan heeft zij er langer plezier van en wanneer het zomaar weg valt dan is zij er niet aan gewend maar heeft zij nog een potje. Ik vind het onverstandig om je levensstijl aan te passen aan een gift. Via sparen/investeren zet zij het weg en went zij niet aan een ander uitgave patroon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
calvijn1 schreef:
Haar geld toch? Niks te maken met die partner.
Ik zou mijn moeder ook financieel steunen als ik het kon.
calvijn1 schreef:
Oeh, wat ben jij zuur?

Mijn gok zou zijn dat dochter iemand vindt die haar normen en waarden deelt. Oftewel, delen met de mensen die je liefhebt.
viva-amber schreef:
24-04-2020 06:05
To kan het geld wat zij krijgt ook (deels) sparen dan wel investeren dan heeft zij er langer plezier van en wanneer het zomaar weg valt dan is zij er niet aan gewend maar heeft zij nog een potje. Ik vind het onverstandig om je levensstijl aan te passen aan een gift. Via sparen/investeren zet zij het weg en went zij niet aan een ander uitgave patroon.
Daar kijk ik echt precies tegenovergesteld naar. Wat ik lees wordt moeder ondersteund zodat ze niet elk dubbeltje hoeft om te draaien. En wat meer leuke dingen kan doen. Dat is waar dat geld voor bedoeld is. Het geld sparen/investeren haalt dat hele doel weg.
Ik ben het met je eens dat ze geen verplichtingen zou moeten aan gaan op geld dat ze nog niet heeft ontvangen, maar ik ben blijkbaar niet zo risicomijdend om er nu maar van uit te gaan dat er een moment komt waarop er geen financiële ondersteuning is.
Als dat moment al komt dan ze dan altijd nog terug naar 'elk dubbeltje omdraaien'.
calvijn1 schreef:
Beetje lastig he en onzinnig, om je leven nu al in te richten op een eventuele toekomstige partner.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als mijn partner er iets op tegen zou hebben dat ik mijn moeder financieel ondersteun, was het mijn partner niet. En ik gok maar zo dat hetzelfde voor de dochter van TO zou gelden.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
cappi schreef:
23-04-2020 11:54
Wat een ontroerend topic en wat een lieve geste van je dochter.
Ik zit ook met kippenvel.
Er wordt veel ingevuld. Zo wordt er gesproken over een verplichting terwijl dat volgens mij nergens uit blijkt. Ook gaan sommigen ervan uit dat TS haar financiële zaakjes niet op orde heeft en/of bepaalde dingen zou kunnen doen om haar financiële situatie te verbeteren. Er wordt een toekomstige partner bij gehaald alsof het logisch is dat die daar iets over te zeggen heeft?

Zoals ik het lees, geeft dochter geheel op eigen initiatief wat extra's aan TS, zodat die zich af en toe wat luxe kan veroorloven. Niet omdat ze niet rondkomt maar omdat het best krap is. Van een verplichting is alleen sprake als de partijen een bindende afspraak met elkaar hebben. Dat maak ik nergens uit op.
Ik herken dit heel goed, want ik doe bij hetzelfde ook bij mijn moeder.
Ze komt wel rond met haar Geld, Maar ondanks dat is het af en toe best knap.

Met dezelfde rede als jouw dochter, Support ik mijn moeder ook financieel.

Of ik verras haar precies met dat, waarvan ik weet dat ze het dolgraag zou willen hebben, Maar het Geld daarvoor niet heeft of kunt uitgeven.

Door mijn moeder kon ik ook gaan studeren en ook ik vind het niet Meer dan normaal, om mijn moeder dan ook wat terug te geven.

Ik :heart: van haar en doe het dan ook met echt veel liefde :redrose:

Het is dan ook absoluut niks om je er schuldig voor te voelen. :)

P.S. ik heb een Partner en ik zie niet in waarom dat nou een reden zou zijn, om mijn moeder niet te Supporten?
cinnamonnswirl schreef:
24-04-2020 13:04

Of ik verras haar precies met dat, waarvan ik weet dat ze het dolgraag zou willen hebben, Maar het Geld daarvoor niet heeft of kunt uitgeven.

Door mijn moeder kon ik ook gaan studeren en ook ik vind het niet Meer dan normaal, om mijn moeder dan ook wat terug te geven.

P.S. ik heb een Partner en ik zie niet in waarom dat nou een reden zou zijn, om mijn moeder niet te Supporten?
Wat heerlijk dat je dat kunt doen en wat heerlijk voor je moeder dat je het ook daadwerkelijk doet. :heart:

Ik fantaseer er wel eens over dat ik een groot geldbedrag win en dat mijn vader dan een deel krijgt. Lijkt me fijner dan welke belegging of spaarpot dan ook. Maar momenteel heeft mijn vader van 78 het breder dan ik dus ik hoop dat het er nog eens van komt.
cinnamonnswirl schreef:
24-04-2020 13:04

Wat mooi dat je dat doet! :heart:
Overigens zie ik het niet alleen tussen ouder-kind en vice versa , maar om me heen ook wel tussen broers en zussen, vooral als er grote inkomensverschillen zijn, waarvan 1 op bestaansminimum.
Dan gaat het vaak om als de tv stuk is dat er een nieuwe tv gekocht wordt, of de wasmachine, bankstel, dat soort dingen. Of het gebruik van een camper/boot/vakantiehuis. Of dat er op vakantie gegaan wordt, waarvan een deel samen.
Via geld helpen is soms moeilijker. Maar TO, voel je niet bezwaard, gewoon eens per jaar uitspreken dat je het waardeert. En mocht de inkomsten/uitgaven van je dochter ooit veranderen dan zorg je er voor dat je het weer zonder kan redden.
vivautrecht85 schreef:
24-04-2020 12:51
Er wordt veel ingevuld. Zo wordt er gesproken over een verplichting terwijl dat volgens mij nergens uit blijkt. Ook gaan sommigen ervan uit dat TS haar financiële zaakjes niet op orde heeft en/of bepaalde dingen zou kunnen doen om haar financiële situatie te verbeteren. Er wordt een toekomstige partner bij gehaald alsof het logisch is dat die daar iets over te zeggen heeft?

Zoals ik het lees, geeft dochter geheel op eigen initiatief wat extra's aan TS, zodat die zich af en toe wat luxe kan veroorloven. Niet omdat ze niet rondkomt maar omdat het best krap is. Van een verplichting is alleen sprake als de partijen een bindende afspraak met elkaar hebben. Dat maak ik nergens uit op.
+1
calvijn1 schreef:
Die partner staat bij voorbaat jonger en dus kansrijker in het leven, dus wat een klaploper is die toekomstige partner dan als ie zich het zelfverdiende geld van zijn vriendin toe wil eigenen ten koste van het extraatje voor zijn meehelpende oude schoonmoeder.
Mooi verhaal!

Ik snap niet dat je het gevoel hebt dat je hebt gefaald. Volgens mij ben je juist enorm geslaagd in de opvoeding van je dochter. Ik snap wel dat het voor ouders minder makkelijk is om van hun kinderen iets aan te nemen dan te geven. Maar jullie zijn familie. Dus help je elkaar. Dat is, in mijn optiek, tweerichtingsverkeer.

Ik zou precies hetzelfde doen als mijn vader moeite had de eindjes aan elkaar te knopen. Ook hij zou daar nooit om vragen en mogelijk zelfs moeite hebben om dat te accepteren. En ik zou op mijn beurt moeite hebben met accepteren, dat hij moeite heeft om te accepteren. ;-)

Hij zou het ook voor mij doen. En ik voor hem. En ook voor broers/zussen trouwens.

Je helpt elkaar toch ook als je, onverhoopt, op andere gebieden hulp nodig hebt, met zorg of huishouden bijvoorbeeld? Waarom dan niet ook financieel als je het missen kan. Ik zou het erg vinden als mijn vader zich er slecht bij zou voelen als ik hem ergens bij zou helpen.
vivautrecht85 schreef:
24-04-2020 12:51

Lees de OP eens goed. Al heel haar leven werken voor iets meer dan bestaansminimum. Nauwelijks ruimte voor iets spontaan of een vakantie. Lijkt me duidelijk hoor.
Hier sta ik ook graag voor mijn ouders klaar.
Ondanks dat zij het nooit makkelijk hebben gehad hebben zij mij altijd een zorgeloze jeugd gegeven.
Ik kwam nooit wat te kort.
Mochten zij het nu nodig hebben dan steun ik hun ook met alle liefde.

Neem het aan. Uit dat je dankbaar bent. Maar voel je je absoluut niet schuldig.
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.
Joh, het is maar geld , zij heeft teveel jij te weinig... dan is het logisch dat zij jouw wat toestopt.... ik geef famlieleden die minder kansen hebben ook geld. ....
geven is leuk hoor....
Attraverso schreef:
24-04-2020 16:32
Lees de OP eens goed. Al heel haar leven werken voor iets meer dan bestaansminimum. Nauwelijks ruimte voor iets spontaan of een vakantie. Lijkt me duidelijk hoor.
Ik heb goed gelezen, bedankt voor de tip. Frappant altijd dat als je iets anders interpreteert , het advies is om te gaan lezen.
Voor mij is kunnen rondkomen dat je je vaste lasten en boodschappen kunt betalen. Ik lees verder nergens dat TS niet goed met geld om kan gaan en daar dus tips over nodig heeft. Soms zit er ook gewoon niet meer in dan een laag salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven