Kind kopieert autistisch vriendje

25-04-2020 15:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 3 heeft "een allerbeste vriend". Vriendje heeft autisme en krijgt begeleiding op school, al hapert dit af en toe door personeel tekort.
Ze kunnen samen leuk spelen al komt het initiatief 9 vd 10 keer van mijn zoon. En dat is begrijpelijk.
De laatste tijd valt me op dat mijn zoon gedragingen copieert van zijn vriendje. Steeds hetzelfde liedje / refrein zingen. Schommelen met zn lijf en laatst ook wapperen met zijn handen.
Mijn zoon heeft geen autisme of iets in die hoek. Als ik vraag wat hij doet zegt hij. Dat doet Xx ook.
Als Xx op school iets doet wat mijn zoon niet op prijs stelt zeggen we altijd: dan heeft 'Xx hulp nodig van n volwassene, want dat vindt hij moeilijk.
We hebben al gezegd dat Xx dit gedrag doet, maar dat onze zoon zichzelf is en dat hij niet hoeft te copieren. Wij laten zijn diagnose in het midden. Hij blijft er mee door gaan. Straffen vind ik te ver gaan, maar ik vind het persoonlijk ongewenst gedrag.
Iemand ervaring?
Het gaat weer over.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
kinderen kopiëren altijd, wat is het probleem?
Wees blij dat ie niet bevriend is met agressieve harry die er meteen op los slaat
Ja. Mijn zoon deed dit ook bij zijn ‘schoolvriendje’ en neefje. Waarschijnlijk omdat het zoon wat opleverde (door te zeggen “Het is heel druk in mijn hoofd” zoals schoolvriendje, mocht zoon ook lekker even aan de wandel of op de gang chillen). Na het eerste oudergesprek op school heb ik daar korte metten mee gemaakt. Tot groep vijf bleef zoon dit af en toe doen maar hij heeft nu wel door dat het helemaal niet leuk is voor schoolvriendje en neefje om autistisch te zijn. En dat het ook niet netjes is om te doen alsof.

Thuis sprak ik hem steeds opnieuw aan op kopieergedrag. Net zoals het kopieëren van gedrag/uitspraken van zijn YouTube-helden. Ik heb ook vaak gezegd: “Je vraagt het normaal of ik hoor het niet”. Uiteindelijk valt het kwartje wel.

Jouw zoontje is nog erg jong, groep 3. Het zal voor hem ook deels een soort ontdekkingstocht zijn. De wereld wordt groter voor hem en alles wat ‘anders’ is valt ze op. Soms imiteren ze alles van iemand omdat ze die persoon heel leuk vinden of omdat ze het gewoon heel interessant vinden. Ik zou hem erop blijven wijzen (bij steeds hetzelfde liedje zingen bijvoorbeeld: “Is dat het lievelingsliedje van Jopie? Hoe gaat dat liedje verder? Welk liedje vind jij leuk?”)
Hoe oud is je zoon? In een ander topic zat het nog op het kdv. En welke laatste tijd heb je het over? Gaan ze nog gewoon naar school daar?
Honey, you should see me in a crown
off topic
S-Meds je bent lekker actief met reageren vandaag zeg :p
Ik zou zijn diagnose wel benoemen. Kind weet vast zelf ook dat hij autististisch is dus waarom zou jouw zoon dat niet mogen weten.
depster schreef:
25-04-2020 15:27
off topic
S-Meds je bent lekker actief met reageren vandaag zeg :p
ja ik ben er eens even goed voor gaan zitten
Maar gaat het niet automatisch? En zal hij het daarmee ook niet automatisch afleren.

Ik nam vroeger het accent van kinderen op de camping altijd over en het stotteren van een vriendinnetje uit de klas waar ik dagelijks mee speelde. Beide weer over gegaan.
Eurus schreef:
25-04-2020 15:26
Hoe oud is je zoon? In een ander topic zat het nog op het kdv. En welke laatste tijd heb je het over? Gaan ze nog gewoon naar school daar?
Een oplettende kijker.
Niet in alle landen gaan kinderen op dezelfde leeftijd naar school. Voor het gemak heb ik groep 3 gezegd. Scheelt weer uitleggen. Het (?) Is 6.
Eurus schreef:
25-04-2020 15:26
Een oplettende kijker.
Niet in alle landen gaan kinderen op dezelfde leeftijd naar school. Voor het gemak heb ik groep 3 gezegd. Scheelt weer uitleggen. Het (?) Is 6.
Teva1979 schreef:
25-04-2020 16:11
Een oplettende kijker.
Ja nee dat begrijp ik ;-) Het was een typo.

Maar is dit dan een vriendje van het kdv? Kent hij dat vriendje al langer of is het pas recent in groep 3 een vriendje?
Ik ga er even vanuit dat ook daar de scholen dicht zijn en hij vriendje al een tijdje niet gezien heeft? Doet hij het nu ook thuis?
Eurus schreef:
25-04-2020 16:14
Ja nee dat begrijp ik ;-) Het was een typo.

Maar is dit dan een vriendje van het kdv? Kent hij dat vriendje al langer of is het pas recent in groep 3 een vriendje?
Ik ga er even vanuit dat ook daar de scholen dicht zijn en hij vriendje al een tijdje niet gezien heeft? Doet hij het nu ook thuis?
Hij kent dit kind al langer en ze zien elkaar op school. Maakt niks uit voor het verhaal eigenlijk
Teva1979 schreef:
25-04-2020 16:34
Hij kent dit kind al langer en ze zien elkaar op school. Maakt niks uit voor het verhaal eigenlijk
O. Nou ik vond van wel. Als hij het nu niet doet als hij niet met het jongetje omgaat, dan zou ik me er niet te druk over maken.
S-Meds schreef:
25-04-2020 15:21
Wees blij dat ie niet bevriend is met agressieve harry die er meteen op los slaat
:HA:
Zo te lezen ga je er prima mee om. Dat het niet meteen het gewenste effect heeft bij jou, wil niet zeggen dat jij er niet goed mee omgaat en het anders zou moeten doen. Denk dat jouw tactiek/aanpak prima is.
Je hoeft je er niet druk over te maken, het gaat vanzelf weer over. Mijn jongste kinderen hebben allebei een tijdlang hun autistische broer geïmiteerd, fladderen, springen en dat soort dingen.

Ik was er in het begin best wel bezorgd over, maar een orthopedagoog heeft me destijds uitgelegd dat nadoen heel normaal is en vanzelf weer uitdooft bij kinderen die zich op de normale manier ontwikkelen. Je kunt er het beste niet te veel aandacht aan besteden. En het is inderdaad vanzelf verdwenen.
nansie schreef:
25-04-2020 17:59
Je hoeft je er niet druk over te maken, het gaat vanzelf weer over. Mijn jongste kinderen hebben allebei een tijdlang hun autistische broer geïmiteerd, fladderen, springen en dat soort dingen.

Ik was er in het begin best wel bezorgd over, maar een orthopedagoog heeft me destijds uitgelegd dat nadoen heel normaal is en vanzelf weer uitdooft bij kinderen die zich op de normale manier ontwikkelen. Je kunt er het beste niet te veel aandacht aan besteden. En het is inderdaad vanzelf verdwenen.

Dank je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven