Oude kat
maandag 27 april 2020 om 11:10
Ik heb een oude kater, hij is 19 (en al 18 jaar bij mij) Altijd heel erg gezond geweest, afgezien van een klein beetje artrose. De laatste jaren begint hij zich slechter te verzorgen, dus we borstelen hem en halen z'n vacht uit de knoop, anders vervilt-ie (zeker in de winter)
Momenteel heb ik het gevoel dat het slechter met hem begint te gaan. Hij eet en drinkt goed, verstopt zich niet, wil nog heel graag bij ons zitten, maar ik heb het idee dat hij meer pijn aan z'n achterlijf begint te krijgen (van de artrose, ga ik vanuit) Met een beetje moeite springt-ie wel nog steeds zelf op de bank, hij loopt ook nog de trap op om naar de bak te gaan. Enige echt recente gedragsverandering is dat hij niet meer zo geïnteresseerd in onze yoghurtbakjes is (die likte hij altijd helemaal uit)
Ik heb m vorig jaar nog helemaal na laten kijken door de dierenarts, die verklaarde hem helemaal gezond. Ik vind t lastig wat ik nu moet doen. Ik wil geen enorme polonaise meer aan z'n ouwe lijf en niet onnodig z'n (al schier oneindige) leven rekken, maar hij lijkt ook niet ziek. Toch heb ik het idee dat-ie slechter in z'n vel zit, al heb ik daar niet veel meer aanwijzingen voor dan de afgenomen interesse in yoghurtbakjes en een algeheel gevoel. Ga ik vragen om pijnstillers bij de dierenarts? Ga ik m nog een keer helemaal laten checken? (hij vindt in een mandje mee in de auto afschuwelijk, raakt-ie heel gestressed van) Zijn er andere opties om t m gewoon nog even wat comfortabeler te maken?
Momenteel heb ik het gevoel dat het slechter met hem begint te gaan. Hij eet en drinkt goed, verstopt zich niet, wil nog heel graag bij ons zitten, maar ik heb het idee dat hij meer pijn aan z'n achterlijf begint te krijgen (van de artrose, ga ik vanuit) Met een beetje moeite springt-ie wel nog steeds zelf op de bank, hij loopt ook nog de trap op om naar de bak te gaan. Enige echt recente gedragsverandering is dat hij niet meer zo geïnteresseerd in onze yoghurtbakjes is (die likte hij altijd helemaal uit)
Ik heb m vorig jaar nog helemaal na laten kijken door de dierenarts, die verklaarde hem helemaal gezond. Ik vind t lastig wat ik nu moet doen. Ik wil geen enorme polonaise meer aan z'n ouwe lijf en niet onnodig z'n (al schier oneindige) leven rekken, maar hij lijkt ook niet ziek. Toch heb ik het idee dat-ie slechter in z'n vel zit, al heb ik daar niet veel meer aanwijzingen voor dan de afgenomen interesse in yoghurtbakjes en een algeheel gevoel. Ga ik vragen om pijnstillers bij de dierenarts? Ga ik m nog een keer helemaal laten checken? (hij vindt in een mandje mee in de auto afschuwelijk, raakt-ie heel gestressed van) Zijn er andere opties om t m gewoon nog even wat comfortabeler te maken?
maandag 27 april 2020 om 11:16
Bak beneden zetten zodat hij niet de trap op hoeft. Je wilt niet zijn leven rekken schrijf je maar als het enige is dat hij geen yoghurtbaljes meer uitlokt zie ik geen reden om naar de dierenarts te gaan.
Je zou kunnen overleggen of de dierenarts ook pijnstillers wil geven zonder de kat te zien als je weet dat een bezoekje aan de dierenarts hem veel stress oplevert.
Je zou kunnen overleggen of de dierenarts ook pijnstillers wil geven zonder de kat te zien als je weet dat een bezoekje aan de dierenarts hem veel stress oplevert.
maandag 27 april 2020 om 11:17
Waarom vraag je niet aan je dierenarts of hij bij jou thuis wil komen?
Mijn dierenarts deed dat toen mijn vorige hond zo oud was.
Groot bijkomend voordeel vond mijn dierenarts destijds is dat ze een dier zag in zijn eigen omgeving
Dus zonder stress.
Pijnstillers zou ik pas aan beginnen als echt bewezen is dat hij pijn heeft.
Hij is ook gewoon echt oud hè, als wij straks echt oud zijn hebben we misschien ook geen zin meer in yoghurtjes
Mijn dierenarts deed dat toen mijn vorige hond zo oud was.
Groot bijkomend voordeel vond mijn dierenarts destijds is dat ze een dier zag in zijn eigen omgeving
Dus zonder stress.
Pijnstillers zou ik pas aan beginnen als echt bewezen is dat hij pijn heeft.
Hij is ook gewoon echt oud hè, als wij straks echt oud zijn hebben we misschien ook geen zin meer in yoghurtjes
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 27 april 2020 om 11:19
Respecteren dat het een heel oud mannetje is dat niet meer over de heg kan springen en zich anders gaat gedragen.
Je kan het hem comfortabel maken door bijvoorbeeld de bak beneden te zetten, zodat hij niet steeds die trap op hoeft, maar verder zou ik hem laten begaan. Hij weet zelf wel wanneer zijn tijd gekomen is en zoekt dan een rustig plekje om te gaan, ik zou dat nooit versnellen, ook dieren hebben recht op hun eigen waardige moment.
Je kan het hem comfortabel maken door bijvoorbeeld de bak beneden te zetten, zodat hij niet steeds die trap op hoeft, maar verder zou ik hem laten begaan. Hij weet zelf wel wanneer zijn tijd gekomen is en zoekt dan een rustig plekje om te gaan, ik zou dat nooit versnellen, ook dieren hebben recht op hun eigen waardige moment.
maandag 27 april 2020 om 11:31
Ach, die arme oude lieverdjes toch. Mijn poes vindt naar de DA gaan ook verschrikkelijk, maar het is voor haar eigen bestwil. Ik zou gaan dus! En wellicht een bloedonderzoek aanvragen.
Voor de rest geef ik mijn poes nu Viyo Drink Reinforce (tip gekregen van iemand van hier - zie mijn topic). Hier zitten veel vitaminen en mineralen in en dat werkt ook super.
Voor de rest geef ik mijn poes nu Viyo Drink Reinforce (tip gekregen van iemand van hier - zie mijn topic). Hier zitten veel vitaminen en mineralen in en dat werkt ook super.
wij slapen nooit.
maandag 27 april 2020 om 11:44
Je wil niet dat hij een hartaanval krijgt van de stress en daaraan bezwijkt.viva-amber schreef: ↑27-04-2020 11:16Ik zou wel gaan. Soms kan met een klein middeltje het leven van een dier een stuk fijner zijn.
Zolang hij niet duidelijk ziek is zou ik dus niet gaan
Mijn kat met artrose heeft het nog jaren goed gedaan met glucosamine. Die vond ze ook lekker.
En bij slechte dagen een beetje metacam (pijnstilling via de dierenarts)
Deze glucosamine (bij de meeste dierenwinkels te koop) https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... amine.html
En bij slechte dagen een beetje metacam (pijnstilling via de dierenarts)
Deze glucosamine (bij de meeste dierenwinkels te koop) https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... amine.html
anoniem_386970 wijzigde dit bericht op 27-04-2020 11:48
22.51% gewijzigd
Dank jullie allemaal! De verschillende meningen weerspiegelen een beetje mijn gedachten
Ik ga in elk geval even de dierenarts bellen morgen. En die bak beneden had ik ook al bedacht ja.
Nee, zeker, hij is ook gewoon ancient en ik hoop dat-ie zonder veel gedoe een keer gewoon niet meer wakker wordt. Maar wat iemand anders al zei, als er met iets kleins iets aan te doen is om het resterende leven wat aangenamer te maken, is dat natuurlijk de moeite van het onderzoeken waard.
Ik zal ook even naar dat drinkspul kijken inderdaad. Ik geef m ook sinds een tijdje wat extra lekker blikvoer naast z’n brokjes, deels ook Hills a/d om te zorgen dat-ie niet teveel afvalt, en dat waardeert-ie in elk geval enorm.
Nee, zeker, hij is ook gewoon ancient en ik hoop dat-ie zonder veel gedoe een keer gewoon niet meer wakker wordt. Maar wat iemand anders al zei, als er met iets kleins iets aan te doen is om het resterende leven wat aangenamer te maken, is dat natuurlijk de moeite van het onderzoeken waard.
Ik zal ook even naar dat drinkspul kijken inderdaad. Ik geef m ook sinds een tijdje wat extra lekker blikvoer naast z’n brokjes, deels ook Hills a/d om te zorgen dat-ie niet teveel afvalt, en dat waardeert-ie in elk geval enorm.
maandag 27 april 2020 om 11:48
Hm, ook weer een aanwijzing dat-ie inderdaad meer pijn heeft, hij lag altijd in een opgerolde yogamat onder de trap, maar de laatste dagen ligt-ie bijna continue op de bank. Had ik nog niet bedacht dat dat met z’n heupen te maken kon hebben. Thanks!
maandag 27 april 2020 om 11:48
Toch maar naar de dierenarts gaan....Hier een aantal maanden terug ook na veel twijfel naar de dierenarts... er bleek zoveel meer aan de hand dan we hadden verwacht. Terwijl ie nog wel redelijk at, maar wel heel erg veel dronk, wel op schoot kwam, maar ook ongelooflijk hard miauwde steeds... (daar kregen we zelfs klachten over van de buren)
Teken van dementie volgens de dierenarts, zijn zicht en gehoor bleken ook slecht, hij verzorgde zich niet goed meer en zo nog meer dingen.
De dierenarts gaf aan dat ie feitelijk geen katwaardig leven meer had en dat het sneu zou zijn dat te rekken. We hebben hem dan ook ter plekke in laten inslapen zodat ie niet nog es in het reismandje hoefde, wat hij ook echt verschrikkelijk vond. 16,5 was hij en vanaf kitten bij ons
Teken van dementie volgens de dierenarts, zijn zicht en gehoor bleken ook slecht, hij verzorgde zich niet goed meer en zo nog meer dingen.
De dierenarts gaf aan dat ie feitelijk geen katwaardig leven meer had en dat het sneu zou zijn dat te rekken. We hebben hem dan ook ter plekke in laten inslapen zodat ie niet nog es in het reismandje hoefde, wat hij ook echt verschrikkelijk vond. 16,5 was hij en vanaf kitten bij ons
maandag 27 april 2020 om 11:49
Ik kan helaas nog geen plaatjes plakken maar als je in de link naar onder scrolt staat er een mooi overzichtje met de hoeveelheden: https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... amine.html
Mijn dierenarts vond het een goede aanpak samen met de pijnstillers
maandag 27 april 2020 om 11:53
Zou toch kiezen voor een bloedonderzoekje en bij groen licht wat pijnstilling voor de artrose, je ziet snel genoeg of hij zich daardoor wat prettiger voelt.
En ik dacht indertijd dat mijn hoogbejaarde de steile, gladde , want geverfde, trap prima op en afliep voor de bak maar die bleek voor de extra stramme dagen een plekje achter de kast toch praktischer te vinden.
Maak t jullie ouwe man gewoon een beetje makkelijker
En ik dacht indertijd dat mijn hoogbejaarde de steile, gladde , want geverfde, trap prima op en afliep voor de bak maar die bleek voor de extra stramme dagen een plekje achter de kast toch praktischer te vinden.
Maak t jullie ouwe man gewoon een beetje makkelijker
maandag 27 april 2020 om 12:07
.
En het dier mogelijk langer laten lijden? Als goede baas is het ook je verantwoordelijkheid om over je eigen wens het beestje langer bij je te houden heen te stappen.
maandag 27 april 2020 om 12:57
Domste advies ooit dit. Sorry. Katten zijn ontzettend goed in het verbloemen van pijn, dus alle dingen die kunnen wijzen op pijn (veranderingen in gedrag) moet je serieus nemen.
wij slapen nooit.
maandag 27 april 2020 om 14:13
Hier ook een 18-jarig poesje met dezelfde klachten. Vorig jaar had ik precies hetzelfde kunnen schrijven. Na lang twijfelen besloten om toch naar de dierenarts te gaan. In een mandje in de auto vindt ze afschuwelijk, maar gek genoeg vindt ze een mandje achterop mijn fiets prima. De dierenarts ontdekte naast artrose en chronisch nierfalen ook tumor-achtige plekjes op haar tong. Een stootkuur prednison en antibiotica hielpen enorm. Sindsdien krijgt ze dagelijks pijnstilling en lijkt het alsof ze aan haar tweede jeugd begonnen is. Ze eet weer veel en goed, springt, rent, vangt bromvliegen en ligt spinnend op schoot. Ik zou dus zeker naar de dierenarts gaan en om pijnstillers vragen.
sophiax wijzigde dit bericht op 27-04-2020 16:06
0.58% gewijzigd