Werkgever wil back to normal
woensdag 29 april 2020 om 16:54
Na een week of 6 waarin er zoveel als mogelijk door mensen werd thuis gewerkt (uiteraard indien het werk dit toeliet) zegt mijn werkgever nu; tja, ik snap de regels maar he.. we moeten ook werkplekken garanderen. Ik wil dus dat iedereen vanaf 4 mei weer normaal op kantoor komt werken. Het kantoor is ruim genoeg om 1,5 meter afstand te garanderen dus we werken weer op kantoor.
Ik snap zijn denkwijze, maar ergens denk ik ook, hmmm waarom zou je risico nemen als je medewerkers thuis ook gewoon doorwerken? Misschien zelfs wel meer uur maken dan normaal juist uit dat plichtsgevoel.
Ik ben benieuwd hoe jouw werkgever er mee omgaat, en hoe jij daar over denkt.
Indien je als werknemer vindt dat je niet kan werken zegt de wetgever; dan neem je maar verlof of onbetaald verlof op.
Tenzij je echt in quarantaine moet dan mag je vanuit huis werk eisen (sterker nog, dan moet je)
Ik snap zijn denkwijze, maar ergens denk ik ook, hmmm waarom zou je risico nemen als je medewerkers thuis ook gewoon doorwerken? Misschien zelfs wel meer uur maken dan normaal juist uit dat plichtsgevoel.
Ik ben benieuwd hoe jouw werkgever er mee omgaat, en hoe jij daar over denkt.
Indien je als werknemer vindt dat je niet kan werken zegt de wetgever; dan neem je maar verlof of onbetaald verlof op.
Tenzij je echt in quarantaine moet dan mag je vanuit huis werk eisen (sterker nog, dan moet je)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 29 april 2020 om 16:57
Wat zijn de motieven van de werkgever? Als thuiswerken nu goed gaat, waarom dan anders? Wat is de reden? Lopen mensen de kantjes ervan af? Is de kwaliteit niet optimaal? Kan de minimale service niet worden geboden?
Mijn man verwacht tot na de zomer geen verandering dan thuiswerken. Hij mikt op september. En iedereen doet het prima op zijn werk.
Ik bel veel met instanties. ( ik werk altijd al vanuit huis) De gesprekken gaan op precies dezelfde, snelle, adequate manier als altijd. Een keer gehad dat er een kat over een toetsenbord liep, waardoor alle systemen eruit lagen bij de ander. Maar dat vind ik de charme van deze tijd zeg maar.
Ik zou dus willen weten waarom de werkgever dit wil veranderen.
Mijn man verwacht tot na de zomer geen verandering dan thuiswerken. Hij mikt op september. En iedereen doet het prima op zijn werk.
Ik bel veel met instanties. ( ik werk altijd al vanuit huis) De gesprekken gaan op precies dezelfde, snelle, adequate manier als altijd. Een keer gehad dat er een kat over een toetsenbord liep, waardoor alle systemen eruit lagen bij de ander. Maar dat vind ik de charme van deze tijd zeg maar.
woensdag 29 april 2020 om 16:59
Het is voor een klein deel idd mogelijk... het overgrote deel niet. Ik denk dat hij wil voorkomen dat het deel dat niet kan in opstand komt.redbulletje schreef: ↑29-04-2020 16:56Rutte zei toch nog dat thuiswerken nog steeds de norm moet zijn daar waar mogelijk?
Bij jullie is het blijkbaar mogelijk, dus onzinnig dat jouw werkgever iedereen weer verplicht files te veroorzaken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 29 april 2020 om 17:01
De service kan gewoon geboden worden. Ik vermoed dat zeker voor een groot deel van de thuiswerkers geldt dat ze de kantjes eraf lopen.. dat doen ze normaal op kantoor ook al, maar ik vermoed nu nog wat meer dan normaal.Doreia* schreef: ↑29-04-2020 16:57Wat zijn de motieven van de werkgever? Als thuiswerken nu goed gaat, waarom dan anders? Wat is de reden? Lopen mensen de kantjes ervan af? Is de kwaliteit niet optimaal? Kan de minimale service niet worden geboden?
Ik kan dat niet zien uiteraard, ik kan alleen voor mezelf spreken en ik maak meer uur dan ik normaal doe. Maar de mensen die van nature lui zijn aangelegd doen dat waarschijnlijk nu nog wat meer.
woensdag 29 april 2020 om 17:02
Ik zou er blij mee zijn
Nu woon ik niet bepaald in een coronahotspot, komt vrijwel niemand met het ov en hebben we op onze vestiging voldoende kantoorruimte.
Mijn manager weet hoe ik erover denk en wil zelf graag dat we, zodra we de GO krijgen, in twee shifts weer op kantoor gaan werken, als mensen dat zelf weer willen.
Nu woon ik niet bepaald in een coronahotspot, komt vrijwel niemand met het ov en hebben we op onze vestiging voldoende kantoorruimte.
Mijn manager weet hoe ik erover denk en wil zelf graag dat we, zodra we de GO krijgen, in twee shifts weer op kantoor gaan werken, als mensen dat zelf weer willen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
woensdag 29 april 2020 om 17:02
Ik werk bij de rijksoverheid, en verwacht dat deze situatie zeker tot ver in de zomer zal voortduren. Ideaal vind ik het niet, maar gezien de omstandigheden lukt het prima.
Net als Doreia* zou ik ook graag willen weten waarom je werkgever dit wil. Wat bedoelt hij met "... maar we moeten ook werkplekken garanderen", zoals je in de OP schrijft?
Net als Doreia* zou ik ook graag willen weten waarom je werkgever dit wil. Wat bedoelt hij met "... maar we moeten ook werkplekken garanderen", zoals je in de OP schrijft?
Nothing happens for a reason
woensdag 29 april 2020 om 17:04
Dan is het alleen maar mooi dat hij er achter komt en dáár werk van maakt. Zo levert Corona nog iets op voor hem ook.biol schreef: ↑29-04-2020 17:01De service kan gewoon geboden worden. Ik vermoed dat zeker voor een groot deel van de thuiswerkers geldt dat ze de kantjes eraf lopen.. dat doen ze normaal op kantoor ook al, maar ik vermoed nu nog wat meer dan normaal.
Ik kan dat niet zien uiteraard, ik kan alleen voor mezelf spreken en ik maak meer uur dan ik normaal doe. Maar de mensen die van nature lui zijn aangelegd doen dat waarschijnlijk nu nog wat meer.
woensdag 29 april 2020 om 17:04
Maar zit nu iedereen thuis, ook de mensen die niet thuis kunnen werken? Of werkt het grootste deel gewoon door op kantoor en zitten er maar een paar thuis te werken en moeten die laatsten nu ook naar kantoor komen?
woensdag 29 april 2020 om 17:05
Ik heb altijd op kantoor moeten werken de afgelopen tijd, terwijl we prima thuis zouden kunnen werken qua werkzaamheden en systemen. Maar de baas vertrouwt niemand dus het mocht niet. Ook geen beschermende maatregelen, te veel klanten op het terrein, te veel man op kantoor, geen reinigingsmaterialen, telefoon delen met collega etc. Ik vind het vreselijk en zou dolgraag thuis willen werken. Snap niet dat werkgevers hier zo mee omgaan...
woensdag 29 april 2020 om 17:06
Dat hij wil zorgen dat we volgend jaar ook nog een baan hebben.juliet64 schreef: ↑29-04-2020 17:02Ik werk bij de rijksoverheid, en verwacht dat deze situatie zeker tot ver in de zomer zal voortduren. Ideaal vind ik het niet, maar gezien de omstandigheden lukt het prima.
woensdag 29 april 2020 om 17:06
Dat is wel iets heel anders dan je in je OP zegt:
''Ik snap zijn denkwijze, maar ergens denk ik ook, hmmm waarom zou je risico nemen als je medewerkers thuis ook gewoon doorwerken? Misschien zelfs wel meer uur maken dan normaal juist uit dat plichtsgevoel.''
En dan heb je meteen ook een antwoord op die vraag.
woensdag 29 april 2020 om 17:08
Van de kantoorfuncties werkt 90% thuis. De overige 10% kiezen er zelf voor om op kantoor te werken.
De mensen die niet thuis kunnen werken werken in een productie omgeving. Die gaan gewoon door (wel met maatregelen uiteraard)
woensdag 29 april 2020 om 17:08
Nee
woensdag 29 april 2020 om 17:10
Als ik voor mezelf spreek dan maak ik meer uur dan normaal en werk ik harder dan normaal.S-Groot schreef: ↑29-04-2020 17:06Dat is wel iets heel anders dan je in je OP zegt:
''Ik snap zijn denkwijze, maar ergens denk ik ook, hmmm waarom zou je risico nemen als je medewerkers thuis ook gewoon doorwerken? Misschien zelfs wel meer uur maken dan normaal juist uit dat plichtsgevoel.''
En dan heb je meteen ook een antwoord op die vraag.
Maar mijn vraag was niet waarom mijn werkgever dit doet. Mijn vraag in de OP was hoe jullie werkgever hiermee omgaat, en hoe jullie er tegen aan kijken...
woensdag 29 april 2020 om 17:10
Je werkgever betaalt jouw loon. Hij bepaald dus, mits binnen de regels. Je bent als werknemer wel vrij om ontslag te nemen als je het er niet mee eens bent.Lente19251003 schreef: ↑29-04-2020 17:05Ik heb altijd op kantoor moeten werken de afgelopen tijd, terwijl we prima thuis zouden kunnen werken qua werkzaamheden en systemen. Maar de baas vertrouwt niemand dus het mocht niet. Ook geen beschermende maatregelen, te veel klanten op het terrein, te veel man op kantoor, geen reinigingsmaterialen, telefoon delen met collega etc. Ik vind het vreselijk en zou dolgraag thuis willen werken. Snap niet dat werkgevers hier zo mee omgaan...
woensdag 29 april 2020 om 17:15
Qua sales is dat idd wel de achterliggende gedachte. Ik doe overigens geen sales, dus voor mij is dat stukje niet van toepassing, maar goed. Mijn vraag was ook niet of jullie konden uitleggen waarom hij dit zou doen, maar hoe jullie er zelf mee omgaan en hoe jullie er naar kijken.
woensdag 29 april 2020 om 17:18
En waarom gaat in godsnaam niemand er tegen in???? Ik had al lang thuis gezeten, ook als de rest van je collega's als slaven doorwerkt op kantoor (je baas staat er toch niet heel sterk voor als je wel gewoon netjes doorwerkt thuis, je wilt tenslotte niet riskeren dat je corona krijgt) voor zo'n baas wil je toch niet werken?Lente19251003 schreef: ↑29-04-2020 17:05Ik heb altijd op kantoor moeten werken de afgelopen tijd, terwijl we prima thuis zouden kunnen werken qua werkzaamheden en systemen. Maar de baas vertrouwt niemand dus het mocht niet. Ook geen beschermende maatregelen, te veel klanten op het terrein, te veel man op kantoor, geen reinigingsmaterialen, telefoon delen met collega etc. Ik vind het vreselijk en zou dolgraag thuis willen werken. Snap niet dat werkgevers hier zo mee omgaan...
Lopen er ook allemaal snotterende mensen op kantoor? Want die zouden al ziek thuis moeten zitten (of thuis werken als dat kan).... je baas speelt met levens.
woensdag 29 april 2020 om 17:18
Als het kan, binnen de richtlijnen van het RIVM, anderhalve meter, eigen werkplek, vaak handen wassen, geen contact met anderen en zoveel mogelijk met eigen vervoer en extra schoonmaak aan het einde van de dag, looproutes, geen samenscholingen rond de koffie automaat, vergaderen met anderhalve meter afstand, dus eigenlijk zoals de Tweede Kamer nu functioneert ongeveer dan zou je net zo veilig moeten zitten lijkt me.biol schreef: ↑29-04-2020 17:15Qua sales is dat idd wel de achterliggende gedachte. Ik doe overigens geen sales, dus voor mij is dat stukje niet van toepassing, maar goed. Mijn vraag was ook niet of jullie konden uitleggen waarom hij dit zou doen, maar hoe jullie er zelf mee omgaan en hoe jullie er naar kijken.
Het is het risico van de werkgever als het niet goed is geregeld.
woensdag 29 april 2020 om 17:21
Niet helemaal waar. Het officiële advies is "werk thuis waar dat kan". Je baas kan niet simpel zeggen "nee het kan niet", er moeten wel gegronde redenen zijn.
woensdag 29 april 2020 om 17:26
Als ze zelf willen? Dus structureel thuiswerken is een optie,fijn!malibu82 schreef: ↑29-04-2020 17:02Ik zou er blij mee zijn![]()
woensdag 29 april 2020 om 17:28
Een van onze leidinggevenden ( niet de mijne) wil ook dat zijn mensen een halve bezetting gaan draaien. Het is nergens voor nodig, maar kennelijk vertrouwt ie zijn medewerkers niet. Ik ben zelf verplicht om thuis te werken en mag alleen met toestemming van mijn leidinggevende het gebouw in. Bij mijn man idem.
En als ik zou moeten, dan ben ik de komende weken “ verkouden “.
En dan zou ik idd gaan omzien naar een andere baan. Als je een groot gedeelte van je werk niet thuis kan doen is het een ander verhaal, maar ik zou het advies van de mp zwaarder laten wegen dan de issues van mijn baas en dus gewoon thuis werken.
En als ik zou moeten, dan ben ik de komende weken “ verkouden “.
En dan zou ik idd gaan omzien naar een andere baan. Als je een groot gedeelte van je werk niet thuis kan doen is het een ander verhaal, maar ik zou het advies van de mp zwaarder laten wegen dan de issues van mijn baas en dus gewoon thuis werken.