Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
Maar dan hoor ik mezelf al praten.
woensdag 29 april 2020 om 16:04
Weet ik nog niet, alle opties zijn nog open. Besluitvorming gaat hier niet zo snel
Tjezus, wat vals
woensdag 29 april 2020 om 16:20
Is dat hout de schutting of een schuur?MevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 16:04Weet ik nog niet, alle opties zijn nog open. Besluitvorming gaat hier niet zo snelBen nog aan het twijfelen over de plaats van mijn loungebank. Aan de zijkant vind ik mooier en spannender voor het geheel, ook omdat ik dan een border tegen mijn huis kan aanleggen, bij het raam. Maar er worden dit jaar nieuwe huizen gebouwd die ook in mijn tuin kijken. Bankje tegen het huis is echt helemaal privé, dus dat weegt ook nog mee. Hoop dingen om aan te denken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 29 april 2020 om 16:31
Misschien ligt het aan de soort sedum? Ik ken deze niet anders dan als flinke bos. Het begint met 1 stengel, die sterft in de winter af, het jaar erop in het voorjaar snoei je die terug, dan spruiten er bijvoorbeeld 5 uit, het jaar erop 10, dan 20 en je hebt binnen een paar jaar een flinke bos.dikkerdjedap schreef: ↑29-04-2020 15:27@ duet: jaaaa prachtig! ik zie de sedum bij jou echt als bos staan. Hoe komt dat? Bij mij in onze eigen tuin staan de sedums heel zielig naast elkaar. Heb ik ze te ver uit elkaar geplant? Hosta is inderdaad echt mooi, dat ga ik toch overzetten vanuit onze vlindertuin. Kan dat nu denk je? Wat zijn die mooie klokjes op de voorgrond? Zenegroen kan ik ook wel vast pakken dat hebben we hier ook. De digitalis kan ik dus ook als plantje verplaatsen? Dan kan ik er een heleboel plaatsen. Kan dat nu of moet dat wachten?
Hosta kun je zeker nu overzetten, en flink water geven. Digitalis als klein plantje kun je ook nu overzetten, flink water geven. Dan heb je volgend jaar volwassen planten die bloeien en zich gaan uitzaaien. Die klokjes die je bedoelt zijn de akeleien, die krijg je in allerlei kleuren en zaaien zich uit als een malle. Is met stip mijn meest favoriete plant.
Nu is de ideale tijd om over te planten, nieuw te planten of te zaaien.
woensdag 29 april 2020 om 16:35
@ duet: oh ja akelei. Dat had ik wel moeten weten
Leuk! De Graslelie is inderdaad ook wel een idee hoewel die in de winter wel iets minder mooi worden. Die Sedum ga ik eens bekijken hier voor de deur, misschien niet goed teruggesnoeid. Ik ga eens in de vlindertuin kijken, daar was niks meer te zien dus kijken wat het daar nu doet. De Hosta daar komt nu pas op dus die kan ik voorzichtig eruit halen. Vorig jaar ook alles geplant in deze tijd. Thank you
woensdag 29 april 2020 om 16:47
@tuingravin, ik heb het slaapkamergeluk ook buiten staan. Heeft de winter prima overleefd, maar ik heb er dan ook wel wat bladafval op gegooid. Het bloeit zelfs nu. Ik wist niet eens dat dat kon. Eigenlijk staat het te droog en te warm, waardoor de blaadjes erg klein zijn, alleen een klein stukje dat richting het houthok groeit, heeft groter blad omdat het daar vochtiger en donker is, naast de regenton.
Mijn kamerplanten hebben vandaag ook een douche gehad, eerst een beetje miezerregen, maar omdat dat niet doorzette de tuinsproeier er maar op gezet. In de tussentijd de ramen binnen gewassen en de gordijntjes gewassen die er voor hangen. Nu is alles weer lekker fris.
Ik heb dezelfde ervaring met 1 van mijn seringen. Heeft 1 jaar geweldig mooi gebloeid en daarna wel 5 jaar niet! Ik zat ook ieder jaar vol spanning naar die dikke knoppen te kijken. Dit jaar voor het eerst weer in bloei. Mijn andere sering bloeit ieder jaar, staat ook wel wat meer in de zon.
Ik neem aan dat mijn envelop er nog steeds niet is?
Ik ga je anders eerst een gewone envelop sturen met het zaad van het brandkruid. Ik heb gelukkig nog 1 oude zaaddoos met zaad van vorige zomer. Kijken we eerst of die aan komt. Als dat lukt, ga ik nog een keer een bubbelenvelop met stekjes opsturen.
Mijn kamerplanten hebben vandaag ook een douche gehad, eerst een beetje miezerregen, maar omdat dat niet doorzette de tuinsproeier er maar op gezet. In de tussentijd de ramen binnen gewassen en de gordijntjes gewassen die er voor hangen. Nu is alles weer lekker fris.
Ik heb dezelfde ervaring met 1 van mijn seringen. Heeft 1 jaar geweldig mooi gebloeid en daarna wel 5 jaar niet! Ik zat ook ieder jaar vol spanning naar die dikke knoppen te kijken. Dit jaar voor het eerst weer in bloei. Mijn andere sering bloeit ieder jaar, staat ook wel wat meer in de zon.
Ik neem aan dat mijn envelop er nog steeds niet is?
Ik ga je anders eerst een gewone envelop sturen met het zaad van het brandkruid. Ik heb gelukkig nog 1 oude zaaddoos met zaad van vorige zomer. Kijken we eerst of die aan komt. Als dat lukt, ga ik nog een keer een bubbelenvelop met stekjes opsturen.
woensdag 29 april 2020 om 16:51
En wat is de diameter van het ronde terras?
woensdag 29 april 2020 om 16:51
Succes ermee!dikkerdjedap schreef: ↑29-04-2020 16:35@ duet: oh ja akelei. Dat had ik wel moeten wetenLeuk! De Graslelie is inderdaad ook wel een idee hoewel die in de winter wel iets minder mooi worden. Die Sedum ga ik eens bekijken hier voor de deur, misschien niet goed teruggesnoeid. Ik ga eens in de vlindertuin kijken, daar was niks meer te zien dus kijken wat het daar nu doet. De Hosta daar komt nu pas op dus die kan ik voorzichtig eruit halen. Vorig jaar ook alles geplant in deze tijd. Thank you
Sedum is eigenlijk een zon/halfschaduwplant, dus zet hem wel op de meest zonnige plek in je schaduwborder. Bij mij komt laat in de middag de zon op de border, dus het is niet volledige schaduw de hele dag.
woensdag 29 april 2020 om 16:59
Ik las op de site van Appeltern over paden en terrassen dat je in principe uit moet gaan van 3 meter doorsnee, als je er vier mensen op kwijt wil. Dus daar ga ik een beetje vanuit als minimum. De ovale versie van Apatura vind ik ook heel leuk, dan zou zo 3x4 meter worden denk ik. Er valt wel iets weg vanwege de vijver.
Tjezus, wat vals
woensdag 29 april 2020 om 17:11
Fijn he, die regen, hier was de tuin echt even aan toe. Helaas besloten de musjes net voor de buien uit te vliegen. We hebben nu dus twee veel te jonge dotjes in de tuin scharrelen. Ze hebben net wat veren op hun vleugels maar zijn verder erg donzig nog. Ze hebben al twee nachten overleefd gelukkig, lang leve de droogte onder de coniferen. We hebben goede moed dat ze het gaan redden. Mijn man, de lieverd, overwoog serieus om gauw een plankje te timmeren boven het hoekje waar ze zaten. We zijn nu erg blij met een duif die ook in de tuin zit te broeden, want de partner-duif jaagt de kauw telkens weg uit de tuin, weg van de musjes.
Sabeltand, je plaatste een foto van een stapelmuurtje. Ik ben echt al tijden op zoek naar de juiste naam van zoiets om goed te kunnen zoeken naar plaatjes ervan. Dus super-super bedankt! Wij willen zo’n muurtje maar dan me water dat er over sijpelt, plantjes er tussen. En dat dan als begin van het beekloopje.
Loesiepoesie, ik zou dat vakantiegeld lekker in iets anders stoppen en voor een tientje een vlinderbloemen-mengsel kopen. Hoef je de hele zomer niet meer naar om te kijken, je hoeft niet te vegen, helemaal niks. En wat zal je genieten van de kleuren, geuren en het leven.
Calamitycat, leuk om je vijg te zien. Ik had juist van de week hier ook de vijg naast een pad gezet om daar lekker wat hoogte en groen te krijgen. En nu ik het bij jou zie… wauw, prachtig!
Mevrouwjack, je excel klinkt geweldig. Ik heb alles bij mijntuin.org staan, maar ik vind dat net wat te beperkt. En ik zou graag een wensenlijst willen bijhouden, jullie hebben zoveel leuke ideeën. Wat heb je allemaal in je excel gezet?
Sabeltand, je plaatste een foto van een stapelmuurtje. Ik ben echt al tijden op zoek naar de juiste naam van zoiets om goed te kunnen zoeken naar plaatjes ervan. Dus super-super bedankt! Wij willen zo’n muurtje maar dan me water dat er over sijpelt, plantjes er tussen. En dat dan als begin van het beekloopje.
Loesiepoesie, ik zou dat vakantiegeld lekker in iets anders stoppen en voor een tientje een vlinderbloemen-mengsel kopen. Hoef je de hele zomer niet meer naar om te kijken, je hoeft niet te vegen, helemaal niks. En wat zal je genieten van de kleuren, geuren en het leven.
Calamitycat, leuk om je vijg te zien. Ik had juist van de week hier ook de vijg naast een pad gezet om daar lekker wat hoogte en groen te krijgen. En nu ik het bij jou zie… wauw, prachtig!
Mevrouwjack, je excel klinkt geweldig. Ik heb alles bij mijntuin.org staan, maar ik vind dat net wat te beperkt. En ik zou graag een wensenlijst willen bijhouden, jullie hebben zoveel leuke ideeën. Wat heb je allemaal in je excel gezet?
woensdag 29 april 2020 om 17:20
Ovaal is misschien beter. Bij rond, en minimaal 3 meter, dan hou je maar 1 meter over aan de zijkanten.MevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 16:59Ik las op de site van Appeltern over paden en terrassen dat je in principe uit moet gaan van 3 meter doorsnee, als je er vier mensen op kwijt wil. Dus daar ga ik een beetje vanuit als minimum. De ovale versie van Apatura vind ik ook heel leuk, dan zou zo 3x4 meter worden denk ik. Er valt wel iets weg vanwege de vijver.
Ik heb vorige week mijn voorlopig ontwerp uitgetekend in de tuin. Maar uiteindelijk toch best nog wat aanpassingen gedaan. Misschien kun je een ontwerp intekenen of afzetten met lint? Dan krijg je ook een gevoel van hoe het voelt in het gebruik.
woensdag 29 april 2020 om 17:21
Ik heb vrijwel alle planten die in de tuin staan onderverdeeld in het bestand, in voortuin links, voortuin rechts, achtertuin links, achtertuin rechts, vijverplanten en potplanten.Mevrouwjack, je excel klinkt geweldig. Ik heb alles bij mijntuin.org staan, maar ik vind dat net wat te beperkt. En ik zou graag een wensenlijst willen bijhouden, jullie hebben zoveel leuke ideeën. Wat heb je allemaal in je excel gezet?
Als ik een nieuwe plant heb, zoek ik op internet informatie op. Ik houd het aantal planten bij, de kleur, bloeiperiode, wintergroen/niet wintergroen, standplaats, type, de hoogte van de volwassen plant en het onderhoud. Het helpt me enorm om de boel een beetje te plannen en ik leer er veel van, want ik weet echt heel weinig over planten.

Wensenlijstje doe ik in Pinterest
Tjezus, wat vals
woensdag 29 april 2020 om 17:47
Voordeel van een ovaal is dat je nog prima met 4 kan zitten als je een hoek.vol zet met potten of bbqMevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 16:59Ik las op de site van Appeltern over paden en terrassen dat je in principe uit moet gaan van 3 meter doorsnee, als je er vier mensen op kwijt wil. Dus daar ga ik een beetje vanuit als minimum. De ovale versie van Apatura vind ik ook heel leuk, dan zou zo 3x4 meter worden denk ik. Er valt wel iets weg vanwege de vijver.
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 29 april 2020 om 19:49
Wat handig en mooi met die plaatjes en alle informatie erbij! Ik ga je idee overnemen, ben ik toch met de tuin bezig tijdens de buien. Dank jeMevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 17:21Ik heb vrijwel alle planten die in de tuin staan onderverdeeld in het bestand, in voortuin links, voortuin rechts, achtertuin links, achtertuin rechts, vijverplanten en potplanten.
Als ik een nieuwe plant heb, zoek ik op internet informatie op. Ik houd het aantal planten bij, de kleur, bloeiperiode, wintergroen/niet wintergroen, standplaats, type, de hoogte van de volwassen plant en het onderhoud. Het helpt me enorm om de boel een beetje te plannen en ik leer er veel van, want ik weet echt heel weinig over planten.
Wensenlijstje doe ik in Pinterest
woensdag 29 april 2020 om 19:59
Ik heb het plaatje van jouw excelbestand opgeslagen Jack, hoop in de nabije toekomst ook zo'n mooi handig overzicht te kunnen maken.
Thistle, ik vind de vijgenboom eigenlijk echt veel te hoog, is nu een meter of vijf. Nu moet die nog grotendeels uitlopen maar als die volop in het blad staat neemt de boom wel heel veel zon weg voor mijn vaste planten. Het zou dus zomaar kunnen dat ik over een paar weken weer een paar dikke stammen ga kortwieken. Door wat jullie schrijven over dat 'ie zo mooi is en jullie juist graag een hogere vijgenboom willen voel ik me daar vreemd genoeg nu wel schuldig over
Thistle, ik vind de vijgenboom eigenlijk echt veel te hoog, is nu een meter of vijf. Nu moet die nog grotendeels uitlopen maar als die volop in het blad staat neemt de boom wel heel veel zon weg voor mijn vaste planten. Het zou dus zomaar kunnen dat ik over een paar weken weer een paar dikke stammen ga kortwieken. Door wat jullie schrijven over dat 'ie zo mooi is en jullie juist graag een hogere vijgenboom willen voel ik me daar vreemd genoeg nu wel schuldig over
Mijn probleem is dat ik theoretisch weet wanneer het beter is dat ik even niks zeg.
woensdag 29 april 2020 om 20:06
Pimpelmeesalarm! Net op RTL nieuws dat er onder de pimpelmeesjes een ziekte heerst waardoor ze longontsteking krijgen en sterven. Advies is om momenteel niet bij te voeren met vetbollen ed. omdat de bacteriën zo ook onder andere pimpelmezen en vogelsoorten verspreid wordt. Doordat het nu rupsentijd is, kunnen de vogeltjes zelf voldoende voedsel vinden.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
woensdag 29 april 2020 om 20:09
woensdag 29 april 2020 om 20:43
Ik heb die van mij enorm gesnoeid, het is inderdaad een nogal 'aanwezige' plantCalamitycat schreef: ↑29-04-2020 19:59Ik heb het plaatje van jouw excelbestand opgeslagen Jack, hoop in de nabije toekomst ook zo'n mooi handig overzicht te kunnen maken.
Thistle, ik vind de vijgenboom eigenlijk echt veel te hoog, is nu een meter of vijf. Nu moet die nog grotendeels uitlopen maar als die volop in het blad staat neemt de boom wel heel veel zon weg voor mijn vaste planten. Het zou dus zomaar kunnen dat ik over een paar weken weer een paar dikke stammen ga kortwieken. Door wat jullie schrijven over dat 'ie zo mooi is en jullie juist graag een hogere vijgenboom willen voel ik me daar vreemd genoeg nu wel schuldig over![]()
Tjezus, wat vals
woensdag 29 april 2020 om 21:28
Ik voel me al iets minder bruutMevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 20:43Ik heb die van mij enorm gesnoeid, het is inderdaad een nogal 'aanwezige' plantDus ik heb nog maar een paar stammetjes en takken over, gewoon voor de leuk en een paar vruchten, maar niet meer dan dat. In een kleine tuin neemt hij nogal snel de boel over.
woensdag 29 april 2020 om 21:36
Ohhhh MJack, wat keurig! Ik ben héél slecht in informatie opslaan. Heb nu de kaartjes van al mijn nieuwe schaduwborderplanten wel bewaard in elk geval. Maar ik moet dit echt ook gaan doen. Ook voor fruitbomen enzo, over 3 jaar weet ik echt niet meer welke pruimen en hazelaars ik ook alweer had, en dan wil je iets opzoeken mbt bestuiving ofzo, en dan ben je de pineut. Ik ga het op mijn lijstje zetten (das in elk geval stap 1
)
woensdag 29 april 2020 om 21:42
Foto maken van de plek waar je nieuwe plantje staat met ook het kaartje er bij
. Want ik herken soms na een jaar de blaadjes en zo niet meer; was het een plant of is het onkruid.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
woensdag 29 april 2020 om 21:50
Dat doe ik ook Moosey. Al weet ik van de meeste planten de naam en wensen wel.
Ooit in een ver vaag verleden heb ik 2 jaar tuin en landschapsinrichting gedaan. De opleiding was t niet voor me maar ik heb her en der wel wat opgestoken.
Ik heb net mn gras nog gemaait en de randjes geknipt
.
Verder ruim 30 gladiolen geplant vandaag en mn schuur een beetje verbouwd zodat ik morgen een gereedschapbord kan maken.
Ik hoop dat er nog flink meer regen komt want hier is tot nu toe 4mm gevallen
Ooit in een ver vaag verleden heb ik 2 jaar tuin en landschapsinrichting gedaan. De opleiding was t niet voor me maar ik heb her en der wel wat opgestoken.
Ik heb net mn gras nog gemaait en de randjes geknipt
Verder ruim 30 gladiolen geplant vandaag en mn schuur een beetje verbouwd zodat ik morgen een gereedschapbord kan maken.
Ik hoop dat er nog flink meer regen komt want hier is tot nu toe 4mm gevallen
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 29 april 2020 om 22:24
In het ontwerp van Apatura kun je over je bankje een (rozen)boog zetten, dan zit je wat meer geborgen. Misschien helpt dat wat tegen de inkijk? Ligt er wel aan waarvandaan ze kijken uiteraard.MevrouwJack schreef: ↑29-04-2020 16:59Ik las op de site van Appeltern over paden en terrassen dat je in principe uit moet gaan van 3 meter doorsnee, als je er vier mensen op kwijt wil. Dus daar ga ik een beetje vanuit als minimum. De ovale versie van Apatura vind ik ook heel leuk, dan zou zo 3x4 meter worden denk ik. Er valt wel iets weg vanwege de vijver.
woensdag 29 april 2020 om 22:29
Lijkt me een interessante opleiding Apatura, waarom was het niet iets voor jou? Wel handig dat de kennis die je hebt opgedaan nu nog kan gebruiken
Ik heb net in de regen een slakkenraapronde gedaan. Juist met dit weer laten die slijmerige veelvraten zich sneller zien dus ik heb er behoorlijk veel gevangen. Die moeten nu een nachtje verplicht samenwonen in een melkpak, morgen breng ik ze naar een bos 3 kilometer verderop waar ze verder mogen knabbelen.
Ook 5 miljoen regenwormen gezien, waarvan de langste zo'n 25 centimeter...
En veel salamanders, van behoorlijk grote tot schattige jonkies van een centimeter of twee
Ik heb net in de regen een slakkenraapronde gedaan. Juist met dit weer laten die slijmerige veelvraten zich sneller zien dus ik heb er behoorlijk veel gevangen. Die moeten nu een nachtje verplicht samenwonen in een melkpak, morgen breng ik ze naar een bos 3 kilometer verderop waar ze verder mogen knabbelen.
Ook 5 miljoen regenwormen gezien, waarvan de langste zo'n 25 centimeter...
En veel salamanders, van behoorlijk grote tot schattige jonkies van een centimeter of twee