Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6
donderdag 24 oktober 2019 om 19:25
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.
Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur
In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.
Zo moet het dus overduidelijk niet

Zo wel

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
woensdag 29 april 2020 om 23:57
donderdag 30 april 2020 om 00:10
Een nat kabouterlulletjeSabeltandcavia schreef: ↑29-04-2020 23:57Brigitte Kaandorp over de naaktslak: https://youtu.be/jfhwcTNOVdU
donderdag 30 april 2020 om 00:18
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 30 april 2020 om 07:24
He getverderrie, al die naaktslakkenverhalen over opeten en er op stappen. Ik vind ze niet per se akelig maar ben wel nogal gehecht aan mijn hosta's. Dat is schijnbaar een beetje hun crack hier want die gingen er voorheen het snelst aan. Misschien vanavond ook maar even op slakkenjacht met zo'n kookpincet.
Gisteren heb ik voor het eerst bloemenzaad besteld. Ik ben benieuwd of het me lukt...Ik kan me alleen herinneren dat we als kind wel eens iets gezaaid hebben thuis maar als volwassene nooit meer een poging gedaan. Is voorzaaien nog noodzakelijk nu?
Gisteren heb ik voor het eerst bloemenzaad besteld. Ik ben benieuwd of het me lukt...Ik kan me alleen herinneren dat we als kind wel eens iets gezaaid hebben thuis maar als volwassene nooit meer een poging gedaan. Is voorzaaien nog noodzakelijk nu?
donderdag 30 april 2020 om 08:09
Dan kom ik ook met een bloemenzaad vraag! Ik heb ook voor het eerst bloemenzaad gestrooid, ergens in april tijdens de warme zonnige weken.
Nu zie ik groen opkomen. Kan dat zo snel van het zaad zijn en moet ik er van af blijven? Anders is het onkruid en heb ik straks enorm spijt dat ik het heb laten staan
Nu zie ik groen opkomen. Kan dat zo snel van het zaad zijn en moet ik er van af blijven? Anders is het onkruid en heb ik straks enorm spijt dat ik het heb laten staan
donderdag 30 april 2020 om 08:49
donderdag 30 april 2020 om 09:18
Fantastisch mens is datSabeltandcavia schreef: ↑29-04-2020 23:57Brigitte Kaandorp over de naaktslak: https://youtu.be/jfhwcTNOVdU
Hele goede voorstelling was dat, deze is ook geniaal
https://youtu.be/KzwFmwL9J7U
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 30 april 2020 om 10:32
donderdag 30 april 2020 om 10:40
Ik heb zo'n anderhalve week geleden gewoon in de volle grond gezaaid en nu komt er al van alles boven. Voorzaaien is nu niet meer nodig denk ik hoor. Vaak staat het ook aangegeven op het zakje. Wat ga je zaaien?Feyre schreef: ↑30-04-2020 07:24He getverderrie, al die naaktslakkenverhalen over opeten en er op stappen. Ik vind ze niet per se akelig maar ben wel nogal gehecht aan mijn hosta's. Dat is schijnbaar een beetje hun crack hier want die gingen er voorheen het snelst aan. Misschien vanavond ook maar even op slakkenjacht met zo'n kookpincet.
donderdag 30 april 2020 om 11:18
Bij de Appie hebben ze deze week perkgoed (oa. Lobelia's en surfinia's) voor 99 cent per grote pot. Dat is goedkoper dan bij de kweker waar ik het haal, daar betaal ik 1,25 per pot en die is dan een maat kleiner.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
donderdag 30 april 2020 om 11:30
Gewoon proberen, is leuk om te zien wat er van komtdikkerdjedap schreef: ↑30-04-2020 11:27Oooooh zaaien ja... Ridderspor zou ik dat gewoon in de grond kunnen kieperen? Vorig jaar was ik nog braaf met mijn potjes enzo in de weer .. die vervolgens wegwaaiden enzo... Zucht. Papaver zaadjes heb ik ook nog. Zou dat ook kunnen?
De papaverzaden trouwens niet bedekken met grond maar gewoon een beetje aandrukken met bijvoorbeeld een plankje.
donderdag 30 april 2020 om 11:39
@ calamitycat: ik had vorig jaar de zaadjes uit de mooie knoppen gewoon uitgestrooid maar daar zie ik niks van komen geloof ik. Maar ik heb nog bewaard
Ik word zo blij van onze eigen tuin als ik er doorheen loop. Overal komt wel wat naar boven. In een bostuin valt het niet mee om leuke dingen te doen maar ik heb van die plukken gemaakt met varens/hosta/salonzegel ofzo en dat wordt leuk. De spirea doet het ook prima in het bos trouwens.
donderdag 30 april 2020 om 15:01
Hoi allemaal,
Ik denk dat ik straks ook maar wat ga zaaien, veel meer kan ik nu niet doen in de tuin. Ik heb gisteren mijn rechterhand verbrand bij een keukenongelukje, en daar zitten nu forse blaren op. Is netjes verbonden, maar kan er niet zo heel veel mee.
Ik heb hier ook een slakkenparadijs, en veel van die oranje-bruine naaktslakken. Die met panterprint heb ik overigens ook wel eens. Elke avond raap ik ze op na het sproeien. Ik moet zeggen dat ik er nu nog geen heb gespot, alleen maar huisjesslakken en wijngaardslakken.
Duet, ik heb idd nog steeds geen post van jou ontvangen. Ik ben bang dat het zoek is geraakt! Zaad is ook heel welkom hoor! Ik denk dat ik jou ook zaden ga sturen, met een paar weken zal ik de eerste wel kunnen oogsten.
CC, voel je vooral geen bruut als jij je vijg snoeit, ik zou het ook doen als ik er last van had. Maarja, jouw tuin is echt een stuk volwassener dan de mijne en dan valt er ook wat meer te snoeien. Zal bij mij vast over een paar jaar ook het geval zijn .
Caaf, die foto van dat elfenmuurtje
Zo mooi! dat zou ik liever plaatsen dan een houten schutting, maar ik weet dat ik dat er hier niet door ga krijgen.
Ik denk dat ik straks ook maar wat ga zaaien, veel meer kan ik nu niet doen in de tuin. Ik heb gisteren mijn rechterhand verbrand bij een keukenongelukje, en daar zitten nu forse blaren op. Is netjes verbonden, maar kan er niet zo heel veel mee.
Ik heb hier ook een slakkenparadijs, en veel van die oranje-bruine naaktslakken. Die met panterprint heb ik overigens ook wel eens. Elke avond raap ik ze op na het sproeien. Ik moet zeggen dat ik er nu nog geen heb gespot, alleen maar huisjesslakken en wijngaardslakken.
Duet, ik heb idd nog steeds geen post van jou ontvangen. Ik ben bang dat het zoek is geraakt! Zaad is ook heel welkom hoor! Ik denk dat ik jou ook zaden ga sturen, met een paar weken zal ik de eerste wel kunnen oogsten.
CC, voel je vooral geen bruut als jij je vijg snoeit, ik zou het ook doen als ik er last van had. Maarja, jouw tuin is echt een stuk volwassener dan de mijne en dan valt er ook wat meer te snoeien. Zal bij mij vast over een paar jaar ook het geval zijn .
Caaf, die foto van dat elfenmuurtje
donderdag 30 april 2020 om 15:58
Ohhh TG, dat is pijnlijk, zeker met blaren.. Beterschap ermee! Hoop dat je niet al teveel pijn hebt..
Is het wel gelukt met de dakkapel??
Hahaha dat filmpje maakt me weer vrolijk
Dwarse peuter hier, dus we lummelen een beetje. God, ik hoopte dat ik nog een rol behang had, maar helaas
Zaadjes zaaien, goed idee! Ik heb in de schuur ook nog wat liggen.
Moet alleen wel uitkijken met de wind, anders waait 't naar de buren. Ach die hebben allemaal zo'n fik-je-voeten-paradijs, dus beetje groen kan geen kwaad
Is het wel gelukt met de dakkapel??
Hahaha dat filmpje maakt me weer vrolijk
Dwarse peuter hier, dus we lummelen een beetje. God, ik hoopte dat ik nog een rol behang had, maar helaas
Zaadjes zaaien, goed idee! Ik heb in de schuur ook nog wat liggen.
Moet alleen wel uitkijken met de wind, anders waait 't naar de buren. Ach die hebben allemaal zo'n fik-je-voeten-paradijs, dus beetje groen kan geen kwaad
Make it one day
donderdag 30 april 2020 om 17:54
donderdag 30 april 2020 om 18:04
Meng de zaadjes voordat je ze uitstrooit met wat zand.Guavepapaya schreef: ↑30-04-2020 15:58Zaadjes zaaien, goed idee! Ik heb in de schuur ook nog wat liggen.
Moet alleen wel uitkijken met de wind, anders waait 't naar de buren. Ach die hebben allemaal zo'n fik-je-voeten-paradijs, dus beetje groen kan geen kwaad![]()
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
donderdag 30 april 2020 om 18:28
Ha, ja, thanks, die had ik idd onthouden
Vond nog zo'n zaadmat in de schuur, dus die heb ik in de tuin gelegd.
@Apatura leuke tuin zo! Heerlijke hoekjes
@friez dat is best veel! Hier is de bovenlaag alweer droog..
Oh ennnnn, mijn insectenhotels worden volgebouwd. Als er zo'n wittig laagje aan de voorkant zit, zit er iets in toch??
Make it one day