Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Akelei moet duidelijk ook op het TTTT favorietenlijstje.
Tjezus, wat vals
Zeker!!
Ik weet niet meer wie er laatst klaagde over zaailingen van de akelei die overal zomaar op kwamen, maar ik geloof niet dat diegene op heel veel begrip kon rekenen hier ;-D
Zo’n bankje is toch heel erg retro?
Als in dat iemand uit de jaren zeventig precies weet hoe het voelt om met de velletjes van je blote bovenbenen klem te zitten tussen die draden? Omdat ze eerst een beetje meeveren en ruimte geven en zich dan snel bedenken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
30-04-2020 23:51
Zo’n bankje is toch heel erg retro?
Als in dat iemand uit de jaren zeventig precies weet hoe het voelt om met de velletjes van je blote bovenbenen klem te zitten tussen die draden? Omdat ze eerst een beetje meeveren en ruimte geven en zich dan snel bedenken.
:rofl:
Dat idee heb ik bij die bankjes ook.. Mijn dijen zijn prominent aanwezig, dus ik ben op zo'n bankje bang, dat ze me dr als een soort rollade uit moeten knippen..
Make it one day
:cry: directplant heeft al een minimum van 350 euro aan bestelkosten :cry:
Daar gaan mn tuinplannen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Favorieten:

Bloem? Oeh.. Echinacea, lavendel, dahlia
Heester? Vlinderstruik, rhododendron
Boom? Kastanje
Bodembedekker? Campanula, kruipende phlox
Klimplant? Blauwe regen, kamperfoelie
Waterplant? Waterlelie
Kruidenplant? Munt en bieslook
Make it one day
Apatura schreef:
01-05-2020 07:54
:cry: directplant heeft al een minimum van 350 euro aan bestelkosten :cry:
Daar gaan mn tuinplannen.
Als het goed is, hebben ze op maandag 150 euro.
En je kunt een account aanmaken, zodat je winkelmand bewaard blijft :biggrin:
guavepapaya wijzigde dit bericht op 01-05-2020 10:12
Reden: Niet echt een Nederlandse zin..
1.16% gewijzigd
Make it one day
Ik ga denk ik toch verf bestellen, het is sterker dan mezelf. Even goed nadenken wat ik precies wil verven, alles blauw is wel weer heel heftig.

Zucht. Jullie hebben zoveel leuke ideeën :proud:
Moosey schreef:
30-04-2020 23:50
Ik weet niet meer wie er laatst klaagde over zaailingen van de akelei die overal zomaar op kwamen, maar ik geloof niet dat diegene op heel veel begrip kon rekenen hier ;-D
Ik was niet degene die er over begon, maar ik heb ze er ook uitgetrokken :$

Ik vind ze mooi maar niet overal. Als ze zijn uitgebloeid vind ik ze erg rommelig.
MevrouwJack schreef:
30-04-2020 23:07
Over greatest hits gesproken, misschien moeten we even een klein onderzoekje doen:

Wat is je favoriete...
... bloem? Teunisbloem, Madeliefjes,
... heester? Hibiscus, Vlinderstruik
... boom? Eik (niet voor in de tuin)
... bodembedekker? Sedum
... klimplant? Clematis
... waterplant? weet ik niet
... kruidenplant? Koriander (want zo lekker, maar groeit hier niet) en tijm
Koettie schreef:
01-05-2020 08:42
Ik ga denk ik toch verf bestellen, het is sterker dan mezelf. Even goed nadenken wat ik precies wil verven, alles blauw is wel weer heel heftig.

Zucht. Jullie hebben zoveel leuke ideeën :proud:
Verschillende tinten op je schutting/ schuur gebruiken, hebben wij ook gedaan met blauw, groen, grijs en nog wat kleuren. Beetje sloophout/ drijfhout effect, wat het hele jaar een leuk aanzicht geeft.

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Dat favorietenlijstje vind ik echt te moeilijk met zoveel favorieten om uit te kiezen!
Daar begin ik dus maar niet aan. Ik kan wel plantgroepen noemen die ik geweldig vind: campanula's in alle soorten en kleuren, lavendel (zowel kuif als gewoon), Fuchsia's (winterharde en de kuipversie) , tuingeranium en pelargonium, Salvia's, camellia's. Bomen: magnolia, zijdeboom, fluweelboom, krentenboom. Niet in mijn tuin, maar wel in het landschap en als uitzicht: Eik, Beuk, Kastanje.

Het lijstje van niet favorieten kan veel korter. En het hangt ook nog af van de plek. Ik ben dol op palmbomen, maar wil ze niet in mijn tuin. Vind ik op een of andere manier raar... al heb ik dan wel olijfbomen, en dat kan natuurlijk eigenlijk ook niet.
Als mijn olijfboompjes het in de volle grond toch niet leuk gaan vinden, ga ik voor de wilgenversie van Sabeltand. Ik denk dat die in ons klimaat veel beter zullen groeien. Wat ik dan heb met die olijven? Tja, zeg het maar... tegen beter weten in, mompel, mompel :nut:

Apatura, wat een gezellige en vooral ook nette tuin heb jij! Jij hebt het soort tuin wat mijn man graag zou willen, maar die hij nooit zal krijgen omdat ik een rommelkont ben. Ik probeer het heus, maar ik ben geen type voor strak en netjes.
Manlief probeert het in huis een beetje glad te houden, maar die arme ziel leeft met drie chaoten die roet in het eten gooien. Hij vind de tuin wel leuk, maar heeft er geen kaas van gegeten en daarom bemoeit hij zich er niet mee. Behalve dan op verzoek, met aanwijzingen of het gras maaien.
GroenTuintje schreef:
01-05-2020 11:22
Verschillende tinten op je schutting/ schuur gebruiken, hebben wij ook gedaan met blauw, groen, grijs en nog wat kleuren. Beetje sloophout/ drijfhout effect, wat het hele jaar een leuk aanzicht geeft.
Oh ja weer een idee voor op mijn lijstje :lijstje:
Meerdere kleuren is echt een goeie en dan maak ik planken rechtop tegen de schutting, op het plekje waar we gaan zitten. Denk ik.. Maar hij gaat iig op het lijstje!

Ik heb serieus een notitie op mijn telefoon waar ik deze ideeën opsla, anders onthou ik het nooit :$
Make it one day
GroenTuintje schreef:
01-05-2020 11:22

Afbeelding
Dit vind ik echt zó mooi :love:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
01-05-2020 11:37
Dit vind ik echt zó mooi :love:
Dankje CC :heart:
Guavepapaya schreef:
01-05-2020 11:28
Oh ja weer een idee voor op mijn lijstje :lijstje:
Meerdere kleuren is echt een goeie en dan maak ik planken rechtop tegen de schutting, op het plekje waar we gaan zitten. Denk ik.. Maar hij gaat iig op het lijstje!

Ik heb serieus een notitie op mijn telefoon waar ik deze ideeën opsla, anders onthou ik het nooit :$
Gaat vast lukken :). Beetje experimenteren met kleuren en niet te netjes zijn qua verven :biggrin:. En na het verven de planken opschuren voor verouderd effect :)
GroenTuintje schreef:
01-05-2020 11:58
Gaat vast lukken :). Beetje experimenteren met kleuren en niet te netjes zijn qua verven :biggrin:. En na het verven de planken opschuren voor verouderd effect :)
Kan ik dochter altijd nog inhuren voor 't schilderen ;)
Alhoewel ik zelf ook geen schilderwonder ben. Mijn moeder heeft serieus aangeboden om het kozijn en de deur van de bijkeuken te schilderen :lol:

Heb dr gezegd dat ze daar mag beginnen en verder 't huis ook wel mag doen als ze zich verveelt 8-)

Enne prachtig jou plaatje :heart:
Make it one day
Heel mooi GT die schutting met clematis

TG mijn tuin is vorigvoorjaar opnieuw aangelegd. De basis tenminste. Alleen mn bolcatalpa en t speelhuisje zijn blijven staan.
Hybiscus heb ik verplant en verder was er helaas niet veel (een heule lelijke bolconifeer).
Alles moet dus nog groeien en de bestrating wordt vanzelf weer groen :hyper:
Leuk idee van die schutting in verschillende kleuren.!

Heeft het bij jullie ook zo lekker geregend? Hier vannacht en vanmorgen ong 12 mm.
Dankje Apatura en Friez :). Het zijn losse kraaldelen op onze houten schuur :).
Ja hier af en toe regenbuien en dan weer de zon hier :sun:
GroenTuintje schreef:
01-05-2020 12:59
Dankje Apatura en Friez :). Het zijn losse kraaldelen op onze houten schuur :).
Heel smaakvol gedaan! Goed idee.
Cc welke kleur heb jij de uitbouw gegeven?

Ik zoek nog.iets niet permanents om mn tuin een nog mediterraner tintje te geven. Jullie nog een idee?

In de hoge border achterin staan al gladiolen.
Er komen 2 groepjes canna's tegen de schutting.

De border aan mn grasveld wil ik misschien nog breder maken. Ik kan nu geen 4 rijen planten kwijt (90cm, 70cm, 30cm en bodembedekker) maar daar moet ik nog een plan voor maken. Momenteel staan er echinacea, molinia, ridderspoor, zeeuwsknoopje, een perzikkruid en kruipende phlox in. Risico is dat hij erg gaat lijken op mn border in de voortuin w.b. kleur (blauwpaars en roze) en dat ik wil eigenlijk niet. Ik wil meer de witte kant op. Lila/paars (sering, uien) en wit. Met ?? als accentkleur.
apatura wijzigde dit bericht op 01-05-2020 13:19
66.89% gewijzigd
Wat mooi dat groen met de roze clematis!

En hier heeft het ook flink geregend en gehageld. Het komt nu trouwens met bakken uit de hemel. Heb 6 weken geleden gras gezaaid en heb het letterlijk zien groeien en ben wel blij met de regen, scheelt weer sproeien.

Wat leuk dat jullie de akelei ook zo mooi vinden. Ik heb ze her en der in de tuin, en heb ook zaad op vakanties meegenomen. Er staat nu een hoge paarse en ik denk dat die uit Oostenrijk komt maar dat weet ik achteraf dan niet meer zeker.

Deze week heb ik zinnia zaad gezaaid. ook eens ergens op vakantie in Duitsland gezien. Kent iemand ze? Hoop dat ze het gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven