Dreumes (1,5) zindelijk maken

02-05-2020 20:33 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal.

Ik open dit topic om tips te krijgen voor het zindelijk maken van een dreumes. Onze dochter is nu bijna anderhalf jaar, en ik denk dat dit het juiste moment is om er werk van te maken. We hebben al een tijdje een potje in huis staan zodat ze er aan kon wennen, en ze heeft er een paar keer opgezeten maar er nog niets op gedaan. Vandaag kon ik aan haar zien dat ze aan het poepen was (tijdens het spelen) en daarna wees ze naar haar luier, ik heb dus het idee dat ze goed begreep wat er gebeurd was. Daarom denk ik dat we een stapje verder kunnen gaan om te proberen of ze haar behoeftes kan doen op het potje.
Ik heb o.a. het boek ‘Zindelijk maken is kinderspel’ gelezen maar vroeg me af of er ervaringsdeskundigen zijn die dit bij de hand hebben gehad met een kind van vergelijkbare leeftijd. Ik kan me zo voorstellen dat het verschilt per leeftijd wat goed/ niet goed werkt.
Bedankt voor jullie inzichten alvast!
Ga je dan een half jaar plas- en poepbroeken verschonen? Of ga je kind op het potje zetten maar wel een luier omdoen? Oftewel klokzindelijk.
Solomio schreef:
02-05-2020 20:51
Mijn jongste was nog net geen 1,5 toen ie op een dag zei 'poepuh'.
Nadat is dat een paar keer had gezegd heb ik em op de wc gezet en daar poepte hij. O_O
De drie weken daarna was ie zo'n beetje zindelijk en daarna stopte dat weer.
Totdat ie 3 was.
Mss had ik met meer moeite het die eerste keer wel kunnen laten lukken, maar eerlijk gezegd dacht ik niet eens dat het al echte zindelijkheid was.
Hier was het vooral dat ze dat wc-gedoe zo stoer vonden, de wc was geen middel maar doel zeg maar. Maar na een paar weken was de lol eraf en bleven ze liever spelen dan weer naar die saaie wc te gaan, dus kon ik er achteraan blijven hollen met washandjes en schone broeken. En inderdaad, als ik wat meer vastberadenheid had getoond was die hernieuwde luierperiode wellicht niet nodig geweest, maar ik wist wel leukere dingen te bedenken om me druk over te maken. En ze hadden in ieder geval bewezen dat het er wel in zat, dus ik ging er ook wel van uit dat ze tegen hun zestiende wel eens uit de luiers zouden zijn.
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2020 20:40
Ach ja, je moet wat met je tijd nu met dat coronagedoe.
Nou ja ze is rijkelijk laat. Straks gaan de kdv’s alweer open.
Ha TO, je gaat hier (zoals je merkt) vrijwel alleen maar negatieve reacties krijgen...

Even een positieve reactie van mij: ik had met de methode uit dat boekje mijn dochter met 14 maanden overdag volledig zindelijk. Ze is nu bijna 21 maanden en we hebben geen terugval gehad (zelfs niet met verhuizing en de komst van een zusje). ‘S nachts is ze nu bijna zindelijk, nog wel luier voor de zekerheid maar nu 4 van de 5 nachten droog.

Wat zou je willen weten/vragen?
Het kan, als je zin hebt om 1-2 jaar met een 'halfzindelijk' kind bezig te zijn. Want écht zindelijk, dus dat een kind altijd helemaal uit zichzelf naar de wc gaat, dat duurt bij de kinderen die ik ken die met 1,5 jaar begonnen wel een enorm lange tijd. En zelfs als dat bij jouw kind wel erg snel zou gaan, dan duurt het nog een tijd dat ze dan ook zichzelf helemaal kunnen helpen, dus zelf op de wc komen, zelf afvegen, zelf handen wassen, geen vieze of natte bende ervan maken. Dus dan ben je er nog steeds bij elk plasje mee bezig. Een paar keer per dag een luier verschonen kost een

Ik ken ouders die er desondanks nog steeds blij mee waren hoor, die vonden elke plas of poep die niet in de luier ging en elke uitgespaarde luier winst. Als jij er ook zo in staat en je hebt de moeite ervoor over, dan kun je het doen. Ik zelf vind een 'halfzindelijk' kind vooral enorm vermoeiend. De hele tijd alert zijn op signalen, kind bezighouden op het potje want na een tijdje is de nieuwigheid daar echt wel af, zo'n smerige poep-po schoonmaken (ik verschoon nog liever een poepluier), dweilen en je stoffen bank ondergepiest zien, extra wassen draaien.

Mijn eigen ervaring: bij onze oudste hebben we het vanaf 1 jaar en 9 maanden op deze manier geprobeerd. Voor ongeveer een jaar en toen was ik het enorm zat, wat een tijd en energie kostte dat. Bij de tweede heb ik met 2,5 jaar het potje beneden neergezet en haar verteld waar het voor was en verder weinig energie in gestoken. Beiden waren ze met 3 jaar en 3 maanden van de een op de andere dag volledig zindelijk. Mijn jongste is nu anderhalf en roept als ze aan het poepen is 'poep bah!'. Maar no way dat we met de kennis van hoe het met de oudste twee ging nu al gaan proberen met haar, zonde van al het gedoe.
nicole123 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 21:42
1.49% gewijzigd
Even toevoeging: mijn dochter kan uiteraard niet volledig zelf broek naar beneden doen en billen vegen enzo, maar ze geeft het wél volledig zelf aan als ze moet. Ze gaat inmiddels op de wc met brilverkleiner, dus geen vieze potjes meer schoonmaken en even billen afvegen is natuurlijk veel minder werk dan een luier verschonen. Om nog niet eens te beginnen over hoeveel milieuvriendelijker het is om geen 5 luiers op een dag bij t afval te gooien.... en dan gebruik ik wasbare luiers dus geeneens afval, maar minder wassen is ook behoorlijk de moeite waard voor het milieu.
Minik schreef:
02-05-2020 21:35
Wat zou je willen weten/vragen?
Dank voor je reactie, wat fijn dat het bij jullie dochter zo goed gaat! Mag ik je een pm sturen?
Mijn ervaring is dat ze er zelf aan toe moeten zijn. Net als met fietsen en zwemles. Eerder afdwingen heeft geen zin.

Ik snap wel dat je het graag wilt. Ik vind de luiers van mijn zoontje ook niet meer te harden, maar weet dat er een dag komt dat hij het zat is.
Dochter was met 2,5-3 jaar wel zindelijk. Omdat ze dat zelf wilde en omdat ze het ook oefenden op het kdv. Dat was dus makkelijker doorpakken thuis.
Nooit een ongelukje gehad, gelukkig!

Potjes hebben we overgeslagen, want dan moet je op gegeven moment weer aanleren dat ze op de wc moeten. Dat leek me onhandig. Meteen op de wc met een verkleiner en krukje erbij.
google eens op basiszindelijkheidscommunicatie
Ik had een hekel aan poepluiers verschonen..blegh.
De meeste kinderen moeten poepen na het eten. Dus na het eten zette ik ze op de po met speelgoed erbij. En dat werkte heel vaak wel.
Echt zindelijk? Nee, dat waren ze pas rond 2,5 - 3 jaar. Maar het heeft me wel heel wat poepluiers gescheeld.
Ik herken wel dat met 1,5 jaar wat meer besef/interesse komt voor de uitwerpselen, ik heb juist een potje op de grond gezet. Datjij naar het toilet gaat zal ze vast willen kopieëren.mijn dochter was toen ze twee was al een tijdje overdag “droog” dus met vertrouwen gestopt. Savonds ging ook snel, heb nog zeker een maand voor niks savonds een luier omgedaan maar toen ze 2,5 was helemaal zindelijk. Leuk toch beetje keutelen om de pispot ;-)

Dus niet zozeer kindje op de wc gezet, maar meer van, ik ga even naar de badkamer want ik wil naar het toilet.
Sterrenmunt--- schreef:
02-05-2020 21:48
Dank voor je reactie, wat fijn dat het bij jullie dochter zo goed gaat! Mag ik je een pm sturen?
Natuurlijk!
Poeh dat is vroeg. Oudste zoon was net voordat hij 2.5 was zindelijk. Ik ben rond 2 jr beginnen met hem op potje te zetten en dat heb ik opgebouwd door stickers te laten plakken en cadeaus geven (stickervel vol =cadeau)

Dat werkte omdat hij het begreep.

Oh ja en ik nam overal een potje mee naartoe.

Ik betwijfel of het je gaat lukken maar ik vind het interessant, heb nog een zoontje van 9 maanden nu. Denk dat ik het op dezelfde manier ga aanpakken als bij mijn oudste maar ik lees mee :)

Succes!
Mijn dochter was ook vrij snel met het potje bezig. Kan heel goed op het potje en de wc poepen en plassen. Heeft al hele sticker vellen vol gehad. Is een week lang iedere nacht helemaal droog geweest. Is nu nog geen 2,5 doet 10 keer per dag haar luier uit, vraagt dan om een nieuwe. Hoe goed ze het ook kan, ze lijkt er de intrinsieke motivatie gewoon nog niet voor te hebben om helemaal zindelijk te worden. En dat terwijl er echt al dagen waren dat ze heel de dag in haar onderbroek liep en zelf op het potje ging poepen, terwijl ik in een andere kamer was. Maar opeens was ze er klaar mee. En vond ze een luier toch wel heel handig.

Misschien lukt het bij jullie wel hoor. Maar hou er ook rekening mee dat sommige kinderen eindeloos koppig zijn. En dat het soms langer kan duren dan je in gedachte had.
Onze zoon was rond 2.5jr zindelijk.
Onze dochter is net 17 maanden en loopt steeds aan haar luier te trekken als ze iets heeft gedaan.
Of je hoort 'Bah bah'.
Sinds een paar dagen zetten we haar tijdens de verschoonronde op het potje en ze vindt het mega interessant.
Ze heeft er al een paar keer op geplast maar dat was meer toeval dan heel bewust denken we. We staan er heel relaxed in en zien wel hoe het loopt.
Waarom wil je je kind perse nu al zindelijk hebben ?
Calypso- schreef:
02-05-2020 22:52
Waarom wil je je kind perse nu al zindelijk hebben ?
Waarom niet? Je kan toch gewoon vrijblijvend kijken of hij/zij eraan toe is? Al poept ze alleen al op het potje, dan scheelt dat al luiers. Ik ken een kindje van 1.5 die praktisch zindelijk was. Vanaf 3 maanden zette ze haar regelmatig op een potje, zodat ze minder poepluiers hoefden te verschonen. Bij 1.5 ging dat nog steeds relaxed, net na thuiskomen van de crèche ging ze op een potje, voor het badje en na het eten. Op het potje las ze boekjes. Op de crèche droeg ze trouwens wel luiers.. Het is een andere manier, maar voor hen werkte het. Bij de tweede wilden ze precies hetzelfde doen
Hier waren beide kinderen binnen een dag zindelijk. De oudste gelijk dag en nacht, de jongste eerst overdag en een maand later ook ‘s nachts. Ik ben een luie moeder dus het beviel goed om te wachten tot ze eraan toe waren, in plaats van wekenlang met ongelukjes en drie wassen per dag moeten tobben.
Hier kind ook heel vroeg zindelijk overdag, net na een jaar. Was dan ook erg vroeg begonnen en kind was ervoor gemaakt. Ik vind zelf dat het niet veel moeite heeft gekost en uiteindelijk heeft het veel moeite en kosten uitgespaard. Daarnaast een tevreden kind ipv een kind dat geforceerd een luier om moet. Want daar heeft ze al sinds baby een hekel aan.
EllaBowie schreef:
02-05-2020 23:20
Waarom niet? Je kan toch gewoon vrijblijvend kijken of hij/zij eraan toe is? Al poept ze alleen al op het potje, dan scheelt dat al luiers. Ik ken een kindje van 1.5 die praktisch zindelijk was. Vanaf 3 maanden zette ze haar regelmatig op een potje, zodat ze minder poepluiers hoefden te verschonen. Bij 1.5 ging dat nog steeds relaxed, net na thuiskomen van de crèche ging ze op een potje, voor het badje en na het eten. Op het potje las ze boekjes. Op de crèche droeg ze trouwens wel luiers.. Het is een andere manier, maar voor hen werkte het. Bij de tweede wilden ze precies hetzelfde doen
Als je dat leuk vindt moet je het vooral doen. Ik vind het vooral vermoeiend op die manier, zeker omdat die van mij niet zelf boekjes wilden lezen maar alleen op dat ding wilden als wij voor entertainment zorgden. Maar proberen kan altijd, zeker. Ik vind een kind zoals in jouw voorbeeld trouwens ook niet 'praktisch zindelijk', het is 'praktisch niks meer in de luier doen'. Er is heel weinig zindelijks aan als je steeds door je ouders op een potje gezet wordt. Voor het milieu is het wel heel goed, dus als mensen er zin in hebben vooral doen. Maar bereid je voor dat je wel eens een heel lange adem zou moeten hebben voor je kind écht zindelijk is en weet dat als je later begint het in no time zonder moeite gepiept kan zijn.
nicole123 schreef:
02-05-2020 23:31
Als je dat leuk vindt moet je het vooral doen. Ik vind het vooral vermoeiend op die manier, zeker omdat die van mij niet zelf boekjes wilden lezen maar alleen op dat ding wilden als wij voor entertainment zorgden. Maar proberen kan altijd, zeker. Ik vind een kind zoals in jouw voorbeeld trouwens ook niet 'praktisch zindelijk', het is 'praktisch niks meer in de luier doen'. Er is heel weinig zindelijks aan als je steeds door je ouders op een potje gezet wordt. Voor het milieu is het wel heel goed, dus als mensen er zin in hebben vooral doen. Maar bereid je voor dat je wel eens een heel lange adem zou moeten hebben voor je kind écht zindelijk is en weet dat als je later begint het in no time zonder moeite gepiept kan zijn.
Als een kind het ophoudt voor het potje is dat dan niet vrijwel zindelijk? Ik heb niet gezien dat ze aangaf dat ze naar de wc moest, maar ik ben er ook niet vaak een hele dag geweest. Zij vonden het vooral tijd schelen omdat ze geen plakpoep hoefden schoon te maken. Als ik zag hoe ze het deden vond ik het ook aardig snel gaan, ging bij hun heel natuurlijk. Hun doel was ook niet zsm zindelijk maar het zichzelf heel makkelijk maken, scheelde wel dat hun dochter makkelijk een kwartier op het potje kon zitten spelen. Als wij zo iets binnenkort gaan doen dan doen we het alleen met poepen, aangezien het al aardig duidelijk is wanneer ze moet en ze het bewust doen
Ik heb me nooit bezig gehouden met zindelijkheidstraining en potjes enzo. Ik weet wel dat oudste rond 3 jaar in zijn luier gepoept had, ik hem verschoonde en hij gelijk zijn luier weer volscheet.
Toen heb ik even gevloekt en gezegd dat het klaar was met dat gedoe. De dag daarna was hij dag en nacht zindelijk. (is wel 32 jaar geleden dus toen voerden we nog geen goede gesprekken met kinderen).

Jongste (drie jaar jonger) deed op diezelfde leeftijd zijn grote broer na dus daar had ik ook geen omkijken naar.
Kind elk uur op potje zetten en dan zo veel mogelijk opvangen is echt heel wat anders dan echt helemaal lichamelijk zindelijk zijn. Iets met biologie /hormonen/signaal.
Luci_Morgenster schreef:
03-05-2020 01:07
Kind elk uur op potje zetten en dan zo veel mogelijk opvangen is echt heel wat anders dan echt helemaal lichamelijk zindelijk zijn. Iets met biologie /hormonen/signaal.
Met 3 maanden ging het natuurlijk anders dan met 1.5 jaar. Met 1.5 jaar waren er elke dag op bepaalde momenten van de dag dat ze op het potje moest en dat wist ze. Ze rende naar het potje toe als je het zei. Op een gegeven moment zou ze echt wel zelf de link leggen tussen poepen en potje. Ik zou dat al prima vinden, aangezien praktisch gezien alles al op het potje gaat en ze alleen nog zelf de link moet gaan leggen. Dit is gewoon een andere manier van zindelijkheidstraining, het praktische eerst en daarna wacht je op het mentale. Ja je bent wel pas helemaal klaar als mentaal de link gelegd, maar het gaat er om om spelenderwijs al vroeg te beginnen en daarmee luiers en schoonmaken te verminderen.
Sterrenmunt--- schreef:
02-05-2020 21:14
Waar zag je aan dat hij moest plassen?

Ik zag het aan zijn gezicht en hoe hij bewoog. Hij is nu 5 en hij kijkt nog steeds zo. Een tikje gespannen. Het was maar een paar keer nodig om hem erop te wijzen dat dat betekende dat hij naar de wc moest, daarna ging het vanzelf. Succes alvast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven