Asociale buren
zaterdag 2 mei 2020 om 22:28
Ik heb een buurman die nogal dol is op harde muziek. Helaas zijn onze portiekwoningen niet gebouwd met dikke muren, dus het dreunt altijd heel erg door. Vorige week buurman om 2 uur 's nachts aangesproken, hij deed toen open met een ballon in zn handen. Deed enorm rustig, begreep dat het wel hard stond en het was geregeld. Per ongeluk wel aangegeven welk huisnummer ik was, maar het leek me oké.
Vandaag weer de muziek kneiterhard. Ik heb toevallig hoofdpijn en kan het niet zo goed hebben nu. Ik lig met gedreun in bed en dat is niet fijn. Verder mag hij doen wat hij wil, maar een tikkeltje zachter mag wel.
Dus ik naar zijn huis, bel aan. Dacht, de vorige keer was hij ook redelijk, dus dit kan gewoon. Het is ook 10 uur geweest dus het is al laat. Hij opent zijn raam en roept "Weet je wel hoe laat het is? Als je nog een keer overdag aanbelt met problemen dan pak ik je. Ik weet waar je woont."
Ik had nog geen woord gezegd, en ben snel weer naar huis gedaan.
Maar wat kan ik nu? Ik heb wel de politie gebeld, maar die doen er niks mee. Zeggen alleen "Misschien zat hij niet goed in zijn vel. Laat hem maar afkoelen."
Voel me eerlijk gezegd een beetje overrompeld.
Vandaag weer de muziek kneiterhard. Ik heb toevallig hoofdpijn en kan het niet zo goed hebben nu. Ik lig met gedreun in bed en dat is niet fijn. Verder mag hij doen wat hij wil, maar een tikkeltje zachter mag wel.
Dus ik naar zijn huis, bel aan. Dacht, de vorige keer was hij ook redelijk, dus dit kan gewoon. Het is ook 10 uur geweest dus het is al laat. Hij opent zijn raam en roept "Weet je wel hoe laat het is? Als je nog een keer overdag aanbelt met problemen dan pak ik je. Ik weet waar je woont."
Ik had nog geen woord gezegd, en ben snel weer naar huis gedaan.
Maar wat kan ik nu? Ik heb wel de politie gebeld, maar die doen er niks mee. Zeggen alleen "Misschien zat hij niet goed in zijn vel. Laat hem maar afkoelen."
Voel me eerlijk gezegd een beetje overrompeld.
zondag 3 mei 2020 om 08:52
Ik vind jou zeker geen zuurpruim hoor! Dat is wel heel ernstig als je er zelfs voor bent verhuisd. Op het moment dat mijn bovenburen dagelijks harde muziek gaan draaien tot laat , ben ik er wel klaar mee. Alleen in het weekend knijp ik hier regelmatig een oogje dicht en sta ik niet om 22:10 aan de deur te rammelen of het zachter zou kunnen. Ik heb doordeweeks nooit last van ze, alleen af en toe in het weekend.poldervrouw schreef: ↑03-05-2020 08:37Ik heb ook een schurft hekel aan geluid van de buren.. Ik vind het niet nodig, op welk tijdstip dan ook, om mee te hoeven genieten van hun muziek .Feestje, oke.. maar iedere dag/avond ? No way.. dan maar zuurpruim..Ik heb 9 jaar naast dit soort buren gewoond en geloof me.. daar word je echt knettergek van.. Wij zijn ervoor verhuisd.
zondag 3 mei 2020 om 08:57
Ik vinddde bedreiging wel erg en zou daarvan wel een melding opgenomen willen hebben..Marnamai schreef: ↑02-05-2020 22:48Ben ik de enige die klagen om 10 na 10 op een zaterdag ook een beetje "vroeg" vindt?
Dat je om 2 uur klaagt, direct oké.
Maar ik snap wel dat de politie om 10 na 10 niet gelijk in hun combi springt en hem tot 12 uur geeft.
*krijgt half Viva inclusief startster over zich heen*
Maargoed, die had aan mij geen goeie gehad, kom maar langs dan nadat ik een half uur op je bel heb staan drukken. Wat een eikel.
zondag 3 mei 2020 om 09:05
Ik vind het vervelende altijd dat ik niet weet hoe lang het duurt. Ben TO niet, maar ik heb ook luidruchtige buren. Helaas overleggen die niets. Als ik nou zou weten dat het feestje tot 12.00 zou duren, zou ik in ieder geval weten dat ik dan kon gaan slapen. En ik woon samen, dus een noice canceling koptelefoon is ook zo wat, kan ik niet meer met mijn partner praten. Daarbij vind ik het echt asociaal dat de buren hun muziek aan mij opdringen.Pindakaasjes schreef: ↑03-05-2020 08:52Ik vind om 22:00 uur op een zaterdagavond gaan klagen, wat overdreven. Al kan ik me ook wel indenken dat als het zo vaak bal is, de irritaties bij omwonenden sneller oplopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 3 mei 2020 om 09:08
Hij zei: "Als je nog een keer overdag aanbelt met problemen dan pak ik je. Ik weet waar je woont."
Misschien ben ik wat naïef, maar ik zou dan rustig de volgende dag naar hem toe gaan om te overleggen wat hij overdag vindt en wat niet.
Daarnaast heb ik ooit in een nogal asociale buurt gewoond en daar "geleerd" dat meteen terug schreeuwen goed werkt.
Misschien ben ik wat naïef, maar ik zou dan rustig de volgende dag naar hem toe gaan om te overleggen wat hij overdag vindt en wat niet.
Daarnaast heb ik ooit in een nogal asociale buurt gewoond en daar "geleerd" dat meteen terug schreeuwen goed werkt.
zondag 3 mei 2020 om 09:12
Ik vind het wel ok om leefgeluiden en af en toe muziek of een feestje te horen en kan best wat hebben.
Maar: die buren hebben gevraagd of ik hen weleens hoor, uitgelegd wat het is, het is soms, en we mogen als het te erg is er wat van zeggen.
Mijn kinderen zitten dan weer de halve zomer lawaaiig in een badje.
Ik vind vooral de reactie van de buurman heel dreigend en ik zou dan helemaal niks meer kunnen hebben.
Maar: die buren hebben gevraagd of ik hen weleens hoor, uitgelegd wat het is, het is soms, en we mogen als het te erg is er wat van zeggen.
Mijn kinderen zitten dan weer de halve zomer lawaaiig in een badje.
Ik vind vooral de reactie van de buurman heel dreigend en ik zou dan helemaal niks meer kunnen hebben.
zondag 3 mei 2020 om 09:14
Ja inderdaad.Theamuts schreef: ↑03-05-2020 09:08Hij zei: "Als je nog een keer overdag aanbelt met problemen dan pak ik je. Ik weet waar je woont."
Zijn ze helemaal verbaasd en vinden dat je je niet druk moet maken
zondag 3 mei 2020 om 10:25
Theamuts schreef: ↑03-05-2020 09:08Hij zei: "Als je nog een keer overdag aanbelt met problemen dan pak ik je. Ik weet waar je woont."
Dat is het hè, je moet ze in hun eigen taal aanspreken. Dus flink je stem verheffen en heel vaak het woord 'kanker' en 'mongool' gebruiken. Maar ja, dat moet je ook maar kunnen.
zondag 3 mei 2020 om 10:38
Dat is waar hoor! Ik ben absoluut schuldig.
Ik heb bij 1 hond van me het vele blaffen nooit af kunnen leren.
Ook ga ik af en toe ook graag aan de gang in de tuin met mijn bladblazer. En als het badje bij mooi weer in de tuin staat is het een gelach en gekier van jewelste.
Dus ja, dan ga je niet om 22:00 klagen over muziek bij je buren. Dat zou niet eerlijk zijn.
zondag 3 mei 2020 om 10:46
Dat nou ook weer niet, je hoeft niet te gaan schelden om je punt te maken maar je stem verheffen helpt wel.
zondag 3 mei 2020 om 11:30
Ik vind iets over tienen klagen op een zaterdagavond eigenlijk ook wel een beetje flauw. Het is weekend en je kan niet verwachten dan mensen rekening houden met jouw beginnende hoofdpijn. Dat dreigen kan echt niet en ik zou eigenlijk vanmiddag terug gaan om met hem te praten. Een bas kan onwijs doordreunen (en dan hoeft de muziek niet eens heel hard te staan). De boxen verplaatsen of er iets onder zetten kan al enorm helpen. Mocht hij nog steeds niet voor rede vatbaar zijn dan zou ik inderdaad de politie blijven bellen (maar niet op een zaterdag meteen al iets na tienen, dikke kans dat ze je dan niet heel serieus nemen en als overgevoelig bestempelen).
Ik vind dat er hier aardig hysterisch op geluid gereageerd wordt. Het lijkt wel of mensen niets meer van elkaar kunnen verdragen. Hier in de stad hoor je altijd wel je buren en zeker met lekker weer. Bij de een zijn het kinderen, bij de ander een muziekje, weer iemand heeft bezoek en een ander is aan het klussen. Ik stoor mij er eigenlijk niet aan en het valt mij vaak niet eens meer op en mijn kind weet niet beter en slaapt er gewoon doorheen.
Ik vind dat er hier aardig hysterisch op geluid gereageerd wordt. Het lijkt wel of mensen niets meer van elkaar kunnen verdragen. Hier in de stad hoor je altijd wel je buren en zeker met lekker weer. Bij de een zijn het kinderen, bij de ander een muziekje, weer iemand heeft bezoek en een ander is aan het klussen. Ik stoor mij er eigenlijk niet aan en het valt mij vaak niet eens meer op en mijn kind weet niet beter en slaapt er gewoon doorheen.
zondag 3 mei 2020 om 11:53
Omdat 22 uur door de week (als je gewoon moet werken de volgende dag) iets anders is dat 22 uur in het weekend. Plus overlast is nogal subjectief. Wat de een als overlast ervaart, vindt de ander weer gewoon leefgeluiden. Het is niet allemaal zo zwart/wit.
zondag 3 mei 2020 om 11:56
Als iemand het als overlast ervaart, zou je daar mijns inziens op elk moment van de dag wat over mogen zeggen en het moeten kunnen bespreken. Maar blijkbaar denkt helaas niet iedereen daar zo over. Ik vermoed dat veel mensen hier nog nooit met echte geluidsoverlast te maken hebben gehad.
zondag 3 mei 2020 om 12:07
Waarom dan? Misschien werken je buren wel in het weekend, of zijn ze mantelzorger of hebben andere redenen waarom ze hun rust hard nodig hebben in het weekend.
Bovendien gaat het niet alleen om de avond, de muziek stond de hele dag al loeihard. Dan ben je dat aan het eind van de dag echt wel een keer zat.
zondag 3 mei 2020 om 12:09
Precies!RikM schreef: ↑03-05-2020 12:07Waarom dan? Misschien werken je buren wel in het weekend, of zijn ze mantelzorger of hebben andere redenen waarom ze hun rust hard nodig hebben in het weekend.
Bovendien gaat het niet alleen om de avond, de muziek stond de hele dag al loeihard. Dan ben je dat aan het eind van de dag echt wel een keer zat.
zondag 3 mei 2020 om 12:11
Dat ligt er toch helemaal aan wat degene als overlast ervaart? Sommige mensen zijn zo overgevoelig dat ze gewone leefgeluiden als overlast ervaren. Dan valt er weinig te bespreken. Mijn buurvrouw vindt de spelende kinderen in de speeltuin hier voor de deur ook al overlast. Dat neem ik echt niet serieus. Scheelt dat ze over ons kind niet klaagtWhomi schreef: ↑03-05-2020 11:56Als iemand het als overlast ervaart, zou je daar mijns inziens op elk moment van de dag wat over mogen zeggen en het moeten kunnen bespreken. Maar blijkbaar denkt helaas niet iedereen daar zo over. Ik vermoed dat veel mensen hier nog nooit met echte geluidsoverlast te maken hebben gehad.
zondag 3 mei 2020 om 12:16
Tja, oordoppen helpen ook. Je kan toch ook niet de hele dag stil zijn als je buren nachtdiensten hebben en overdag moeten slapen? Ik ga toch ook niet klagen als mijn buren klussen als mijn kind zijn middagslaapje moet houden? Ik begrijp van TO dat ze vooral last van de bas had. Het lastige daarvan is dat zachter zetten amper helpt. De boxen verplaatsen of bovenop iets zetten wat de bas niet geleidt is het enige wat helpt.RikM schreef: ↑03-05-2020 12:07Waarom dan? Misschien werken je buren wel in het weekend, of zijn ze mantelzorger of hebben andere redenen waarom ze hun rust hard nodig hebben in het weekend.
zondag 3 mei 2020 om 12:25
Dus als iemand ergens last van heeft moet die maar gewoon de mond houden en niet piepen? Je kan altijd kijken of er iets aan te doen is samen. Dit gaat niet over iemand die de trap op loopt, de wasmachine aan heeft overdag of gaat douchen of het toilet door spoelt. Dit gaat over echte overlast.Miek_ schreef: ↑03-05-2020 12:11Dat ligt er toch helemaal aan wat degene als overlast ervaart? Sommige mensen zijn zo overgevoelig dat ze gewone leefgeluiden als overlast ervaren. Dan valt er weinig te bespreken. Mijn buurvrouw vindt de spelende kinderen in de speeltuin hier voor de deur ook al overlast. Dat neem ik echt niet serieus. Scheelt dat ze over ons kind niet klaagt![]()
Jammer dat mensen zo denken over geluidsoverlast. Alsof het onzin is, niet serieus nemen. Dat deden mijn buren ook. Enig idee hoe dat voelt? Je kan er niets tegen beginnen als je buren het niet serieus nemen en geloof me, dat heeft een grote impact op je gezondheid. Ik heb daar nu na 3,5 jaar geleden verhuisd te zijn nog steeds last van en ik denk niet dat dat ooit nog weg gaat helaas.
zondag 3 mei 2020 om 12:31
De politie komt echt niet als ik mijn buren boven mij hoor stampen maar als ze een feestje geven tot diep in de nacht is de kans wel groter. Keiharde muziek en gescheld zijn geen normale leefgeluiden. Normale leefgeluiden zijn voetstappen, een wc die je hoort doortrekken, iemand die de trap opgaat, een keukenkastje wat net iets te hard dicht geduwd wordt, een huilende baby. Als jouw buren gek worden van jouw muziek ligt dat niet aan de buren maar aan het feit dat je niet door hebt dat er ook een volumeknop op de stereo is die je 'naar beneden' kunt draaien. Het is die 'schijt aan de buren' mentaliteit die mij enorm tegenstaat.
zondag 3 mei 2020 om 12:35
Dat ligt er toch helemaal aan of het reëel is waar je over klaagt? Je kan geen stilte verwachten van je omgeving. Als je buren elke dag hun tv op standje 100 hebben ja, dan kun je daar prima het gesprek over aangaan en afspraken over maken. Als je buren klagen over spelende kinderen (dan heb ik het niet over continue gillen maar wel over af en toe wat enthousiaste geluiden), tja daar kun je weinig mee.Whomi schreef: ↑03-05-2020 12:25Dus als iemand ergens last van heeft moet die maar gewoon de mond houden en niet piepen? Je kan altijd kijken of er iets aan te doen is samen. Dit gaat niet over iemand die de trap op loopt, de wasmachine aan heeft overdag of gaat douchen of het toilet door spoelt. Dit gaat over echte overlast.
Jammer dat mensen zo denken over geluidsoverlast. Alsof het onzin is, niet serieus nemen. Dat deden mijn buren ook. Enig idee hoe dat voelt? Je kan er niets tegen beginnen als je buren het niet serieus nemen en geloof me, dat heeft een grote impact op je gezondheid. Ik heb daar nu na 3,5 jaar geleden verhuisd te zijn nog steeds last van en ik denk niet dat dat ooit nog weg gaat helaas.
Het is heel vervelend dat je zoveel last van geluidsoverlast hebt gehad. Maar het feit dat je nu overgevoelig bent voor geluid en daardoor weinig kan hebben dat ligt echt bij jou. Je kan niet verwachten dat je omgeving extra stil gaat zijn omdat jij daar zoveel last van hebt hoe vervelend ook. Gewone leefgeluiden en af en toe een feestje moet kunnen.
zondag 3 mei 2020 om 12:38
Ik ben niet degene die nu bij de buren klaagt hoor. Maar zoals al gezegd, het gaat hier niet over normale leefgeluiden. En daar mag je op elk tijdstip van de dag wat over zeggen, er is geen tijd verbonden aan veroorzaken van overlast. Daar ging het om.Miek_ schreef: ↑03-05-2020 12:35Dat ligt er toch helemaal aan of het reëel is waar je over klaagt? Je kan geen stilte verwachten van je omgeving. Als je buren elke dag hun tv op standje 100 hebben ja, dan kun je daar prima het gesprek over aangaan en afspraken over maken. Als je buren klagen over spelende kinderen (dan heb ik het niet over continue gillen maar wel over af en toe wat enthousiaste geluiden), tja daar kun je weinig mee.
Het is heel vervelend dat je zoveel last van geluidsoverlast hebt gehad. Maar het feit dat je nu overgevoelig bent voor geluid en daardoor weinig kan hebben dat ligt echt bij jou. Je kan niet verwachten dat je omgeving extra stil gaat zijn omdat jij daar zoveel last van hebt hoe vervelend ook. Gewone leefgeluiden en af en toe een feestje moet kunnen.
zondag 3 mei 2020 om 12:43
Tuurlijk zit daar nog een grijs gebied tussen. De buurjongen die zijn eindexamenfeestje heeft met muziek en bezoek, enthousiast spelende kinderen, iemand die een muziekje in de tuin heeft aanstaan, een wasmachine die 's avonds wordt aangezet. De een vindt dat overlast de ander vindt dat prima.Lady_Day schreef: ↑03-05-2020 12:31De politie komt echt niet als ik mijn buren boven mij hoor stampen maar als ze een feestje geven tot diep in de nacht is de kans wel groter. Keiharde muziek en gescheld zijn geen normale leefgeluiden. Normale leefgeluiden zijn voetstappen, een wc die je hoort doortrekken, iemand die de trap opgaat, een keukenkastje wat net iets te hard dicht geduwd wordt, een huilende baby. Als jouw buren gek worden van jouw muziek ligt dat niet aan de buren maar aan het feit dat je niet door hebt dat er ook een volumeknop op de stereo is die je 'naar beneden' kunt draaien. Het is die 'schijt aan de buren' mentaliteit die mij enorm tegenstaat.