Opzeggen BSO

05-05-2020 21:53 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel, vandaar dat ik graag jullie mening wil horen. Mijn kinderen zijn 16, 14 en 11. De jongste (groep 7) gaat nog naar de bso. Maar ik neig om de bso op te zeggen. Hij gaat nu 2 a 3 dagen in de week naar de bso. Als school uit is, zijn ze samen 3 uur alleen max. Soms ben ik eerder klaar met werken. Ik ben altijd bang dat ze ruzie, en dat kan er soms pittig aan toe gaan. vandaar dat ik nog niet heb opgezegd. Maar nu we al 7 weken thuis zijn, en ik sinds vorige week weer aan het werk ben, gaat het eigenlijk ontzettend goed. De weken dat ik thuis was hadden ze amper ruzie, en vorige week is het ook goed gegaan. Vanwege de voorlopige beperkte opvang, gaat hij deze maand sowieso maar 1 x per week naar de opvang. Wat zouden jullie doen?
mrs_williams wijzigde dit bericht op 05-05-2020 22:27
Reden: Extra info
0.67% gewijzigd
Deze maand nog afwachten en dan met kinderen bespreken. Hoe gaat het als het leven weer normaler is. Is hij dan ook eerder thuis als de anderen en lang alleen?
Ik ben niet zo'n voorstander van oudere kinderen verantwoordelijk maken voor jongere kinderen. Zelf betaal ik bijvoorbeeld mijn oudste ook als hij op mijn jongste past, net zoals ik bij een oppasbuurmeisje zou doen.

Dus ik zou alleen opzeggen als je jongste ook alleen thuis kan blijven als zijn oudere broers iets anders gaan doen of zelfs niet thuis zijn. Als zij verantwoordelijk moeten zijn voor hun kleine broertje en bijvoorbeeld daardoor niet hun eigen hobby's, vrienden, baantjes, huiswerk kunnen doen dan zou ik het niet eens overwegen.
Am Yisrael Chai!
Ik zou die van groep 6 thuis laten. Die mijn van mij gingen ook vanaf die leeftijd thuis alleen zitten. Het is een goed moment om volwassener te worden en verantwoordelijkheid te geven. Uiteraard afspraken maken.

De andere kinderen zijn oud genoeg om zich te kunnen gedragen. Lijkt mij.
Is het een optie om af te bouwen? Dus 1 middag Bso aanhouden voorlopig. Zo deed ik het met mijn oudsten. Als het goed blijkt te gaan kun je de laatste dag ook opzeggen, als het niet goed gaat kun je weer terug naar meer dagen Bso.
Qua leeftijd zou je de jongste wel alleen thuis kunnen laten denk ik. Althans, mijn oudste is 9 in groep 6 en zit met 11 dan op voorgezet onderwijs.
Maar het zal van het kind afhangen natuurlijk.
De meeste 11 jarigen kunnen dat prima.
Feliza123 schreef:
05-05-2020 22:00
Is het een optie om af te bouwen? Dus 1 middag Bso aanhouden voorlopig. Zo deed ik het met mijn oudsten. Als het goed blijkt te gaan kun je de laatste dag ook opzeggen, als het niet goed gaat kun je weer terug naar meer dagen Bso.
Dat hebben wij ook gedaan. In september van groep 7 terug naar 1 middag bso en 1 middag alleen thuis. Na de kerstvakantie de bso opgezegd omdat die drie maanden één middag alleen thuis prima ging. Vanaf toen twee middagen (van 3 uur) alleen thuis.

Overigens waren mijn kinderen toen wel wat jonger. Zie dat jouw kind 'al' 11 is in groep 6, mijn jongste werd in de herfstvakantie van groep 7, 10 jaar. Wij zijn dus wel eerder begonnen met afbouwen.
Onze 11-jarige (groep 7) is al ruim een jaar alleen thuis ‘s middags, dat gaat hier prima. We hebben nog twee oudere kinderen (15 en 13). Overigens zijn de oudsten niet verantwoordelijk voor de jongste; ze gaan allemaal hun eigen gang en bellen als er iets is. Zelden, dus. In het begin belde ik zelf altijd even om te checken of iedereen veilig thuis was uit school.
Ik maak trouwens een fout in mijn openingspost, hij zit in groep 7, ik zal het zo aanpassen.
Ik ben ook geen voorstander van de oudste verantwoordelijk maken, omdat ik dat zelf altijd was toen ik kind was. De oudste gaat vanaf volgend school naar het mbo, een uur reizen hier vandaan, waardoor ze ongeveer net zo laat als ik thuis zal zijn. Alleen kan de jongste ook prima een paar uurtjes alleen zijn, ik ben alleen bang dat ze ruzie krijgen. Dat is het enige wat me nu tegenhoudt. Ik had met de jongste al een afbouwschema afgesproken, om tot april volgend jaar af te bouwen. Zodat hij van de bso af kan rond zijn 12e verjaardag. Hij vind het onzettend saai op de bso, hij is de oudste van de groep, en al zijn vriendjes zijn er al een tijdje af. Misschien is deze maand aankijken inderdaad een goed idee.
Ik was toen ik 11 was ook wel eens een uur of 2-3 alleen thuis. Ging prima. Mijn moeder had wel aan de buurvrouw gevraagd of we daar eventueel aan konden kloppen als er iets was. Was prima. Toen ik 12-13 was pastte ik ook op mijn broertje als mijn ouders een avondje weg gingen. Dan zorgen ze dat er genoeg te snaaien en te drinken was en dat ging prima wat een feest. Zaten we soms uren te gamen op de Nintendo en soms belde oma/ouders of de buurvrouw even of het nog allemaal goed ging.

Kortom ik zou die BSO opzeggen.
Hier hebben de kinderen met grote regelmaat ruzie, maar opvallend genoeg eigenlijk nooit als wij er niet bij zijn. Dat heeft ons ook zeer positief verbaasd. Bij navraag konden ze zelf ook niet zo goed uitleggen waar dat aan ligt, maar volgens mij gaan ze vooral alledrie lekker hun eigen gang en zoeken ze elkaar veel minder op dan wanneer wij thuis zijn.
Mrs_williams schreef:
05-05-2020 22:27
Ik maak trouwens een fout in mijn openingspost, hij zit in groep 7, ik zal het zo aanpassen.
Ik ben ook geen voorstander van de oudste verantwoordelijk maken, omdat ik dat zelf altijd was toen ik kind was. De oudste gaat vanaf volgend school naar het mbo, een uur reizen hier vandaan, waardoor ze ongeveer net zo laat als ik thuis zal zijn. Alleen kan de jongste ook prima een paar uurtjes alleen zijn, ik ben alleen bang dat ze ruzie krijgen. Dat is het enige wat me nu tegenhoudt. Ik had met de jongste al een afbouwschema afgesproken, om tot april volgend jaar af te bouwen. Zodat hij van de bso af kan rond zijn 12e verjaardag. Hij vind het onzettend saai op de bso, hij is de oudste van de groep, en al zijn vriendjes zijn er al een tijdje af. Misschien is deze maand aankijken inderdaad een goed idee.
Als je kind alleen thuis kan zijn dan zou ik opzeggen. Wij zijn destijds ook in groep 7 gestopt en dat was zelfs vrij laat.
Am Yisrael Chai!
Ik zou me niet al te veel druk maken om die ruzies. Mijn broer en ik konden echt heel heftig tekeergaan, later hoorde ik dat mijn ouders zich er wel eens zorgen over maakten. Maar het escaleerde nooit zo enorm als we alleen waren, dan konden we ons beter terugtrekken ofzo.
-Nienke- schreef:
05-05-2020 22:29
Hier hebben de kinderen met grote regelmaat ruzie, maar opvallend genoeg eigenlijk nooit als wij er niet bij zijn. Dat heeft ons ook zeer positief verbaasd. Bij navraag konden ze zelf ook niet zo goed uitleggen waar dat aan ligt, maar volgens mij gaan ze vooral alledrie lekker hun eigen gang en zoeken ze elkaar veel minder op dan wanneer wij thuis zijn.
Oh, ik was mosterd ;-D
Ik zou de zomervakantie nog aanhouden en bij start nieuwe schooljaar de BSO opzeggen.

Anders zit je in de vakantie met hele dagen die je moet overbruggen.
Geraakt hij alleen thuis?
Of moeten de oudsten hem dan van school komen halen?

Alleen thuis - of met zijn 3 thuis - zou ik niet zo'n probleem vinden.
Maar elke middag één van de broers / zussen verantwoordelijk maken om hem op te halen zou ik niks vinden.

En anders zou ik het laten ingaan vanaf begin groep 8.
Op de middelbare zal hij namelijk ook andere uren krijgen en geregeld alleen / samen met de middelste thuis zijn.
En alleen van en naar school moeten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
-Nienke- schreef:
05-05-2020 22:29
Herkenbaar. Bij mijn broertje en mij ging het eigenlijk meestal gewoon goed omdat we het gewoon zo fijn vonden om het rijk eens alleen te hebben. Geen gezeur over uren gamen of laat gaan slapen. De ene keer zochten we elkaar op om samen iets te doen en de andere keer waren we ieder op onze eigen kamer. We hebben geloof ik 1x echt ruzie gehad toen mijn ouders op vakantie waren en de hond thuis hadden gelaten maar dat was pas toen mijn broertje 17 was ofzo.
Heb je wel opvang voor de schoolvakanties? Dat is vaak nog wel nodig.

Verder is 11 jaar een prima leeftijd om de BSO te gaan op zeggen. Vaak zijn kinderen het dan ook wel een beetje ontgroeid. Niet veel leeftijdgenoten meer op de BSO en activiteiten die iets meer gericht zijn op jongere kinderen.
Zou het idd wel af bouwen en een achterwacht regelen op de dagen dat kind niet naar de BSO gaat.
Jullie reactie’s zijn duidelijk, dankjewel.
Hij gaat inderdaad alleen naar school en tussen de middag ook naar huis.
Opvang van schoolvakanties is ook geregeld, in de zomervakantie gaat hij 3 weken naar zijn vader, de andere vakanties werk ik iets minder, en kan hij naar mijn moeder. Dankjewel voor het meedenken.
Mijn jongste ging niet meer vanaf groep 6. Ze was dan meestal maar een uurtje alleen thuis (oudste kwam uiterlijk 16.00 uur thuis) dus dat ging prima. In de vakanties maakte ik meestal wat kortere dagen, zodat ze niet 10 uur lang alleen was.
Mrs_williams schreef:
05-05-2020 23:10
Jullie reactie’s zijn duidelijk, dankjewel.
Hij gaat inderdaad alleen naar school en tussen de middag ook naar huis.
Opvang van schoolvakanties is ook geregeld, in de zomervakantie gaat hij 3 weken naar zijn vader, de andere vakanties werk ik iets minder, en kan hij naar mijn moeder. Dankjewel voor het meedenken.
ik denk dat je hem een groot plezier doet met zo snel mogelijk opzeggen. Zo te lezen kan dat prima. En hoera! Geen kosten meer aan kinderopvang!
Am Yisrael Chai!
Wij bouwen in groep 7 af, in groep 8 gaan ze niet meer. In groep 7 eerst een uur eerder zelf naar huis enz.
In deze situatie zou ik het idd opzeggen.

Hier zit straks alleen de jongste nog op de Bso, die zit dan in groep 6. De middelste in klas 1 en de vierde in groep 8. Misschien dat ze zelfs wel eerder gaat wennen om thuis te blijven. Ze gaan sowieso alleen naar de Bso als ze bij vader horen te zijn. Dus ik ben er dan altijd nog in de buurt als achtervang. Of ze gaat naar de Bso op school (en dat is ook naast vaders huis).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
fashionvictim schreef:
05-05-2020 21:57
Ik ben niet zo'n voorstander van oudere kinderen verantwoordelijk maken voor jongere kinderen. Zelf betaal ik bijvoorbeeld mijn oudste ook als hij op mijn jongste past, net zoals ik bij een oppasbuurmeisje zou doen.

Dus ik zou alleen opzeggen als je jongste ook alleen thuis kan blijven als zijn oudere broers iets anders gaan doen of zelfs niet thuis zijn. Als zij verantwoordelijk moeten zijn voor hun kleine broertje en bijvoorbeeld daardoor niet hun eigen hobby's, vrienden, baantjes, huiswerk kunnen doen dan zou ik het niet eens overwegen.

Dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Behalve dan het stukje over je kind betalen om op de ander de passen.

Hier bleef het kind waar dan nog op gepast zou moeten worden in principe gewoon niet thuis dan. In het zeldzame geval dat het wel gebeurde moesten ze dat gewoon doen zonder betaling omdat je zulke dingen in een gezin voor elkaar doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven