Mieren
dinsdag 5 mei 2020 om 23:16
Elk jaar hebben we mieren. Vooral onder het terras maar ook soms binnen. Enkele weken geleden hebben we een nieuw terras laten aanleggen, waaronder ook een dikke nieuwe laag zand. Helaas liggen er alweer overal hopen zand en lopen de mieren vrijelijk door ons huis. We hebben er genoeg van.
Op internet lees ik allerlei manieren om er vanaf te komen, maar wat heeft bij jullie mierenplagen het beste gewerkt?
Op internet lees ik allerlei manieren om er vanaf te komen, maar wat heeft bij jullie mierenplagen het beste gewerkt?
dinsdag 5 mei 2020 om 23:21
Ooh ze zijn hier ook alweer binnen geweest. Buiten vind ik het niet erg, maar even kokend water in zo’n bult gieten en ze gaan dood.
Binnen zoek ik naar het spoor en zet dan waar ze naar buiten gaan de lokdoos neer. En ze zijn idd binnen een paar uur weg.
Hoewel ze nu dus uitgebreid over mijn tafel lopen en ik niet weet waar ze vandaan komen deze keer.
Binnen zoek ik naar het spoor en zet dan waar ze naar buiten gaan de lokdoos neer. En ze zijn idd binnen een paar uur weg.
Hoewel ze nu dus uitgebreid over mijn tafel lopen en ik niet weet waar ze vandaan komen deze keer.
dinsdag 5 mei 2020 om 23:34
Ik heb ook enkele jaren ontzettend veel last gehad van mieren. Wat bij mij hielp was het gebruik van 2 verschillende soorten bestrijdingsmiddelen, elk met verschillende werkzame stoffen.
pyrethrinen
Deltamethrin
Je kan gewoon kijken welk middel welke werkzame stof gebruikt. Het maakt volgens mij helemaal niks uit welk merk je kiest.
Lokdoosjes doen niet zo veel; alleen binnen. En spuitbussen lossen alleen plaatselijk wat op maar niet structureel.
pyrethrinen
Deltamethrin
Je kan gewoon kijken welk middel welke werkzame stof gebruikt. Het maakt volgens mij helemaal niks uit welk merk je kiest.
Lokdoosjes doen niet zo veel; alleen binnen. En spuitbussen lossen alleen plaatselijk wat op maar niet structureel.
dinsdag 5 mei 2020 om 23:35
Ik heb een tweejarige rondlopen dus gebruik ook liever geen gif binnen. En hoe ze binnenkomen.. geen idee! Ik vrees dat ze ondergronds door de muur komen en dan ergens langs het parket omhoog. Ze lijken er altijd plots te zijn en nergens een spoor te bekennen.
Voor buiten zal ik misschien wel met gif moeten gaan werken, want de spleetjes waar ze doorheen komen zijn heel dun en het nest zit blijkbaar heel diep. Ze komen serieus over 10 m2 omhoog langs de tegels. Ik gooi een gat vol en er komen drie nieuwe, dat idee. Daar gaat ons strakke nieuwe terras.
Voor buiten zal ik misschien wel met gif moeten gaan werken, want de spleetjes waar ze doorheen komen zijn heel dun en het nest zit blijkbaar heel diep. Ze komen serieus over 10 m2 omhoog langs de tegels. Ik gooi een gat vol en er komen drie nieuwe, dat idee. Daar gaat ons strakke nieuwe terras.
dinsdag 5 mei 2020 om 23:44
In dat geval zou ik een professional inschakelen. Kost meestal tussen de 50 en 100 euro.strings-attached schreef: ↑05-05-2020 23:43Koperen leidingen voor alle drempels, kokend water, kaneel, gif , doosjes, spuitbus.. en dus mieren. Ik krijg ze niet weg.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 5 mei 2020 om 23:47
Ik lees even mee. Hier lopen ze gelukkig niet binnen maar onder het terras is het wel echt een probleem, het vorige was mede door de mieren scheefgezakt.
Wij hebben het dus helemaal nieuw aangelegd, extra diep uitgegraven maar ja hoor... daar zijn ze weer.
Kalk houden ze ook niet van, dus ik laat de kinderen lekker stoepkrijten, en ik gooi elke dag kokend water in de hoop dat ze hun nest iig verplaatsen. Ze mogen van mij best in de tuin zitten maar niet onder het terras!
Kan/mag je die beesten ook buiten professioneel laten bestrijden? Dan ga ik daar zeker eens naar kijken.
Wij hebben het dus helemaal nieuw aangelegd, extra diep uitgegraven maar ja hoor... daar zijn ze weer.
Kalk houden ze ook niet van, dus ik laat de kinderen lekker stoepkrijten, en ik gooi elke dag kokend water in de hoop dat ze hun nest iig verplaatsen. Ze mogen van mij best in de tuin zitten maar niet onder het terras!
Kan/mag je die beesten ook buiten professioneel laten bestrijden? Dan ga ik daar zeker eens naar kijken.
woensdag 6 mei 2020 om 02:48
Doe buitenshuis het lieftst niets. De overlast zit vaak vooral tussen je oren. Mieren zijn nuttige beestjes met een functie in het ecosysteem. Wil je ze toch bestrijden gebruik dan als het even kan geen gif. Insecticiden doden niet alleen de mieren, maar alle insecten die ermee in aanraking komen. Het gif spoelt uit naar de bodem en doodt ook daar lange tijd het bodemleven. Insecticiden zijn ook heel erg schadelijk voor waterleven, dus als je een vijver of sloot hebt moet je echt uitkijken, ook met uitspoeling. Het gif breekt heel langzaam af en blijft jaren in de bodem of het water. Vogels, egels en amfibieën die vergiftigde mieren eten krijgen het gif ook binnen en daar kunnen ze ook als niet-insect ziek of zwak van worden of zelfs aan doodgaan. Ook natuurlijk gif zoals pyrethrinen (Ecostyle) is net zo dodelijk als de chemische varianten.
Uitgraven van een duidelijk nest is het beste als het kan. De truc met de omgekeerde pot werkt ook uitstekend, zo heb ik zelf ook eens een nest verwijderd. Je moet wel een week geduld hebben en het werkt vooral goed als de pot in de zon staat. Dek een eventueel gat in de bodem af, want er mag geen water naar binnen komen. Mieren houden van warmte en droogte. Een beetje suiker in de pot helpt de mieren te lokken. Met een suikerspoortje kun je ze ook makkelijk weglokken naar een andere plek.
Uitgraven van een duidelijk nest is het beste als het kan. De truc met de omgekeerde pot werkt ook uitstekend, zo heb ik zelf ook eens een nest verwijderd. Je moet wel een week geduld hebben en het werkt vooral goed als de pot in de zon staat. Dek een eventueel gat in de bodem af, want er mag geen water naar binnen komen. Mieren houden van warmte en droogte. Een beetje suiker in de pot helpt de mieren te lokken. Met een suikerspoortje kun je ze ook makkelijk weglokken naar een andere plek.
woensdag 6 mei 2020 om 07:00
Hier ook last van. Invasie bij de voordeur laatst. Daar heb ik alle gaten en kieren dicht gekit en in de drempel gif gestrooid. Ze zitten bij ons langs de gevel, dus langs die hele rand heb ik kokend water gegoten. Maar nu heb ik ze nog in de keuken. Vorig jaar ook en geen idee waar ze vandaan komen. Er zit inderdaad ook geen lijn in waar ze lopen. Ze lopen gewoon door elkaar en ook richting de woonkamer. Heb nu langs de gevel ook gif gestrooid. Hopelijk zijn we er nu vanaf.
woensdag 6 mei 2020 om 07:36
Ik strooi elke lente een lijntje mierenpoeder (geen gif, maar meer iets waar zij niet van houden, volgens mij van Bayer ofzoiets) langs de tuindeuren en gevel. 1x is meestal voldoende om ze buiten te houden.
Wij hebben de voegen van het terras ook met zo'n voegmortel gedaan. Geen onkruid, maar ook geen mieren!
Dat ze elders in de tuin zitten maakt me niet uit, als ik er binnen maar geen last van heb.
Wij hebben de voegen van het terras ook met zo'n voegmortel gedaan. Geen onkruid, maar ook geen mieren!
Dat ze elders in de tuin zitten maakt me niet uit, als ik er binnen maar geen last van heb.
woensdag 6 mei 2020 om 14:56
ja dat is gewoon gif hoor.aankleefsjaan schreef: ↑06-05-2020 07:36Ik strooi elke lente een lijntje mierenpoeder (geen gif, maar meer iets waar zij niet van houden, volgens mij van Bayer ofzoiets) langs de tuindeuren en gevel. 1x is meestal voldoende om ze buiten te houden.
woensdag 6 mei 2020 om 15:04
Vorig jaar veel last gehad van mieren ( gelukkig niet binnen). Toen hebben we de ongediertebestrijding laten komen en die heeft toen gespoten met een soort gel. Het had echt niks geholpen. Ze zijn toen terug geweest en toen moesten we de helft betalen van de vorige keer. Toen waren we er nog niet vanaf. Daarna zelf vaak in de weer geweest met kokend water en gif van Bayer.
woensdag 6 mei 2020 om 18:09
Hier liepen de mieren lachend i er de koffieprut. Deerde ze niet. Ik heb diverse nesten helaas, ook een grote tuin. Lok nu met zoetigheid om zo goed te zien waar hun nest is. Daar strooi ik poeder. Dat doe ik elke dag, hopelijk deze zomer minder overlast.