Mieren

05-05-2020 23:16 28 berichten
Elk jaar hebben we mieren. Vooral onder het terras maar ook soms binnen. Enkele weken geleden hebben we een nieuw terras laten aanleggen, waaronder ook een dikke nieuwe laag zand. Helaas liggen er alweer overal hopen zand en lopen de mieren vrijelijk door ons huis. We hebben er genoeg van.

Op internet lees ik allerlei manieren om er vanaf te komen, maar wat heeft bij jullie mierenplagen het beste gewerkt?
Ik heb ieder jaar mieren in huis, en dus altijd lokdoosjes en gifpoeder op voorraad. Dat strooi ik ook gerust in huis, beetje weg gestopt tussen een plint of kier. Na zo’n actie zijn ze met een paar uur weg.
Alle reacties Link kopieren
Kokend water. Of bij de plek waar ze binnen komen een koper draadje leggen.
Kaneel!! Wij hebben ze ieder jaar, ik probeer uit te zoeken waar ze vandaan komen en strooi daar dan kaneel ook altijd beetje bij het randje van de deur. Durf gif niet aan ivm kleine kinderen en kreeg 2 jaar terug deze tip en dit werkt hier heel goed.
Ooh ze zijn hier ook alweer binnen geweest. Buiten vind ik het niet erg, maar even kokend water in zo’n bult gieten en ze gaan dood.

Binnen zoek ik naar het spoor en zet dan waar ze naar buiten gaan de lokdoos neer. En ze zijn idd binnen een paar uur weg.

Hoewel ze nu dus uitgebreid over mijn tafel lopen en ik niet weet waar ze vandaan komen deze keer. 😡
Omdat er een heel leger mieren door mijn keuken trok, heb ik een professionele ongediertebestrijder laten komen.
Volgens mij is die man maar 1 keer geweest en toen waren ze weg, jaren geleden en nooit geen last meer gehad.
Ik heb ook enkele jaren ontzettend veel last gehad van mieren. Wat bij mij hielp was het gebruik van 2 verschillende soorten bestrijdingsmiddelen, elk met verschillende werkzame stoffen.

pyrethrinen
Deltamethrin

Je kan gewoon kijken welk middel welke werkzame stof gebruikt. Het maakt volgens mij helemaal niks uit welk merk je kiest.

Lokdoosjes doen niet zo veel; alleen binnen. En spuitbussen lossen alleen plaatselijk wat op maar niet structureel.
Overal stuivers neerleggen? En anders inderdaad lokdoosjes en een paar keer kokend water of iets van azijn over de plek gooien waar ze vandaan komen.
Ik heb een tweejarige rondlopen dus gebruik ook liever geen gif binnen. En hoe ze binnenkomen.. geen idee! Ik vrees dat ze ondergronds door de muur komen en dan ergens langs het parket omhoog. Ze lijken er altijd plots te zijn en nergens een spoor te bekennen.

Voor buiten zal ik misschien wel met gif moeten gaan werken, want de spleetjes waar ze doorheen komen zijn heel dun en het nest zit blijkbaar heel diep. Ze komen serieus over 10 m2 omhoog langs de tegels. Ik gooi een gat vol en er komen drie nieuwe, dat idee. Daar gaat ons strakke nieuwe terras. :-|
Bedankt voor de tips allemaal!

Dat met dubbel gif is misschien een idee, of een professional. Het is een behoorlijk groot nest denk ik.
Binnen er op reageren heeft ook weinig zin; hooguit met een spuitbus om de ergste invasie in te perken.

Het beste is volgens mij de nesten buiten opsporen en beide middelen inzetten. De bestrijdingsmiddelen kan je strooien maar ook in water oplossen en gieten.
Koperen leidingen voor alle drempels, kokend water, kaneel, gif , doosjes, spuitbus.. en dus mieren. Ik krijg ze niet weg.
strings-attached schreef:
05-05-2020 23:43
Koperen leidingen voor alle drempels, kokend water, kaneel, gif , doosjes, spuitbus.. en dus mieren. Ik krijg ze niet weg.
In dat geval zou ik een professional inschakelen. Kost meestal tussen de 50 en 100 euro.
Am Yisrael Chai!
Ik lees even mee. Hier lopen ze gelukkig niet binnen maar onder het terras is het wel echt een probleem, het vorige was mede door de mieren scheefgezakt.

Wij hebben het dus helemaal nieuw aangelegd, extra diep uitgegraven maar ja hoor... daar zijn ze weer.

Kalk houden ze ook niet van, dus ik laat de kinderen lekker stoepkrijten, en ik gooi elke dag kokend water in de hoop dat ze hun nest iig verplaatsen. Ze mogen van mij best in de tuin zitten maar niet onder het terras!

Kan/mag je die beesten ook buiten professioneel laten bestrijden? Dan ga ik daar zeker eens naar kijken.
je moet het nest lokaliseren en uitgraven. Wat ook kan, een bloempot met wat aarde / rommel ondersteboven op het nest zetten dan gaan ze het nest verplaatsen naar de bloempot. Die bloempot met mieren moet je dan vervolgens naar een andere plek brengen
Doe buitenshuis het lieftst niets. De overlast zit vaak vooral tussen je oren. Mieren zijn nuttige beestjes met een functie in het ecosysteem. Wil je ze toch bestrijden gebruik dan als het even kan geen gif. Insecticiden doden niet alleen de mieren, maar alle insecten die ermee in aanraking komen. Het gif spoelt uit naar de bodem en doodt ook daar lange tijd het bodemleven. Insecticiden zijn ook heel erg schadelijk voor waterleven, dus als je een vijver of sloot hebt moet je echt uitkijken, ook met uitspoeling. Het gif breekt heel langzaam af en blijft jaren in de bodem of het water. Vogels, egels en amfibieën die vergiftigde mieren eten krijgen het gif ook binnen en daar kunnen ze ook als niet-insect ziek of zwak van worden of zelfs aan doodgaan. Ook natuurlijk gif zoals pyrethrinen (Ecostyle) is net zo dodelijk als de chemische varianten.

Uitgraven van een duidelijk nest is het beste als het kan. De truc met de omgekeerde pot werkt ook uitstekend, zo heb ik zelf ook eens een nest verwijderd. Je moet wel een week geduld hebben en het werkt vooral goed als de pot in de zon staat. Dek een eventueel gat in de bodem af, want er mag geen water naar binnen komen. Mieren houden van warmte en droogte. Een beetje suiker in de pot helpt de mieren te lokken. Met een suikerspoortje kun je ze ook makkelijk weglokken naar een andere plek.
Hier komen ze binnen vanaf een balkon. Geen flauw idee waar dat nest kan zitten (iemand idee?)

Ze lopen op twee plekken in huis. Keuken en op de grond bij dat balkon. We spuiten met Peppermint etherische olie.
Hier ook last van. Invasie bij de voordeur laatst. Daar heb ik alle gaten en kieren dicht gekit en in de drempel gif gestrooid. Ze zitten bij ons langs de gevel, dus langs die hele rand heb ik kokend water gegoten. Maar nu heb ik ze nog in de keuken. Vorig jaar ook en geen idee waar ze vandaan komen. Er zit inderdaad ook geen lijn in waar ze lopen. Ze lopen gewoon door elkaar en ook richting de woonkamer. Heb nu langs de gevel ook gif gestrooid. Hopelijk zijn we er nu vanaf.
Ik strooi elke lente een lijntje mierenpoeder (geen gif, maar meer iets waar zij niet van houden, volgens mij van Bayer ofzoiets) langs de tuindeuren en gevel. 1x is meestal voldoende om ze buiten te houden.
Wij hebben de voegen van het terras ook met zo'n voegmortel gedaan. Geen onkruid, maar ook geen mieren!
Dat ze elders in de tuin zitten maakt me niet uit, als ik er binnen maar geen last van heb.
aankleefsjaan schreef:
06-05-2020 07:36
Ik strooi elke lente een lijntje mierenpoeder (geen gif, maar meer iets waar zij niet van houden, volgens mij van Bayer ofzoiets) langs de tuindeuren en gevel. 1x is meestal voldoende om ze buiten te houden.
Wij hebben de voegen van het terras ook met zo'n voegmortel gedaan. Geen onkruid, maar ook geen mieren!
Dat ze elders in de tuin zitten maakt me niet uit, als ik er binnen maar geen last van heb.
ja dat is gewoon gif hoor.
Vorig jaar veel last gehad van mieren ( gelukkig niet binnen). Toen hebben we de ongediertebestrijding laten komen en die heeft toen gespoten met een soort gel. Het had echt niks geholpen. Ze zijn toen terug geweest en toen moesten we de helft betalen van de vorige keer. Toen waren we er nog niet vanaf. Daarna zelf vaak in de weer geweest met kokend water en gif van Bayer.
Let er ook op dat je planten geen luizen hebben en zo ja behandel die ook want daar komen mieren op af.
We hebben een grote bloempot omgekeerd neergezet en er honing bij gedaan. Het is nu al erg druk bij de bloempot dus hopelijk gaan ze het nest verhuizen. Over een week kijken en als het niet heeft gewerkt gaan we het proberen met gif.
Sinds ik vorige week koffieprut gestrooid heb bij de ingang van het nest heb ik geen mier meer gezien,ook niet ergens anders.
Kaneel helpt,baking soda ook.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
jamadi52 schreef:
06-05-2020 18:00
Sinds ik vorige week koffieprut gestrooid heb bij de ingang van het nest heb ik geen mier meer gezien,ook niet ergens anders.
Kaneel helpt,baking soda ook.
Hier liepen de mieren lachend i er de koffieprut. Deerde ze niet. Ik heb diverse nesten helaas, ook een grote tuin. Lok nu met zoetigheid om zo goed te zien waar hun nest is. Daar strooi ik poeder. Dat doe ik elke dag, hopelijk deze zomer minder overlast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven