Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Als je geen auto hebt, snap ik het meer :). Maar dat lange wachten zou mij tegenstaan om er iets te bestellen :$
Voor iedereen een groene tuin
Hier ook geen auto, en ik vind online bestellen prettig omdat ik uitgebreid kan plannen en alle informatie kan bekijken. Ik Google alles eerst om goed te weten waar ik het neer wil zetten, en die kaartjes in het tuincentrum zijn vaak zo weinig informatief. Je kunt daar ook wel dingen opzoeken, maar dat doe ik toch liever thuis op mijn gemak.
En ik kom nog steeds zo min mogelijk in winkels e.d.
Tjezus, wat vals
Friezin wat een leuk rekje heb je opgehangen! Staat mooi zo.

Wij gaan nu de afweging maken over lage of verhoogde borders en het bestraten van de tuin. Ik dacht, als we nou de hele tuin bestraten , dan kunnen we nog eens schuiven met de indeling. Als je lage borders hebt en daar omheen tegelt gaat dat niet zo makkelijk. Maar als we alle borders verhoogd in een bak/constructie plaatsen heeft dat wellicht invloed op hoe het groeit en bloeit? Wijze woorden, iemand?
Hele tuin bestraten zou ik nooit doen. Water kan slecht weglopen, gewoon niet goed voor het milieu en dat past niet in hoe ik wil tuinieren. Bovendien drogen planten veel makkelijker uit in borders die dicht zijn (als een bak) dus je hebt er meer werk aan en hebt minder keus qua planten. Je verliest veel voordelen van volle grond denk ik.
Tegels eruit halen kan altijd nog denk ik? Wanneer je toch meer border zou willen?
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 06-05-2020 08:39
6.02% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Wat is precies de reden dat je verhoogde borders wilt Pinaco? Hoe hoog worden ze dan en welk materiaal wil je gebruiken?

Als je gemetselde bakken doet, dan krijg je een steen-steenovergang met je bestrating en dat ziet er minder groen uit dan bijvoorbeeld een stapelmuurtje met rotsplanten. Planten in hoge bakken kunnen minder makkelijk bij het grondwater komen waardoor vochtminnende planten het moeilijker kunnen gaan krijgen. Je kunt er rekening mee houden door er planten in te zetten die wat drogere omstandigheden vragen. Maar dat hangt er ook van af hoe hoog die bakken zijn. Een borderrandje van één steen hoog maakt nauwelijks verschil.
Ik vind hier dingen van.
Las net dat deze zomer ook heet en droog gaat worden. Dat gaat weer wat worden hoor, hopelijk valt het mee.
Koettie schreef:
06-05-2020 08:52
Las net dat deze zomer ook heet en droog gaat worden. Dat gaat weer wat worden hoor, hopelijk valt het mee.
Moet eerlijk bekennen dat ik dit helemaal geen probleem vind, vooral omdat de vakantie in Noord-italie waarschijnlijk niet door zal gaan. Voor de tuin en de waterrekening wel wat minder. Alhoewel, als er af en toe toch een regenbui is kan ik met mijn 1000liter ibc toch wel wat doen. Ik twijfel nu wel om misschien een tweede neer te zetten.
Fijn dat het weer wat beter gaat met Trui Caaf!

Ik ben gisteren met mijn vader bezig geweest met wat klussen in de tuin. Wat schuttingplanken verzetten en er 2 nieuwe tussen te zetten zodat de kussens van mijn palletbedbank niet meer bij de buurvrouw in de tuin komen, en het zit nu ook fijner omdat je de kussens steviger in je rug hebt.

In de voortuin het restant van de palissades in de rechterborder gezet en een begin gemaakt om nog een border van 3 bij 1,5m te maken vlak naast deze border.
Nu nog bedenken wat ik daar precies in ga zetten, het is op het westen en tot zo'n 15-16 uur un de zon. Ik wil graag een kersenboompje maar wat daarbij? Iemand nog suggesties?
Ik ga ze dus lig niet bestellen bij Bastin of Directplant want dan duurt het me te lang :P
Zo dan. Ik ben een paar dagen niet op het forum en jullie zitten gewoon al 10 pagina's in deel 7 :lol:

Maarre, ik volg dus weer
nursy schreef:
05-05-2020 21:31
Een gladiool in Mei???
Euh, nee, :-$ bij nader onderzoek blijkt het een enorme iris te zijn! Hij ziet er heel anders uit dan de bos irissen die ik al jaren in bloei heb in een andere border.
Weer een warme en droge zomer? Jaren terug vond ik dat heerlijk en kon het niet heet genoeg zijn. Nu heb ik er toch wat meer moeite mee en vind ik 25 graden prima. Ik twijfel al sinds vorig jaar over een regenton. Ik heb geen plek voor een grote ton en een kleine is denk ik ook weer zo snel leeg..

Gisteren weer gestreden tegen de klaverzuring in de voortuin. Ik had al aardig wat uitgegraven/getrokken toen ik bij de rand kwam en opkeek richting voortuin van de buren: een enorme bloeiende klaverzee tussen de maagdenpalm. Dit is dus een strijd die ik niet kan winnen.
Sabeltandcavia schreef:
06-05-2020 08:38
Wat is precies de reden dat je verhoogde borders wilt Pinaco? Hoe hoog worden ze dan en welk materiaal wil je gebruiken?

Als je gemetselde bakken doet, dan krijg je een steen-steenovergang met je bestrating en dat ziet er minder groen uit dan bijvoorbeeld een stapelmuurtje met rotsplanten. Planten in hoge bakken kunnen minder makkelijk bij het grondwater komen waardoor vochtminnende planten het moeilijker kunnen gaan krijgen. Je kunt er rekening mee houden door er planten in te zetten die wat drogere omstandigheden vragen. Maar dat hangt er ook van af hoe hoog die bakken zijn. Een borderrandje van één steen hoog maakt nauwelijks verschil.
Om het gevoel te creëren dat je er tussenin zit... Ik denk dat als je omgeven wordt door bloemen op zithoogte, dat dat meer indruk/effect heeft. Maar ik weet het ook niet zo goed hoor. Welk materiaal staat nog niet vast (bijna niets staat vast), kan een houten ombouw zijn icm plantenbakken, maar kan ook een muurtje zijn inderdaad.

Bedankt voor je reactie & mevrouw Jack ook. Ga toch eens kijken hoe we nou een mooie border (op grondniveau) kunnen realiseren op de kleine m2 die we hebben!
Hahaha, Duet heeft een Irisgladiool. Ik snap je vergissing wel, het blad van sommige irissen is net zoals het blad van een gladiool.
En dat Jacobskruiskruid heb ik sinds vorig jaar ook in de tuin. Is er spontaan ingewaaid en ik vroeg me ook al af wat het was. Ik vind het bloemetje wel leuk en kwam er ook achter dat het zich rap uitzaait. Ik heb al heel wat polletjes uitgetrokken op plekken waar ik het niet hebben wil.

Vandaag wil ik het een en ander gaan verplaatsen, ik heb nog teveel gaten in de border en geen geld voor nieuwe planten. Ik ga het dus gewoon doen met de dingen die ik wel heb! Ik heb nog een lege pot, daarin wil ik lijsterbessen zetten die her en der in de tuin staan. Ik ga proberen om de stammetjes samen te vlechten als dat lukt.
Ook heb ik overal hulstzaailingen staan die ik op wil potten. Ik weet nog niet wat ik daar mee wil, maar waar ze nu staan wil ik ze niet.
Achter het huis heb ik nog een blauwe pot staan met daarin een sneeuwbalhortensia. De plant is te groot geworden voor de pot, maar ik denk niet dat ik m er heel uit ga krijgen. Ga ik wel proberen, maar de kans is groot dat het mislukt. Gaan we zien! Die blauwe potten heb ik echt al heel erg lang, en soms spot ik er nog een op marktplaats. Ik ben er gek op, en ik houd ook van potten in de borders. Geeft het geheel wat meer structuur en hoogte, en uiteraard ook kleur als er nog niks bloeit.

Ik heb het idee dat mijn roestwater al wat doet voor de camellia´s. Ze maken nieuw blad en dat is voor de verandering eens niet geel, maar lichtgroen zoals een nieuw blad eruit hoort te zien. Ben benieuwd of dat zo blijft en of ze dan ook eens een groeispurt gaan maken. Ik wil ze zo groot/hoog mogelijk laten groeien. Een stel buren heeft een hele oude camelia, en dat is een heuse boom van vier meter hoog!
duet schreef:
06-05-2020 11:11
Euh, nee, :-$ bij nader onderzoek blijkt het een enorme iris te zijn! Hij ziet er heel anders uit dan de bos irissen die ik al jaren in bloei heb in een andere border.
Ik vond het al zo gek! Echt nog nooit van gehoord, een gladiool in Mei. O_O
TG lekkere middag voor de boeg dus! Leuk die lijsterbes, trekt die veel vogels aan?
Ik moet alles wat jullie plaatsen Googelen, planten en bloemenkennis is nog laag :$

Verhoogde border zonder bakken maar met opgehoogde grond is ook nog een optie hoor ik net. Lastig hoor. Ik weet wel wat ik wil en waar ik naartoe wil, maar heb nog zo weinig ervaring met tuin & plant dat het lastig is om zelf keuzes te maken. Fijn dan ook dat jullie input geven!
Pinaco schreef:
06-05-2020 07:53
Friezin wat een leuk rekje heb je opgehangen! Staat mooi zo.

Wij gaan nu de afweging maken over lage of verhoogde borders en het bestraten van de tuin. Ik dacht, als we nou de hele tuin bestraten , dan kunnen we nog eens schuiven met de indeling. Als je lage borders hebt en daar omheen tegelt gaat dat niet zo makkelijk. Maar als we alle borders verhoogd in een bak/constructie plaatsen heeft dat wellicht invloed op hoe het groeit en bloeit? Wijze woorden, iemand?
Nee, die bakken kan je nooit meer verplaatsen. Als je een bak plaatst, verzakt de grond, ook doordat er wormpjes onder gaan kroelen die gangetjes gaan graven enz. Verder droger je planten er veel sneller in uit. En als we weer een hete zomer krijgen met drinkwater tekort mag je die niet sproeien. Je bakken worden dan zandbakken.
Helemaal eens met thistle. Niet aan te raden.
Jongens.. ik ben even weg en 10 pagina's op een nieuw onderwerp. Ik heb nog lang niet alles bijgelezen. Ik ga straks wel weer de tuin in. Ik vind het wel leuk om wat te showen maar hoe plaats ik een foto?
Tuingravin schreef:
05-05-2020 22:00
Ik ben vanmiddag lekker druk geweest in de tuin.
Hier een paar foto´s: de oostenrijkse hanggeraniums mogen een tweede ronde doen in blauwe potten.
Wat een oase is die tuin van jou, zo veel groen en zoveel bloemen, zoveel te zien!
Feyre schreef:
06-05-2020 11:26
Weer een warme en droge zomer? Jaren terug vond ik dat heerlijk en kon het niet heet genoeg zijn. Nu heb ik er toch wat meer moeite mee en vind ik 25 graden prima. Ik twijfel al sinds vorig jaar over een regenton. Ik heb geen plek voor een grote ton en een kleine is denk ik ook weer zo snel leeg..

Gisteren weer gestreden tegen de klaverzuring in de voortuin. Ik had al aardig wat uitgegraven/getrokken toen ik bij de rand kwam en opkeek richting voortuin van de buren: een enorme bloeiende klaverzee tussen de maagdenpalm. Dit is dus een strijd die ik niet kan winnen.
Ik heb ook een kleinere ton, die is 58 cm diameter en 110 liter. Ook ivm ruimtegebrek.
Kan je de leverancier wel even in een PB gooien?
Make it one day
Feyre schreef:
06-05-2020 11:26
Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar misschien is een slim stone regenton iets voor je? Ze zijn duur, maar smal en hoog.
Om een plaatje te plakken moet je 200 berichten hebben geplaatst op het forum.

Je foto moet je ergens op internet opslaan. Het fijnste is een plek waar je dat anoniem kan doen zodat we niet gelijk fotos van jou en je kinderen kunnen zien. Eerder in dit topic staat een voorbeeldsite hiervoor.

Van dat plaatje moet je de URL/het adres hebben. Dat kan met rechtermuisklik en dan Linkadres kopieren. Maar bij een website speciaal hiervoor staan er vaak linkjes naast de foto. Als er dan een link voor Messageboards bij staat, dan neem je die, dan heeft je foto gelijk de goede afmetingen.

Vervolgens maak je hier een bericht aan. Onder je bericht staan knoppen, tweede van rechts is Afbeelding invoegen. Er komt dan [img ][/img ] te staan in je bericht. Precies tussen de ][ plak je de URL van je foto. Dan krijg je dus zoiets in je bericht:
[img]http://www.natuurtuin.eu/wpimages/wpdb4c3168_05_06.jpg[/img ]

Als je nu op Voorbeeld klikt zie je gelijk of je foto er goed in staat. Tevreden? Dan plaatsen en genieten wij mee :)
Pinaco schreef:
06-05-2020 12:00
TG lekkere middag voor de boeg dus! Leuk die lijsterbes, trekt die veel vogels aan?
Ik moet alles wat jullie plaatsen Googelen, planten en bloemenkennis is nog laag :$

Verhoogde border zonder bakken maar met opgehoogde grond is ook nog een optie hoor ik net. Lastig hoor. Ik weet wel wat ik wil en waar ik naartoe wil, maar heb nog zo weinig ervaring met tuin & plant dat het lastig is om zelf keuzes te maken. Fijn dan ook dat jullie input geven!
Ik heb ook muurtjes van losse stenen inderdaad. Voordeel is dat je heel makkelijk van gedachten kunt veranderen. Ze komen bij mij alleen wel uit op het gras, dat is makkelijker aanpassen dan tegels uiteraard.
Tjezus, wat vals
Helemaal eens met thistle. Niet aan te raden.
Caaf, hoe gaat het vandaag met Trui?
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven