Ervaring zwangerschap op latere leeftijd

zaterdag 9 mei 2020 om 10:01
Hello!
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
zaterdag 9 mei 2020 om 10:10
Zwanger worden duurde lang. Met medische hulp zwanger geworden toen ik 35 was. We hebben de extra testen die aangeboden worden niet gedaan. Wel GUO ipv reguliere 20 weken echo, maar dat was niet vanwege mijn leeftijd (aangeboren iets dat ik heb, niet ernstig).
Hele goede zwangerschap, geen klachten. Dochter is inmiddels 7 jaar.
Vrienden hebben pubers en een kleuter. Dat is soms lastig om een gezinsactiviteit te doen. Bijv iedereen wil wel naar de efteling, maar niet in dezelfde attracties.
Vrienden hebben pubers en een kleuter. Dat is soms lastig om een gezinsactiviteit te doen. Bijv iedereen wil wel naar de efteling, maar niet in dezelfde attracties.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:14
Ik voel me wel oud, hoor. En als we begin volgend jaar gaan beginnen ben ik "al"35,5. Dan zal ik vast niet de eerste maand gelijk zwanger worden.TiumPerfectum schreef: ↑09-05-2020 10:1135 is toch niet oud, volgens mij krijg je vanaf 36/37 pas de behandeling 'oude' moeder. Medisch gezien dan.
Ik ben vooral "bang" voor een meerling. Vriend en ik hebben die allebei in de familie.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:15
Ja, dat wordt dan wel even een lastig iets. Mijn Puber is al aan het bedenken wat ie zijn siblings gaat leren, vooral om moeders het leven zo zuur mogelijk te maken. En hij wil ze in worstelpakjes aankleden en laten worstelen om snoep.Mugske schreef: ↑09-05-2020 10:10Zwanger worden duurde lang. Met medische hulp zwanger geworden toen ik 35 was. We hebben de extra testen die aangeboden worden niet gedaan. Wel GUO ipv reguliere 20 weken echo, maar dat was niet vanwege mijn leeftijd (aangeboren iets dat ik heb, niet ernstig).
Hij heeft er wel zin in, geloof ik.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:16
Zwanger worden was bij mij vanaf 30e moeilijk maar ging daarna zomaar goed Eerste zwangerschap was ik 35/36 en ging prima.
Voordeel, is mij verteld:geen straie op je buik ivm oude huid. Heb inderdaad geen straie gehad.
Tweede zwangerschap was ik 40 en was ik erg moe en gebrekkig, alle zwangerschapskwaaltjes en dan keer 10.
kon amper lopen, viel steeds flauw, normale gezondheidsklachten verergerden dus ik ben gestopt met werken met 6 maanden en moest me ziek melden.
Of dat aan de leeftijd lag weet ik niet.
Kinderen beiden gezond.
Voordeel, is mij verteld:geen straie op je buik ivm oude huid. Heb inderdaad geen straie gehad.
Tweede zwangerschap was ik 40 en was ik erg moe en gebrekkig, alle zwangerschapskwaaltjes en dan keer 10.
kon amper lopen, viel steeds flauw, normale gezondheidsklachten verergerden dus ik ben gestopt met werken met 6 maanden en moest me ziek melden.
Kinderen beiden gezond.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:17
Ik was <20 bij de eerste, en ik heb striae als een MF'er, dat kan echt niet erger worden bij een tweede. Wel heftig dat je tweede zwangerschap zo lastig ging. Ben je er snel van bijgekomen na de bevalling?Het-groepje schreef: ↑09-05-2020 10:16Zwanger worden was bij mij vanaf 30e moeilijk maar ging daarna zomaar goed Eerste zwangerschap was ik 35/36 en ging prima.
Kinderen beiden gezond.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:17
Ikzelf ben nu 38 en zwanger.
Ik wordt extra gecontroleerd door het ziekenhuis maar dat is meer door mijn verleden. Ik ben nu 24 weken en de zwangerschap gaat heel goed. De gynaecoloog en verloskundige verblikte of verbloosde totaal niet toen ze Mijn leeftijd vroegen. Mijn man heeft al twee kinderen van 12 en 9 jaar. Wij vinden dit ook al een groot leeftijdsverschil. Maar desondanks ongelooflijk welkom.
Ik wordt extra gecontroleerd door het ziekenhuis maar dat is meer door mijn verleden. Ik ben nu 24 weken en de zwangerschap gaat heel goed. De gynaecoloog en verloskundige verblikte of verbloosde totaal niet toen ze Mijn leeftijd vroegen. Mijn man heeft al twee kinderen van 12 en 9 jaar. Wij vinden dit ook al een groot leeftijdsverschil. Maar desondanks ongelooflijk welkom.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:18
Hier 27 jaar toen de eerste werd geboren. Nu tien jaar later zwanger van de tweede. Via een donor want alleen. De mensen van de kliniek vonden mijn 36 ook niet oud.
Daarbij heb ik nog een flinke voorraad eitjes en een zeer regelmatige menstruatiecyclus. Niet dat dát garanties geeft hoor. Maar te oud voel(de) ik me niet.
Daarbij heb ik nog een flinke voorraad eitjes en een zeer regelmatige menstruatiecyclus. Niet dat dát garanties geeft hoor. Maar te oud voel(de) ik me niet.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:23
Zodra ik rustig aan kon doen was het goed te doen alleen werken ging niet meer. Alleen de reis ernaartoe was een enorme aanslag al.
Zo moe en zo gebrekkig.
Na de bevalling ging het prima.
Ik had wel het idee dat ik de slapeloze nachten pittiger vond maar omdat je ouder bent en het al een keer hebt meegemaakt dacht ik ook: genieten! Ga je nooit meer meemaken met zo'n kleintje!
Dat is het voordeel van ouder zijn en er al een hebben, ik vond het veel relaxter, maakte me minder druk.
Plus het is ook gewoon fijn alles op orde te hebben, man was super, situatie stabiel.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:25
Hoef je ook niet te weten

Ze controleren dat als je de medische molen ingaat. Om een zo gunstig mogelijke situatie te creëren. Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet alleen ligt aan een leeftijd / getal.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:25
Ik was op mijn 37e binnen 1 maand zwanger (wel tot grote schrik en verrassing), geen dag misselijk geweest, hield alleen vocht vast in de laatste 3 maanden.
Na de bevalling een paar weken mega veel getranspireerd en na 4 weken terug op oude gewicht.
Ik vind 35 trouwens helemaal niet oud. In mijn omgeving is een zwangere van 25 veel uitzonderlijker dan een zwangere van 35.
Na de bevalling een paar weken mega veel getranspireerd en na 4 weken terug op oude gewicht.
Ik vind 35 trouwens helemaal niet oud. In mijn omgeving is een zwangere van 25 veel uitzonderlijker dan een zwangere van 35.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:27
Ja, mijn levenservaring lijkt me wel een voordeel. Ik studeer nu, en zal (als alles goed gaat) de zwangerschap doen tijdens mijn studie. Maar ik ben een stuk stabieler. De relatie nu is stabiel en ik heb het allemaal al een keer gezien, zeg maar.
Ter info: Mijn studietraject was er eerder dan de man en ik had mijn kinderwens eigenlijk al weggestopt. Toen kwam de man. Tsja.
Fijn om te horen dat je na de zwangerschap vrijsnel "bijtrok"
Ter info: Mijn studietraject was er eerder dan de man en ik had mijn kinderwens eigenlijk al weggestopt. Toen kwam de man. Tsja.
Fijn om te horen dat je na de zwangerschap vrijsnel "bijtrok"

zaterdag 9 mei 2020 om 10:32
Ik heb op mijn 37e, 39e en 41e een kind gekregen. Tussen de eerste en de tweede heb ik 3 vroege miskramen gehad. Ik was telkens heel snel zwanger.
Mijn oma's van beide kanten kregen allebei op hun 40e nog een kind. En ik heb twee vriendinnen die op hun 44e nog een (gezond) kind kregen. Dus ik vind 35 helemaal niet oud om een kind te krijgen.
Mijn oudste is gehandicapt door een (spontane) genetische afwijking. Bij de 3e om die reden zo veel mogelijk laten testen, destijds in België. Al biedt dat natuurlijk ook geen zekerheid. We wisten destijds nog niet wat onze oudste precies had, dus daar kon niet op getest worden.
Mijn oma's van beide kanten kregen allebei op hun 40e nog een kind. En ik heb twee vriendinnen die op hun 44e nog een (gezond) kind kregen. Dus ik vind 35 helemaal niet oud om een kind te krijgen.
Mijn oudste is gehandicapt door een (spontane) genetische afwijking. Bij de 3e om die reden zo veel mogelijk laten testen, destijds in België. Al biedt dat natuurlijk ook geen zekerheid. We wisten destijds nog niet wat onze oudste precies had, dus daar kon niet op getest worden.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:42
Bij de eerste was ik zwanger toen ik 36 was, baby werd geboren toen ik 37 was. Geen moeite om zwanger te worden, geen problemen tijdens de zwangerschap. Tweede was een stuk lastiger. Bijna 2,5 jaar bezig geweest, uiteindelijk via IUI zwanger en bevallen toen ik 41 was. Nu bijna 43 en het is mooi geweest haha. Tweede zwangerschap was moeilijk, zwaar en rottijd. Dus mama is klaar nu!
En waarom alles zo “laat”? Omdat ik mijn man (en de man waarmee ik kinderen wilde) pas ontmoet heb op mijn 35e...
En waarom alles zo “laat”? Omdat ik mijn man (en de man waarmee ik kinderen wilde) pas ontmoet heb op mijn 35e...
anoniem_63e6bd373732a wijzigde dit bericht op 09-05-2020 13:41
13.42% gewijzigd
zaterdag 9 mei 2020 om 10:42
Oh ja en wij hebben wel de NIPT test laten doen. Ik wilde gewoon heel graag weten of mijn kindje gezond zou zijn en gelukkig is hij dat. Geen enkele afwijking en zelfs geen nevenbevindingen. In het ziekenhuis vonden ze niet dat het vanwege mijn leeftijd moest maar meer voor het kindje.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.

zaterdag 9 mei 2020 om 10:48
Bij een goede nipt weet je toch nog niet of je kind gezond is? Ze testen toch alleen op een paar chromosoomafwijkingen?Zonneoog schreef: ↑09-05-2020 10:42Oh ja en wij hebben wel de NIPT test laten doen. Ik wilde gewoon heel graag weten of mijn kindje gezond zou zijn en gelukkig is hij dat. Geen enkele afwijking en zelfs geen nevenbevindingen. In het ziekenhuis vonden ze niet dat het vanwege mijn leeftijd moest maar meer voor het kindje.