Vloerverwarming uitzetten?
zondag 10 mei 2020 om 11:37
Mijn oude cv ketel heeft kuren.
Ondanks dat ie de radiatoren niet verwarmd worden omdat ik de kamerthermostaat op 16 graden heb verwarmd de cv ketel wel de vloerverwarming terwijl dat systeem gekoppeld is.
Verwarmingsmonteur erbij gehad. Die kon niks afwijkends vinden. Mompelde wat ...oude ketel, niks meer aan doen, gewoon een nieuwe doen...ouwe zooi. Daar heeft ie gelijk in maar financieel nog net niet handig. We hopen het even nog tot het najaar te kunnen uitzingen.
Normaal slaat ie een paar keer aan om het warm water op temperatuur te houden maar nu gaat ie heel vaak aan. Ook snachts. Verbruik gas valt nog mee, niet afwijkend veel ofzo.
Wie weet hoe ik de vloerverwarming gewoon kan uitzetten? Ik heb de thermostaat van de vloerverwarming al terug gedraaid naar 15 graden maar dat helpt dus niet. De vloer is echt heel warm.
Er zit iets van een pomp boven? Stekker eruit?
Of kan dat niet. Wie helpt?
Ondanks dat ie de radiatoren niet verwarmd worden omdat ik de kamerthermostaat op 16 graden heb verwarmd de cv ketel wel de vloerverwarming terwijl dat systeem gekoppeld is.
Verwarmingsmonteur erbij gehad. Die kon niks afwijkends vinden. Mompelde wat ...oude ketel, niks meer aan doen, gewoon een nieuwe doen...ouwe zooi. Daar heeft ie gelijk in maar financieel nog net niet handig. We hopen het even nog tot het najaar te kunnen uitzingen.
Normaal slaat ie een paar keer aan om het warm water op temperatuur te houden maar nu gaat ie heel vaak aan. Ook snachts. Verbruik gas valt nog mee, niet afwijkend veel ofzo.
Wie weet hoe ik de vloerverwarming gewoon kan uitzetten? Ik heb de thermostaat van de vloerverwarming al terug gedraaid naar 15 graden maar dat helpt dus niet. De vloer is echt heel warm.
Er zit iets van een pomp boven? Stekker eruit?
Of kan dat niet. Wie helpt?
zondag 10 mei 2020 om 11:41
zondag 10 mei 2020 om 11:44
Dat was de laagste stand
Maar hij hoort niet aan te slaan want hij zit gekoppeld aan de thermostaat van de radiatoren en die worden dus niet warm. Echt vaag
zondag 10 mei 2020 om 11:45
15 was het laagste. Maar evengoed slaat ie aan. hoort sowieso niet want hij hoort samen te gaan met de radiatoren. En die worden niet warmviva-amber schreef: ↑10-05-2020 11:42Zet hem op 12 graden en ik zou een tweede monteur laten komen voor een tweede mening. Ondertussen sparen voor een nieuwe ketel.
Sparen doen we al!
Maarja...heb het niet 123 bijnelkaar
zondag 10 mei 2020 om 11:48
Kijk eens naar een ketel huren. Ik heb het overwogen omdat dan ook het onderhoud en 'pech' niet voor jouw rekening zijn. En er vanzelf jaarlijks contact opgenomen wordt voor onderhoud (ik durf nogal eens vergeten dat dat moet). Qua verbruik scheelt een nieuwe ketel waarschijnlijk ook.mariska1974 schreef: ↑10-05-2020 11:4515 was het laagste. Maar evengoed slaat ie aan. hoort sowieso niet want hij hoort samen te gaan met de radiatoren. En die worden niet warm
Sparen doen we al!
Maarja...heb het niet 123 bijnelkaar
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zondag 10 mei 2020 om 12:00
Wel overwogen maar daar zitten nogal wat nadelen aan. Dus dat ga ik niet doen. Mocht de ketel echt morgen in elkaar klappen en er per direct een nieuwe moet komen dan weet ik dat ik bij het bedrijf waar we nu de onderhoud hebben we de nota in 3 delen mogen betalen. Maarja..liever gewoon in het najaar. in principe hoeft de ketel alleen maar de warmwater voorziening te doen in deze tijd. We hebben ons huis goed geisoleerd en we zijn meer aan het luchten om de warmte eruit te krijgen dan dat we moeten bijverwarmen. Maar dat die vloerverwarminf elke keer aangaat is raar en zonde. Kost toch gas en we stoken dan echt voor de mussen. In de badkamer vind ik het zelfs benauwd warm nu en heb ik de hele dag het raam openOudblond schreef: ↑10-05-2020 11:48Kijk eens naar een ketel huren. Ik heb het overwogen omdat dan ook het onderhoud en 'pech' niet voor jouw rekening zijn. En er vanzelf jaarlijks contact opgenomen wordt voor onderhoud (ik durf nogal eens vergeten dat dat moet). Qua verbruik scheelt een nieuwe ketel waarschijnlijk ook.
zondag 10 mei 2020 om 12:33
Oudblond schreef: ↑10-05-2020 11:48Kijk eens naar een ketel huren. Ik heb het overwogen omdat dan ook het onderhoud en 'pech' niet voor jouw rekening zijn. En er vanzelf jaarlijks contact opgenomen wordt voor onderhoud (ik durf nogal eens vergeten dat dat moet). Qua verbruik scheelt een nieuwe ketel waarschijnlijk ook.
Oh wow, nooit geweten dat dit kon, hier ga ik meteen van de week achteraan! Mijn ketel is oud en krakkemikkig en ik was voor een nieuwe aan het sparen maar dankzij de coronacrisis is die spaarpot leeg... Wat goed dit!
zondag 10 mei 2020 om 13:16
zondag 10 mei 2020 om 13:20
streepjesdekbed schreef: ↑10-05-2020 12:33Oh wow, nooit geweten dat dit kon, hier ga ik meteen van de week achteraan! Mijn ketel is oud en krakkemikkig en ik was voor een nieuwe aan het sparen maar dankzij de coronacrisis is die spaarpot leeg... Wat goed dit!
De voordelen herken ik, maar nadeel van huren is wel dat het lange termijn duurder is.
Als je al iets gespaard hebt, kan je ook proberen deze zomer een goede deal ergens te sluiten. In de zomer worden er minder CV-ketels verkocht en kan je meer onderhandelen of komen er mooie aanbiedingen voorbij.
zondag 10 mei 2020 om 13:23
Gezien de plannen om landelijk van het gas af te gaan, zou ik toch voorzichtig zijn met aanschaf nieuwe ketel op gas. Een goede calculatie opstellen, lijkt mij hierin verstandig.C⨀urage schreef: ↑10-05-2020 13:20De voordelen herken ik, maar nadeel van huren is wel dat het lange termijn duurder is.
Als je al iets gespaard hebt, kan je ook proberen deze zomer een goede deal ergens te sluiten. In de zomer worden er minder CV-ketels verkocht en kan je meer onderhandelen of komen er mooie aanbiedingen voorbij.
zondag 10 mei 2020 om 13:23
vrijenblij20220 schreef: ↑10-05-2020 11:40Mij is verteld dat je de stekker van de vloerverwarming er nooit uit mag doen. Dan gaat hij kapot als hij weer op moet starten. Ik zet in de zomer de temperatuur lager.
Jawel hoor, dat mag best.
Waar jij aan refereert is de pomp. Het gebeurt inderdaad wel eens dat deze na lang stil staan, vast komt te zitten. In sommige gevallen onherstelbaar. De truc is om de pomp af en toe te laten draaien, bijvoorbeeld elke maand een half uurtje ofzo. Zodat hij niet vast komt te zitten. Dat vastzitten gebeurt overigens lang niet altijd en is vaak ook makkelijk te verhelpen. Alleen als het misgaat is het kostbaar. Vandaar af en toe aanzetten.
Ik ben wel benieuwd hoe je CV-ketel reageert op het uitzetten van de pomp.
Wat hier al gezegd werd: als er elders nog een sensor zit of thermostaat die een signaal naar CV-ketel stuurt, terwijl de CV-ketel zijn warme water niet kwijt kan (want pomp uit), dan kan de ketel in storing vallen. Dan heb je ook geen warm water.
zondag 10 mei 2020 om 13:24
Dat heb ik uiteindelijk gedaan.C⨀urage schreef: ↑10-05-2020 13:20De voordelen herken ik, maar nadeel van huren is wel dat het lange termijn duurder is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
zondag 10 mei 2020 om 13:24
RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑10-05-2020 13:23Gezien de plannen om landelijk van het gas af te gaan, zou ik toch voorzichtig zijn met aanschaf nieuwe ketel op gas. Een goede calculatie opstellen, lijkt mij hierin verstandig.
Dat moet je altijd meenemen in je overwegingen.
Kijk dan meteen even na hoe lang je aan het huurcontract van de ketel vast zit. Dit loopt niet automatisch af als je van het gas af gaat.
zondag 10 mei 2020 om 14:10
Nee geen buitenvoeler. Ik ken het systeem bij mijn ouders.Forgotten schreef: ↑10-05-2020 13:16Ik heb het idee dat het niet aan de ketel ligt. Hebben jullie toevallig een buitenvoeler?
Mogelijk dat deze een verkeerde waarde doorgeeft en daarmee het CV water op temperatuur wil houden.
Ook kan een andere sensor stuk zijn,
Zoals iemand anders al aangaf, een andere monteur bellen.
zondag 10 mei 2020 om 14:13
Ehm heb je wel eens bekeken wat dat gaat kosten? Ons huis is meer dan 25 jasr oud en kan dus sowieso niet zomaar van het gas af. Als wij zonder gas willen gaan moetrn we alle systemen aanpassen. 15.000 euro komt san eerst. Exclusief de nieuwe ketel. Ook maakt zon ding enorm lawaai. De ketel moet san verplaatst worden, zit nu naast een slaapkamer en dat kan dan echt niet meer.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑10-05-2020 13:23Gezien de plannen om landelijk van het gas af te gaan, zou ik toch voorzichtig zijn met aanschaf nieuwe ketel op gas. Een goede calculatie opstellen, lijkt mij hierin verstandig.
Ik koop gewoon eennketel op gas. Over 15 jaar zijn de ontwikkelingen weer veel verder. Dan ben ik er wel aan toe.