Opvoeding en Seksualiteit

12-05-2020 09:44 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter, heel jong nog, maar door het topic "Vriend vroeger naar de hoeren..." begon ik na te denken over haar opvoeding rondom seksualiteit. Ik zou voor haar willen dat ze straks haar eigen weg en wensen volgt en niet haar oren laat hangen naar wat er van haar "verwacht" wordt door maatschappij of mannen.
Ze gaat ook vast te maken krijgen met mannen die te ver willen gaan etc etc.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe nemen jullie dit mee in de opvoeding? Zowel bij dochters als bij zonen?
Ik heb 2 jongens, ze zijn 11 en 8.

Ik geef nog geen bijzondere aandacht aan seksualiteit, maar wel aan weerbaarheid in het algemeen. Zowel opkomen voor jezelf als het respecteren van grenzen van anderen. Niet specifiek met boekjes ofzo, maar door met ze te reflecteren op dingen die ze meemaken. Gelukkig vertellen ze veel.

School helpt ook, hoor. Op de school van mijn kinderen is veel aandacht voor de kanjermethode. In groep 7 krijgen ze van een externe partij weerbaarheidstrainingen, apart in jongens- en meidengroepen. In groep 8 ook mediawijsheid.

Qua seksualiteit mogen ze alles vragen en krijgen ze een normaal antwoord. Zo vroeg mijn oudste laatst wat orale sex was, dus dan leg ik dat kort uit (hij wist al snel genoeg, haha) En toen mijn jongste giechelend vroeg of papa en ik ook "echt" kussen, antwoordde ik daar neutraal bevestigend op. Daarmee hoop ik ze mee te geven dat alles bespreekbaar is.

Als ze iets ouder zijn, wil ik nog wel een keer met ze bespreken dat ze voorzichtig moeten zijn met meisjes en dat er ook grenzen zijn als het meisje niet keihard nee zegt. En misschien moet ik ze tegen die tijd - gezien het andere topic- ook eens wijzen op de zwarte kanten van de prostitutie.
*2020* schreef:
12-05-2020 10:17
En dan komen de vrijgezelle party's waarbij ze nou net geen nee durven te zeggen veel drank en vrienden vrouwen.
Ja, nee. Laat die opvoeding dan ook maar zitten inderdaad, daar is niet tegen op op te voeden.

Als meerdere ouders hun jongens ook op die manier bewust opvoeden heb je er maar 1 of 2 nodig in een groep die zeggen 'he, dit vind ik niet ok'
Betty_Slocombe schreef:
12-05-2020 10:13
Ik snap waarom je het zegt, maar ik weiger daar in mee te gaan. En daar ben ik ook vrij verbaal in, ook tegen mijn dochters.
Onze basisboodschap is ook: je blijft van een ander af, de ander blijft van jou af
En dat is ook waar ik voor sta, met oudere kinderen/jong volwassenen heb je het ook over, dat mensen wel over je grenzen gaan en hoe daar dan mee om te gaan
En dat de wereld op sommige vlakken ziek is, en hoe je kunt voorkomen dat je iets gebeurd. Want principes zijn fijn, maar veilig zijn, is fijner.
Ik fiets zelf gerust naar huis om 3 uur 's nachts, maar nooit dronken. Want ik wil veilig thuiskomen, wil situaties goed in kunnen schatten
Betty_Slocombe schreef:
12-05-2020 10:13
Ik snap waarom je het zegt, maar ik weiger daar in mee te gaan. En daar ben ik ook vrij verbaal in, ook tegen mijn dochters.
Dat was ook mijn opvoeding en ben van plan hetzelfde te doen. Daarmee moet ik soms ook discussies met mijn man voeren trouwens.
Positivevibes schreef:
12-05-2020 10:18
En dit. Het begint al heel vroeg, met peuters die enorm over elkaars grenzen heengaan en daar niet in gecorrigeerd worden. Boys will be boys en dat soort onzin.

Even hard en zwartwit gezegd: we leren onze dochters om niet verkracht te worden ipv dat we onze zonen leren om niet te verkrachten.
Eens met eerste maar ik denk dat de meeste ouders dat hun zonen wel leren.

Het gaat volgens meer om dingen als flirten, relaties, gelijkwaardigheid. Ver voor het verkrachten. ls daar wat meer aandacht voor zou komen en echt vanaf kind dan zou dat misschien wel wat uitmaken. Dus meer gewoon de dagelijkse omgang met andere geslacht/voorkeur seks geslacht.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-05-2020 10:23
2.67% gewijzigd
TijdvoorTaart schreef:
12-05-2020 10:16
Het begint bij mij in huis met niet preuts zijn en nergens een taboe op leggen. Dat maakt zaken, in mijn ogen, niet of moeilijk bespreekbaar. Ik hoop dat als ik nergens een geheim van maak, mijn kinderen ook makkelijker vragen blijven stellen over zaken waar ze tegenaan lopen of nieuwsgierig naar zijn.
Dit vind ik ook heel belangrijk. Ik was laatst op stap met dochter en ex en mijn dochter vroeg wat condooms zijn, ze zag op het station een reclame voor safe seks. Mijn ex lachte schaapachtig en zei: dat leer je nog wel! :facepalm:

Gelukkig kreeg ik een paar dagen later bij een ander gesprek de gelegenheid het haar uit te leggen, zonder gegiechel of taboe.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Odense* schreef:
12-05-2020 09:53
Mag een boek aanraden? (Of gaat er dan weer iemand staffen wegens 'spam'.)
.. Om je kind veilig te houden voor seksueel misbruik, kan je al met een 3-jarig kind eenvoudige gesprekken voeren. Zij legt dat mooi uit.
Ook over drugs en pesten.
Ga ik opzoeken, kan je misschien al een voorbeeld geven (als je dat nog weet?)
Luci_Morgenster schreef:
12-05-2020 10:23
Eens met eerste maar ik denk dat de meeste ouders dat hun zonen wel leren.

Het gaat volgens meer om dingen als flirten, relaties, gelijkwaardigheid. Ver voor het verkrachten. ls daar wat meer aandacht voor zou komen en echt vanaf kind dan zou dat misschien wel wat uitmaken. Dus meer gewoon de dagelijkse omgang met andere geslacht/voorkeur seks geslacht.
Ja ook eens hoor. Ik zei het even gechargeerd. Maar juist die subtiele dingen zijn het begin. Ook bij peuters al.

Ik merk als moeder van een klein jongetje namelijk wel dat veel ouders erg bezig zijn met hun kind beschermen en dat niemand aan hen mag zitten enzo. Heel goed. Maar het uitgangspunt is daarbij wel vaak bijna uitsluitend dat jouw kind mogelijk 'slachtoffer' is. Minder vaak dat jouw eigen kind net zo goed 'dader' kan zijn natuurlijk en ook goed moet leren om ándermans grenzen te respecteren.

(Dader en slachtoffer zijn een beetje heftige woorden voor kleine kinderen maar ik weet even niets beters vandaar met apostrophe).

Toevoeging: het klinkt nu een beetje alsof iedereen behalve ikzelf het fout doet. Dat bedoel ik zeker niet. Meer dat we met zijn allen denk ik minder geneigd zijn om je kind de andere kant aan te leren, zeker bij vrij subtiele dingen terwijl ze nog klein zijn. Terwijl ik wel denk dat dat een hele belangrijke eerste stap is.
positivevibes wijzigde dit bericht op 12-05-2020 10:32
13.05% gewijzigd
Positivevibes schreef:
12-05-2020 10:29
Ja ook eens hoor. Ik zei het even gechargeerd. Maar juist die subtiele dingen zijn het begin. Ook bij peuters al.

Ik merk als moeder van een klein jongetje namelijk wel dat veel ouders erg bezig zijn met hun kind beschermen en dat niemand aan hen mag zitten enzo. Heel goed. Maar het uitgangspunt is daarbij wel vaak bijna uitsluitend dat jouw kind mogelijk 'slachtoffer' is. Minder vaak dat jouw eigen kind net zo goed 'dader' kan zijn natuurlijk en ook goed moet leren om ándermans grenzen te respecteren.

(Dader en slachtoffer zijn een beetje heftige woorden voor kleine kinderen maar ik weet even niets beters vandaar met apostrophe).

Ik snap wat je bedoeld en eens.
lilalinda schreef:
12-05-2020 09:55
Maar dat is niet alleen mbt seksualiteit toch?
Je hebt gelijk, ik realiseer me nu dat het ook met weerbaarheid, zelfvertrouwen, e.d. te maken heeft. Het gaat inderdaad niet alleeen om seksualiteit. Wat je daarna beschrijft is een lastige, waar anderen ook al op reageren. Want in hoeverre is ZIJ degene die zich moet aanpassen en 'klein houden'? Vooral dat laatste zou ik niet willen voor haar. Aan de andere kant wil je dat ze veilig zijn.
Goed dat je dit open bespreekt met elkaar en net deze lastige punten niet ontwijkt.
menta wijzigde dit bericht op 12-05-2020 11:10
2.36% gewijzigd
Positivevibes schreef:

Toevoeging: het klinkt nu een beetje alsof iedereen behalve ikzelf het fout doet. Dat bedoel ik zeker niet. Meer dat we met zijn allen denk ik minder geneigd zijn om je kind de andere kant aan te leren, zeker bij vrij subtiele dingen terwijl ze nog klein zijn. Terwijl ik wel denk dat dat een hele belangrijke eerste stap is.
Daar zit wel wat in. Daarom hebben wij ook het 'stop, hou op' principe ingevoerd, want dat werkt 2 kanten op. Je kunt zelf je grens bepalen, maar je moet ook luisteren als je vader/moeder/zusje stop zegt.
lilalinda schreef:
12-05-2020 10:21
Onze basisboodschap is ook: je blijft van een ander af, de ander blijft van jou af
En dat is ook waar ik voor sta, met oudere kinderen/jong volwassenen heb je het ook over, dat mensen wel over je grenzen gaan en hoe daar dan mee om te gaan
En dat de wereld op sommige vlakken ziek is, en hoe je kunt voorkomen dat je iets gebeurd. Want principes zijn fijn, maar veilig zijn, is fijner.
Ik fiets zelf gerust naar huis om 3 uur 's nachts, maar nooit dronken. Want ik wil veilig thuiskomen, wil situaties goed in kunnen schatten
Wat ik al merk en wat me enorm stoort is dat mijn twee dochters nu al minder bewegingsvrijheid hebben dan hun twee evenoude neven. Ze zijn verantwoordelijk en intelligent, maar toch durf ik ze niet alleen door het veld naar opa te laten fietsen, terwijl de neven dat zonder enige problemen doen. En dat maakt me enorm boos, maar ik heb de moord op Suzanne Wisman nog zo helder in mijn hoofd, ik durf het niet.
-Rosings- schreef:
12-05-2020 09:56
Vind je het dan ook goed als ze zelf de bewuste keus om sekswerker te worden?
Ik weet niet waarom je dit vraagt. Ze zal op dat moment volwassen zijn en ik heb niet de illusie dat ik haar tegen die tijd kan dwingen iets wel of niet te doen.
Wat is haar motivatie? Heeft ze trauma's? Wil ze graag goedkeuring van een jongen? Wil ze snel geld verdienen en waarom? Houdt ze heel erg van seks (en maakt het niet uit met wie en waarom niet)? Daar zou ik het met haar over hebben. Ik zou niet de deur dichtgooien ofzo.
menta schreef:
12-05-2020 10:42
Ik weet niet waarom je dit vraagt. Ze zal op dat moment volwassen zijn en ik heb niet de illusie dat ik haar tegen die tijd kan dwingen iets wel of niet te doen.
Wat is haar motivatie? Heeft ze trauma's? Wil ze graag goedkeuring van een jongen? Wil ze snel geld verdienen en waarom? Houdt ze heel erg van seks (en maakt het niet uit met wie en waarom niet)? Daar zou ik het met haar over hebben. Ik zou niet de deur dichtgooien ofzo.
Ik was nieuwsgierig :) goeie vragen die je noemt voor een gesprek dan.
Ik ben met mijn zoon, nu puber, erg open. Dat betekent dus ook dat je soms dingen te horen krijgt die je niet wilt horen, maar dan doe ik alsof het me niets boeit en ik blij ben dat ie het me vertelde.

Puber weet ook dat ik seks heb en hij geeft daar helemaal niks om, zolang hij het niet hoort.

Ik heb geprobeerd seksualiteit zo normaal mogelijk te maken, net zoals sociale vaardigheden.
Betty_Slocombe schreef:
12-05-2020 10:12
Voorleven, bespreken, uitleggen. Jouw-lijf-is-van-jou-en-niet-van-een-ander kan al met een peuter. Jammer dan dat oma boos is dat ze geen kusje krijgt.

En al loop je in je blote kont over straat, dan nog moeten mensen met hun tengels van je afblijven.
Ja dat is inderdaad iets wat ik nu al kan doen. Mijn vriend (haar vader) zei wel eens als ze geen kusje wilde geven en zij wilde daarna iets hebben (een rijstwafel ofzo): eerst een kusje en dan krijg je de rijstwafel. Daar hebben we het al wel eens over gehad, want dat is natuurlijk ook krom.
Suusje666 schreef:
12-05-2020 10:12
Ik ben een heel ander persoon dan mijn sibling, en waar die heel mondig en zelfverzekerd werd, werd ik juist enorm onzeker en teruggetrokken en was ik heftig beïnvloedbaar door wat ik om me heen en op tv zag gebeuren,
Hadden je ouders je hier meer in moeten begeleiden denk je of is het echt karakter?
Grenzen leren herkennen, bewaken/aangeven en respecteren. En zelf ook de grenzen van je kind serieus nemen. Een gehoorzaam kind zonder eigen stem groeit niet ineens op tot een zelfverzekerde volwassene die het makkelijk voor zichzelf op kan nemen.
TijdvoorTaart schreef:
12-05-2020 10:16
Het begint bij mij in huis met niet preuts zijn en nergens een taboe op leggen. Dat maakt zaken, in mijn ogen, niet of moeilijk bespreekbaar. Ik hoop dat als ik nergens een geheim van maak, mijn kinderen ook makkelijker vragen blijven stellen over zaken waar ze tegenaan lopen of nieuwsgierig naar zijn.
Goeie tip, dank je! Dit ga ik ook doen.

Mevrouw75 schreef:
12-05-2020 10:20
Toen ik eens een paar maanden weer bij mijn ouders woonde en mijn vader wat controlerend werd omdat ik een nacht niet thuis was, bitste mijn moeder heel hard terug: NOU EN?! ze is 18+ en ze mag als ze dat wil elke nacht bij een andere man slapen als zij dat wil. Daar heb jij helemaal niks over te vertellen.
Wow, stoere moeder heb je. Goed van haar.
Ik vind het belangrijk om hier al heel jong mee te beginnen. Zo heb ik mijn kinderen nooit gedwongen om bijvoorbeeld oma of opa een kusje te geven, of op schoot te zitten. Als je dat niet wilt, geef je gewoon een hand. Ik zie daar ouders soms over de grenzen van hun kinderen heen gaan.

Ik heb een zoon en een dochter (jonge tieners) en ze 'oefenen' regelmatig met grenzen aangeven op elkaar. En dat bespreek ik ook af en toe met ze. Bijvoorbeeld; zoon wil stoeien, dochter wil dat niet en giechelt; nee hihihi, ik wil dat niet haha.. Zoon gaat vervolgens door met stoeien, dochter loopt boos weg.
Ik bespreek dan wel met hun samen 'wat hier niet goed ging'. Wat dacht je, hoe geef je duidelijk aan wat je grenzen zijn, hoe herken je grenzen ook als iemand niet duidelijk is?
Dochter kan duidelijk zeggen; ik vind dit niet leuk, stop daarmee, laten we ... gaan doen. Zoon kan beter stoppen en aangeven; het is voor mij niet duidelijk wat je bedoelt. Vind je het nou wel of niet leuk? Of zullen we gewoon iets anders gaan doen?

Tot slot proberen man en ik het goede voorbeeld te geven. Als we een keer ruzie hebben, dat ook uitpraten en later benoemen richting de kinderen. Dus niet ze inhoudelijk betrekken, maar wel laten merken dat we het uitgesproken hebben en dat ruzie en goedmaken ook horen bij een goede relatie.

We praten ook open over relaties en seksualiteit. Meestal nav een vraag die ze zelf stellen of dingen die ze ergens gehoord of gezien hebben.

Ik hoop dat ze later in hun relaties hier iets aan hebben. Probeer het een en ander mee te geven en dan is het toch afwachten wat ze ermee gaan doen later.
Voor dat ik het hele forum over heen krijg: Ja, verkrachting is een groter risico voor vrouwen. Ja, wij vrouwen moeten *helaas) alerter zijn en beter opletten.

Maar: ik geef mijn zoon net zo goed mee dat hij nee mag zeggen en dat óók mannen verkracht, misbruikt of mishandelt kunnen worden. Dat het net zo goed misbruik is als een meerderjarige vrouw iets van hem wil en dat hij dan ook aangifte zou moeten doen. En de eerste die hem uitlacht, krijgt ruzie met mij.
menta schreef:
12-05-2020 09:44
Ik heb een dochter, heel jong nog, maar door het topic "Vriend vroeger naar de hoeren..." begon ik na te denken over haar opvoeding rondom seksualiteit. Ik zou voor haar willen dat ze straks haar eigen weg en wensen volgt en niet haar oren laat hangen naar wat er van haar "verwacht" wordt door maatschappij of mannen.
Ze gaat ook vast te maken krijgen met mannen die te ver willen gaan etc etc.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe nemen jullie dit mee in de opvoeding? Zowel bij dochters als bij zonen?
Op de eerste plaats er niet vanuit gaan dat ze hetero zijn.
Positivevibes schreef:

Eens.
kindrebel schreef:
12-05-2020 11:32
Op de eerste plaats er niet vanuit gaan dat ze hetero zijn.
Eens maar ook als je dochter homo-, bi-, trans- en/of nog anders seksueel is, is de kans zeer groot dat ze in haar leven te maken gaat krijgen met mannen die te ver gaan. Statistisch gezien misschien zelfs nog groter dan bij heteroseksuele vrouwen.
Plopper schreef:
12-05-2020 11:24
Voor dat ik het hele forum over heen krijg: Ja, verkrachting is een groter risico voor vrouwen. Ja, wij vrouwen moeten *helaas) alerter zijn en beter opletten.

Maar: ik geef mijn zoon net zo goed mee dat hij nee mag zeggen en dat óók mannen verkracht, misbruikt of mishandelt kunnen worden. Dat het net zo goed misbruik is als een meerderjarige vrouw iets van hem wil en dat hij dan ook aangifte zou moeten doen. En de eerste die hem uitlacht, krijgt ruzie met mij.
Waarom zou je daarvoor in vredesnaam het hele forum over je heenkrijgen? Natuurlijk is dat zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven