Ervaring 2 kinderen kort op elkaar
dinsdag 12 mei 2020 om 17:46
Goed gezocht en niet gevonden, dus volgens mij is dit topic er nog niet en anders hoor ik het graag
Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.

Onze dochter is nu bijna 6 maanden en het begint te kriebelen. We willen wel graag een tweede maar ik twijfel of het niet te vroeg is. Ik had een makkelijke zwangerschap en dito bevalling en was snel weer op de been. Voel me fit en heb geen last meer van kwaaltjes en ongemakken. Onze dochter is een heel zoet en makkelijk kind, slaapt veel, eet goed en is niet extreem aanhankelijk. Manlief ziet het ook zitten, maar laat de keuze voor wat betreft de timing bij mij, hij hoeft niet zwanger te zijn. Als ik er klaar voor ben is hij er klaar voor.
Nu ben ik op zoek naar dames die hun ervaring willen delen. Niet zo zeer over het leeftijdsverschil tussen de kinderen, maar hoe heb je 2 zwangerschappen kort op elkaar ervaren en hoe is het sindsdien fysiek? Merk dat ik toch twijfel of ik niet teveel vraag van mijn lijf.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
woensdag 13 mei 2020 om 09:10
woensdag 13 mei 2020 om 09:10
Ik heb nog geen keuze gemaakt, ik vraag naar ervaringenTanteOlivia schreef: ↑13-05-2020 08:58Als je bepaalde risico's makkelijk kunt voorkomen door iets langer te wachten, begrijp ik niet waarom je daarvoor niet kiest. Maar goed, dat ben ik.
Ik neem ook allerlei risico's, maar als het de gezondheid van mezelf en mijn kinderen betreft en ik kan met een kleine aanpassing risico's voorkomen, dan zou ik daar altijd voor kiezen.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
woensdag 13 mei 2020 om 09:12
Nee ik hoef niet alleen te horen alles komt goed. Maar heb je zelf een ervaring om te delen?
De algemene risico's ken ik. Ben overigens wel benieuwd waar je het risico dat een eventuele dochter onvruchtbaar zou zijn vandaan haalt....
Vind persoonlijk dat het iets respectvoller naar elkaar mag
woensdag 13 mei 2020 om 09:16
daar is veel onderzoek naar gedaan, er is een verband tussen vruchtbaarheid (nou ja, de KANS op onvruchtbaarheid (het is geen garantie)) bij dochter 2, als ma binnen een jaar zwanger weer raakt. Dat verband is aangetoond. Alleen, waarom gebeurt dat?aileenn schreef: ↑13-05-2020 09:12Nee ik hoef niet alleen te horen alles komt goed. Maar heb je zelf een ervaring om te delen?
De algemene risico's ken ik. Ben overigens wel benieuwd waar je het risico dat een eventuele dochter onvruchtbaar zou zijn vandaag haalt....
Vind persoonlijk dat het iets respectvoller naar elkaar mag
het schijnt (maar daar is meer onderzoek voor nodig) dat het komt omdat als bij de moeder de hormoonhuishouding nog niet optimaal is, de tweede dochter in de aanleg niet voldoende hormonen meekrijgt om haar baarmoeder/eileiders helemaal goed aan te leggen.
woensdag 13 mei 2020 om 09:18
Nuttige info dit wist ik niet ... heb je een bron? Anders ga ik zelf even zoeken.lilalinda schreef: ↑13-05-2020 09:16daar is veel onderzoek naar gedaan, er is een verband tussen vruchtbaarheid (nou ja, de KANS op onvruchtbaarheid (het is geen garantie)) bij dochter 2, als ma binnen een jaar zwanger weer raakt. Dat verband is aangetoond. Alleen, waarom gebeurt dat?
het schijnt (maar daar is meer onderzoek voor nodig) dat het komt omdat als bij de moeder de hormoonhuishouding nog niet optimaal is, de tweede dochter in de aanleg niet voldoende hormonen meekrijgt om haar baarmoeder/eileiders helemaal goed aan te leggen.
woensdag 13 mei 2020 om 09:18
Nou de discussie lijkt me een beetje off-topic te lopen en ook erg ongezellig.
Zelf heb ik nog één kind, maar sinds de geboorte geen anticonceptie gebruikt. Ik begon weer te menstrueren toen mijn dochter bijna 10 maanden was. Nu is ze 11 maanden en wie weet binnenkort een positieve test in handen. Of niet, en dat is ook goed, het komt wanneer het komt en we zijn niet bewust bezig zwanger te worden (mijn cyclus was al vóór de zwangerschap heel lang en erg onregelmatig, dus niet zo vaak een eisprong en geen idee wanneer die er is). Verder is onze baby super makkelijk en gaat het ons tot nu toe prima af. Interessant om alle verschillende verhalen te lezen
Zelf heb ik nog één kind, maar sinds de geboorte geen anticonceptie gebruikt. Ik begon weer te menstrueren toen mijn dochter bijna 10 maanden was. Nu is ze 11 maanden en wie weet binnenkort een positieve test in handen. Of niet, en dat is ook goed, het komt wanneer het komt en we zijn niet bewust bezig zwanger te worden (mijn cyclus was al vóór de zwangerschap heel lang en erg onregelmatig, dus niet zo vaak een eisprong en geen idee wanneer die er is). Verder is onze baby super makkelijk en gaat het ons tot nu toe prima af. Interessant om alle verschillende verhalen te lezen

Hakuna Matata

woensdag 13 mei 2020 om 09:20
Wat een paniekzaaierij hier.
Er is idd 1 heel onderzoek waar een verband is gevonden tussen snel achter elkaar zwanger worden en vruchtbaarheidsproblemen bij dochters. Meer kan ik niet vinden. Maar dan nog is 6 maanden na de bevalling niet ‘te snel’. Daarbij wordt nergens iets gezegd over hoe groot die kans is. Paniekzaaierij dus. En dit artikel is ook nog uit 1998
NIJMEGEN (ANP) - Dochters van moeders die hun kinderen heel kort achter elkaar hebben gekregen, lopen meer risico op vruchtbaarheids- en menstruatieproblemen. Moeders die snel opnieuw zwanger raken hebben meer kans op een doodgeboren kind of een kind met een laag geboortegewicht.
Gezondheidswetenschapper L. Smits wil dat verloskundigen en artsen vrouwen standaard gaan waarschuwen voor de risico's van twee zwangerschappen kort na elkaar. Volgens Smits, die dinsdag hoopt te promoveren op een onderzoek naar vruchtbaarheidsstoornissen bij vrouwen, moet er ten minste een halfjaar tussen geboorte en nieuwe conceptie zitten. Het heeft nog geen verklaring voor de vruchtbaarheidsproblemen bij de dochters opgeleverd.
Er is idd 1 heel onderzoek waar een verband is gevonden tussen snel achter elkaar zwanger worden en vruchtbaarheidsproblemen bij dochters. Meer kan ik niet vinden. Maar dan nog is 6 maanden na de bevalling niet ‘te snel’. Daarbij wordt nergens iets gezegd over hoe groot die kans is. Paniekzaaierij dus. En dit artikel is ook nog uit 1998
NIJMEGEN (ANP) - Dochters van moeders die hun kinderen heel kort achter elkaar hebben gekregen, lopen meer risico op vruchtbaarheids- en menstruatieproblemen. Moeders die snel opnieuw zwanger raken hebben meer kans op een doodgeboren kind of een kind met een laag geboortegewicht.
Gezondheidswetenschapper L. Smits wil dat verloskundigen en artsen vrouwen standaard gaan waarschuwen voor de risico's van twee zwangerschappen kort na elkaar. Volgens Smits, die dinsdag hoopt te promoveren op een onderzoek naar vruchtbaarheidsstoornissen bij vrouwen, moet er ten minste een halfjaar tussen geboorte en nieuwe conceptie zitten. Het heeft nog geen verklaring voor de vruchtbaarheidsproblemen bij de dochters opgeleverd.
woensdag 13 mei 2020 om 09:23
dat is wellicht eerste OZ in Nederland, maar in het buitenland lopen deze onderzoeken al langerTh∅rdis schreef: ↑13-05-2020 09:20Wat een paniekzaaierij hier.
Er is idd 1 heel onderzoek waar een verband is gevonden tussen snel achter elkaar zwanger worden en vruchtbaarheidsproblemen bij dochters. Maar dan nog is 6 maanden na de bevalling niet ‘te snel’. Daarbij wordt nergens iets gezegd over hoe groot die kans is. Paniekzaaierij dus.
en het blijft een KANS, dat zeg ik steeds heel duidelijk. En er zijn meer (Kansen op) risico's, miskramen is eigenlijk de grootste
Een lichaam heeft gewoon rust nodig tussen zwangerschappen in. En die rust krijgen we niet meer van nature, daar moet je over na blijven denken.

woensdag 13 mei 2020 om 09:26
lilalinda schreef: ↑13-05-2020 09:23dat is wellicht eerste OZ in Nederland, maar in het buitenland lopen deze onderzoeken al langer
en het blijft een KANS, dat zeg ik steeds heel duidelijk. En er zijn meer (Kansen op) risico's, miskramen is eigenlijk de grootste
Een lichaam heeft gewoon rust nodig tussen zwangerschappen in. En die rust krijgen we niet meer van nature, daar moet je over na blijven denken.
Mijn gynaecoloog in academisch ziekenhuis vond het totaal geen probleem.
Je mag hier geen medisch advies geven en ik vind het ronduit bizar hoe je hier paniek loopt te zaaien terwijl je er geen verstand van hebt.

woensdag 13 mei 2020 om 09:30
Bizar idd.Poppy_del_Rio schreef: ↑13-05-2020 09:26Mijn gynaecoloog in academisch ziekenhuis vond het totaal geen probleem.
Je mag hier geen medisch advies geven en ik vind het ronduit bizar hoe je hier paniek loopt te zaaien terwijl je er geen verstand van hebt.
woensdag 13 mei 2020 om 09:31
Dank! En we zijn weer on-topicspinnetje_ schreef: ↑13-05-2020 09:18Nou de discussie lijkt me een beetje off-topic te lopen en ook erg ongezellig.
Zelf heb ik nog één kind, maar sinds de geboorte geen anticonceptie gebruikt. Ik begon weer te menstrueren toen mijn dochter bijna 10 maanden was. Nu is ze 11 maanden en wie weet binnenkort een positieve test in handen. Of niet, en dat is ook goed, het komt wanneer het komt en we zijn niet bewust bezig zwanger te worden (mijn cyclus was al vóór de zwangerschap heel lang en erg onregelmatig, dus niet zo vaak een eisprong en geen idee wanneer die er is). Verder is onze baby super makkelijk en gaat het ons tot nu toe prima af. Interessant om alle verschillende verhalen te lezen![]()

woensdag 13 mei 2020 om 09:37
Doe eens een linkje dan?lilalinda schreef: ↑13-05-2020 09:23dat is wellicht eerste OZ in Nederland, maar in het buitenland lopen deze onderzoeken al langer
woensdag 13 mei 2020 om 09:42
Ik liep de middag voor bevalling 1 nog in de stad, overtijd, paar uur later vol in de weeen. Denk dat dat allemaal niet zoveel zegt.aileenn schreef: ↑12-05-2020 22:51Lijkt een soort van 6 maanden momentje die rammelende eierstokken als ik een aantal reacties zo lees. Lichamelijk wel twijfels want het wordt inderdaad niet voor niets gezegd. Maar ja dat ik ruim 41 weken de ochtend voor mijn bevalling nog Sinterklaascadeautjes ging kopen vonden meerdere mensen in mijn omgeving ook twijfelachtig. Dat ik een halve dag later met kersverse baby in bed zou liggen wist ik toen natuurlijk ook nog nietWel leuk om al die verschillende ervaringen te lezen en dat ongeacht het leeftijdsverschil de meesten er achteraf happy mee zijn
![]()
Ik denk dat je realistisch moet kijken naar de ontwikkeling van je oudste: dat blijft geen zoete baby die 3 x per dag slaapt.
Dat wordt als het goed is een ondernemende dreumes (zie mijn bericht van gisteren).
Nummer 2 kan een compleet (veel meer aandacht vragende) andere baby zijn dan kind 1.
De vraag is (naast het lichamelijk herstel) of je dat ook allemaal voor je ziet, in plaats van alleen maar een kraamtijd met zoet slapende baby en schattige dreumes die heerlijk rustig naast je op bed zit

Ik denk dat het voor de kinderen niet veel uit maakt en dat je vooral moet doen wat voor jou/ jullie goed voelt.
Mijn vader en zijn broer scheelden 10 maanden, mijn zoon en dochter 17 maanden en mijn zus en ik 7 jaar. Allemaal hebben we een goede band met onze broer/ zus, volgens mij heeft dat niet zoveel met leeftijd te maken.
Ik vond het zelf prettig om maar 1.5 jaar tussen beide kinderen te hebben. Ik zat nog helemaal in de baby- fase en spullen en ik ben tijdelijk gestopt met werken. Doordat de kinderen vlot na elkaar kwamen, heb ik dus een minder groot gat op mijn cv. Ook vond ik het handig qua belevingswereld en interesses interesses uitstapjes. Ze zijn nu tieners en doen nog steeds veel samen.
Voordelen van meer leeftijdsverschil zie ik ook wel, mijn zus paste bijvoorbeeld regelmatig op mij toen ze 14/15/16 jaar was.
Mijn vader en zijn broer scheelden 10 maanden, mijn zoon en dochter 17 maanden en mijn zus en ik 7 jaar. Allemaal hebben we een goede band met onze broer/ zus, volgens mij heeft dat niet zoveel met leeftijd te maken.
Ik vond het zelf prettig om maar 1.5 jaar tussen beide kinderen te hebben. Ik zat nog helemaal in de baby- fase en spullen en ik ben tijdelijk gestopt met werken. Doordat de kinderen vlot na elkaar kwamen, heb ik dus een minder groot gat op mijn cv. Ook vond ik het handig qua belevingswereld en interesses interesses uitstapjes. Ze zijn nu tieners en doen nog steeds veel samen.
Voordelen van meer leeftijdsverschil zie ik ook wel, mijn zus paste bijvoorbeeld regelmatig op mij toen ze 14/15/16 jaar was.
https://www.uptodate.com/contents/inter ... plications
https://jamanetwork.com/journals/jamain ... le/2708196
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3749871/
heel leesbaar:
https://www.cbc.ca/news/health/space-ou ... -1.4884979
Maar nogmaals, het gaat om Kansen, geen Garanties
Maar als je de keus hebt, is een jaar wachten een goed idee
En als je dat niet wil (horen), vind ik ook prima
Zal me hier verder buiten laten
woensdag 13 mei 2020 om 09:55
Bij ons speelde ook nog mee dat mijn man 10 jaar ouder is, en niet te lang wilde wachten omdat hij zichzelf al vrij oud vond. En ja, het was soms best pittig toen ze beide nog heel onzelfstandig waren maar ik heb geen moment gedacht “hadden we maar langer gewacht”. Geen noemenswaardige klachten aan overgehouden, alleen bij trampolinespringen hou ik het niet droog.
Dat de kinderen beter met elkaar op kunnen schieten bij een klein leeftijdsverschil is inderdaad geen garantie, maar de kans lijkt me wel groter dat je iets gemeen hebt met een bijna leeftijdgenootje dan met je babyzusje die nog op een bijtring ligt te kauwen in de box terwijl jij aan het fortniten bent.
Dat de kinderen beter met elkaar op kunnen schieten bij een klein leeftijdsverschil is inderdaad geen garantie, maar de kans lijkt me wel groter dat je iets gemeen hebt met een bijna leeftijdgenootje dan met je babyzusje die nog op een bijtring ligt te kauwen in de box terwijl jij aan het fortniten bent.
woensdag 13 mei 2020 om 10:00
Haha waar mag ik tekenen voor het laatste...Pien252 schreef: ↑13-05-2020 09:42Ik liep de middag voor bevalling 1 nog in de stad, overtijd, paar uur later vol in de weeen. Denk dat dat allemaal niet zoveel zegt.
Ik denk dat je realistisch moet kijken naar de ontwikkeling van je oudste: dat blijft geen zoete baby die 3 x per dag slaapt.
Dat wordt als het goed is een ondernemende dreumes (zie mijn bericht van gisteren).
Nummer 2 kan een compleet (veel meer aandacht vragende) andere baby zijn dan kind 1.
De vraag is (naast het lichamelijk herstel) of je dat ook allemaal voor je ziet, in plaats van alleen maar een kraamtijd met zoet slapende baby en schattige dreumes die heerlijk rustig naast je op bed zitte wachten tot baby weer wakker wordt. Om daarna gezellig te gaan wandelen met die zoete baby terwijl dreumes ook mee gaat, uiteraard braaf aan de hand lopend helemaal naar de supermarkt
![]()

woensdag 13 mei 2020 om 10:02
Dat eerste speelt bij ons ook een beetje, maar 6 maanden meer of minder gaan in ons geval het verschil niet meteen maken. Fijn dat je er geen noemenswaardige klachten aan over hebt gehouden!!missfitz schreef: ↑13-05-2020 09:55Bij ons speelde ook nog mee dat mijn man 10 jaar ouder is, en niet te lang wilde wachten omdat hij zichzelf al vrij oud vond. En ja, het was soms best pittig toen ze beide nog heel onzelfstandig waren maar ik heb geen moment gedacht “hadden we maar langer gewacht”. Geen noemenswaardige klachten aan overgehouden, alleen bij trampolinespringen hou ik het niet droog.
woensdag 13 mei 2020 om 10:04
Maar dat gaat toch allemaal niet over fertiliteit van dochters?lilalinda schreef: ↑13-05-2020 09:42https://www.uptodate.com/contents/inter ... plications
https://jamanetwork.com/journals/jamain ... le/2708196
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3749871/
heel leesbaar:
https://www.cbc.ca/news/health/space-ou ... -1.4884979
Maar nogmaals, het gaat om Kansen, geen Garanties
Maar als je de keus hebt, is een jaar wachten een goed idee
En als je dat niet wil (horen), vind ik ook prima
Zal me hier verder buiten laten
Ik heb ook even gegoogeld want ik vond het wel interessant:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1152145 ... +offspring
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10563360/
Ik vind er zo even snel 2. Heb geen zin en tijd om een echte search te bouwen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 13 mei 2020 om 10:09
Ik zie het ook niet .. Ga nu even jouw links lezen, ben nu nieuwsgierig.lux- schreef: ↑13-05-2020 10:04Maar dat gaat toch allemaal niet over fertiliteit van dochters?
Edit: valt me wel meteen op dat het zwangerschappen begin 19e eeuw waren, volgens mij speelden er toch sowieso meer issues.
Resultaat verdwijnt, als ik het goed begrijp, volgens de ene studie ook deels als je zwangerschappen waarbij kinderen in het eerste jaar overleden er uit filtert. Maar goed, nu ga ik zelf mega of topic

woensdag 13 mei 2020 om 10:16
lux- schreef: ↑13-05-2020 10:04Maar dat gaat toch allemaal niet over fertiliteit van dochters?
Dank, dat relativeert het gepaniekzaai hier.