Gaat dit te ver?

13-05-2020 13:35 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet met iets in m'n maag. Heb sinds een jaar een relatie met m'n vriend. Ik ben begin 20, hij eind 20. Hij kan jammer genoeg niet zo goed tegen alcohol. Is in het begin een paar keer vervelend geweest. Heeft geen schokkende dingen gezegd, maar heb toen wel gezegd dat ie er mee moest oppassen. In de maanden daarna lette hij er inderdaad op en ging alles goed.

Tot 1,5 week terug. We zaten bij vrienden. Deden een drankspelletje. Hij drinkt normaal alleen bier, maar heb er niet bij stilgestaan dat hij hiervan zo erg van de kaart zou kunnen raken. Was heel gezellig in ieder geval. Hij wilde op den duur wel naar huis, want hij was moe. Ik niet, want het was gezellig. Uiteindelijk toch op zijn aandringen meegegaan en heb ook nog wel wat doorgezeurd dat ie nog wel kon blijven, omdat ie er nog wel helder uit zag.

Thuis barstte de bom en moest ik maar "godverdomme ophouden met zeuren, oprotten naar huis (wonen niet samen), een jongere vent zoeken die wel lang wil blijven en ook nog even de tering krijgen". Ik ben toen idd boos naar huis gegaan.

Volgende dagen is ie wel diep door het stof gegaan. Hij zegt zich niks ervan te herinneren en schaamt zich kapot. Hij is ook een superlieve jongen die verder geen vlieg kwaad doet. Hij is ook erg onzeker geworden door dit incident. Hij wil zelfs in therapie omdat ie zo'n piekeraar is, dus de wil om aan zichzelf te werken is er wel.

Toch blijf ik er mee zitten. Heb al moeite met vertrouwen en dit is wel een barst. Ben wel bang om weer gekwetst te worden. Ben sowieso wel een twijfelaar dus ik zie nu steeds meer de mindere kanten van hem. Zou dit voor jullie al een incident zijn om de relatie te verbreken?
Alice2706 schreef:
13-05-2020 18:49
Dit kan echt iets er mee te maken hebben. Ook omdat hij zelf aangeeft dat ie in therapie zou willen gaan (En dat geven niet heel veel mannen toe).
Wanneer mijn mentale gezondheid niet optimaal was en ik ging drinken met feestjes kon mijn emotie ook helemaal omslaan uit het niets. Je hebt het eerst rete gezellig en ineens slaat het om. En het ging echt op automatische piloot! Bij mij ging het gepaard met heel snel boos worden en heel emotioneel zijn.

Ik zou het niet waarderen als mijn vriend mij zo uit zou schelden, maar misschien zit er nog wel iets achter.
Tot nu toe is het bij hem bij woorden gebleven en geen daden.
Ook nadat ze het al eerder hebben besproken, is hij toch weer teveel gaan zuipen.
Waarom vraag je eerst of hij wil opletten met drinken en als hij dat dan doet wil wil dat hij langer blijft?
Was al een tijd geleden dat ie voor de laatste keer “vervelend” was. Dus ja, ik was het zo ongeveer wel aan het vergeten dat hij niet goed tegen alcohol kon. Al een half jaar lette ie er op en dronk ie gewoon minder. Denk ik tenminste, want had er nooit meer last van.
Maar was ie zo boos omdat ie dronken was of omdat jij niet luisterde toen ie meermaals aangaf moe te zijn en naar huis te willen?
Suus99 schreef:
13-05-2020 20:09
Was al een tijd geleden dat ie voor de laatste keer “vervelend” was. Dus ja, ik was het zo ongeveer wel aan het vergeten dat hij niet goed tegen alcohol kon. Al een half jaar lette ie er op en dronk ie gewoon minder. Denk ik tenminste, want had er nooit meer last van.
Gelukkig dat het niet vaak voor komt dat hij stomdronken is. Niet fijn dat hij jou zo uitgescholden heeft. Dat had hij zeker niet moeten doen. Kunnen jullie afspraken maken met een seintje of zo als hij echt wil gaan en jij verwacht dat hij wel langer blijft? Ik kan het ook best vervelend vinden als mijn vriend doorgaat met vragen of we niet nog langer kunnen blijven (als t al een uurtje of 2/half 3 is). Misschien als hij een soort seintje geeft dat jij precies weet, oké nu wil hij lekker naar huis, heeft er genoeg gehad. En afspreken dat als hij jou nogmaals uitscheld jij jezelf niet veilig voldoende voelt en de mogelijkheid bestaat dat je op die manier geen relatie met hem wil? Het is een idee. Ik snap ook dat niet alles zo makkelijk is in de praktijk.
Waarom “ een seintje “?
Mij lijkt” ik ben moe en ik wil graag naar huis en naar bed” duidelijk genoeg. Ze begrijpt toch Nederlands?

Dus of je neemt elk een sleutel mee en vind t oké als de ander eerder vertrekt en je dus alleen naar huis moet. Of je spreekt af dat samen uit samen thuis is en dat zodra de een aangeeft naar huis te willen de ander zonder zeuren of morren gehoor geeft aan het verzoek.
Elk ander scenario is een recept voor ruzie.
forumfossiel schreef:
13-05-2020 20:14
Maar was ie zo boos omdat ie dronken was of omdat jij niet luisterde toen ie meermaals aangaf moe te zijn en naar huis te willen?
Thuis ging ie zo uit z’n plaats en daar weet ie dus niks meer van. Als ie het nog wel had geweten had ie zich vast wel verdedigd? Daarom neig ik er naar om hem daar in te geloven. Niet dat ik het goed praat, maar ik had ook niet meer zo tegen m aan moeten praten.
forumfossiel schreef:
13-05-2020 20:35
Waarom “ een seintje “?
Mij lijkt” ik ben moe en ik wil graag naar huis en naar bed” duidelijk genoeg. Ze begrijpt toch Nederlands?

Dus of je neemt elk een sleutel mee en vind t oké als de ander eerder vertrekt en je dus alleen naar huis moet. Of je spreekt af dat samen uit samen thuis is en dat zodra de een aangeeft naar huis te willen de ander zonder zeuren of morren gehoor geeft aan het verzoek.
Elk ander scenario is een recept voor ruzie.
Ja, wel eens hiermee denk ik. Maar hij is dan ook niet overtuigend en laat zich makkelijk overhalen. Ga het er gewoon met hem over hebben.
Suus99 schreef:
13-05-2020 20:36
Thuis ging ie zo uit z’n plaats en daar weet ie dus niks meer van. Als ie het nog wel had geweten had ie zich vast wel verdedigd? Daarom neig ik er naar om hem daar in te geloven. Niet dat ik het goed praat, maar ik had ook niet meer zo tegen m aan moeten praten.
Of ie het echt niet meer weet of alleen zegt dat ie het niet meer weet omdat ie weet dat jij daar beter op reageert, weet alleen hij...
redbulletje schreef:
13-05-2020 15:01
En waarom dring jij er op aan te blijven als hij duidelijk aangeeft genoeg te hebben gehad? Als je weet dat hij niet tegen drank kan dan ga je toch geen drankspelletjes spelen in the first place?

Overigens op bezoek gaan tijdens coronatijd? Jullie zijn beiden nog niet volwassen als je een pandemie niet serieus neemt!
Helemaal mee eens :angel:
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
nlies schreef:
13-05-2020 15:06
Hij wilde op den duur wel naar huis, want hij was moe. Ik niet, want het was gezellig. Uiteindelijk toch op zijn aandringen meegegaan en heb ook nog wel wat doorgezeurd dat ie nog wel kon blijven, omdat ie er nog wel helder uit zag.

Je begint met te zeggen dat hij niet tegen drank kan, en dan gaan jullie een drankspel doen?
En misschien was hij niet moe maar wilde hij gewoon naar huis omdat hij wel voelde, al zag jij dat niet, dat die drank verkeerd viel. Je kunt het niet altijd aan iemand zien he, dat hij eigenlijk teveel opheeft En dan wil jij, degene die hem heeft gezegd op te passen met drank, niet mee omdat het zo gezellig is.
Jij bent niet de enige die zich gekwetst voelt, wat denk je van hem?

+1
forumfossiel schreef:
13-05-2020 20:35
Waarom “ een seintje “?
Blijkbaar kon TO niet zo goed Nederlands afgelopen week. Het helpt soms voor mensen die niet meteen nee willen horen om iets anders af te spreken. Fijner zou het geweest zijn als ze gewoon meteen mee naar huis was gegaan. Samen uit samen thuis vind ik. Dat schelden had haar vriend niet hoeven doen, maar kan mijzelf wel voorstellen dat hij geïrriteerd op haar was.
sugarmiss schreef:
13-05-2020 15:44
Diegene die bedacht heeft om een drankspel te gaan doen is veel te ver gegaan.

Het is echt not done om mensen aan te moedigen om over hun grenzen heen te gaan. Toen de vriend van to wilde stoppen en naar huis wilde kon dat niet door to. Hij is dus praktisch gedwongen om door te drinken.

En dan zich nu afvragen of hij te ver is gegaan. Dat is de omgekeerde wereld. To is te ver gegaan door hem in een situatie te laten blijven waar hij wel moest drinken ook al wilde hij stoppen en naar huis.

Want het was zo gezellig om mensen drronken te voeren.

En dan zeggen hij had toch alleen naar huis kunnen gaan. Hij had toch niet meer hoeven drinken. Hou toch op.

Als hij alleen naar huis was gegaan dan had to nu geklaagd dat ze alleen 's avonds laat over straat moest omdat hij haar had achtergelaten en was hij daarom hier afgemaakt.

Als hij had gezegd ik stop wel met het spel dan wacht ik wel tot to ook vond dat zij zelf genoeg drank heeft gehad dan was hij voor spelbreker en ongezellig uitgemaakt..

Bovendien hoe lang kan je van je partner verwachten dat hij nadat hij apart van de anderen was gaan zitten om niet meer te hoeven drinken dat hij blijft wachten op zijn vriendin. Wat mij betreft niet..

To had op het moment dat haar partner aangaf naar huis te willen gewoon mee moeten gaan.

Maar het liep anders, vriend ging naar huis en To bleef, werd smorgens wakker op de bank zonder slipje
O wacht :bonk:
Suus99 schreef:
13-05-2020 20:36
Dronken mensen spreken helaas vaak de waarheid, wat hij normaal inhoudt komt er nu uit. Zelfde meegemaakt met ex , als hij niet goed tegen drank kan moet hij het niet nemen.

Kijk het nog even aan maar is een hardnekkig probleem
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Ja, hij zal op dat moment ook wel gemeend hebben dat ik op moest houden met zeuren etc. Maar de tering wensen gaat wel wat ver natuurlijk.
Tja, je had sowieso moeten thuisblijven.. iets met quarantaine.
Daarnaast ga jij ook een grens over. Je wilt dat hij zich aanpast mbt zijn drinken, dan trekt hij de grens die je dan vervolgens niet respecteert. Kijk even in de spiegel.
Je had ook naar huis kunnen gaan met hem(jullie waren op de fiets of lopend begrijp ik uit het drinkgedrag?) op het moment dat het drankspel op tafel kwam.
Ik drink zelf helemaal niet en als ik een relatie heb dan mag hij gewoon uitgaan en drinken maar als ik naar huis wil (moe ben bv) dan ga ik ook naar huis ook al zijn we samen gekomen of met een groepje. Ben meer een festival type dan uitgaan ook dus zit bijna nooit in een dergelijke situatie.
Ik zou het wel solidair vinden als je vriend aangeeft ik wil naar huis om dan mee te gaan. Waren het zijn vrienden of gezamenlijk? De volgende keer misschien een keertje gelijk mee gaan voor de alcohol vloeit? De keer daarna blijven? Het een sluit het ander niet uit.
Duidelijkere afspraken maken vooral. Zie het al een leermoment.

Ben ja na de uitbarsting naar huis gegaan? Of blijven slapen?
Waren mijn vrienden, maar die kende hij ook al wel. Ik ben naar huis gegaan na de uitbarsting.
Al een gesprek gehad??
Wat ik niet snap is dat jullie weten dat hij slecht tegen alcohol kan en dat je dan mee gaat doen met zo'n spel. Waarom?
Waarom ga je het probleem verergeren?
Waarom is jou mening (ik wil blijven) belangrijker dan die van hem?
Waarom stel je deze vraag?

Dat hij zo boos werd is niet goed.
Dat jij zijn grens niet respecteert is niet goed.
Dat jullie willens en wetens zo'n situatie opzoeken is niet goed.

Wat jij je moet afvragen is het volgende: zijn wij als paar goed voor elkaar of versterken we nou juist wat niet goed is.

Eén incident hoeft geen reden te zijn om uit elkaar te gaan.
Maar jullie zullen wel meer rekening met elkaars zwakheden moeten houden als je doorgaat. Je kan een ander niet veranderen.
Suus99 schreef:
14-05-2020 08:10
Waren mijn vrienden, maar die kende hij ook al wel. Ik ben naar huis gegaan na de uitbarsting.
Je opent een topic hier. Mensen geven jou tips met wat jij zelf anders had kunnen doen en ook dat jou vriend niet had mogen schelden. Het enige wat ik van jou terug lees zijn berichten zonder inhoud en inzicht. Ga je ook iets doen met de tips die aangedragen worden?
Zoals gezegd was ik inmiddels al wel vergeten dat hij vervelend kon zijn met teveel drank op. Het is ook niet zo dat we al jaren bij elkaar zijn. Nog maar een jaar dus.

Maar ik ga hier zeker wat mee doen en zal het met hem bespreken. Ik wil hem vergeven en zoek de oorzaak nu ook deels bij mezelf. Dus zal ik van leren.
Ik vind het niet netjes van je vriend om je uit te schelden, maar ik vind dat jij ook niet rekening hebt gehouden met zijn grenzen. Waarschijnlijk heeft hij geprobeerd om niet te flauw over te komen richting vrienden.

Les geleerd. Hij had natuurlijk ook zelf initiatief kunnen nemen om te vertrekken en zich niet laten frustreren door jou.
En jij zou hem wellicht minder moeten pushen, zeker als je weet dat hij een drankverleden heeft. Hij probeerde daar rekening mee te houden, maar daar push jij hem. Is ook wel spelen met vuur en vind het netjes van je vriend dat hij zich niet laat verleiden.

Dat dan de bom een keer barst is begrijpelijk.

Ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad. Gezamenlijk avondje bij vrienden van mijn vriendin. Ik moest nuchter blijven en rijden (zeker 1.5 uur en een afstand die mijn vriendin niet wilde rijden). De sfeer was super, maar als BOB was het wat minder en ik werd moe. Dus moest ik pushen om naar huis te kunnen. Vrienden begrepen het wel, maar mijn vriendin vond het erg lastig om afscheid te nemen en bleef maar plakken. Beetje jammer. En begrijp dat je vriend daar kwaad over wordt als je zijn signalen negeert. Het positieve is dat hij wel verantwoordelijkheid neemt voor zijn drinkgedrag en dat probeert te vermijden.
Suus99 schreef:
14-05-2020 09:37
Zoals gezegd was ik inmiddels al wel vergeten dat hij vervelend kon zijn met teveel drank op. Het is ook niet zo dat we al jaren bij elkaar zijn. Nog maar een jaar dus.

Maar ik ga hier zeker wat mee doen en zal het met hem bespreken. Ik wil hem vergeven en zoek de oorzaak nu ook deels bij mezelf. Dus zal ik van leren.
Heel verstandig, ik hoop dat Julie er samen uitkomen. Vinden anderen hem ook “ vervelend “ als ie gedronken heeft? En vind ie zichzelf ook vervelend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven