Anti-vlooien Kat
donderdag 14 mei 2020 om 20:45
Mijn kat is allergisch voor die pipetjes anti-vlo spul. Daarom krijgt ze af en toe een pilletje anti-vlo. Voorheen was dat best lastig om te krijgen, tegenwoordig verkopen ze die gewoon bij de dierenwinkel.
De afgelopen weken is mijn kat flink aan het wassen op 1 plek. Weinig te vinden in al die haren maar mogelijk dat een vlo haar lastig heeft gevallen. Pil erin. En de irritatie is voorbij. Nog geen week later zelfde verhaal. Pil erin. En de irritatie is voorbij.
Het lijkt mij nu niet een ideale situatie om elke keer een pil te geven. Dus dacht eraan om voor de zomermaanden een hals band te kopen voor deze problemen. Maar ik ben ook bang dat ze blijft hangen met dat apparaat en zichzelf stikt. Welke ervaringen hebben jullie?
En kan ik de halsband ook af en toe af doen?
Kat loopt wel buiten maar in een afgezete tuin. Het gaat om vermoedens. Ik ben geen vlo officieel tegen gekomen, maar ze heeft lang haar en ze neemt nog wel eens wat mee aan rommel in haar vacht. Verder is ze mega blij, huppelend, speels en gezellig. En gezond.
De afgelopen weken is mijn kat flink aan het wassen op 1 plek. Weinig te vinden in al die haren maar mogelijk dat een vlo haar lastig heeft gevallen. Pil erin. En de irritatie is voorbij. Nog geen week later zelfde verhaal. Pil erin. En de irritatie is voorbij.
Het lijkt mij nu niet een ideale situatie om elke keer een pil te geven. Dus dacht eraan om voor de zomermaanden een hals band te kopen voor deze problemen. Maar ik ben ook bang dat ze blijft hangen met dat apparaat en zichzelf stikt. Welke ervaringen hebben jullie?
En kan ik de halsband ook af en toe af doen?
Kat loopt wel buiten maar in een afgezete tuin. Het gaat om vermoedens. Ik ben geen vlo officieel tegen gekomen, maar ze heeft lang haar en ze neemt nog wel eens wat mee aan rommel in haar vacht. Verder is ze mega blij, huppelend, speels en gezellig. En gezond.
donderdag 14 mei 2020 om 20:51
Ik gebruik voor de katten al jaren de band van Seresto. Niet te strak doen, twee vingers ruimte over laten. Je kunt hem niet tussentijds afdoen, je moet ze echt doorknippen na de maanden dat hij werkzaam is. Was ooit een tip van de dierenarts en ze hebben nooit meer vlooien gehad (en ze komen veel buiten).
donderdag 14 mei 2020 om 21:00
Dat kwijlen komt door het middel (fipronil meestal). Dan zit je waarschijnlijk niet hoog genoeg in de nek met je pipetje.
Ikzelf lees even mee voor de Seresto ervaringen. Gebruik nu Advantage pipetjes maar 1 van de katten verzamelt teken. Heb dus een ander middel nodig.
donderdag 14 mei 2020 om 21:01
Deze. Ook uitstekend tegen tekenTeigera schreef: ↑14-05-2020 20:51Ik gebruik voor de katten al jaren de band van Seresto. Niet te strak doen, twee vingers ruimte over laten. Je kunt hem niet tussentijds afdoen, je moet ze echt doorknippen na de maanden dat hij werkzaam is. Was ooit een tip van de dierenarts en ze hebben nooit meer vlooien gehad (en ze komen veel buiten).
Chocolade, altijd goed!
donderdag 14 mei 2020 om 21:04
Ik heb op advies van de DA in het verleden een aantal verschillende merken geprobeerd maar het is echt rampzalig En zielig wat er dan gebeurd. Hoge huid irritatie veel kwijlen om het eruit te wassen... dat ik met en washandje haar nek en vacht aan het wassen was om de irritatie weg te halen. Sindsdien de pillen...
Maar als er een goede band is voor de komende tijd gezien de huidige situatie, wil ik dat wel proberen
Maar als er een goede band is voor de komende tijd gezien de huidige situatie, wil ik dat wel proberen
donderdag 14 mei 2020 om 21:22
donderdag 14 mei 2020 om 21:33
Onze kat droeg een tijdje de seresto band, netjes losjes, 2cm ruimte etc.. Na een paar weken zag een grote wond in haar nek, thv de band, huid volledig ontveld. Bij de dierenarts werd gezegd dat dit met enige regelmaat voorkomt dat een kat er niet tegen kan. Ze krijgt nu pipetjes van Advantage en dat gaat goed.
donderdag 14 mei 2020 om 21:38
Oké.... dit vind ik echt een horror verhaal...SimoneEline schreef: ↑14-05-2020 21:33Onze kat droeg een tijdje de seresto band, netjes losjes, 2cm ruimte etc.. Na een paar weken zag een grote wond in haar nek, thv de band, huid volledig ontveld. Bij de dierenarts werd gezegd dat dit met enige regelmaat voorkomt dat een kat er niet tegen kan. Ze krijgt nu pipetjes van Advantage en dat gaat goed.
Ik heb het idee dat, toen ik moeite moest doen om aan de pilletjes te komen, deze ook veel effectiever waren dan die nu worden verkocht in het algemeen. Voorheen was 1 pil een soort van zekerheid voor een paar maanden, het werd ook verkocht op gewicht qua sterkte. nu ik 2 pillen in 2 weken heb gegeven, vanaf 1 kilogram, met een vermoeden van... vind ik wel veel.
donderdag 14 mei 2020 om 21:39
Zat zeker wel hoog genoeg. En ik weet dat speekselen voor kan komen, maar bij de "huismerken" was het echt schuim. Stronghold reageert hij veel beter op, hoewel nog steeds niet blij. Tegen die andere middelen kon hij echt niet.Superuser2020 schreef: ↑14-05-2020 21:00Dat kwijlen komt door het middel (fipronil meestal). Dan zit je waarschijnlijk niet hoog genoeg in de nek met je pipetje.
Ikzelf lees even mee voor de Seresto ervaringen. Gebruik nu Advantage pipetjes maar 1 van de katten verzamelt teken. Heb dus een ander middel nodig.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 14 mei 2020 om 22:43
Ik gebruik ook de Seresto band voor mijn katten. Eentje heeft een vlooienallergie. Dus bij een beet heeft ze maanden last, tot kale plekken aan toe. Daar helpt een pipet niet tegen.
Bij een pipet moet de vlo eerst bijten alvorens de vlo doodgaat. Bij die band werkt het anders en hoeft de vlo niet eerst te bijten.
Sinds ik die band gebruik heeft ze nooit meer last gehad ergens van.
Als het goed is knapt de band als ze eraan blijven hangen.
Bij een pipet moet de vlo eerst bijten alvorens de vlo doodgaat. Bij die band werkt het anders en hoeft de vlo niet eerst te bijten.
Sinds ik die band gebruik heeft ze nooit meer last gehad ergens van.
Als het goed is knapt de band als ze eraan blijven hangen.
donderdag 14 mei 2020 om 23:46
Is ook complete bullshit.
Doe wat met de andere tips die hier gegeven worden, maar niet dit soort hippie-barnsteen-antivlooienkralen-onzin.
Toevoeging: ik zie dat je het interval van de behandelingen verkleint, hou je wel rekening met de wachttijd ertussen?
-
vrijdag 15 mei 2020 om 03:05
Een bandje krijgt mijn kat nóóit.
Kat van mijn zusje heeft zichzelf opgehangen aan zo'n ding
. En de kat van een vriend vorig jaar geluk gehad : hij had een gewoon bandje met een kliksysteem. Bandje is halverwege een boom, achter een grote tak, teruggevonden nadat kat zonder bandje terug kwam.
Daarnaast aait zo'n vlooienbandje toch niet fijn? Zitten ze met zo'n vies ding om op schoot enzo...
Nadeel van die pipetjes vind ik dat ze zo'n stinknek krijgen voor 1-2 weken.
Zat juist te kijken om eens pilletjes uit te proberen...
Kat van mijn zusje heeft zichzelf opgehangen aan zo'n ding
Daarnaast aait zo'n vlooienbandje toch niet fijn? Zitten ze met zo'n vies ding om op schoot enzo...
Nadeel van die pipetjes vind ik dat ze zo'n stinknek krijgen voor 1-2 weken.
Zat juist te kijken om eens pilletjes uit te proberen...
vrijdag 15 mei 2020 om 06:28
Dat komt omdat er fipronil in zit. Stronghold is op een ander middel gebaseerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 15 mei 2020 om 08:27
Dat zit toch helemaal niet in Advantage?viva-amber schreef: ↑15-05-2020 06:28Dat komt omdat er fipronil in zit. Stronghold is op een ander middel gebaseerd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 15 mei 2020 om 08:33
Persoonlijk vind ik een bandje niet echt “mooi”... maar als het gaat om de gezondheid moet ik mij daar misschien overheen zetten. Het scheelt wel dat de tuin klein is en overzichtelijk. Geen hoge bomen, wel groen, maar niet dat ze even ergens achter kan blijven hangen. En ze is ook alleen buiten als ik thuis ben dus mocht er iets gebeuren dan ben ik altijd in de buurt.
vrijdag 15 mei 2020 om 08:39
Schijnt dat best veel katten allergisch zijn voor de seresto en wonden krijgen. Als je kat al allergisch is zou ik er niet aan beginnen
Maar even eenvoudig denken: controleer eerst eens op vlooien voordat je meteen een pil geeft
misschien was het wel iets anders.
Geef je ook wel iets tegen mijten, teken, wormen etc?
Maar even eenvoudig denken: controleer eerst eens op vlooien voordat je meteen een pil geeft
vrijdag 15 mei 2020 om 08:45
Bedankt voor je input...GreenLadyFern schreef: ↑15-05-2020 08:39Schijnt dat best veel katten allergisch zijn voor de seresto en wonden krijgen. Als je kat al allergisch is zou ik er niet aan beginnen
Maar even eenvoudig denken: controleer eerst eens op vlooien voordat je meteen een pil geeftmisschien was het wel iets anders.
Ik deed uiteraard een flinke controle. Met een vlooienkam en onderzoek met het blote oog. Maar ze heeft een dikke lange vacht waardoor het lastig te zien is. Dan is de twijfel, is dit een vlo of is dit aarde wat ze heeft meegenomen? Doordat ze zo druk aan het kwijlen was op 1 plek en na kammen niet ophield heb ik een pil gegeven. Het hield bijna direct op.
Verder word ze elk kwartaal ontwormd.
Ze is recent nog op de jaarlijkse controle geweest en ze is helemaal gezond. Heeft ook haar vaccinatie gehad.
vrijdag 15 mei 2020 om 10:37
Soms is het ook lastig, één van mijn katten heeft een dikke ondervacht, die is ook lastig te controleren. Was verder niet stom bedoeld.
Maar als je je aan het medicatieschema houdt zou ik niet extra gaan geven als je geen 'bewijs' hebt van vlooien. Kan nogal overkill zijn...
Overigens moet een vlooienband contact maken met de huid, dat kan dan ook nog wel lastig worden met zo'n harige dame
Anders toch nog even overleggen met de da? Ik gebruik momenteel bravecto. Kost 38 euro per pipet, maar hoeft maar eens per kwartaal en werkt tegen vlooien, teken, mijten, wormen, alles. Die al geprobeerd?
Maar als je je aan het medicatieschema houdt zou ik niet extra gaan geven als je geen 'bewijs' hebt van vlooien. Kan nogal overkill zijn...
Overigens moet een vlooienband contact maken met de huid, dat kan dan ook nog wel lastig worden met zo'n harige dame
Anders toch nog even overleggen met de da? Ik gebruik momenteel bravecto. Kost 38 euro per pipet, maar hoeft maar eens per kwartaal en werkt tegen vlooien, teken, mijten, wormen, alles. Die al geprobeerd?
vrijdag 15 mei 2020 om 17:12
Ik ga het nog eens na vragen bij de DA. Ik wil nog wel eens een overbezorgde kattenvrouwtje zijn. Mbt “overdosis” .. op de verpakking stond dat het zelfs dagelijks kon worden gebruikt. Dus nu 2 pillen in 2 weken zal geen kwaad doen. Misschien doet het wel zijn werk nu omdat ze minder sterk zijn dan die ik voorheen kreeg bij de DA.