Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
ekeim schreef: ↑
15-05-2020 11:50
https://www.groene.nl/artikel/een-tuin- ... 7cUq3NJx_A

Check de laatste foto en huiver
Brr wat een triestigheid.
Moosey schreef: ↑
15-05-2020 10:16
Héérlijk Alecta :)

Seringen schijnen erg wisselend te kunnen bloeien, hoor ik wel eens. Die van mij trekt zich daar overigens niks van aan, die zit elk jaar vol.
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik heb de foto's van vorig jaar nog eens bekeken, maar geen bloemetje te zien.
LittlePinkBean schreef: ↑
15-05-2020 10:57
Wat een ruimte, heerlijk!

En wat een mooi blad aan die boom/struik voor je mezenkast, wat is dat er voor een?
Dat is een goede vraag. Ik denk dat het een Japanse esdoorn is, maar dan een groene variant.

Ik verbaas mij er altijd over dat er dus kennelijk mensen zijn die dat grit mooi vinden. Je kunt er niets mee, het is niet fijn om op te lopen, het is stoffig, het wordt loeiheet en het is gewoon lelijk.

Lijkt mijn straat wel. :$ Allemaal grindbakken met buxushaagjes. Nu is afgelopen jaren die mot langs geweest, en nu zijn het dus grindbakken zonder buxushaagjes. Een deel heeft zich aan een beukenhaagje gewaagd, maar nu is er een nieuwe trend in gezet: een contrasterende kleur grind op de plek van het verwijderde haagje. :nope:

De rest is ook niet echt sfeervol o_o
15-05-2020 12:12
Lijkt mijn straat wel. :$ Allemaal grindbakken met buxushaagjes. Nu is afgelopen jaren die mot langs geweest, en nu zijn het dus grindbakken zonder buxushaagjes. Een deel heeft zich aan een beukenhaagje gewaagd, maar nu is er een nieuwe trend in gezet: een contrasterende kleur grind op de plek van het verwijderde haagje. :nope:
Ik heb laatst in mijn dorp eens goed rondgekeken en ik moet zeggen dat ik zeer weinig voortuinen tegen kom die echt helemaal grindbak zijn. Achtertuinen kan ik niet helemaal over oordelen natuurlijk.
Wat opvalt als je op mijn dorp aanrijdt, dat het heel groen is, veel hele grote bomen ed. Dat is ook veel openbaar groen. Ben ik altijd wel blij mee
Ohh ik ben schuldig.. :-$
Mijn voortuin is zo'n grindbak met 2 bakken van 2m2 (wel vol met lavendel, hibiscus etc)
Voor het raam heb ik een strook houtsnippers, 1m diep, met bankje en op de hoek van het huis een Japanse kers..
Ik ga de houtsnippers tzt weghalen en er vaste planten inzetten. We hebben het nu zo gedaan omdat het weinig onderhoud kost en ik liever achter de schutting werk, ivm praatgrage buren ;)

Maarrrrr, daarentegen hebben we wel onze achtertuin 3x zo groot gemaakt én is ipv 80% bestrating, veranderd naar 40% bestrating.
Maakt dat de grindbak een beetje goed? :lol:
Make it one day
Prachtige tuin Alecta! Heel mooi! Woon je buitenaf? Of gewoon in dorp/stad?
Make it one day
Die grindbakken zijn echt vreselijk! Iets verderop hier is een huis helemaal opgeknapt, voortuin lag er bestraat bij. Prima, eerst je huis afmaken natuurlijk. Toen werd de achtertuin gedaan, die kan ik helaas niet zien ;-) . En toen gingen ze de voortuin doen... Grote bakken leisteen met een geroeste rand eromheen. Die rand vind ik wel mooi, maar helemaal gevuld met steen, zo zonde :cry:
Wij hebben ook wel grind hoor, langs en tussen de oprit. Daar is het wel zo praktisch omdat we anders niet met fietsen langs de auto kunnen enzo.
Guavepapaya schreef: ↑
15-05-2020 12:22
Mijn voortuin is zo'n grindbak met 2 bakken van 2m2 (wel vol met lavendel, hibiscus etc)
Voor het raam heb ik een strook houtsnippers, 1m diep, met bankje en op de hoek van het huis een Japanse kers..
Ik ga de houtsnippers tzt weghalen en er vaste planten inzetten. We hebben het nu zo gedaan omdat het weinig onderhoud kost en ik liever achter de schutting werk, ivm praatgrage buren ;)

Maarrrrr, daarentegen hebben we wel onze achtertuin 3x zo groot gemaakt én is ipv 80% bestrating, veranderd naar 40% bestrating.
Nou, met die twee bakken heb je al meer groen in je tuin dan menig grindbak.

Hier in het dorp is het heel wisselend. In ons "rijtje" zijn wij de enige met een voortuin die niet (bijna) volledig betegeld is, maar verderop zijn er al weer mooie voortuinen.
Olijven heb ik ingemaakt zoals op het google werd beschreven. Kneuzen en elke dag het water verversen. Na een week moeten ze minder bitter worden en dan zet je ze op zoutwater. Maar mijn olijfjes blijven bitter.

Wij hebben destijds onze tuin ook helemaal uitgegraven en op de plekken waar gras kwam, hebben we bemeste tuingrond geplaatst als ondergrond. Voor de bestrating gewoon zand gebruikt. Overgebleven aarde hebben we in de borders gebruikt. We hebben zelf kleigrond, dus zijn nu langzaam de grond aan het verbeteren. Wat je kunt doen bij het planten is: gat graven, deze vol gooien met potgrond en dan je plant erin planten. Verder. gooi ik er regelmatig bemeste tuinaarde op en niet te vergeten mest korrels. De planten hier doen het goed, maar ik kijk dan ook bewust welke ondergrond een plant nodig heeft.
15-05-2020 11:42
Mermedina, ook goede tips! Dit is de hortensia die het niet heel goed trekt op z'n huidige plekje, dus die wil ik eind van het jaar verplaatsen. Ik weet niet of de grond hier kalkrijk is, wel zandrijk.

Mezen hebben we hier helaas niet zoveel, ik denk omdat er dicht in de buurt meerdere eksters nestelen. En er zijn hier veel katten. Ik heb ook geen geschikte mogelijkheden voor nestkastjes.
Eksters hebben wij ook heel veel (denk aan tientallen), bij ons gaat dat wel goed met de mezen. Katten hebben we hier weinig. Mezen zijn wel gek op bomen en dicht struikgewas. Onze vorige tuin had minder bomen en daar hadden we dan weer veel meer mussen.
15-05-2020 12:22

Natuurlijk! Alle beetjes helpen.
15-05-2020 12:27
Prachtige tuin Alecta! Heel mooi! Woon je buitenaf? Of gewoon in dorp/stad?
Midden in de stad, al merk je dat in de tuin gelukkig niet.
Spawater, heb je je olijven geplukt? Volgens mij worden ze normaliter geschud, als ze niet zelf van de boom vallen zijn ze nog niet rijp. Misschien is dat de oorzaak.
Ik heb net 29 plantjes bestelt bij kwaliteitsplanten. Ben heel benieuwd hoe snel ze er zijn.

Sedum 'Jose Aubergine'
Molinia caerulea 'Edith Dudszus'
Persicaria amplexicaulis 'Dark Red'
Gaura lindheimeri 'Summer Emotions'
Geranium 'Azure Rush'

:sun:

En mn vuurschaal is net binnen. Laat de zomer maar komen :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Leuk apatura! Ja die levertijden blijven spannend nu.

Ik ben ook schuldig aan de kale voortuin. Kunstgras. Die voortuin kon echt niet meer en ik kan nogal last hebben van sociale angst, en ik woon in een dorp waarbij iedereen een praatje maakt dus het moest even makkelijk.
Maarrrr als het me lukt om ondanks al mijn problemen de achtertuin goed bij te houden gaat het kunstgras er gewoon weer uit hoor haha.

Bollen zitten er al in! Die boomschors in mijn borders, ik ben er weg van. De grond blijft vochtig, slaat niet dicht van regen of sproeien en er wonen me toch veel beestjes tussen!!! Ik voel me bijna schuldig dat ik alle wormen, pissenbedden, spinnen, larven en weet ik het stoor door fanatiek bollen te planten. En weinig last van slakken.

Heb even wat collages gemaakt :) eentje met de progressie van de borders, aangelegd eind maart. Eentje met wat lekker plekjes en mooie plaatjes. Dan nog eentje met close ups.

En nog eentje met katten in de tuin, want, katten.

Edit: ja, die rooie ligt bij het wilde kattenkruid
Edit: foto's verwijderd
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:47
13.21% gewijzigd
GreenLadyFern schreef: ↑
15-05-2020 14:32
Leuk apatura! Ja die levertijden blijven spannend nu.

Ik ben ook schuldig aan de kale voortuin. Kunstgras. Die voortuin kon echt niet meer en ik kan nogal last hebben van sociale angst, en ik woon in een dorp waarbij iedereen een praatje maakt dus het moest even makkelijk.
Maarrrr als het me lukt om ondanks al mijn problemen de achtertuin goed bij te houden gaat het kunstgras er gewoon weer uit hoor haha.

Bollen zitten er al in! Die boomschors in mijn borders, ik ben er weg van. De grond blijft vochtig, slaat niet dicht van regen of sproeien en er wonen me toch veel beestjes tussen!!! Ik voel me bijna schuldig dat ik alle wormen, pissenbedden, spinnen, larven en weet ik het stoor door fanatiek bollen te planten. En weinig last van slakken.

Heb even wat collages gemaakt :) eentje met de progressie van de borders, aangelegd eind maart. Eentje met wat lekker plekjes en mooie plaatjes. Dan nog eentje met close ups.

En nog eentje met katten in de tuin, want, katten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: ja, die rooie ligt bij het wilde kattenkruid
Ja, dat is hier in het dorp ook, bijna iedereen die langs komt maakt een praatje, zeker als je met de tuin bezig bent. Sociale angst lijkt me daar niet zo handig bij.

Die bloemen zijn mooi! Zijn dat ijsbloemen? Of zijn dat die andere waarvan ik de naam altijd vergeet en die ik altijd door de war haal met ijsbloemen?
Moosey schreef: ↑
15-05-2020 13:38
Spawater, heb je je olijven geplukt? Volgens mij worden ze normaliter geschud, als ze niet zelf van de boom vallen zijn ze nog niet rijp. Misschien is dat de oorzaak.
Ik heb ze gewoon uit de boom geplukt. Misschien is het daarom fout gegaan. Nou ja volgend jaar maar weer opnieuw proberen als ik zin heb. Hieronder een paar foto’s van onze tuin met onze olijf.

https://postimg.cc/gallery/VMm4pS4

Zien jullie de foto’s?

Onze schutting moet nog dichtgroeien, deze hebben we 2 weken terug geplaatst. Oude (Schutting was maar 1 jaar oud) schutting was omgevallen. Staat teveel wind bij ons, vandaar dat we alles maar hebben weg gehaald en dit hekwerk hebben geplaatst. Beetje zonde, maar van fouten leer je. Net als bij planten. Overigens zijn mijn foto’s nog niet zo heel mooi, moet nog een beetje oefenen geloof ik.
Die bloemen zijn van een vetplant! Delosperma cooperi. Bloemen gaan allemaal pas open in de zon, bij de schemering zitten ze alweer helemaal dicht. Heel leuk plantje voor in pot vind ik
Spawater een toffe border zeg!
Leuk, die foto's! Prachtige olijf ook. En die katten :heart:
GreenLadyFern schreef: ↑
15-05-2020 15:03
Die bloemen zijn van een vetplant! Delosperma cooperi. Bloemen gaan allemaal pas open in de zon, bij de schemering zitten ze alweer helemaal dicht. Heel leuk plantje voor in pot vind ik
Een rondje google vertelt mij dat die ook ijsbloemen genoemd worden. Maar het zijn weer andere dan de ijsbloemen die ik geprobeerd heb te zaaien (Dorotheanthus). Zo snap ik het toch ook niet meer. Maar die vetplantjes zijn vaste planten neem ik aan. Misschien vind ik dat wel leuker. Wat ik gezaaid heb (en betwijfel of het daar goed mee gaat komen) is 1-jarig.
Oh jou katten GLF :heart:
En super mooie tuin heb je! Dat gewauwel in de voortuin ben ik zonder sociale angst niet blij mee. En met angst lijkt me dit een prima tussenoplossing hoor! Je achtertuin is een plaatje!

En Spawater, wat een mega olijf! Wauw! Zelf zo groot geworden bij jullie?
Ik herinner me nu een vakantie in Griekenland, waar we idd zo'n olijfteler hebben bezocht en die schudden met zo'n doek eronder. Google maar es :)

Alecta, nee ik had niet verwacht dat dit in de stad was... Wat een rijkdom!

Hier stukjes gras gezaaid, radijsjes en sla gezaaid. En een rek met 1jarige klimmers tegen een kale muur gemaakt! Nu bami maken ;)
Make it one day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven