Ervaring zwangerschap op latere leeftijd

zaterdag 9 mei 2020 om 10:01
Hello!
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)

vrijdag 15 mei 2020 om 22:38
Het lijkt mij volkomen logisch dat ze niet met 65-75 jarigen in een zwangerschapsgymclubje zat.TanteOlivia schreef: ↑15-05-2020 20:56Het percentage met overgewicht/ obesitas stijgt juist met de jaren. In de categorie 65-75 jaar is de groep met overgewicht het hoogst, daarna daalt het weer.
Dat jij uitgerekend in een groep zat met jonge vrouwen met overgewicht is dus toeval geweest. In jouw eigen leeftijdscategorie is die groep nog veel groter.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 15 mei 2020 om 22:40
Geen ervaring met zwangerschap op jonge leeftijd. Bij oudste: 38, bij jongste 40. Goeie zwangerschappen, goeie bevallingen, gezonde kinderen. Tussendoor een miskraam.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
zaterdag 16 mei 2020 om 07:40
zaterdag 16 mei 2020 om 12:07
Haha echt idd, doe even normaal zeg.. Ik ben 35 en zwanger van nummer 2, bij de eerste was ik 32.
Ik vind een oude zwangere vanaf 40 denk ik?
Overigens nemen de risico’s pas echt toe vanaf 36.

zaterdag 16 mei 2020 om 12:56
Nee maar wel met 25-30 en 30-35 jarigen waarbij overgewicht en obesitas dus minder voorkomt dan in de hogere leeftijdscategorieën.simbalabimba schreef: ↑15-05-2020 22:38Het lijkt mij volkomen logisch dat ze niet met 65-75 jarigen in een zwangerschapsgymclubje zat.

zaterdag 16 mei 2020 om 13:01
Dat het normaal is (wat tegenwoordig zeker zo is) betekent niet dat het lichaam zich aanpast aan deze norm. Als je puur kijkt naar vruchtbaarheid en optimale kansen op een goede zwangerschap dan is ergens tussen je 16e en 30e een kind krijgen optimaal. 30-35 neemt het al wat af, maar niet dramatisch. Na het 35e levensjaar wordt het echt rap minder. Dus ja, biologisch gezien ben je dan al aan de oude kant.Lasvegas-84 schreef: ↑16-05-2020 12:07Haha echt idd, doe even normaal zeg.. Ik ben 35 en zwanger van nummer 2, bij de eerste was ik 32.

zaterdag 16 mei 2020 om 13:28
Nou. Voor de duidelijkheid: Ik weet dat ik biologisch gezien in de categorie "ouder" val als het om kinderen dragen en baren gaat. Ik ben me bewust van de risico's en dat het zwanger worden an sich al moeilijker kan gaan.
Ik opende dit topic met de vraag of dames van mijn leeftijd het ook als heftiger hebben ervaren dan toen ze jonger waren of in vergelijking met jongere zwangeren.
Ik ben trouwens wel hypermobiel, maar dat gaf geen problemen tijdens mijn eerste zwangerschap.
Ik opende dit topic met de vraag of dames van mijn leeftijd het ook als heftiger hebben ervaren dan toen ze jonger waren of in vergelijking met jongere zwangeren.
Ik ben trouwens wel hypermobiel, maar dat gaf geen problemen tijdens mijn eerste zwangerschap.
zaterdag 16 mei 2020 om 14:15
Aanvulling: Ik heb nu wel een hoge bloeddruk en daar medicatie voor gekregen, nu 34 weken zwanger en krijg extra controles etc wegens achterlopende groei en doorstroming placenta.
Mijn vorige kindjes waren 5.5 pond en 5 pond, dus ik maak sowieso geen grote kinderen, maar ik vind het op deze manier wel spannend ook icm leeftijd. (39)
Mijn vorige kindjes waren 5.5 pond en 5 pond, dus ik maak sowieso geen grote kinderen, maar ik vind het op deze manier wel spannend ook icm leeftijd. (39)
zaterdag 16 mei 2020 om 18:43
Ik was ouder dan 40 en daar verrekten ze ook geen spier bij. Ik werd meer in de gaten gehouden vanwege overgewicht dan vanwege mijn leeftijd eigenlijk.Lasvegas-84 schreef: ↑16-05-2020 12:07Haha echt idd, doe even normaal zeg.. Ik ben 35 en zwanger van nummer 2, bij de eerste was ik 32.
Tijdens mijn zwangerschap kwamen er wel wat nieuwe protocollen, zoals het slikken van acetylsalicylzuur en dat ze je in principe niet over de 40 weken laten gaan, dan willen ze inleiden. Het blijkt dat boven de 40 de doorbloeding van de placenta wel eens wat minder wordt.

woensdag 20 mei 2020 om 16:05
Nee hoor, ik was 40 bij nr 3 en niks speciaals.TiumPerfectum schreef: ↑09-05-2020 10:1135 is toch niet oud, volgens mij krijg je vanaf 36/37 pas de behandeling 'oude' moeder. Medisch gezien dan.
Enige wat verschilt met dat je bijv. 30 bent is dat je minder energie hebt dan vroeger

Maar mijn zwangerschap en bevalling van nr 3 was de beste (in de zin van geen kwaaltjes) en meest relaxte (had ik niet verwacht overigens).
woensdag 20 mei 2020 om 19:51
TanteOlivia schreef: ↑15-05-2020 20:56Het percentage met overgewicht/ obesitas stijgt juist met de jaren. In de categorie 65-75 jaar is de groep met overgewicht het hoogst, daarna daalt het weer.
Dat jij uitgerekend in een groep zat met jonge vrouwen met overgewicht is dus toeval geweest. In jouw eigen leeftijdscategorie is die groep nog veel groter.
Je kan wel zien dat jij geen kaas gegeten hebt van statistiek. Dit is zo'n versimplificeerde, en zeer mogelijk onjuiste, gevolgtrekking.
Wat is de reden dat je zo discussie loopt te voeren over andermans levenskeuzes? Iedereen kent de cijfers hoor en heeft een verloskundige of gyn die ze dat vertelt.
TO vraagt om ervaringen. Wat is verder je bijdrage daarin?
woensdag 20 mei 2020 om 20:01
S0LEIL schreef: ↑16-05-2020 18:43Ik was ouder dan 40 en daar verrekten ze ook geen spier bij. Ik werd meer in de gaten gehouden vanwege overgewicht dan vanwege mijn leeftijd eigenlijk.
Tijdens mijn zwangerschap kwamen er wel wat nieuwe protocollen, zoals het slikken van acetylsalicylzuur en dat ze je in principe niet over de 40 weken laten gaan, dan willen ze inleiden. Het blijkt dat boven de 40 de doorbloeding van de placenta wel eens wat minder wordt.
Ik was bijna halverwege de 40 bij de 3e en zelfs daar vertrokken ze geen spier bij. Ze hebben het allemaal wel eens gezien.
Ik werd wel puur door mijn leeftijd in het hokje 'medisch' gestopt. Dat betekende dat ik op controle in het ziekenhuis moest maar daar zeiden ze na 2 controles dat het in mijn geval zo onnodig was dat ik ook wel weer naar een verloskundige over mocht. Dat heb ik gedaan.
Dat acetylsalicylzuur was al niet meer protocol bij mij (was vorig jaar). Inleiden bij 40 weken is ook niet ter sprake gekomen, niet in het ziekenhuis bij de gyn en niet bij de verloskundige. Was ook niet nodig achteraf. Ik kreeg geen ander protocol dan een 25 jarige, behalve dus een verplichte ziekenhuisbevalling, want 'medisch'.

woensdag 20 mei 2020 om 20:18
Ik kreeg heel veel echo's, zo naarDubbeljus schreef: ↑20-05-2020 20:01Ik was bijna halverwege de 40 bij de 3e en zelfs daar vertrokken ze geen spier bij. Ze hebben het allemaal wel eens gezien.
Ik werd wel puur door mijn leeftijd in het hokje 'medisch' gestopt. Dat betekende dat ik op controle in het ziekenhuis moest maar daar zeiden ze na 2 controles dat het in mijn geval zo onnodig was dat ik ook wel weer naar een verloskundige over mocht. Dat heb ik gedaan.
Dat acetylsalicylzuur was al niet meer protocol bij mij (was vorig jaar). Inleiden bij 40 weken is ook niet ter sprake gekomen, niet in het ziekenhuis bij de gyn en niet bij de verloskundige. Was ook niet nodig achteraf. Ik kreeg geen ander protocol dan een 25 jarige, behalve dus een verplichte ziekenhuisbevalling, want 'medisch'.
woensdag 20 mei 2020 om 20:31

woensdag 20 mei 2020 om 21:06
Jee ik ben (heel pril) zwanger, en echt een stuk ouder dan jij. Ik durf niet eens te zeggen hoe oud
Mijn oudste kreeg ik op m’n 28e, dat is nu een puber. De tweede is al een heel stuk jonger. Ze zouden allebei een broertje of zusje erbij héél leuk vinden.
In het ziekenhuis (waar ik voor iets anders -kleins- liep) verblikten of verbloosden ze niet toen ik zei dat ik nog een kinderwens had. Toen ik vroeg of ze me niet wat oud vonden, was het antwoord: “Ach welnee, we krijgen ze hier nog met spontane zwangerschappen met 48”.
Ik voel me lichamelijk helemaal niet anders dan toen ik 28 was. Maar het is natuurlijk wel zo dat alle risico’s veel groter zijn, en ook heb ik -waarschijnlijk door leeftijd- al herhaalde miskramen gehad. Wat dan wel weer een (klein) voordeel schijnt te zijn, is dat het nog steeds om dezelfde man gaat.
Ik zou dus zeggen: Ga ervoor!

In het ziekenhuis (waar ik voor iets anders -kleins- liep) verblikten of verbloosden ze niet toen ik zei dat ik nog een kinderwens had. Toen ik vroeg of ze me niet wat oud vonden, was het antwoord: “Ach welnee, we krijgen ze hier nog met spontane zwangerschappen met 48”.
Ik voel me lichamelijk helemaal niet anders dan toen ik 28 was. Maar het is natuurlijk wel zo dat alle risico’s veel groter zijn, en ook heb ik -waarschijnlijk door leeftijd- al herhaalde miskramen gehad. Wat dan wel weer een (klein) voordeel schijnt te zijn, is dat het nog steeds om dezelfde man gaat.
Ik zou dus zeggen: Ga ervoor!

woensdag 20 mei 2020 om 21:08
Ze had het erover dat ze bij de jongere vrouwen tegebwoordig vaker overgewicht zag.Dubbeljus schreef: ↑20-05-2020 19:51Je kan wel zien dat jij geen kaas gegeten hebt van statistiek. Dit is zo'n versimplificeerde, en zeer mogelijk onjuiste, gevolgtrekking.
Wat is de reden dat je zo discussie loopt te voeren over andermans levenskeuzes? Iedereen kent de cijfers hoor en heeft een verloskundige of gyn die ze dat vertelt.
TO vraagt om ervaringen. Wat is verder je bijdrage daarin?
Als je naar de cijfers kijkt is dit niet het geval. Hoe ouder (tot een jaar of 70) des te groter de groep is met overgewicht en obesitas.

woensdag 20 mei 2020 om 22:05
Hier alleen ervaring met de eerste vraag. Ik was 38 toen ik zwanger werd.
De zwangerschap was een eitje (we hebben alleen de combinatietest laten doen). Ik heb er echt van genoten, al was het einde erg zwaar. Ik had een enorme buik, aambeien (
) en ik liep door tot 42 weken en 2 dagen. Ik werd ingeleid en ben na een (denk ik) weeënstorm binnen 5 uur met de pomp bevallen van een negen-ponds meisje.
Dat was wel erg heftig en ik moest daar ook echt van herstellen (veel bloedverlies), maar onze meid was kerngezond en nu een heerlijke kleuter van bijna 5
De zwangerschap was een eitje (we hebben alleen de combinatietest laten doen). Ik heb er echt van genoten, al was het einde erg zwaar. Ik had een enorme buik, aambeien (

Dat was wel erg heftig en ik moest daar ook echt van herstellen (veel bloedverlies), maar onze meid was kerngezond en nu een heerlijke kleuter van bijna 5

woensdag 20 mei 2020 om 23:57
Dubbeljus schreef: ↑20-05-2020 20:01Ik was bijna halverwege de 40 bij de 3e en zelfs daar vertrokken ze geen spier bij. Ze hebben het allemaal wel eens gezien.
Oh wat apart, bij mij was beide ook vorig jaar.
Maar jij had er al 2. Juist het feit dat ik na mijn 40e de eerste kreeg, speelde een rol.
Hoe of wat precies (dus wat het verschil dan is tussen 1e of 2e of 3e) weet ik eerlijk gezegd niet meer, ik heb het allemaal maar een beetje over me heen laten komen.
Verplichte ziekenhuisbevalling had ik dan weer niet. Werd wel aangeraden om in het ziekenhuis te bevallen.
Pas toen het op inleiden aan kwam werd het "medisch", daarvoor een keuze.
donderdag 21 mei 2020 om 08:10
Als overgewicht in de categorie 65-70 jaar het meest voorkomt, betekent dat nog niet dat het percentage mensen met overgewicht in de overige categorieën niet is gestegen. In alle leeftijdsgroepen worden menden dikker.TanteOlivia schreef: ↑20-05-2020 21:08Ze had het erover dat ze bij de jongere vrouwen tegebwoordig vaker overgewicht zag.
Als je naar de cijfers kijkt is dit niet het geval. Hoe ouder (tot een jaar of 70) des te groter de groep is met overgewicht en obesitas.
Maar mijn conclusie was dat ik er toen met m’n 37 heel goed van af ben gekomen. Snel zwanger en een zwangerschap zonder klachten, en dat was wel anders bij de rest van de dames.
donderdag 21 mei 2020 om 17:35
Ik dacht ook dat het ging om een leeftijd van 40+ (waar ik ook geen bezwaar tegen zou hebben). Vind 35 jaar heel erg meevallen maar als je op jonge leeftijd al een kind hebt gekregen kan dat inderdaad wel zo voelen.
Ik kreeg mijn eerste kind met 24 jaar en de laatste toen ik 36 was. Daar zitten wel nog twee kinderen tussenin. Elke zwangerschap was vergelijkbaar in hoe zwaar of makkelijk het was. Dus jong of wat ouder, ik heb geen verschil gemerkt.
Ik kreeg mijn eerste kind met 24 jaar en de laatste toen ik 36 was. Daar zitten wel nog twee kinderen tussenin. Elke zwangerschap was vergelijkbaar in hoe zwaar of makkelijk het was. Dus jong of wat ouder, ik heb geen verschil gemerkt.