Groep 3, wat is normaal qua niveau?

16-05-2020 18:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu weet ik dat het niveau van kinderen in groep 3 heel erg uiteen kan lopen, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de vraag te beantwoorden wat nog normaal is.

Punt is dat zoon eigenlijk al een tijd niet lekker in zijn vel zit. Aangezien er in vakanties weinig aan de hand is, was de link met school snel gelegd. E.e.a. in gang gezet om daarover te praten met leerkracht, maar dat ging sowieso al niet heel snel en toen kwam de scholensluiting vanwege het coronavirus.

Lang verhaal kort: nu wij zoon thuis les hebben gegeven de afgelopen tijd, wordt ons vermoeden bevestigd. Hij leert namelijk heel snel. En raakt compleet gefrustreerd als hij de in zijn ogen veel te langzame instructiefilmpjes moet kijken. Nu was dat probleem thuis gemakkelijk op te lossen, want die filmpjes konden doorgespoeld worden. En binnen no time hadden wij ons ontspannen kind weer terug. Alleen nu zijn de scholen natuurlijk weer voorzichtig begonnen en onze angst is dat straks dat niet lekker in zijn vel zitten ook weer terugkomt, want de meester doorspoelen, dat gaat natuurlijk niet.

School is nog niet geneigd echt iets te gaan doen. Zij lijken het nog wel binnen de marges te vinden, maar zij zien natuurlijk niet hoe zoon thuis is, want op school gedraagt hij zich voorbeeldig.

Ik ben eens op internet gaan zoeken en daarbij zeggen ze bijvoorbeeld over rekenen groep 3:
Automatiseren t/m 10
+/- t/m 20
Getalbegrip t/m 100
Meten met eigen maat, lengte en gewicht
Klokkijken: halve en hele uren
Maar is dat nou gemiddeld? Of is dat de ondergrens?

Want als ik dan naar de rijtjes van de andere groepen kijk en wat je per groep moet kunnen, dan rekent zoon op eind groep 5 niveau. We hebben hier ook een groep 5 boek liggen overigens en de sommen die daarin staan, doet hij inderdaad net zo snel (of langzaam, want hij is wel een erge treuzelaar en snel afgeleid) als zijn groep 3 werk. Loopt zoon nu echt zo ver voor? Of is dit nog wel binnen de marge, zeg maar?

En qua taal: zoon is wel een zonlezer, maar hij spiegelt nog veel en leest daarom eigenlijk te langzaam voor een zonnetje. Alleen qua begrijpend lezen is hij weer veel verder dan groep 3 en ook zijn woordenschat is heel groot, dus daarmee compenseert hij. Hij kan ook prima zinnen ontleden, dus bijvoorbeeld aanwijzen wat het zelfstandig naamwoord in een zin is, het werkwoord, etc. Hij heeft ook geen moeite met lange zinnen, leest boeken E4/M5, maar dat gaat eigenlijk even goed of slecht als E3 boeken, niet echt snel en vloeiend. Er zit overigens dyslexie in de familie en zoon heeft daar wel kenmerken van, maar zijn leesscores zijn daarvoor weer te goed. Qua taal is eigenlijk mijn vraag: Heeft iemand misschien ervaring met deze discrepantie (met begrijpend lezen/woordenschat veel verder zijn dan met technisch lezen) en hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan? Zoon raakt namelijk gefrustreerd als het lezen hem niet snel genoeg gaat. Hoe lezen kinderen normaal eind groep 3? Is dat vloeiend en hoe snel? Ik heb echt geen idee.

Verder is zoon overigens ook heel leergierig. Zijn algemene kennis is groot en hij wil altijd alles overal van weten (vraagt thuis heel, heel, heel erg veel). Dus zitten wij hem zaken als de dichtheid van materialen uit te leggen, omdat hij dat wil weten, maar dat soort dingen krijgen ze natuurlijk allemaal nog niet op school. Heel jammer, want zoon zou daar wel heel blij van worden.

Ons gevoel is wel dat wij hier iets mee moeten. Ook, en misschien wel vooral, omdat de manier waarop er nu stof aangeboden wordt, totaal niet bij zoons manier van leren past. Hij wil namelijk graag eerst het totaalplaatje zien. Bijvoorbeeld bij de tafels werkt het voor zoon niet om te beginnen met de tafel van twee. Zoon kan daar heel weinig mee, zo’n losstaand ding en daarmee heel veel moeten oefenen. Alleen ik snap ook wel dat dat nu eenmaal is hoe school werkt. En ergens ben ik toch een beetje bang dat wij zeuren. Maar ik wil zeker geen ongelukkig kind en het was tot de coronasluiting wel echt een glijdende schaal dit schooljaar.

Dus graag jullie eerlijke advies: is dit nog binnen de marges van normaal en zijn er misschien mensen die dit herkennen en die tips hebben wat te doen om te zorgen dat zoon wel happy blijft op school?
anoniem_398069 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 20:44
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als mijn zoon en hij wordt gezien als meerbegaafd of hoogbegaafd door iemand die hem geobserveerd heeft.

Ik ben er alleen met thuiswerken
achtergekomen dat het bij observeren/vaststellen is gebleven, ze hebben er weinig mee gedaan helaas.

Ik zou zeker het gesprek met school aangaan. Dat gaan wij ook doen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij weet je zelf dondersgoed dat dit niet meer "normaal" is :D Ik zou in gesprek gaan met de leerkracht en hem laten doortesten.

Edit: ik zou na het doortesten inzetten op verbreden van de stof ipv verdiepen. Dus extra vakken etc
pergamon wijzigde dit bericht op 16-05-2020 19:11
27.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook herkenbaar. Ik zou het met juf en IB'er van school bespreken, vragen hem door te toetsen. Als ze dat niet willen, zou ik bij een extern buro een IQ-test laten doen. en verdiep je eens in kenmerken van hoogbegaafdheid. Je zal waarschijnlijk veel herkennen (de frustratie, top-downleren, leergierigheid). Het is belangrijk dat hij zijn motivatie voor school niet verliest, anders kan hij op een gegeven moment gaan onder presteren.
Wij hadden vorig jaar ook een kleuter die thuis al zijn frustratie uitte en op school voorbeeldig was. De juf dacht dat het dan wel aan onze opvoeding zou liggen, maar nadat wij met een externe hulpverlener samen met de juf hebben gesproken, en een HB-specialist hem had geopbserveerd, nam juf hem serieus, kwam er een handelingsplan en gaat hij met veel plezier naar school.
Alle reacties Link kopieren
Een kind dat eind groep 3 op niveau leest, leest een E3 boek vloeiend en op tempo. Een redelijk aantal kinderen leest dan een hoger niveau, M4 beheersen is geen uitzondering. En een kind beheerst dat als het een M4 tekst vloeiend en op tempo leest. Als het tempo niet belangrijk is kunnen vrijwel alle kinderen een tekst van 1 of 2 niveaus hoger lezen.
Als hij de sommen van eind groep 5 kan maken zonder hulp loopt hij behoorlijk voor met rekenen.
Ga in gesprek met school.
Alle reacties Link kopieren
Er is hier trouwens ook een groep 3 topic, waarin ook een aantal ouders van kinderen die goed leren, versnellen e.d.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat normaal is. Dochter groep 3 slaat de instructiefilmpjes over, maar begreep van de leerkracht dat ze op school ook liever het plafond bestudeerd dan op te letten.

Lezen doet ze graag en vlot, leest thuis e4/m5 boeken maar doet op school gewoon de maan versie.

Klokkijken hele en halve uren gaat prima, tot voor kort draaide ze getallen boven de dertig nog om (45 werd 54 etc) maar dat kwartje lijkt gevallen. Tafels heeft ze tijdens het thuisonderwijs met haar zus mee geoefend en 1t/m 6 en de tafel van 10 kan ze aardig opdreunen.

Ik heb over het algemeen niet het idee dat ze zich verveelt op school of nou zoveel vlotter is dan de rest. Met andere zaken heeft ze meer moeite, bv schrijven gaat niet zo netjes als ze wil en bv doolhoven en woordzoekers frustreren haar enorm. Dat zorgt tijdens de lessen thuis best wel eens voor wat spanning.

Als je je zorgen maakt kan je met de ib-er en leerkracht in gesprek gaan over dat zoon gefrustreerd uit school komt, misschien kunnen ze hem observeren om te kijken waar het probleem zit.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Door scholen wordt natuurlijk gewerkt met gemiddelden, maar elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier.

Mijn zoon heeft ook brede interesse en veel kennis. Hij kon al klokkijken in groep 1 bijvoorbeeld. Qua rekenen komt hij ook altijd goed mee en wij hadden altijd het idee dat hij meer wist dan dat nodig was volgens de richtlijnen die je op internet vind. Toch is hij nooit gevraagd om deel te nemen aan de plusklas, terwijl er wel klasgenootjes naar toe gaan.
Qua lezen zat hij eind groep 3 op niveau E4, ook dat is bij hem in de klas niet bijzonder.
Taal en spelling was hij volgens school een gemiddelde leerling, maar nu met thuisonderwijs maakte hij bijna geen fouten en begreep hij het allemaal goed.
Ze kijken niet alleen naar kennis en kunde maar ook naar sociaal gedrag en werkhouding etc.

Mijn dochter is in groep simpel getest of er misschien sprake was van meer begaafdheid. Maar 2 antwoorden scoorde gemiddeld, rest erboven maar ook dat was al genoeg voor school om te zeggen dat ze prima op haar plek zat en er geen sprake was van meer begaafdheid.

Anders vraag je eens gesprek aan op school. Misschien kan je het leerlingvolgsysteem inzien van hem?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had dat ook vanaf groep 3. Ik ben toen een paar keer naar school gegaan, want ze verveelde zich dood. Omdat ze op school niet merkten dat ze het verschrikkelijk saai vond, werd er pas na een tijdje iets aan gedaan, maar toen kreeg ze allemaal extra en moeilijker werk en dat hielp heel goed. Zo kreeg ze bijvoorbeeld elke week Engelse les van een stagiair, in groep 3 hadden ze dat normaal nog niet, en ze deed met een jongen uit haar klas Nieuwsbegrip, wat de anderen pas in groep 5 of 6 kregen, en nog meer van dat soort dingen. In de loop der tijd trok het een beetje gelijk en hoewel ze nu (groep 7) nog steeds wel overal in de plusgroep of plusplusgroep zit, is het niet meer allemaal te makkelijk voor haar. Wel taal en spelling, maar rekenen bijvoorbeeld niet. Ik heb er in ieder geval een heel ander kind voor teruggekregen vanaf het moment dat ze het werk meer aan haar niveau gingen aanpassen. Zeker naar de leerkracht stappen dus!
Alle reacties Link kopieren
Op rekenen loopt je zoon duidelijk ver voor. Dochter in groep 3 loopt al voor, maar kan bijv nog niet/nauwelijks vermenigvuldigen en delen (zonder plaatjes erbij). Jouw zoon kan dat zo te lezen wel.

Lezen doet mijn dochter ongeveer op e4 niveau. Juf raadde deze site aan om een indruk te krijgen van avi niveau nu https://www.avi-lezen.nl/site/k-portal/kinderen.htm.
Dochter leest e4 binnen de tijd en met een enkel foutje. Begrijpend lezen is herkenbaar, dochter doet de begrijpend lezen boekjes echt met 2 vingers in haar neus, zelfde voor spelling en woordenschat.

Dochter vond trouwens die instructiefilmpjes ook saai. Heeft er bijna geen gekeken en verder gekeken en intussen getekend.
sprietgras wijzigde dit bericht op 16-05-2020 19:49
9.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foutje
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
16-05-2020 19:39
Lezen doet mijn dochter ongeveer op e4 niveau. Juf raadde deze site aan om een indruk te krijgen van avi niveau nu https://www.avi-lezen.nl/site/k-portal/kinderen.htm.
Dochter leest e4 binnen de tijd en met een enkel foutje. Begrijpend lezen is herkenbaar, dochter doet de begrijpend lezen boekjes echt met 2 vingers in haar neus, zelfde voor spelling en woordenschat.
Wat grappig, ik kende deze site niet. Hij leest makkelijk E6 weg, dan weet ik dat ook weer :P
Overleg met school. Vraag desnoods of ze hem een keer door willen toetsen voor rekenen.

Jongste is hier halverwege groep 3 versneld. Groep 3 was niet passend meer: in de les kreeg hij simpele leesboekjes, terwijl hij thuis Harry Potter las. Met je vraag hoe kinderen eind groep 3 lezen kan ik je helaas niet helpen, ik heb oprecht geen idee. Overigens ben er nog steeds niet van overtuigd of versnellen de juiste oplossing voor ons kind was.

Automatiseren is echt wel heel belangrijk, vooral voor later. Het is ook lastig om kinderen uit te leggen wat het nut ervan is, vooral bij de hele simpele tafels. Het handigste is het nog om uit te leggen dat automatiseren even moeite kost, maar dat je enorm veel hersencapaciteit bespaart de rest van je leven (en die capaciteit dan voor andere moeilijke dingen kan bewaren).

Je schrijft over dyslexie in de familie. Hoe scoort hij op spelling? Het is wel iets om in de gaten te houden.

Voor sommige kinderen zal de basisschool nooit echt uitdagend worden overigens. Of dat problematisch is voor een kind hangt ook erg van het kind af (ik heb beide varianten in huis).
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties!

@sprietgras, dank voor de link, dit ga ik eens testen met hem.

Punt qua lezen is dat zoon helemaal niet zo bijzonder snel is. Dus daarom ga ik twijfelen aan de rest. Maar hij leert echt anders. Echt dat top-down leren inderdaad en heeft maar weinig uitleg nodig. Dus bijvoorbeeld klokkijken leert hij in drie keer een kwartiertje uitleg met op de minuut nauwkeurig klokkijken. In de klas doen ze heel lang over alleen hele en halve uren uitleggen. Tafels idem dito. Zoon snapt de systematiek en kan de tafels tot en met 12 (uitrekenen, automatiseren is nog een ander verhaal). Kon hij al begin groep 3, maar dan moet hij nog wel meedoen met de tafel van twee. Waardoor hij dus echt afhaakt.

Gesprekken met school zijn al opgestart, maar dat was vlak voor corona en ze waren al niet happig om iets te doen. En nu al helemaal niet meer. IB’er is er niet helaas (vorige is weggegaan en er is nog geen nieuwe).

@Pergamon, mijn gevoel is ook dat zoon heel blij zou worden van verbreden, maar de school zit nog op heel misschien een half uurtje plusklas per week volgend jaar.

@pamelacourson, wat fijn dat de school het bij jouw dochter zo goed oppakte!
Alle reacties Link kopieren
Spelling is overigens niet fantastisch, vandaar ook de twijfel over wat dat nu is met taal.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft automatiseren proberen we inderdaad uit te leggen wat het nut is, maar tja als zesjarige klinkt dat waarschijnlijk allemaal nog heel abstract. Hij rekent dus gewoon nog 6*7 uit..;)

Sommen tot twintig gaan geautomatiseerd best goed gelukkig, maar daar hebben we in de thuisweken ook bewust mee geoefend. Misschien is dat ook wel wat mij zorgen baart. Wij zien dat zoon daar behoefte aan heeft, dus ik denk laat hem daar dan vooral mee oefenen, help hem daarbij als school. In plaats van hem verplicht mee te laten doen met 9+7, terwijl hij prima 49+27 uitrekent. Nu doen wij het en dat is prima, want het is in plaats van ander rekenwerk, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat wij dan dit thuis moeten gaan oefenen, terwijl zoon zich in de klas verveelt.

Maar dan begin ik dus ook aan mezelf te twijfelen, want mag je dat van een school verwachten? We hebben overigens ook nog een zoontje van 4 en die kan 9+7 al uitrekenen, nu in de thuiswerkperiode hebben we ook wel het besef gekregen dat hij dus ook echt een voorsprong heeft. Maar hoe ver voorlopen dit is, daar probeer ik dus een gevoel bij te krijgen. Maar voor mij is het dan ook lastig om in te schatten of een normale leerling eind groep 3 ook op 9+7 niveau zit of dat de meesten gewoon al verder zijn.

En verder ook, zeker wat hierboven gezegd wordt, de school werkt met gemiddelden, dus ik ga er ook vanuit kinderen die binnen een bepaalde marge van dat gemiddelde zitten ook prima mee kunnen doen zonder al te gekke aanpassingen. Maar wanneer val je buiten die marge?
Je kind loopt absoluut voor en ik zou inderdaad gewoon met school bespreken wat nu de beste stappen zijn. Hou het welbevinden van je kind in de gaten en wees niet bang een zeurouder te zijn.

(hier stond iets over mijn eigen kind, maar dat is niet echt nuttig verder)
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 22:18
66.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe, wat waren haar DMT-scores dan als ik dat mag vragen? Want zoon scoorde op de laatste DMT gemiddeld, dus ook niet bar slecht. Maar ik denk bij hem dus ook wel eens dat hij zo dyslectisch als een deur is. Al hoop ik het niet natuurlijk! Nog voor de DMT kregen we overigens wel een heads up van de meester dat hij zijn oefen-DMT niet goed had gedaan en dat we vooral veel moesten oefenen met lezen. Dus tja.. wat zijn niveau nu echt is. En de overige scores zijn inderdaad hier ook te hoog voor dyslexie. Maar zelf blijf ik die discrepantie toch vreemd vinden.

En herkenbaar je stukje over te aangepast op school en thuis onhoudbaar. Zo was het hier ook helaas voordat we thuis kwamen te zitten. En nu we merken hoe het ook kan, willen we echt niet meer terug! We hebben nu weer een ontspannen, enthousiast, lief jongetje thuis, echt een heel contrast.

Dank allemaal voor de bevestiging dat we met school moeten praten. Misschien moet ik ook niet zo aan mezelf twijfelen. En misschien toch maar eens naar een professional hiermee. Al ben ik niet per se op zoek naar een label, maar wil ik gewoon dat school enigszins aansluit op zoons behoefte.
DMT zit ze echt helemaal onderin. Dit is wel met de jaren erger geworden, in groep 3 was het nog niet zo opvallend als nu. Ze krijgt extra leesondersteuning, maar dat ligt wel gevoelig, want de andere kinderen in dat groepje hebben heel andere problemen dan zij.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 22:18
33.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de extra toelichting, Betty_Slocombe. Lastig voor je dochter, lijkt me!
Sapientia schreef:
16-05-2020 22:03
Dank voor de extra toelichting, Betty_Slocombe. Lastig voor je dochter, lijkt me!
Ja. Het is ook een beetje mal zoveel over mijn kind in jouw topic te posten. Ik zal het een beetje inkorten zo.
Hoe dan ook: voorlopen gecombineerd met (vermoedens van) dyslexie is best lastig en je bent geen lastige ouder als je er extra op let en graag met de school overlegt.
Alle reacties Link kopieren
Ja voor mij een bevestiging er extra alert op te zijn. Ik hoop dat het lezen vanzelf wat meer op niveau komt met de rest. En als toch blijkt dat er iets met dat lezen niet lekker loopt, hij wel de uitdaging krijgt op de andere gebieden!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt inderdaad als een voorloper, helemaal met rekenen.
Ben benieuwd hoe hij zich laat zien in de klas. Houdt hij zijn slimheid voor zich, of toont hij wat hij kan?

Als leerkracht:
Kinderen die flink voorlopen moeten uitgedaagd worden. Anders leren ze niet leren. Het doorzetten, omgaan met frustratie van iets niet begrijpen, zijn vaardigheden die vaak onderontwikkeld zijn bij kinderen die heel slim zijn. Die valkuil wil je niet voor je kind. Vandaar: veel uitdagen, verbreden, verrijken. Hebben ze op school een plusklas?

Bij een vermoeden van dyslexie zou ik graag een onderzoek willen. Maar om in aanmerking te komen voor een vergoed onderzoek, heb je een aantal keer een zeer lage score op de DMT en/of Cito Spelling nodig.

Als moeder:
Ik zou uiteindelijk graag willen weten wat het iq is van mijn kind. Ik zou ook niet willen dat hij buiten de boot valt in de klas.
Dat hij niet alleen hoeft te werken, de enige is die ander werk doet etc. Komt hij sociaal goed mee? Of heeft hij niet zoveel aansluiting?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel cognitieve voorsprong. De school kan daar beter op oordelen . Er was wel een jongen bij mijn. Dochter in de klas die binnen een week groep drie oversloeg, maar zijn persoonlijke ontwikkeling was ook verder. Sociaal emotioneel en dat soort dingen
Alle reacties Link kopieren
@pop1980, zoon laat niet echt zien wat hij kan. Hij draait gewoon boven het gemiddelde mee, maar niet uitzonderlijk. Valt wel op qua woordenschat, dat is ook al eens door leerkracht benoemd, maar wat de werkjes betreft, doet hij gewoon zijn ding en zit hij vooral de hele tijd te dromen.

Zoon wordt ook echt niet uitgedaagd en misschien komt daar dat wegdromen/met andere dingen bezig zijn wel vandaan. Er is geen plusklas, alleen maar voor de hogere klassen en dan maximaal een half uur per week. Thuis hebben we, in overleg met leerkracht, groep 4 en groep 5 rekenwerk gedaan. Gynzy groep 4 werk rekenen en taal doet hij praktisch foutloos en dat kan school zien natuurlijk, maar hij krijgt op school nog geen noemenswaardige extra uitdaging, naast plusboeken dan, maar dat is allemaal heel vrijblijvend, dus in de praktijk werkt zoon daar op school nauwelijks in. Leren leren doet hij nu zeker niet. Dus daar zit ook wel zorg van onze kant.

Sociaal doet zoon het super goed. Heeft heel veel vrienden. Dus dat is erg fijn! Ook gewoon met leeftijdsgenoten, maar op onze laatste twee vakanties had hij vrienden die 3 à 4 jaar ouder waren. Ging ook prima. Al was het voor ons als ouders even schakelen dat onze amper 6-jarige met jongens van 9 en 10 jaar oud in het zwembad lag (dus we hielden het op gepaste afstand in de gaten ;-) ). Hij past zich erg gemakkelijk aan en maakt gemakkelijk contact.

@misvrolijk, sociaal emotioneel is zoon ook wel verder. Vandaar dat oudere kinderen hem ook gewoon als vriend accepteren, denk ik. Maar hij doet het ook gewoon heel goed met zijn leeftijdsgenoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven