Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
Daar heb ik nou werkelijk nog nooit over nagedacht. Man en ik zullen niet snel voor de gezelligheid bloot op de bank naar het songfestival gaan zitten kijken maar als we vergeten een schone onderbroek mee te nemen de douche in lopen we bloot naar de kast om er één te pakken en de kinderen vinden daar helemaal niets van. Ik heb ook nooit geweten dat daar iets van te vinden valt eigenlijk.

De kinderen zelf zijn wat 'preutser', in die zin dat zij nimmer vrijelijk ongekleed door het huis zullen huppelen. En daar vind ik dan weer niks van.
Wij (man ook) ging met kinderen onder de douche zolang de kinderen dat wilden. En, daar heb ik me nooit zorgen om gemaakt.
Zodra ze zelf aangaven, dat ze zelf wilden douchen en dat de deur op slot ging, was dat ook goed. (vroege puberteit)
Had ze graag op deze leeftijd (nu late pubertijd/jong volwassen) meegenomen naar de sauna, ik denk het heel goed is, dat ze verschillende lichamen zien, niet alleen gestileerde lichamen, maar ze willen niet meer, komt later wel.
Ik loop zelf nog steeds naakt van slaapkamer naar badkamer, mijn man heeft dan ondergoed aan.

En we slapen naakt, wie 's nachts onze slaapkamer inkomt, kan ons bloot aantreffen.

Oudste (20) heeft pyjama's aan, die vrij kort (... te kort...) zijn, loopt ze mee door het huis (als er geen bezoek is :) ) voelt zich blijkbaar volkomen relaxed
Wij zijn ook naturistisch, en we zijn hier ook open over. Ik krijg recht in mijn gezicht hier niet echt commentaar op. Wel de veelgehoorde vraag hoe dat zit met bloot boodschappen doen en of er dan geen piemels tussen het fruit hangen.

Ik heb gelukkig nog nooit de vraag gekregen of mijn man "ideeën" krijgt bij onze naakte dochters. Schandalig die vraag. (sowieso, alsof een pedofiel geen ideeën krijgt met kleren aan)

Op de naturistencamping/strand waar we regelmatig komen, zie je niet veel mobiele telefoons. Ik heb 1 keer meegemaakt op een naturistenstrand, dat een jongen foto's aan het maken was, dat werd binnen een minuut gecorrigeerd door andere strandbezoekers, en jongen is weggestuurd.
Ik denk dat als jij dat voor jezelf en je kinderen zo wilt, moet je dat vooral doen. Ik snap de vrije gedachte erachter wel.. verder denk ik dat je zelf , als moeder, het beste kan inschatten hoe/waar/wanneer het veilig en gepast is.
Persoonlijk sta ik totaal aan de andere kant! Ik wil bv niet eens dat iemand anders de luier van mn baby verschoont omdat het haar privé gebied is. Ik zou haar nooit naakt laten lopen en altijd een badpakje aandoen op strand e.d.
Niet zozeer vanwege andere mensen maar meer voor haar eigen lichaam te bewaren en op die manier mee willen geven dat het een zeer kostbaar iets is.
Volgens mij is naakt en kinderen te combineren, zo lang je ook de wensen van de kinderen respecteert als ze het niet willen (bijv. in de puberteit). Ik zou niet snel naakt rondlopen in huis, omdat we nogal wat inkijk hebben van buren/voorbijgangers. Maar mijn zoontjes van 2 en 4 mogen binnen en buiten naakt rondlopen, daar zie ik geen kwaad in. Ik ben van vroeger ook gewend om te plassen in de badkamer terwijl anderen daar in- en uitlopen voor andere zaken. Dat vind ik vooral praktisch binnen een groot gezin ;-)
Drijfzand_ schreef:
18-05-2020 10:19
Volgens mij is naakt en kinderen te combineren, zo lang je ook de wensen van de kinderen respecteert als ze het niet willen (bijv. in de puberteit). Ik zou niet snel naakt rondlopen in huis, omdat we nogal wat inkijk hebben van buren/voorbijgangers. Maar mijn zoontjes van 2 en 4 mogen binnen en buiten naakt rondlopen, daar zie ik geen kwaad in. Ik ben van vroeger ook gewend om te plassen in de badkamer terwijl anderen daar in- en uitlopen voor andere zaken. Dat vind ik vooral praktisch binnen een groot gezin ;-)
:-D

En puber "dwingen" een bord macaroni leeg te eten eindigt al in een bloedbad......
jouw leven is een keuze
Iedereen is bloot onder zijn kleren, ik kan me er niet druk over maken.
Mensen die bang zijn voor grensoverschrijdend gedrag binnen het gezin omdat er makkelijker gedacht wordt over naakt hebben zelf een probleem.
2east schreef:
18-05-2020 10:23

En puber "dwingen" een bord macaroni leeg te eten eindigt al in een bloedbad......
zo was mijn puberteit, op de trap zitten tot je bord leeg was... en de badkamerdeur mocht niet op slot, want we waren niet preuts

Verder geen trauma's hoor :)
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 10:25
Iedereen is bloot onder zijn kleren, ik kan me er niet druk over maken.
Mensen die bang zijn voor grensoverschrijdend gedrag binnen het gezin omdat er makkelijker gedacht wordt over naakt hebben zelf een probleem.
Scherp!
jouw leven is een keuze
De enige deur hier in huis die op slot gaat is die van de wc. Daar wil ik (en man en dochter trouwens ook) gewoon privacy, al dan niet met een boek/tijdschrift).

We hupsen niet in ons blootje door het huis, maar doen er verder ook niet moeilijk over. Als er iemand onder de douche staat kan een ander gewoon binnenlopen. Lon vond het als kind ook geen probleem om te plassen terwijl papa zijn tanden poetste, maar dat veranderde toen ze ongesteld werd. Nog steeds mag hij best de badkamer op als zij doucht en nog steeds mag zij de badkamer op als hij zijn tanden poetst, maar de grenzen zijn wat aangetrokken. Wat ook prima is trouwens.

Dochter en ik gaan ook wel eens naar de sauna, maar dan wel op badkledingdagen. Zij voelt zich niet prettig tussen de naakte lijven en dat vind ik haar goed recht. Mij maakt het niet zoveel uit verder.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 10:25

en daarom vind ik het zo mooi, dat mijn 20er met haar billen halfbloot gewoon door ons (=haar) huis loopt
want dat is seksloos
Sweed schreef:

Persoonlijk sta ik totaal aan de andere kant! Ik wil bv niet eens dat iemand anders de luier van mn baby verschoont omdat het haar privé gebied is. Ik zou haar nooit naakt laten lopen en altijd een badpakje aandoen op strand e.d.
Niet zozeer vanwege andere mensen maar meer voor haar eigen lichaam te bewaren en op die manier mee willen geven dat het een zeer kostbaar iets is.
Maar bewaar je je lichaam niet als het naakt is? Nu wordt er een koppeling gemaakt tussen naakt en seksualiteit in mijn ogen.
Hier ook een naturistengezin én aan mijn kant naturistenfamilie.

Puberzoon is 17 jaar en heeft nooit last gehad van preutsheid. De deuren zijn hier altijd los.

Naturistencampings, naturistenzwemavonden, naturistenstranden, (een saunacomplex is te saai, dan blijft hij liever thuis). Prima, gooi maar wat in de magnetron of fiets naar de patatboer/chinees.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:52
0.28% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
2east schreef:
18-05-2020 10:23

Haha, ik bedoelde met name dat het dan aardig is als ouder om ook wat minder naakt door het huis te lopen, als een kind dat onprettig vind.

Mijn ouders waren vroeger erg open over seksualiteit, in de vorm van kunst, en ik heb dat juist erg moeilijk gevonden als er vriendjes of vriendinnetjes langskwamen. Ze hebben dat (voor mij) toen wel aangepast.
Snoesje666 schreef:
18-05-2020 10:37
Hier ook ern naturistengezin én aan mijn kant naturistenfamilie.

Puberzoon is 17 jaar en heeft nooit last gehad van preutsheid. De deuren zijn hier altijd los.
"Maar vallen ze er dan niet uit?!"

;-D

Ik weet waar je weg komt (zelf ook trouwens)
Sweed schreef:
Ik denk dat als jij dat voor jezelf en je kinderen zo wilt, moet je dat vooral doen. Ik snap de vrije gedachte erachter wel.. verder denk ik dat je zelf , als moeder, het beste kan inschatten hoe/waar/wanneer het veilig en gepast is.
Bewaren? Waarvoor?

Ik weet niet of ik jouw aanpak helemaal gezond vind eigenlijk. Je legt er zo wel heel veel nadruk op.

Gaat je kind niet naar kdv? Oppas?
Sweed schreef:
Je geeft je lichaam niet weg als je zwemt in je blote kont hoor. Alles is nog steeds helemaal van mij.
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 10:51
Je geeft je lichaam niet weg als je zwemt in je blote kont hoor. Alles is nog steeds helemaal van mij.
Maar niet meer zo kostbaar, helaas. Van al dat blote gezwem in chloorwater gaat de glans er rap vanaf.
Sweed schreef:

maar haar baby"onderkantje" is dus kostbaarder dan de rest van het lichaam? Jij sexualiseert je eigen kind
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 10:51
Onze zomervakantie op een naturisme-camping is eigenlijk een soort uitverkoop!
jouw leven is een keuze
Ik doe de wc deur op slot, niet al mijn pubers doen dat. De deur van de badkamer doen ze ook niet op slot, als er iemand binnenloopt is dat geen probleem. Ook lopen ze bloot van de douche naar hun kamer, wij ook.
De enige die de badkamer wel eens op slot doet ben ik als ik geen zin heb in de een na de ander die een kletspraatje komt houden.
lilalinda schreef:
18-05-2020 10:57
maar haar baby"onderkantje" is dus kostbaarder dan de rest van het lichaam? Jij sexualiseert je eigen kind
Nou inderdaad.
2east schreef:
18-05-2020 10:58
Onze zomervakantie op een naturisme-camping is eigenlijk een soort uitverkoop!
Hoeveel korting? 1 + 1 gratis?
lilalinda schreef:
18-05-2020 10:57
Maar doen net véél meer mensen dat? Bloot seksualiseren?

Ik heb de eerste 4-5 jaar nergens bij stil gestaan, totdat kinderen op school kwamen en een moeder mee aansprak "of ik dat niet een beetje anders moets doen." En of ik "niet bang ben" dan? Pas bij doorvragen nreegbik haar. Blote kinderen konden wel eens als lustobject gezien worden..... daar had ik totnop dát moment (noem me naïf) nog nooit bij stil gestaan. Dat heb ik haar ook geantwoord. Toen vond ze me dom. Is nooit meer goed gekomen tussen haar en mij....
jouw leven is een keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven