Speelgoed voor in de auto

19-05-2020 13:26 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik met mijn dochters van 2,5 en 1,5 een autorit van ruim 600 km voor de boeg. Nu wil ik ze graag zo lang mogelijk bezig houden met zo min mogelijk gehuil. Op de heenweg gaan we al zo vroeg mogelijk rijden maar op de terugweg is dit helaas niet mogelijk.

Ik neem voor allebei hun favoriete knuffel mee en een magnetisch tekenbord. Vandaag komt er een hoofdsteunhouder voor de iPad zodat ze een filmpje kunnen kijken maar hun aandachtsspanne is maximaal zo'n 30 minuten.

Nu ben ik op zoek naar leuk speelgoed voor in de auto zonder al te veel kleine onderdelen om het voor hun zo fijn en ontspannen mogelijk te maken.
Iemand tips? Ik vind geloof ik de juiste zoektermen niet.
"Nee" is ook een antwoord.
muziek
Oeh, begrijp dat dat lastig is. Misschien een kleurboekje waar ze in kunnen krassen? Of van die interactieve boekjes met geluiden erin?
Busy books (zelf te maken of kopen)
Magneetboeken van Janod
Raamstickers (zijn er ook in grotere exemplaren, met een plakbordje voor op schoot)
Autobingo (voor de oudste leuk, moet jij wel meedoen)

En verder even googlen. Ik zie voorbeelden van mensen die zelf een portable keukentje maken door een plastic dienblad deels te beschilderen met krijtverf, met krijtjes hier een kookplaat op tekenen en er een mandje 'eten' op bevestigen met klittenband. Zoiets:

Afbeelding
Kijk op youtube, iedeeen zat:

https://youtu.be/2AR5Y1_K3wo

https://youtu.be/6A-hEKWld4g

https://youtu.be/-Acqtb_BCas
Wat ik nog vergeten was om te zeggen is dat beide nog steeds alles in hun mond stoppen.
Dat met dat dienblad vind ik echt een heel leuk idee maar ik ben bang dat ik daar mee op mijn hoofd geslagen ga worden. :bonk:
De raamstickers (of andere stickers) op een bord/plaat plakken is inderdaad een leuk idee, daar ga ik even naar googlen.
"Nee" is ook een antwoord.
Een speelgoedstuurtje; dan kunnen ze ook rijden

Je kunt ook nog wat spelletjes doen waarvoor geen spullen nodig zijn.
Rijmen, Ik zie ik zie wat jij niet ziet..., Woordspelletjes
Liedjes zingen
luisterboek?
Luisterboek
Kleurboek en krijtjes (geen stiften en scharen)
Magnetisch tekending
Klein bakje duplo
Stickers en vellen papier
Raamstickers
Little people poppetjes
Of Sylvanians
Zaklamp
Flapjesboekjes
Magnetische spelletjes
Bal (voor een stop onderweg)
Luisterboeken
Zo'n uitwisbaar tekenbord
autootjes
raamstickers
kleurboeken

Overigens, als ook die van 2,5 nog alles in zijn/haar mond stopt, moet je wel hele grote raamstickers kopen. Sowieso is stickers plakken wel leuk bedenk ik nu, kan ook in een boek, die heb je ook.

Voor die van anderhalf zou ik zijn/haar bestaande speelgoed meenemen. Wij hadden ook gewoon duplo mee enzo.
Ik heb niet bijzonder veel tips, maar lees graag even mee. Afgelopen weekend 2.5 uur heen en 2.5 uur terug waarbij jongste van 2 jaar beide keren de helft van de reis gehuild had omdat hij zo nodig op schoot wilde.

Hier was lego nog wel een succes, maar dat is niet handig als ze alles in hun mond stoppen natuurlijk ;-)
Luisterboeken, op die leeftijd luisterden ze Sprookjes en Liedjes
Ondertussen leest Stephen Fry ons voor over Mythologieën
Als je de enige volwassene in de auto bent en de kinderen zitten achterin, dan zou ik vooral niks mee nemen wat kan vallen en waar dan niemand meer bij kan.
heb je al bedacht dat je de video's lokaal op de ipad moet zetten omdat je onderweg geen internet hebt?
Je rijdt alleen begrijp ik? Wel eens eerder gedaan? Zo nee, misschien een paar keer een langer stuk rijden oefenen. Je hebt er niks aan als ze onderweg elkaar de hersens in gaan slaan.
Honey, you should see me in a crown
ExodusRedux schreef:
19-05-2020 14:23
heb je al bedacht dat je de video's lokaal op de ipad moet zetten omdat je onderweg geen internet hebt?
Hotspot aan.
Honey, you should see me in a crown
Luisterboek inderdaad, favoriete knuffels, speen als ze die nog gebruiken. Mijn kinderen sliepen meestal prima in de auto, dus ik timede de rit en de stops een beetje rond de slaapjes.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Quincy2 schreef:
19-05-2020 14:17
Als je de enige volwassene in de auto bent en de kinderen zitten achterin, dan zou ik vooral niks mee nemen wat kan vallen en waar dan niemand meer bij kan.
Zou iemand daar niet eens iets op bedacht hebben? ;-D Een soort net dat je in de auto kunt spannen oid?
Deze piano! Erg irritant als volwassene om naar te luisteren, maar mijn kids rond dezelfde leeftijd konden er uren mee spelen in de auto. En hij is niet stuk te krijgen, ze hebben het geprobeerd ;)
https://www.vtechnl.com/zing-speel-piano.html
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Geef die van 2,5 een tasje en laat die vullen met speelgoed. Doe er 1 nieuw ding bij bijvoorbeeld het tekenbord. Zo doe ik het ook bij mijn 2 jarige. Als hij dan zeurt dat hij niets leuks heeft dan is dat zijn eigen schuld.

Die 1,5 jarige moet je misschien nog wat begeleiden met zijn/haar tasje. Dus ga met het kind het speelgoed af, past het in de tas? Is het handig? Speel je er ook goed mee?

En natuurlijk, soms gaat het niet goed. Mijn zoontje heeft 1 keer een vrachtwagen in zijn tasje gestopt, niet handig, tasje zat vol. Maar de volgende keer ging het al wat beter.

Nu hoef jij dit misschien niet zo vaak te doen. Maar je kan het proberen, en als nood heb je de iPad. En zorg voor snacks, vooral snacks die lekker lang duren.
Je hebt van die boekjes waar ze kleurplaten met een waterstiftje kunnen inkleuren. (Galt watermagic)
Een verrassingsdoosje met nieuwe dingen?
Een lunchboxje?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Dit deed het bij ons ook goed, wie weet is het nog verkrijgbaar.

Afbeelding

Afbeelding

En als valbescherming: de ruimte onder de voeten opvullen met bijvoorbeeld een weekendtas, dekbedden of tas met linnengoed onder de voetjes zetten. Niet te hoog natuurlijk, maar wel zo dat ze dingen eventueel kunnen oprapen als ze vallen.
Bij ons waren luisterverhaaltjes favoriet. Bijvoorbeeld van jip en janneke, of sprookjes. (gedownload op mp3, of op een CD gebrand) Ook een CD met kinderliedjes, en dan samen meezingen. Speelgoed werkte bij ons nooit zo best.

We deden het zo: Niet vertellen dat er een ipad is! eerst 30 min zonder hulp in de auto laten zitten (naar buiten kijken). Dan pak je het speelgoed. Als ze daar helemaal klaar mee zijn, gaat het luisterboek aan. Als de aandachtspanne weg is, ga je een spelletje doen met ze: samen liedjes zingen, etc. Is dat helemaal klaar dan gaat de ipad aan zo lang als ze dat volhouden...

Wat mijn ouders vroeger wel deden: kadootjes inpakken. Elke zoveel kilometer mogen ze een kadootje uitpakken. Dat is dan speelgoed van thuis, een snoepje of koekje, of nieuw speelgoed.

Echt lange stukken reden we 's nachts, zodat ze zouden slapen. Of tijdens het middagslaapje.
Toevallig bij de lunch herinneringen opgehaald over de lange reis toen zoon anderhalf was. Eindeloos zat hij op zijn peuterpianootje te spelen en er zat een bepaalde automatische knop op, waardoor er allemaal diertjes op een rekstok koppeltje doken, boven op de piano.
Verder zou ik een pop, duplo o.i.d. in een bak tussen de kinderen in zetten met speelgoed. Ook bv. knijpers/blokjes die eindeloos in /uit het bakje gehaald kunnen worden, voor de oudste met een opdracht: zoek alle gele blokjes/knijpers. Doe een blauw blokje op een rood blokje (en zo een hele toren laten maken). Iets wat aan/uit of in/uit kan, past ook bij de leeftijd van de jongste. En liedjes, eindeloos liedjes (zoon is hier nog altijd een enorme muziekliefhebber, zat er dus al jong in). Zelf meezingen, of op een andere manier veilig contact houden met je kinderen.
Vlak voor slaapjestijd/lunchtijd eten/drinken en een schone luier, dan kun je dan ongestoord een paar uur doorrijden. Dan heb je 2 uur voor het slaapje, 2 uur tijdens het slaapje en 2 uur na het slaapje. Moet lukken toch?
(Wij hebben altijd hele makkelijke autorijders gehad, dus misschien denk ik te makkelijk).
Ik heb voor mijn zoontjes altijd een tas met allerlei kleine speelgoedjes mee, autootjes (met en zonder geluid), poppetjes, dieren, happymealspeeltjes etc. Ze kiezen steeds een speelgoedje uit en kunnen weer ruilen als ze dat willen en zo vaak ze willen. Bak tussen ze in en graaien maar. Maar er beland zeker wel eens iets op de grond dus als je de enige volwassene bent, is het wellicht niet zo handig.
Luisterboek is ook leuk, op Spotify staat Jip en Janneke.
Hebben ze al vaker iPad in de auto gekeken? Mijn oudste moet dan namelijk altijd overgeven, dus dat doen we niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven