Twijfels na break up
dinsdag 19 mei 2020 om 18:21
Beste lezers,
4 weken geleden ben ik door mijn (ex)-vriendin apart genomen, ze gaf aan dat zij het niet meer zag zitten. Dit kwam koud op mijn dak na 8 jaar relatie.
Vol met vragen hebben we een aantal dagen daarna goed gepraat. Ze twijfelt over de relatie en zit niet lekker in haar vel. Ze heeft het gevoel dat zij zich al een hele tijd heeft weg gecijferd.
In eerste instantie waren daar mijn gevoelens van onbegrip en boosheid.
Deze heb ik al snel een plekje weten te geven en deze hebben plaats gemaakt voor heel veel begrip en inzichten in de situatie. Nadien hebben we iedere week nog minstens 2 a 3 keer gepraat en ben ik hard met mijzelf aan de slag gegaan omdat ik weet/wist waar het mis is gegaan (lastige persoonlijke periode van zelfontwikkeling na rouw). nu meerdere sessies gehad met een wandelcoach (heel fijn).
Na deze onstuimige weken van wel contact maar geen duidelijkheid krijgen hebben we besloten om een periode van geen contact in te lassen. Zodat zij alle nieuwe veranderingen een plek kan geven. Dit geeft mij aan de ene kant rust, aan de andere kant beangstigd het mij enorm dat we niet samen kunnen werken aan onze problemen (wat ik ook enigzins begrijp).
De momenten dat we samen waren afgelopen weken waren heel prettig en dit werd door ons beide zo ervaren. Ook ziet ze veranderingen in mij en is er nog fysiek contact geweest.
We houden van elkaar en als het aan mij ligt wordt ik samen oud met haar.
Iemand met een verhelderende blik op deze situatie?
4 weken geleden ben ik door mijn (ex)-vriendin apart genomen, ze gaf aan dat zij het niet meer zag zitten. Dit kwam koud op mijn dak na 8 jaar relatie.
Vol met vragen hebben we een aantal dagen daarna goed gepraat. Ze twijfelt over de relatie en zit niet lekker in haar vel. Ze heeft het gevoel dat zij zich al een hele tijd heeft weg gecijferd.
In eerste instantie waren daar mijn gevoelens van onbegrip en boosheid.
Deze heb ik al snel een plekje weten te geven en deze hebben plaats gemaakt voor heel veel begrip en inzichten in de situatie. Nadien hebben we iedere week nog minstens 2 a 3 keer gepraat en ben ik hard met mijzelf aan de slag gegaan omdat ik weet/wist waar het mis is gegaan (lastige persoonlijke periode van zelfontwikkeling na rouw). nu meerdere sessies gehad met een wandelcoach (heel fijn).
Na deze onstuimige weken van wel contact maar geen duidelijkheid krijgen hebben we besloten om een periode van geen contact in te lassen. Zodat zij alle nieuwe veranderingen een plek kan geven. Dit geeft mij aan de ene kant rust, aan de andere kant beangstigd het mij enorm dat we niet samen kunnen werken aan onze problemen (wat ik ook enigzins begrijp).
De momenten dat we samen waren afgelopen weken waren heel prettig en dit werd door ons beide zo ervaren. Ook ziet ze veranderingen in mij en is er nog fysiek contact geweest.
We houden van elkaar en als het aan mij ligt wordt ik samen oud met haar.
Iemand met een verhelderende blik op deze situatie?
anoniem_398180 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 21:26
3.65% gewijzigd
dinsdag 19 mei 2020 om 19:42
Ik vraag me af hoeveel stellen nog echt daadwerkelijk langdurig samen komen na een pauze.
Ik snap ook niet waarom jullie nu een pauze hebben. Het ging niet goed met jullie relatie, jij hebt eraan gewerkt, (je vriendin ook aan zichzelf gewerkt?), en dan nu uit elkaar. Toch logischer om dan juist wel bij elkaar te zijn en te kijken of de veranderingen helpen?
Ik snap ook niet waarom jullie nu een pauze hebben. Het ging niet goed met jullie relatie, jij hebt eraan gewerkt, (je vriendin ook aan zichzelf gewerkt?), en dan nu uit elkaar. Toch logischer om dan juist wel bij elkaar te zijn en te kijken of de veranderingen helpen?
dinsdag 19 mei 2020 om 21:05
Ik lees alleen dat het aan jou ligt?
Klopt dit ook?
Fijn dat je vriendin en jij goed gesproken hebben en je er ook daadwerkelijk wat mee gedaan hebt.
Maar in hoeverre was je vriendin er voor jou in die zware periode van rouw?
Je hebt aan jezelf gewerkt, je bent je bewust van je ‘gebreken’ en nu wilt ze alles laten bezinken en het een plek geven.
Ik vind dat je niet te soft hoeft te zijn, kom op hoor.
Vind het een beetje verwende prinsesjes gedrag, sorry!
Klopt dit ook?
Fijn dat je vriendin en jij goed gesproken hebben en je er ook daadwerkelijk wat mee gedaan hebt.
Je hebt aan jezelf gewerkt, je bent je bewust van je ‘gebreken’ en nu wilt ze alles laten bezinken en het een plek geven.
dinsdag 19 mei 2020 om 21:17
Ten eerste ontzettend bedankt voor je reactie.chocolol schreef: ↑19-05-2020 19:42Ik vraag me af hoeveel stellen nog echt daadwerkelijk langdurig samen komen na een pauze.
Ze geeft aan het heel zwaar te hebben met de veranderingen die ik de afgelopen weken heb laten zien. Mijn veranderingen komen doordat mijn ogen zijn geopend door de situatie. Communicatie is vanuit beide niet goed aangepakt de afgelopen periode.
Ik had ook liever de pauze niet gehad om er inderdaad samen aan te werken. Zij geeft aan de rust nodig te hebben om tot zichzelf te komen. Ook haar werk leid eronder geeft ze aan. Ik heb aangegeven er volledig voor te willen gaan met evt relatietherapie, maar zij kiest voor deze weg.
Ik heb het gevoel van onmacht omdat ik haar wel wil respecteren in haar wens, dit maakt het natuurlijk niet makkelijker voor mij.
anoniem_398180 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 21:22
2.14% gewijzigd
dinsdag 19 mei 2020 om 21:21
Ik ben mijzelf enorm verloren in de periode van rouw. Dat heeft dik 3 jaar geduurd, en ik besef mij dat ik niet altijd de meest fijne persoon was om mee samen te wonen (veel afsluiten en dichtklappen wanneer het to the point kwam). Oftewel communicatieproblemen. Daarnaast zijn er wat vertrouwensproblemen in onze relatie aanwezig door eerdere ervaringen van haar.ecam2015 schreef: ↑19-05-2020 21:05Ik lees alleen dat het aan jou ligt?
Klopt dit ook?
Ik wil haar wens om de rust te nemen respecteren omdat ik zie hoeveel het met haar doet. Ze geeft aan dat haar hele leven op zijn kop staat, werk is lastig, de relatie is lastig (helemaal omdat ik heel veel positieve veranderingen in mijzelf zie/mijzelf weer terug vind).
Toch had ik liever gezien dat we er samen voor konden gaan ipv deze "pauze".
dinsdag 19 mei 2020 om 21:41
He dank voor je reactie. Ja we hebben 4 weken afgesproken waarin we ook geen "contact" hebben met anderen om een leegte in te vullen o.i.d.justagirly schreef: ↑19-05-2020 21:38Hoe lang gaat deze pauze duren, hebben jullie dat ook afgesproken?
Mijn vriend en ik zijn na een break wel weer samen gekomen, het kan dus wel.
Sterkte!
Fijn om te horen dat jullie wel weer elkaar hebben gevonden! Ik heb ook aangegeven dat dat mijn intentie is met deze pauze. Om te kijken of de rust kan worden gevonden om wel met elkaar verder te gaan kijken.
dinsdag 19 mei 2020 om 21:43
Is het eerlijk om haar vertrouwensprobleem bij jou te leggen?
Daarnaast zijn er wat vertrouwensproblemen in onze relatie aanwezig door eerdere ervaringen van haar.
Lees deze zin is goed.
Ze geeft aan dat het probleem bij jou ligt, zo omschrijf je het zelf ook.
Maar blijkbaar loopt ze vast met eerdere situaties uit haar leven voor jullie relatie.
Mag ze jou daarvoor op pauze zetten, terwijl je in positieve zoveel voor haar bent veranderd.
Neemt niet weg dat zij in de knoop kan zitten, maar ze mag het niet laten lijken dat jij dan schuld hebt.
Die pauze had ze moeten inlassen in die 3 jaar dat jij je afzonderde van haar.
Je vraagt om verbetering, die krijg je, en dan wil je afstand.
Dan is er toch meer aan de hand?
Daarnaast zijn er wat vertrouwensproblemen in onze relatie aanwezig door eerdere ervaringen van haar.
Lees deze zin is goed.
Ze geeft aan dat het probleem bij jou ligt, zo omschrijf je het zelf ook.
Maar blijkbaar loopt ze vast met eerdere situaties uit haar leven voor jullie relatie.
Mag ze jou daarvoor op pauze zetten, terwijl je in positieve zoveel voor haar bent veranderd.
Neemt niet weg dat zij in de knoop kan zitten, maar ze mag het niet laten lijken dat jij dan schuld hebt.
Die pauze had ze moeten inlassen in die 3 jaar dat jij je afzonderde van haar.
Je vraagt om verbetering, die krijg je, en dan wil je afstand.
Dan is er toch meer aan de hand?
dinsdag 19 mei 2020 om 21:50
Er is nog fysiek contact geweest, Dus jullie hebben nog geneukt.
Maar verder is er een periode van geen contact. Wat zegt jou dat?
Mij zegt het, dat ze je in reserve houdt tot er iets beters voorbij komt.
De vraag is dus, of jij jezelf niet iets beters gunt dan een plek op de reservebank.
De vraag is dus, of jij jezelf niet iets beters gunt dan een plek op de reservebank.
dinsdag 19 mei 2020 om 22:03
Als zij met zichzelf zodanig in de knoop zit dat ze dit allemaal niet kan plaatsen, dan wil ik haar uit respect voor haar nog deze tijd geven. Ze is emotioneel gebroken door de keuze die zij heeft gemaakt en met de ontwikkelingen die vervolgens hebben plaats gevonden. Er heeft inderdaad sex plaats gevonden ook al was dit eenmalig, dit deed te veel met mij. Ik zou geen genoegen nemen met een plaats op de reserve bank. Ik voel dit ook niet zo, of is dit heel positief gedacht van mijn mannenbrein?RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑19-05-2020 21:50Na deze onstuimige weken van wel contact maar geen duidelijkheid krijgen hebben we besloten om een periode van geen contact in te lassen. Zodat zij alle nieuwe veranderingen een plek kan geven. Dit geeft mij aan de ene kant rust, aan de andere kant beangstigd het mij enorm dat we niet samen kunnen werken aan onze problemen (wat ik ook enigzins begrijp).
dinsdag 19 mei 2020 om 22:26
Waar ik over val is, wat er allemaal op 4 weken tijd gebeurd is:
- Jullie hebben een aantal dagen gepraat
- Jij bent dan in therapie gegaan en hebt hard aan jezelf gewerkt. Dit zou ik begrijpen als je over een periode van maanden spreekt, maar op 4 weken aan jezelf werken en hier al resultaat van zien, dat is een efficiënte coach.
- Jullie contacten werden zowel door jou al haar als prettig ervaren.
- Zij merkt de veranderingen in jouw gedrag al.
Dit gaat allemaal met de snelheid van het licht. Ik denk dat jij er eerlijk in staat, maar dat jouw ex terugschrikt om jou te vertellen dat het echt over is. En dat ze daarom nog 'positieve' signalen uitstuurt als veranderingen bij jou zien en blij zijn met het contact met jou.
Ik heb echt een vieze smaak in mijn mond bij het verhaal, neem me niet kwalijk.
- Jij bent dan in therapie gegaan en hebt hard aan jezelf gewerkt. Dit zou ik begrijpen als je over een periode van maanden spreekt, maar op 4 weken aan jezelf werken en hier al resultaat van zien, dat is een efficiënte coach.
Dit gaat allemaal met de snelheid van het licht. Ik denk dat jij er eerlijk in staat, maar dat jouw ex terugschrikt om jou te vertellen dat het echt over is. En dat ze daarom nog 'positieve' signalen uitstuurt als veranderingen bij jou zien en blij zijn met het contact met jou.
dinsdag 19 mei 2020 om 22:34
mammezel schreef: ↑19-05-2020 22:26Waar ik over val is, wat er allemaal op 4 weken tijd gebeurd is:
Tja, het is lastig inderdaad. Ik sta er inderdaad open en eerlijk in. Dat heb ik ook aangegeven bij het maken van de keuze voor een pauze. Mijn intenties zijn om dat te doen om haar de rust te geven om dichter bij elkaar te kunnen komen. Dat ik 4 weken in therapie ben zegt inderdaad niet dat ik klaar ben hiermee, Ik ben wel hard op weg en heb gelukkig weer meer momenten dat ik mijzelf ben en dat ik weer kan genieten ondanks het verdriet.
Dat zij veranderingen merkt heeft ermee te maken dat ik haar beter kan begrijpen in wat zij nodig had (en ik haar niet heb kunnen geven).
Heb je een advies over de pauze? Afbreken en aangeven dat dit voor mij niet werkt of haar wel de ruimte geven en aan mijzelf gaan werken in de tussentijd (waar ik al hard mee bezig ben).
dinsdag 19 mei 2020 om 23:02
Ik denk dat haar 'over de brug laten komen' het beste is. Weet je wat ik bedoel met die (Belgische) uitdrukking? Laat haar het initiatief nemen. Dan weet je dat ze het echt wil. Als jij haar gaat vragen mekaar te zien, als jij haar belt, dan is ze misschien niet geneigd om zich uit te spreken over de termijn waarna jullie mekaar meer gaan zien. Als zij diegene is die het heft in handen moet nemen, dan zie je wel wanneer ze je begint te missen. Dit is natuurlijk een hard advies en het vraagt van jou zelfbeheersing. Maar ik denk dat je daar het meeste mee te weten komt.
Ik wens je sterkte, hoe oud zijn jullie en ik neem aan dat er geen kinderen zijn?
Ik wens je sterkte, hoe oud zijn jullie en ik neem aan dat er geen kinderen zijn?
dinsdag 19 mei 2020 om 23:13
29 en 30 en geen kinderen inderdaad.mammezel schreef: ↑19-05-2020 23:02Ik denk dat haar 'over de brug laten komen' het beste is. Weet je wat ik bedoel met die (Belgische) uitdrukking? Laat haar het initiatief nemen. Dan weet je dat ze het echt wil. Als jij haar gaat vragen mekaar te zien, als jij haar belt, dan is ze misschien niet geneigd om zich uit te spreken over de termijn waarna jullie mekaar meer gaan zien. Als zij diegene is die het heft in handen moet nemen, dan zie je wel wanneer ze je begint te missen. Dit is natuurlijk een hard advies en het vraagt van jou zelfbeheersing. Maar ik denk dat je daar het meeste mee te weten komt.
Dit is inderdaad iets wat lastig gaat worden, maar ik ga het doorzetten. Bedankt voor je reactie(s)
dinsdag 19 mei 2020 om 23:17
He bedankt voor je reactie.
Ik verander absoluut voor mijzelf, ik ben te lang niet mijzelf geweest. Ook zij heeft een traject gevolgd over gelukkig zijn met jezelf. Dat heeft haar wel veel gebracht in eerste instantie. Het lastige is dat ik tot het besef kwam dat we allebei een traject in zijn gegaan in een ander tijdspad (zij eerder omdat ik bij psych liep voor rouwverwerking). Nu stappen genomen om tot mijzelf te komen.
dinsdag 19 mei 2020 om 23:20
Ah, ok. Duidelijk.Joris28 schreef: ↑19-05-2020 23:17He bedankt voor je reactie.
Ik verander absoluut voor mijzelf, ik ben te lang niet mijzelf geweest. Ook zij heeft een traject gevolgd over gelukkig zijn met jezelf. Dat heeft haar wel veel gebracht in eerste instantie. Het lastige is dat ik tot het besef kwam dat we allebei een traject in zijn gegaan in een ander tijdspad (zij eerder omdat ik bij psych liep voor rouwverwerking). Nu stappen genomen om tot mijzelf te komen.
Ik krijg het idee dat het vooral allemaal bij jou wordt neergelegd en dat vind ik niet heel eerlijk. Waar 2 vechten, hebben 2 schuld natuurlijk.
dinsdag 19 mei 2020 om 23:29
Ik heb het niet direct over schuld neerleggen. (Ik ben snel geneigd om problemen bij mijzelf te zoeken).
Communicatie/praten in onze relatie was lastig na een intens overlijden. Ik sloot mij vooral heel veel af, of ik hierin de juiste steun van haar heb gehad vraag ik mij inderdaad ook wel af.
Ze geeft aan dat ze het niet weet of zij verder kan gaan met mij.
En ze zit er emotioneel volledig doorheen (combinatie van relatie, werk, stress) heel lastig dat ze dat alleen wilt oplossen ipv samen.
anoniem_398180 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 23:34
12.79% gewijzigd
dinsdag 19 mei 2020 om 23:33
Schuld moet je relatief zien, hoor. Het klinkt wat harder dan ik bedoel in deze context.Joris28 schreef: ↑19-05-2020 23:29Ik heb het niet direct over schuld neerleggen. (Ik ben snel geneigd om problemen bij mijzelf te zoeken).
Communicatie/praten in onze relatie was lastig na een intens overlijden. Ik sloot mij vooral heel veel af, of ik hierin de juiste steun van haar heb gehad vraag ik mij inderdaad ook wel af.
Ze geeft aan dat ze het niet weet of zij verder kan gaan met mij.
Ondanks dat ik inzicht heb gekregen in mijn patronen die ik zelf niet fijn vind/vond in onze relatie.
Mijn punt was meer: Het hoeft niet allemaal aan jou te liggen. Het is niet bijzonder dat je na een groot verlies niet functioneert. Hoe lang dat duurt, staat volgens mij ook geen standaard voor.
En ja, dat zal het voor je vriendin echt niet makkelijk hebben gemaakt, dat wil ik niet bagatelliseren, absoluut niet.
But it does take 2 to tange, ya know?
En in alle eerlijkheid: Ik ben pessimistisch mbt breaks in relaties. Ik ken 1 stel die nu weer samen en happy zijn. De rest kwam tot inzicht dat er betere matches rondliepen.
woensdag 20 mei 2020 om 07:28
Ik zie niet in hoe je met 4 weken geen contact aan een relatie werkt. Of hoe dat de problemen op haar werk gaat oplossen want daar gaat het ook al niet goed heb ik begrepen.
Ze is gebroken door de keuze die ze heeft gemaakt zeg je. Zij heeft een punt achter de relatie gezet en jij hebt haar overhaald om er een pauze van te maken?
Ze is gebroken door de keuze die ze heeft gemaakt zeg je. Zij heeft een punt achter de relatie gezet en jij hebt haar overhaald om er een pauze van te maken?
woensdag 20 mei 2020 om 08:48
Nee dat is ook inderdaad waar ik tegenaan loop. Dit lost geen problemen op naar mijn idee. Ik heb haar niet overgehaald om een pauze te nemen. Door de gesprekken die we hebben gevoerd zien wij wel in dat we van elkaar houden en dat de momenten samen wel fijn zijn. Misschien juist doordat het bij mijn ogen heeft geopend. Ze is een enorme twijfelaar dus de stap om hier een punt achter te zetten was al heel knap. Ik wilde wel uitleg en ving (misschien uit hoop) signalen op dat ze blijft twijfelen. Een burn out door de liefde? Ze gaat opnieuw in therapie om aan zichzelf te werken. Mijn inziens zou dat misschien beter zijn om met elkaar te doen op dit moment.Attraverso schreef: ↑20-05-2020 07:28Ik zie niet in hoe je met 4 weken geen contact aan een relatie werkt. Of hoe dat de problemen op haar werk gaat oplossen want daar gaat het ook al niet goed heb ik begrepen.
woensdag 20 mei 2020 om 08:48
Joris28 schreef: ↑20-05-2020 08:48Nee dat is ook inderdaad waar ik tegenaan loop. Dit lost geen problemen op naar mijn idee. Ik heb haar niet overgehaald om een pauze te nemen. Door de gesprekken die we hebben gevoerd zien wij wel in dat we van elkaar houden en dat de momenten samen wel fijn zijn. Misschien juist doordat het bij mijn ogen heeft geopend. Ze is een enorme twijfelaar dus de stap om hier een punt achter te zetten was al heel knap. Ik wilde wel uitleg en ving (misschien uit hoop) signalen op dat ze blijft twijfelen. Emotioneel is zij zeker. Een burn out door de liefde? Ze gaat opnieuw in therapie om aan zichzelf te werken. Mijn inziens zou dat misschien beter zijn om met elkaar te doen op dit moment.