Benaming oom/ tante?
vrijdag 22 mei 2020 om 13:50
Hallo,
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
Ikzelf heb 3 ooms en 5 tantes. Ze zijn allemaal een stuk ouder en toen was het ook gebruikelijk om hun tante "huppeldepup" te noemen.
Ook de ooms en tantes van mijn man spreek ik aan met oom of tante.
Onze dochter doet dit ook.
Nu is het zo dat onze dochter haar eigen ooms en tantes gewoon met hun voornaam aanspreekt.
Ik vind dat geen probleem en heb hun ook nooit horen klagen.
De nichtjes en neefjes van mijn kant noemen mij ook geen tante.
Vind ik ook wel fijn.
Maar nu is er aan mijn mans kant een nichtje van 2 jaar, die telkens geleetd krijgt om oom... of tante.... te zeggen.
Ik heb al eens aangegeven dat, dat niet hoeft.
En dat ik het eigenlijk zelfs onprettig vind.
Maar dan zeggen ze dat ze dat wel willen, want zo hoort het.
Wat vinden jullie hiervan?
Had ik onze, inmiddels puber-, dochter ook moeten aanleren dat de oom/ tante zegt?
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 22 mei 2020 om 15:14
Ik wist niet dat dit ouderwets is . Weer wat geleerd .
Zelf word ik wel met tante aangesproken en mijn man met nonkel ( oom )
Toen ik klein was noemde ik mijn ouders hun tantes en nonkels ook zo .
En die vonden dat doodnormaal .
Ben dat zelfs blijven doen tot hun dood en ik allang volwassen was .
Het was een gewoonte geworden .
Hetzelfde met leraressen.
Wij moesten die aanspreken met juffrouw op school.
Toen ik volwassen was en ik kwam hen tegen , verviel ik steeds weer in die gewoonte en begroete hen dan met : dag juffrouw huppeldepup
En allemaal zeiden ze dan dat het niet meer hoefde en of ik hen met de voornaam wou aanspreken .
Maar ik vergat het telkens weer .
Zelf word ik wel met tante aangesproken en mijn man met nonkel ( oom )
Toen ik klein was noemde ik mijn ouders hun tantes en nonkels ook zo .
En die vonden dat doodnormaal .
Ben dat zelfs blijven doen tot hun dood en ik allang volwassen was .
Het was een gewoonte geworden .
Hetzelfde met leraressen.
Wij moesten die aanspreken met juffrouw op school.
Toen ik volwassen was en ik kwam hen tegen , verviel ik steeds weer in die gewoonte en begroete hen dan met : dag juffrouw huppeldepup
En allemaal zeiden ze dan dat het niet meer hoefde en of ik hen met de voornaam wou aanspreken .
Maar ik vergat het telkens weer .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:17
Reden: Foutje
Reden: Foutje
0.14% gewijzigd
vrijdag 22 mei 2020 om 15:15
Ik heb ze niets aangeleerd. Ze heten x en y en het zijn je oom en tante.
Bij de ene zeggen ze wel oom x en bij de ander alleen x en dat wisselt ook nog onderling.
Mijn schoonzus zegt altijd ben geen tante zeg maar “naam” en die noemen ze dan juiste weer tante omdat het leuk is omdat ze niet wil.
Als er mensen zijn die het prettig vinden om wel tante of oom genoemd te worden (wat niet gebeurd) dan zeg ik dat is tante ipv x.
Bij de ene zeggen ze wel oom x en bij de ander alleen x en dat wisselt ook nog onderling.
Mijn schoonzus zegt altijd ben geen tante zeg maar “naam” en die noemen ze dan juiste weer tante omdat het leuk is omdat ze niet wil.
Als er mensen zijn die het prettig vinden om wel tante of oom genoemd te worden (wat niet gebeurd) dan zeg ik dat is tante ipv x.
vrijdag 22 mei 2020 om 15:15
Dit doe ik ja. Steeds minder wel. Zoon noemt mijn zusje en broertje bij de voornaam en de sibs van mijn man ‘oom’/‘tante’. Die ziet hij maar weinig, denk dat het daaraan ligt?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 22 mei 2020 om 15:27
Hier in de familie wordt aangesproken met oom X en tante X (en jij en je, geen u).
Ik vind zelf alleen de voornaam niet gepast voor kleine kinderen, bij pubers vind ik het anders, hier zijn alle kinderen onder de 7. Zoals hier al genoemd vind ik het daarnaast ook een eretitel
Maar ik lig er niet wakker van ofzo, dit is de eerste keer dat ik er over na denk door jouw vraag.
Ik vind zelf alleen de voornaam niet gepast voor kleine kinderen, bij pubers vind ik het anders, hier zijn alle kinderen onder de 7. Zoals hier al genoemd vind ik het daarnaast ook een eretitel
Maar ik lig er niet wakker van ofzo, dit is de eerste keer dat ik er over na denk door jouw vraag.
phloxx wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:31
32.63% gewijzigd
-
vrijdag 22 mei 2020 om 15:30
Ik ben ook ouderwets. Mijn voorkeur heeft "tante", zonder voornaam erbij. Maar ik wil ook niet dat de vriendinnen van mijn kinderen mij bij de voornaam aanspreken en daar ben ik zo'n beetje de enige in.
Zodra de kinderen pubers zijn heb ik liever wel dat ze me met mijn voornaam aanspreken, trouwens. Ik probeer er nog achter te komen hoe dat in mijn hoofd werkt.
Zodra de kinderen pubers zijn heb ik liever wel dat ze me met mijn voornaam aanspreken, trouwens. Ik probeer er nog achter te komen hoe dat in mijn hoofd werkt.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:33
28.62% gewijzigd
vrijdag 22 mei 2020 om 15:30
Een geuzennaam???
Ik gok, dat je niet weet wat dat betekent?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geuzennaam
Als Graafschapsupporters zichzelf Boeren noemen, niet dat je neefje je tante noemt
vrijdag 22 mei 2020 om 15:34
Hier zie ik de kinderen meestal bij familiefeestjes.Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2020 15:30Ik ben ook ouderwets. Mijn voorkeur heeft "tante", zonder voornaam erbij. Maar ik wil ook niet dat de vriendinnen van mijn kinderen mij bij de voornaam aanspreken en daar ben ik zo'n beetje de enige in.
Als ze alleen "tante" zouden roepen zonder voornaam kijken er 3 op
En ikzelf heb 12 tantes, dus dat was al helemaal leuk geworden ...
De voornaam erbij zeggen is dus puur praktisch.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 22 mei 2020 om 15:40
Hoe noemen jongere kinderen jou dan Mevr Achternaam of “moeder van ...“ (vroeger hoorde je ook vaak: “Rum-se-moeder”)? Ik was vroeger altijd blij als ik ouders gewoon bij de naam mocht noemen en als dat ergens niet gepast was, was ik altijd bezig met ingewikkelde zinsconstructies waarbij ik iemand helemaal niet direct aan hoefde te spreken.Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2020 15:30Ik ben ook ouderwets. Mijn voorkeur heeft "tante", zonder voornaam erbij. Maar ik wil ook niet dat de vriendinnen van mijn kinderen mij bij de voornaam aanspreken en daar ben ik zo'n beetje de enige in.
vrijdag 22 mei 2020 om 15:42
Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2020 15:30Ik ben ook ouderwets. Mijn voorkeur heeft "tante", zonder voornaam erbij. Maar ik wil ook niet dat de vriendinnen van mijn kinderen mij bij de voornaam aanspreken en daar ben ik zo'n beetje de enige in.
Hoe noemen ze je dan? Mevrouw? Of moeder van X?
vrijdag 22 mei 2020 om 15:46
Moeder van X.
Ik weet het, het slaat nergens op, maar ik vind het vervelend als een kind van 9 mij aanspreekt met mijn voornaam. Dat is rechtstreeks terug te voeren op een hele strenge opvoeding op dat vlak en ik weet ook wel dat het niet zou moeten boeien, maar ja. Ik vind het dan voor een meisje van 14 weer helemaal niet logisch dat ze me moeder van huppeldepup noemt, dan liever gewoon mijn voornaam.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:47
3.24% gewijzigd
vrijdag 22 mei 2020 om 15:50
Ja, ik kom weer uit een heel andere achtergrond waarbij we mijn ouders ook regelmatig bij de voornaam aanspreken, en zo heb ik zo ook altijd aan anderen voorgesteld.Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2020 15:46Moeder van X.
Ik weet het, het slaat nergens op, maar ik vind het vervelend als een kind van 9 mij aanspreekt met mijn voornaam. Dat is rechtstreeks terug te voeren op een hele strenge opvoeding op dat vlak en ik weet ook wel dat het niet zou moeten boeien, maar ja. Ik vind het dan voor een meisje van 14 weer helemaal niet logisch dat ze me moeder van huppeldepup noemt, dan liever gewoon mijn voornaam.
Mijn ouders zijn inderdaad niet streng en veel mocht, maar wij zijn zeker wel met respect naar ouderen/meerderen opgegroeid, maar dat uit zich niet in de titels.
vrijdag 22 mei 2020 om 15:58
Wij leren de kinderen het wel aan (oom/tante + voornaam). De rest van onze familie doet dat niet, dus wij worden gewoon bij de voornaam aangesproken. Ook prima, ieder z’n ding. Ik vind het altijd wel netjes dat kinderen volwassen niet alleen met de voornaam aanspreken, maar dat is mijn persoonlijke mening.
vrijdag 22 mei 2020 om 16:03
Ik weet wel zeker dat de manier waarop je iemand aanspreekt niets met respect te maken heeft (tenzij het "He, vies wijf" is dan), daarom heb ik dat ook niet genoemd. Je kunt enorm respectloos iemand met "u" en "mevrouw" aanspreken. Ik vind het gewoon ongemakkelijk als een jong kind me bij mijn voornaam aanspreekt, al weet ik dat het eigenlijk totaal onbelangrijk is.rumforviva schreef: ↑22-05-2020 15:50Ja, ik kom weer uit een heel andere achtergrond waarbij we mijn ouders ook regelmatig bij de voornaam aanspreken, en zo heb ik zo ook altijd aan anderen voorgesteld.
Mijn ouders zijn inderdaad niet streng en veel mocht, maar wij zijn zeker wel met respect naar ouderen/meerderen opgegroeid, maar dat uit zich niet in de titels.
vrijdag 22 mei 2020 om 16:08
Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2020 16:03Ik weet wel zeker dat de manier waarop je iemand aanspreekt niets met respect te maken heeft (tenzij het "He, vies wijf" is dan), daarom heb ik dat ook niet genoemd. Je kunt enorm respectloos iemand met "u" en "mevrouw" aanspreken. Ik vind het gewoon ongemakkelijk als een jong kind me bij mijn voornaam aanspreekt, al weet ik dat het eigenlijk totaal onbelangrijk is.
Eens, toch meen ik dat wel een beetje te proeven uit bepaalde posts die het noemen van voornaam door een kind bijvoorbeeld ongepast vinden.
vrijdag 22 mei 2020 om 16:12
Dat geloof ik. Bij mij is het meer een soort "he?"-gevoel. Alsof je de kat tegen de richting in aait, zeg maar.
Iedereen heeft gekke dingen meegenomen uit zijn opvoeding, denk ik.
Ik zou het, maar dat is heel iets anders, ook enorm raar vinden om "pa" of "ma" tegen mijn schoonouders te zeggen. Van dat idee krijg ik ook rillingen.
vrijdag 22 mei 2020 om 16:23
Nichtje van man (basisschoolleeftijd) spreekt ons aan met ‘oom voornaam’ en ‘tante voornaam’. Hoeft niet van ons, maar helemaal prima. Verder wel je en jij, geen u. Kind van vrienden van ons, zelfde leeftijd, spreekt ons bij de voornaam aan. Ook prima, we zijn ook geen oom en tante van dat kind natuurlijk.
Ik zeg al heel mijn leven ‘oom voornaam’ en ‘tante voornaam’, en dat hou ik vol. Wel zei ik vroeger ‘u’ tegen ze, en daarvan hebben de meesten inmiddels wel van gezegd dat dat niet hoeft. Dat was even wennen een jaar of 20 geleden, maar dat is inmiddels gewoon.
Sommige vrienden van mijn ouders waren ook oom en tante vroeger, en nu ik erover nadenk heb ik echt geen idee waarom sommigen wel en anderen niet, maar goed. Met één vriendin van mijn moeder heb ik nog steeds goed contact en die heeft op een gegeven moment zelf gezegd dat ze geen tante was. Dat is nu dus ook al weer jaren gewoon voornaam en je.
Ik zeg al heel mijn leven ‘oom voornaam’ en ‘tante voornaam’, en dat hou ik vol. Wel zei ik vroeger ‘u’ tegen ze, en daarvan hebben de meesten inmiddels wel van gezegd dat dat niet hoeft. Dat was even wennen een jaar of 20 geleden, maar dat is inmiddels gewoon.
Sommige vrienden van mijn ouders waren ook oom en tante vroeger, en nu ik erover nadenk heb ik echt geen idee waarom sommigen wel en anderen niet, maar goed. Met één vriendin van mijn moeder heb ik nog steeds goed contact en die heeft op een gegeven moment zelf gezegd dat ze geen tante was. Dat is nu dus ook al weer jaren gewoon voornaam en je.
The owls are not what they seem
vrijdag 22 mei 2020 om 16:32