Wonen in stad met kid(s)?
dinsdag 26 mei 2020 om 19:29
Mijn man en ik zijn ons aan het oriënteren op een ander huis. We hebben geen haast, maar o zo leuk om Funda af te struinen en dan van elkaar (lees: ik van hem) te horen of we bepaalde huizen leuk vinden etc. We zijn er al een tijdje achter dat we voor hetzefde type vallen: oud, met details, statig en met hoge plafonds. Een nieuwbouwwoning zal het niet worden.
Maar ook hebben we het veel gehad over 'vrij' wonen. Ruimte om je huis, natuur, misschien wat diertjes. Leuk.
Toch twijfelen we nu, ons hart gaat toch ook echt sneller kloppen van de oude stadshuizen. En we hebben een vakantiehuis midden in de natuur.
Aan de rand van de stad waar we in de buurt wonen staan van die gave panden. Verliefd kunnen we er op worden! Een souterrain, kamer en suite en zelfs nog mooie tuinen met privacy, dat soort dingen... Maar, dan zit je dus wel ongeveer in een stad, in een rustigere buurt wel en met parkeerplaatsen voor de deur. Onze kinderwens speelt ook mee in onze huizenjacht. De gedachte waar we goed aan doen en een kindje - wat hopelijk nog mag komen- het 'beste' kan opgroeien.
Dit topic om gewoon eens te horen hoe anderen dat zien en hoe ervaringen zijn om als gezin te wonen in een stadshuis ? Wat betekent dit voor jullie kind(eren), opvang, later school en vriendjes en vriendinnetjes etc?
Ben benieuwd en lees het graag!
Maar ook hebben we het veel gehad over 'vrij' wonen. Ruimte om je huis, natuur, misschien wat diertjes. Leuk.
Toch twijfelen we nu, ons hart gaat toch ook echt sneller kloppen van de oude stadshuizen. En we hebben een vakantiehuis midden in de natuur.
Aan de rand van de stad waar we in de buurt wonen staan van die gave panden. Verliefd kunnen we er op worden! Een souterrain, kamer en suite en zelfs nog mooie tuinen met privacy, dat soort dingen... Maar, dan zit je dus wel ongeveer in een stad, in een rustigere buurt wel en met parkeerplaatsen voor de deur. Onze kinderwens speelt ook mee in onze huizenjacht. De gedachte waar we goed aan doen en een kindje - wat hopelijk nog mag komen- het 'beste' kan opgroeien.
Dit topic om gewoon eens te horen hoe anderen dat zien en hoe ervaringen zijn om als gezin te wonen in een stadshuis ? Wat betekent dit voor jullie kind(eren), opvang, later school en vriendjes en vriendinnetjes etc?
Ben benieuwd en lees het graag!
dinsdag 26 mei 2020 om 19:33
Het is maar waar je aan gewend bent. Wij hebben in het centrum van een grote stad gewoond met kleine kinderen. Dat was prima. Maar we wonen nu in een vinexwijk en dat is nu de kinderen groter zijn wel erg fijn. Ze kunnen hier in de buurt op straat spelen. Dat kon in ons vorige huis niet. Daar woonden sowieso niet zoveel kinderen.
Ik mis van de stad eigenlijk alleen de koffietentjes. Verder woon ik dichtbij genoeg om er af en toe naartoe te gaan. Maar met kinderen ben je sowieso meer gefocust op in en om je huis (wij althans).
Ik mis van de stad eigenlijk alleen de koffietentjes. Verder woon ik dichtbij genoeg om er af en toe naartoe te gaan. Maar met kinderen ben je sowieso meer gefocust op in en om je huis (wij althans).
dinsdag 26 mei 2020 om 19:34
In de stad, dus waarschijnlijk op wandel- of fiets-afstand van hobby's, school, winkels, ...
Niet voor elk wissewasje de auto moeten nemen en kinderen die sneller zelf - zonder begeleiding - ergens geraken.
Tegelijk zou ik wel iets van tuin willen voor de kinderen.
En een mogelijkheid om fietsen te parkeren zonder elke keer door het hele huis te moeten.
Niet voor elk wissewasje de auto moeten nemen en kinderen die sneller zelf - zonder begeleiding - ergens geraken.
En een mogelijkheid om fietsen te parkeren zonder elke keer door het hele huis te moeten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 26 mei 2020 om 19:35
Als je in een buitenwijk van een stad gaat wonen dan kan dat allemaal hoor.Wissewis schreef: ↑26-05-2020 19:34In de stad, dus waarschijnlijk op wandel- of fiets-afstand van hobby's, school, winkels, ...
dinsdag 26 mei 2020 om 19:35
Stadshuis....raar woord. Kinderen kunnen overal opgroeien. Het is aan jou als ouder wat jij van die jeugd maakt. Voorzieningen zijn overal of op korte afstand.
Ik snap dit topic niet zo geloof ik. Beetje naar de bekende weg vragen.
De wereld is maar klein tegenwoordig. Het is maar net wat jullie als ouders willen.
De wereld is maar klein tegenwoordig. Het is maar net wat jullie als ouders willen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:39
Ah, leuk al reacties 
Captain, klopt, alles went. En als je niet beter weet... In zo'n buurt waar wij van houden is het niet superkindvriendelijk natuurlijk, waar kinderen nauwelijks verkeer tegen hoeven komen om in een speeltuin te geraken. Tja, is dat erg als dat er niet is vraag ik me dan af? Word je ook inventief van lijkt me?
Wissewis: voor ons zijn voorwaarden ook een tuin en schuur(tje). En nee, met fietsen door huis heen zie ik ook niet zitten. Huizen die we zien voldoen wel aan die eisen. Die huizen bestaan dus!
Captain, klopt, alles went. En als je niet beter weet... In zo'n buurt waar wij van houden is het niet superkindvriendelijk natuurlijk, waar kinderen nauwelijks verkeer tegen hoeven komen om in een speeltuin te geraken. Tja, is dat erg als dat er niet is vraag ik me dan af? Word je ook inventief van lijkt me?
Wissewis: voor ons zijn voorwaarden ook een tuin en schuur(tje). En nee, met fietsen door huis heen zie ik ook niet zitten. Huizen die we zien voldoen wel aan die eisen. Die huizen bestaan dus!
dinsdag 26 mei 2020 om 19:40
Wij woonden in een grote stad, 2-3 hoog. Centrum op fietsafstand en van alles goed te bereiken. Kinderen waren 1 en 3 toen we verhuisden naar een plaats ernaast, in een wijk waar alle huizen op elkaar lijken. Of eigenlijk met name op een vakantiepark lijken. In de stad moesten we veel kruispunten oversteken om waar dan ook naar toe te gaan. Altijd héél goed opletten. Nu wonen we aan de rand van de wijk en de straat is rustig en we kijken uit over de polder. Het centrum van die grote stad is nog steeds goed te bereiken.
Ik mis eigenlijk alleen het park met zandbak die de oudste altijd zo leuk vond. Verder heeft onze niet-stad locatie voor ons veel voordelen.
Ik mis eigenlijk alleen het park met zandbak die de oudste altijd zo leuk vond. Verder heeft onze niet-stad locatie voor ons veel voordelen.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:42
Raar woord ja? Bestaat toch echt. Neem het heel letterlijk en dat is hetLiebeskind² schreef: ↑26-05-2020 19:35Stadshuis....raar woord. Kinderen kunnen overal opgroeien. Het is aan jou als ouder wat jij van die jeugd maakt. Voorzieningen zijn overal of op korte afstand.
Jammer dat je het topic niet kunt appreciëren. Gelukkig nog veel meer topiconderwerpen!
dinsdag 26 mei 2020 om 19:43
Zelf in de (hoofd)stad opgegroeid en vond dat prima. Nu woon ik zelf met kinderen in een oude wijk van de stad en eerlijk is eerlijk het is een haat-liefde dingetje hoor. Voor elk positief punt is er bijna iets negatiefs. Toch blijf ik wel: de stoepen zijn hier vrij breed er zijn genoeg andere kinderen en omdat ik het erg gezellig vind en het huis fijn verdraag ik de toeristen en herrie en ruimtegebrek en De eeuwige jacht op muizen.
Met een weekendhuisje erbij in de natuur zou helemaal ideaal zijn denk ik.
Tip: goed op de straat letten. Elke stad heeft buurten en straten die rustiger en autoluw zijn. Daar wonen vaak meer kinderen en dan is het verschil met een buitenwijk stukken minder groot dan in een appartement aan een drukke straat.
Tip: goed op de straat letten. Elke stad heeft buurten en straten die rustiger en autoluw zijn. Daar wonen vaak meer kinderen en dan is het verschil met een buitenwijk stukken minder groot dan in een appartement aan een drukke straat.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:43
Ik woon in een oudere wijk in een van de grote steden. Super centraal, sta binnen 10 minuten op het station. Deze wijk staat vol met het soort huizen dat jij omschrijft en er wonen hier veel gezinnen met kinderen. Elk pleintje op de hoek is een speeltuin, er is weinig verkeer omdat de straten relatief smal zijn. Er spelen hier altijd kinderen.
Ik ben zelf op het platteland opgegroeid maar dit lijkt me voor een kind enorm veel leuker. Wij hadden dan wel veel ruimte maar van ons huis naar de buren moest je al langs een drukke weg. Ik speelde vooral met mijn broer en verder was het maar beperkt.
Ik ben zelf op het platteland opgegroeid maar dit lijkt me voor een kind enorm veel leuker. Wij hadden dan wel veel ruimte maar van ons huis naar de buren moest je al langs een drukke weg. Ik speelde vooral met mijn broer en verder was het maar beperkt.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:47
Ai ja die stad is natuurlijk ook écht stad. En kan me de drukte voorstellen. Denk wel dat als je er opgegroeid bent je er goed je weg mee/in kunt vinden he?MadameJean schreef: ↑26-05-2020 19:43Zelf in de (hoofd)stad opgegroeid en vond dat prima. Nu woon ik zelf met kinderen in een oude wijk van de stad en eerlijk is eerlijk het is een haat-liefde dingetje hoor. Voor elk positief punt is er bijna iets negatiefs. Toch blijf ik wel: de stoepen zijn hier vrij breed er zijn genoeg andere kinderen en omdat ik het erg gezellig vind en het huis fijn verdraag ik de toeristen en herrie en ruimtegebrek en De eeuwige jacht op muizen.
De wijken die wij aantrekkelijk vinden liggen niet aan drukke wegen. Dat zou ik sowieso niet willen. Feit of er andere kinderen zijn vind ik lastig in te schatten. Hoe kom je zoiets te weten? Kwestie van doorheen wandelen dan en de sfeer proeven denk ik. Ik kan weleens navraag doen. Ken dus ook niemand in onze omgeving die zo wonen zoals wij mogelijk willen.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:49
Wij wonen in een jaren '30 bovenwoning 3 minuten lopen van het centrum van de stad, met een baby van bijna een jaar, dus wij doen het zelfs zonder tuin (met dakterras) en zonder auto.
Er wonen hier veel kinderen in de straat (vooral 0-6 jaar), en er wordt hier ook veel buiten voor de deur gespeeld, dus dat hangt er maar net vanaf waar je zit. Ik vind het heerlijk en met een baby / peuter / kleuter heeft het eigenlijk vooral heel veel voordelen, vind ik. Nu is natuurlijk een rare tijd, maar opvang is om de hoek, veel speeltuinen en parken, en alle mama koffie-ochtendjes, yoga en klasjes waren ook op loopafstand. Ook musea waar ik met baby binnen kon lopen om even wat anders te doen, te verschonen, wat te drinken en te voeden (die museumjaarkaart was echt een goed idee).
Wij zijn wel van plan om te verhuizen als ons kind ouder wordt. Dat is vooral omdat het huis erg gehorig is, en we hem wat meer privacy en ruimte willen gunnen. Maar echt buiten wonen lijkt me sowieso helemaal niets.
Er wonen hier veel kinderen in de straat (vooral 0-6 jaar), en er wordt hier ook veel buiten voor de deur gespeeld, dus dat hangt er maar net vanaf waar je zit. Ik vind het heerlijk en met een baby / peuter / kleuter heeft het eigenlijk vooral heel veel voordelen, vind ik. Nu is natuurlijk een rare tijd, maar opvang is om de hoek, veel speeltuinen en parken, en alle mama koffie-ochtendjes, yoga en klasjes waren ook op loopafstand. Ook musea waar ik met baby binnen kon lopen om even wat anders te doen, te verschonen, wat te drinken en te voeden (die museumjaarkaart was echt een goed idee).
Wij zijn wel van plan om te verhuizen als ons kind ouder wordt. Dat is vooral omdat het huis erg gehorig is, en we hem wat meer privacy en ruimte willen gunnen. Maar echt buiten wonen lijkt me sowieso helemaal niets.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:51
Hier ook wonend in een grote stad met drie kids. We wonen in een portiekwoning en nooit een tuin gehad. Zelf ben ik opgegroeid in een kleinere stad en altijd in een eengezinswoning gewoond. Ik vond het vreselijk, evenals mijn broers/zussen.
Is ideaal voor kleine kinderen, maar eenmaal te groot voor de speeltuin was er niks meer te doen.
Ik ging/ga altijd met de kids mee naar buiten, park, speeltuin, bos, strand. Mijn twee oudste weten hun weg inmiddels zelf te vinden en dat gaat prima.
Dat is dan ook het enige verschil met bijvoorbeeld mijn neefjes en nichtjes, zij kunnen voor de deur spelen, hoeven nergens op te letten, geen verkeer en ik "moet" altijd wel mee als (in dit geval) de jongste buiten wilt spelen.
Ik sluit me dan ook aan bij de rest, een kind past zich aan aan de omgeving waarin hij opgroeit
Is ideaal voor kleine kinderen, maar eenmaal te groot voor de speeltuin was er niks meer te doen.
Ik ging/ga altijd met de kids mee naar buiten, park, speeltuin, bos, strand. Mijn twee oudste weten hun weg inmiddels zelf te vinden en dat gaat prima.
Dat is dan ook het enige verschil met bijvoorbeeld mijn neefjes en nichtjes, zij kunnen voor de deur spelen, hoeven nergens op te letten, geen verkeer en ik "moet" altijd wel mee als (in dit geval) de jongste buiten wilt spelen.
Ik sluit me dan ook aan bij de rest, een kind past zich aan aan de omgeving waarin hij opgroeit
dinsdag 26 mei 2020 om 19:51
Froufrou, ja daar noem je precies een punt waar wij ook mee zitten: vrij wonen is mooi maar brengt ook gedoe met zich mee. Ik had vroeger een vriendinnetje die erg buitenaf woonde, echt prachtig, maar altijd afhankelijk van taxi: haar ouders. Kon zelf nergens zomaar heen en vriendjes en vriendinnetjes moesten gebracht en gehaald worden. Het daar zijn was altijd te gek (vond ik), maar het georganiseer er omheen was best gedoe voor see ouders. Nu kun je natuurlijk ook wat minder achteraf gaan wonen, maar met jonge kinderen zit je dan toch altijd dat even naar iemand toe lopen of spelen bij iemand niet zomaar lukt. Op een dichter bevolkte plek is dat makkelijker, dat wel. Áls die kinderen er dan ook zijn in die buurt
dinsdag 26 mei 2020 om 19:55
Wij wonen in de binnenstad met twee kinderen die inmiddels in groep 7 en groep 8 zitten. Wel in een huis met een tuin en in een bijna dorps aandoende omgeving (een zijstraat van een winkelstraat, zonder studentenhuizen). Het heeft voor ons gezin vrijwel alleen maar voordelen gehad. Alles dichtbij, veel keuze in alles, cultuur, reuring, esthetische omgeving (historische binnenstad), veilig wonen (altijd wel iemand op straat, sociale controle), heel erg veel activiteiten voor kinderen et cetera. Maar ik ben een echt stadsmens en mijn man ook.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:56
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen multicultureel opgroeien, dus dat is wat ik in de stad vind.
Daarnaast vind ik het aanbod voor clubjes en de keuzes in scholen veel groter. Ik denk dat het als puber heel leuk is om in een grote stad op te groeien.
Dus ik ga de stad niet uit. Wij wonen in een soort vinexwijk maar op een steenworp afstand van 'stadse geneugtes' en ik vind het fantastisch. Als je een huisje in het bos hebt zou ik het helemaal wel weten.
Mijn ene broer woont met zijn gezin middenin de stad en heeft zelfs geen buitenruimte, maar heeft ook een huisje buiten. Ideaal.
Clubje in het rijksmuseum en daarna een weekend in het huisje, bijvoorbeeld.
Daarnaast vind ik het aanbod voor clubjes en de keuzes in scholen veel groter. Ik denk dat het als puber heel leuk is om in een grote stad op te groeien.
Dus ik ga de stad niet uit. Wij wonen in een soort vinexwijk maar op een steenworp afstand van 'stadse geneugtes' en ik vind het fantastisch. Als je een huisje in het bos hebt zou ik het helemaal wel weten.
Mijn ene broer woont met zijn gezin middenin de stad en heeft zelfs geen buitenruimte, maar heeft ook een huisje buiten. Ideaal.
Clubje in het rijksmuseum en daarna een weekend in het huisje, bijvoorbeeld.
dinsdag 26 mei 2020 om 20:04
Dit kan mijn verhaal zijn! 2 kinderen (inmiddels 16 en 17) en verder precies zoals Poppy beschrijft. De kinderen zouden nooit in een dorp willen opgroeien, maar ze kennen het ook niet. Zijn hier geboren. Wij komen uit een dorp en ik wil echt nooit meer de stad uit. Ik denk dat mijn kinderen deze genen ook hebbenPoppy_del_Rio schreef: ↑26-05-2020 19:55Wij wonen in de binnenstad met twee kinderen die inmiddels in groep 7 en groep 8 zitten. Wel in een huis met een tuin en in een bijna dorps aandoende omgeving (een zijstraat van een winkelstraat, zonder studentenhuizen). Het heeft voor ons gezin vrijwel alleen maar voordelen gehad. Alles dichtbij, veel keuze in alles, cultuur, reuring, esthetische omgeving (historische binnenstad), veilig wonen (altijd wel iemand op straat, sociale controle), heel erg veel activiteiten voor kinderen et cetera. Maar ik ben een echt stadsmens en mijn man ook.
Overigens vind ik het woord 'kids' echt zo stom. Zeg gewoon kinderen, zoveel meer letters hoef je niet te typen. Maar goed, dat was je vraag niet
dinsdag 26 mei 2020 om 20:06
Dat maakte de titel zo lang.enthousiasteling schreef: ↑26-05-2020 20:04
Overigens vind ik het woord 'kids' echt zo stom. Zeg gewoon kinderen, zoveel meer letters hoef je niet te typen. Maar goed, dat was je vraag niet![]()
dinsdag 26 mei 2020 om 20:18
dinsdag 26 mei 2020 om 20:20
Ik heb een peuter van 3 en een tweede onderweg en ik vind het voornaamste dat een woning buitenruimte moet hebben. Hoeft niet per se een gigatuin, maar als mijn tweede straks geboren is en zoon wil buitenspelen hoef ik hier alleen maar de tuindeuren open te doen voor hem en weg is hij. Een peuter moeten ‘uitlaten’ op een tochtige en regenachtige speelplaats met een pasgeboren baby lijkt me niet veel aan.
Daarnaast wil ik geen trappen hoeven slepen met kinderwagens, boodschappen en driftige kinderen, dus het moet ook bereikbaar zijn.
Maar ja, als de kinderen iets ouder zijn en de tuin is te saai geworden wil je dat ze vriendjes hebben waarmee ze kunnen spelen in de buurt, en als ze tieners zijn wil je dat ze wat te doen hebben zodat ze niet de hele dag rondhangen in schuren en speeltuinen.
Dus ik denk dat mijn ideaal een groot dorp of een kleine stad en in een kinderrijke buurt zou zijn. Dan heb je de meeste van de wensen die je hebt met opgroeiende kinderen wel ‘gecovered’, denk ik. Vrij en achteraf wonen brengt offers met zich mee, maar in een druk stadscentrum ook.
Je moet vooral bedenken welke offers je bereid bent te maken en hoeveel offers een bepaalde plek je waard is denk ik.
Daarnaast wil ik geen trappen hoeven slepen met kinderwagens, boodschappen en driftige kinderen, dus het moet ook bereikbaar zijn.
Maar ja, als de kinderen iets ouder zijn en de tuin is te saai geworden wil je dat ze vriendjes hebben waarmee ze kunnen spelen in de buurt, en als ze tieners zijn wil je dat ze wat te doen hebben zodat ze niet de hele dag rondhangen in schuren en speeltuinen.
Dus ik denk dat mijn ideaal een groot dorp of een kleine stad en in een kinderrijke buurt zou zijn. Dan heb je de meeste van de wensen die je hebt met opgroeiende kinderen wel ‘gecovered’, denk ik. Vrij en achteraf wonen brengt offers met zich mee, maar in een druk stadscentrum ook.
Je moet vooral bedenken welke offers je bereid bent te maken en hoeveel offers een bepaalde plek je waard is denk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
dinsdag 26 mei 2020 om 20:21
Ja, dat had ik ook wel. Opgegroeid in een stadje waar je net niks had. Heel irritant.