Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:51
Als het alleen om de plekken was gegaan, had ik nog wel water bij de wijn kunnen doen. Het ging me voornamelijk om de manier waarop het lijstje werd afgewerkt.

Vaste plekken is gewoon zo gegroeid toen hier kinderen geboren werden. Dochter eet graag met een klein bestek, dus dat leg ik altijd op haar plek neer. Ik zit graag zo dat ik makkelijk naar de keuken kan, ik heb immers gekookt en als er nog iets mist pak ik dat. Het is niet dat het nooit mag veranderen maar niet op deze manier.
Het is echt mega onbeschoft om je verse schoonouders met zo’n lijstje te confronteren. Echt
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
27-05-2020 21:49
Ik ben trouwens zelf ook de schoondochter from hell geweest. Ik bleef af en toe bij een vriendje slapen en zijn ouders liepen altijd naakt door het huis, dat waren ze zo gewend. En ik heb gevraagd of ze een badjas wilden aantrekken. Nee dus. En ik had geen zin om bij het ontbijt naar de bungelende kiwi's van zijn vader aan te kijken als die over tafel reikte naar de sinaasappelsap, dus ik wilde daar niet meer blijven slapen.
:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:51
Als het alleen om de plekken was gegaan, had ik nog wel water bij de wijn kunnen doen. Het ging me voornamelijk om de manier waarop het lijstje werd afgewerkt.

Vaste plekken is gewoon zo gegroeid toen hier kinderen geboren werden. Dochter eet graag met een klein bestek, dus dat leg ik altijd op haar plek neer. Ik zit graag zo dat ik makkelijk naar de keuken kan, ik heb immers gekookt en als er nog iets mist pak ik dat. Het is niet dat het nooit mag veranderen maar niet op deze manier.
Ik zou het niet serieus nemen.
Gewoon beleefd 'lastig dat jij dit lastig vind' en het is een leuke anekdote voor met vriendinnen.
En ik zou er ook zeker niks in veranderen behalve als het een goed idee is.
Roseaux schreef:
En zoon heeft helemaal niks gezegd? Die stond zwijgend volledig achter haar?

Die heeft geprobeerd ons nader tot elkaar te brengen en ons gevraagd of we dan ergens alsjeblieft wel in mee konden gaan. Heeft onze zienswijze uitgebreid aan haar uitgelegd, maar dat loste niks op.
Ellerlilalinne schreef:
Tijden veranderen.
Wat bedoel je hiermee?
Andersom schreef:
27-05-2020 21:56
Die heeft geprobeerd ons nader tot elkaar te brengen en ons gevraagd of we dan ergens alsjeblieft wel in mee konden gaan. Heeft onze zienswijze uitgebreid aan haar uitgelegd, maar dat loste niks op.
Ah dat is ook wel sneu. Waar moest je dan in mee gaan van hem?
Hmmm vind jullie eigenlijk ook wel wat rigide. Vaste tafelplekken waar niet van afgeweken mag worden. Schoondochter moet een douche afspraak maken.
Je zou toch ook kunnen zeggen; waar wil jij zitten of haar gewoon ergens laten gaan zitten en je kan toch ook benoemen dat jullie tussen dan en dan echt de badkamer nodig hebben maar dat ze daarbuiten welkom is om gebruik te maken ervan (of het ook even op zijn beloop laten).
Ja jullie huis/ jullie regels maar Ik vind jullie eigenlijk net zo star en eisend als haar in de paar voorbeelden die je benoemd.
Ellerlilalinne schreef:
Tijden veranderen.

Blijkbaar niet ten goede.
Ik ben van huis uit nogal strikt en streng opgevoed. Vaste tijden, vaste plekken, geen onverhoede dingen. Geen diepe gesprekken, veel afstand tussen ouders en de kinderen. Geen knuffels of omhelsing. Geen zichtbare liefde. Dat was toen voor mij normaal.

Toen ik mijn huidige man leerde kennen vond ik het heel 'gek' hoe het daar ging. Geen vaste etenstijd, vaak aanloop die spontaan bleven eten, gewoon je en jij kunnen zeggen. Zomaar ergens heen gaan.

Uiteindelijk ben ik dit veel meer gaan waarderen als de strikte en strenge opvoeding van mijn ouders. Ik zie mijn ouders nog heel veel hoor, maar er is gewoon geen diepgang. Een echt gesprek komt er nooit. Altijd maar koetjes en kalfjes.
Ik ben veel closer met mijn schoonmoeder inmiddels. We zijn vorig jaar met ze op vakantie geweest, wel eigen appartement ivm onze kinderen maar verder veel samen gedaan. Zou ik met mijn eigen ouders echt nooit doen...
@blijfgewoonbianca
Ja hellup dan wordt ik lichtelijk psycho 😉
Ja na de andere berichtjes van andersom denk ik wel ok... een lijstje bij das wel lef hebben dan. Maar inderdaad ik zou er knettergek van worden.
Waar is je zoon trouwens in dit geheel Andersom?
Ik was vroeger gewend dat wanneer mijn vriend bij mij sliep hem de 'regels' vertelde en hij mij wanneer ik daar sliep.
karnemelk schreef:
27-05-2020 21:58
Hmmm vind jullie eigenlijk ook wel wat rigide. Vaste tafelplekken waar niet van afgeweken mag worden. Schoondochter moet een douche afspraak maken.
Je zou toch ook kunnen zeggen; waar wil jij zitten of haar gewoon ergens laten gaan zitten en je kan toch ook benoemen dat jullie tussen dan en dan echt de badkamer nodig hebben maar dat ze daarbuiten welkom is om gebruik te maken ervan (of het ook even op zijn beloop laten).
Ja jullie huis/ jullie regels maar Ik vind jullie eigenlijk net zo star en eisend als haar in de paar voorbeelden die je benoemd.
Tuurlijk.
lemoos2 schreef:
27-05-2020 21:48
Jij zou jezelf laten chanteren door zo’n figuur? De andere kinderen instructies geven zodat madame het niet langer beneden haar waardigheid acht om jouw huis met een bezoekje te vereren?
Dat je dat ervan maakt.

Heb je mijn hele tekst gelezen? Dat is de context waarin ik het schrijf.

Ik ben benieuwd of TO haar gelijk is gaan uitlachen of ook probeert te begrijpen waarom ze die wensen heeft en zich zo opstelt?

Als blijkt dat ze echt een prinsesje is, dan bereik je op deze manier weinig als schoonmoeder. Prinsesjes worden gemaakt, ze is zich mogelijk van geen kwaad bewust, in haar wereld werkt het zo (dankzij haar ouders). Je kan geen moeite doen om haar te begrijpen maar daar heb je jezelf ook mee. Zoals jij jouw zoon hebt opgevoed, zo is zij door haar ouders opgevoed. Iedereen vindt zijn eigen manier het beste. Wees volwassen en probeer haar wereld te begrijpen dan weet je veel beter hoe je het contact met haar maakt.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ik heb echt ontzettend lieve schoonouders :flirting:
Th∅rdis schreef:
Ah dat is ook wel sneu. Waar moest je dan in mee gaan van hem?

De kleinste punten van haar lijstje, dat van die plaatsen inderdaad. Hij hoopte dat we ons konden verzoenen.
mariska1974 schreef:
Ik ben van huis uit nogal strikt en streng opgevoed. Vaste tijden, vaste plekken, geen onverhoede dingen. Geen diepe gesprekken, veel afstand tussen ouders en de kinderen. Geen knuffels of omhelsing. Geen zichtbare liefde. Dat was toen voor mij normaal.

Toen ik mijn huidige man leerde kennen vond ik het heel 'gek' hoe het daar ging. Geen vaste etenstijd, vaak aanloop die spontaan bleven eten, gewoon je en jij kunnen zeggen. Zomaar ergens heen gaan.

Uiteindelijk ben ik dit veel meer gaan waarderen als de strikte en strenge opvoeding van mijn ouders. Ik zie mijn ouders nog heel veel hoor, maar er is gewoon geen diepgang. Een echt gesprek komt er nooit. Altijd maar koetjes en kalfjes.
Ik ben veel closer met mijn schoonmoeder inmiddels. We zijn vorig jaar met ze op vakantie geweest, wel eigen appartement ivm onze kinderen maar verder veel samen gedaan. Zou ik met mijn eigen ouders echt nooit doen...
Dat is hier toch helemaal niet aan de orde? TO heeft geen liefdeloos gezin en vaste gewoonten staan niet gelijk aan afstand en kilheid. Maar oké, jij denkt wel vaker zwart-wit.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:02
8.28% gewijzigd
Andersom schreef:
Die heeft geprobeerd ons nader tot elkaar te brengen en ons gevraagd of we dan ergens alsjeblieft wel in mee konden gaan.

Haha, hij is bang voor pikstraf haar toorn

Heeft onze zienswijze uitgebreid aan haar uitgelegd, maar dat loste niks op.
karnemelk schreef:
Dit vind ik ook wel een beetje. Hoewel ik wel vind dat het hun huis en hun regels zijn. Maar toch. Een beetje meeveren zou wel kunnen lijkt me.
Andersom schreef:
Lees net deze reactie, bijzondere meid zeg dat ze zelfs van hem niet kan begrijpen hoe het er bij jullie aan toe gaat.
karnemelk schreef:
Op zijn beloop laten en dat je dan te laat op je werk komt ? “ sorry, baas ; FuckingPrincess moest haar toilet maken “
karnemelk schreef:

tja, we hadden eerst natuurlijk niet door dat ze er moeite mee had. De badkamer op zijn beloop laten is lastig met vijf én een gast die geheel haar eigen gang gaat. Dat hadden we eerst ervaren dus de volgende keer had ik het gevraagd en was het antwoord dat ze dat nu nog niet wist. Kort daarna kwam het lijstje. Ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat logeren alleen voor in het weekend is.
Ellerlilalinne schreef:
probeer haar wereld te begrijpen dan weet je veel beter hoe je het contact met haar maakt.
Ja, TO : lik haar reetje een beetje.

o_o
Ellerlilalinne schreef:
Dat je dat ervan maakt.

Heb je mijn hele tekst gelezen? Dat is de context waarin ik het schrijf.

Ik ben benieuwd of TO haar gelijk is gaan uitlachen of ook probeert te begrijpen waarom ze die wensen heeft en zich zo opstelt?

Als blijkt dat ze echt een prinsesje is, dan bereik je op deze manier weinig als schoonmoeder. Prinsesjes worden gemaakt, ze is zich mogelijk van geen kwaad bewust, in haar wereld werkt het zo (dankzij haar ouders). Je kan geen moeite doen om haar te begrijpen maar daar heb je jezelf ook mee. Zoals jij jouw zoon hebt opgevoed, zo is zij door haar ouders opgevoed. Iedereen vindt zijn eigen manier het beste. Wees volwassen en probeer haar wereld te begrijpen dan weet je veel beter hoe je het contact met haar maakt.
Ja natuurlijk heb ik dat stukje gelezen. En jij hebt vast gelezen hoeveel mensen TO bewonderen om haar vermogen niet in haar broek te plassen van het lachen toen de verkering met een lijstje aan kwam zetten.

Als schoonmoeder hoef je ook helemaal niets te bereiken. Dat haar wereldje schijnbaar niet gangbaar is overal, is haar duidelijk anders kwam ze niet met dat lijstje aankakken. Blijft over: iemand met een plaat voor de kop of weinig kennis van fatsoensnormen. En ook dan kun je heel volwassen zeggen: “Dat is vervelend maar hier doen wij het zus en zo”.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:07
0.04% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 22:04
Ja, TO : lik haar reetje een beetje.

o_o
Jij weet zelf ook wel dat het niet zo zwart wit hoeft te zijn.
karnemelk schreef:
Ik vind het juist leuk dat er een plekje voor haar is en dat er rekening met haar wordt gehouden met douchen. Ik heb weleens op gammele krukjes op een punt moeten eten herhaaldelijk. En douchen werd gewoon medegedeeld dat ik s avonds maar moest kijken want 's ochtends was voor het gezin.
Ik vind dit wel hartelijk klinken en meedenken.
captain_hindsight schreef:
27-05-2020 22:06
Jij weet zelf ook wel dat het niet zo zwart wit hoeft te zijn.
Ojajoh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven