Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
30-05-2020 07:44
Wat een generaliserende ellende
Neehoor, ik zal zeker nooit beweren dat het altijd voor problemen zorgt en altijd de basis van het probleem is. Maar ik weet van mijn omgeving dat het wel voor veel problemen heeft gezorgd bij diverse mensen. Dus daar is niets generaliserends aan, het is gewoon een vaststelling dat die gedachtegang voor veel problemen heeft gezorgd.
babbeleo schreef:
30-05-2020 07:43
Dat het bij jou daar zo ging zegt niets over dat het dan dus bij alle andere mensen ook 'er bij voorbaat gedacht wordt' en dat dàt de oorzaak van de problemen is.
Nee tuurlijk niet, maar wel dat het zeker wel voorkomt en ik het herken... wat ik trouwens ook aangeef, dat IK het herken
Sunny-in-Perth schreef:
30-05-2020 06:55
Ik vind de lijst van TO haar schoondochter niet normaal!

Maar ik heb wel aan mijn schoonvader en zijn vrouw gevraagd om niet binnen te roken wanneer mijn kind wakker is.
(Moet er bij vermelden dan schoonvader ver weg woont en we daar maar eens in de 2 of 3 jaar langs gaan voor een paar dagen).

Dit is dus wel een eis van mij dat zij zich moeten aanpassen in hun huis.

Dit resulteerde er wel in de schoonvader en vrouw de hele dag met een kop koffie en sigaret buiten zaten en ik alleen met baby binnen zat (roken is blijkbaar belangrijker dan tijd met hun kleinzoon)
Snap heel goed dat je dit zou vragen aan je schoonouders. Vind het echter van een andere orde dan het lijstje van schoondochter.
babbeleo schreef:
29-05-2020 17:47
Ik vind dat de schoffering al heeft plaatsgevonden als je op het punt komt dat je op een rustige manier je grenzen zit aan te geven.
Als het niet mijn zoon was geweest had ik dat stel niet nog een keer uitgenodigd. Maar dat is het wel en de schoondochter krijg je er bij.
En dat bedoel ik met blijven uitnodigen ook al is schoondochter -in mijn optiek- ronduit onfatsoenlijk. Je grenzen op een rustige manier blijven aangeven gumt dat niet uit.
Volgens mij hoeft het één het ander niet uit te sluiten hoor.
Andersom schreef:
28-05-2020 22:57
Helemaal mee eens, maar kan ik haar douchen in de ochtend dan wel verbieden als ik geen tijd mag afspreken? Is dat dan wel gastvrij?
Ik snap dat het douchen bij het opstaan (of naar bed gaan, net hoe iemand het gewend is) hoort, maar ik snap ook heel goed dat je geen zin hebt in bezette badkamers of dat je hier tijdschema's over moet afspreken. Maar ik zou dus een einde maken aan die hele logeerpartijen en vinden dat mijn kind dan op zichzelf hoort te gaan. Dus ik zou zeggen dat er niet (of echt maar heel weinig en dan alleen in het weekend voor 1 nacht) gelogeerd wordt. Het is al druk genoeg met je eigen volwassen gezinsleden om de badkamer te gebruiken, laat staan door derden.
YagaBaba schreef:
29-05-2020 13:06
BlueSubmarine schreef: ↑29-05-2020 11:30
Zou het meiske anti-autoritair kunnen zijn opgevoed?
En wellicht is zij enig kind.

Wat is het toch dat iedereen maar denkt dat iemand die prinsessengedrag vertoont ook meteen maar enig kind zal zijn? Ik vind dat zo raar.

Alle prinsessen in mijn omgeving zijn de oudste van drie (is nog echt waar ook). Dus ik denk dat dit meisje de oudste is van drie kinderen. O_o



hmm, ik ben niet iedereen, dat is me teveel eer, maar ik bedoelde het als combi van anti-autoritaire opvoeding + enig kind.
hier in de buurt ook van die kinderen, mochten uiteindelijk nergens meer komen, want ze wisten het altijd beter en hadden geen respect voor de regels die in 'speeladres' gelden.
Ik zie de kijk op alles vooral praktisch, maar bekijk het eens symbolisch...
Blijenvrij schreef:
29-05-2020 20:01
Ik zou graag haar verhaal eens willen horen.
Ik ook.
Uiteraard zal haar verhaal anders zijn anders was er geen probleem geweest.

Iedereen beschrijft een geschil vanaf zijn kant en gezichtspunt.

In mijn werk ben ik vaak de sissende factor in kinderruzies. Zijn altijd twee verhalen, en zelfs als ik het gezien had, dan nog hebben beide partijen vaak gelijk. Vanuit hun beleving/visie.
Ik zat te denken over jullie tafelindeling... Het klonk raar wat schoondochter wil, maar betekent jullie “vaste” indeling voor haar dat ze niet naast haar vriend mag zitten?
blijmetmij schreef:
30-05-2020 14:08
Ik zat te denken over jullie tafelindeling... Het klonk raar wat schoondochter wil, maar betekent jullie “vaste” indeling voor haar dat ze niet naast haar vriend mag zitten?

Nee, daar zit ze dus wel gewoon, of tegenover hem, toen we een keer met zijn vieren aten. Als we met stellen eten zitten de stellen eigenlijk altijd tegenover elkaar. De jeugd zit aan de ene kant zeg maar de ouders aan de andere.

Verder was dit een van de punten van het lijstje en door het topic wordt het nogal zwaar gemaakt. Op de bank heeft overigens niemand een vaste plek, dus het is niet zo dat ze nooit kan kiezen.

Eettafel is voor mij gewoon handig. De linkse mannen naast elkaar de rechtse vrouwen naast elkaar. Voor dochter een klein bestek. De vegetarische dingen bij dochter, het vlees bij de mannen, mijn medicijnen bij mijn bord etc etc.
Andersom schreef:
30-05-2020 14:19
Nee, daar zit ze dus wel gewoon, of tegenover hem, toen we een keer met zijn vieren aten. Als we met stellen eten zitten de stellen eigenlijk altijd tegenover elkaar. De jeugd zit aan de ene kant zeg maar de ouders aan de andere.

Verder was dit een van de punten van het lijstje en door het topic wordt het nogal zwaar gemaakt. Op de bank heeft overigens niemand een vaste plek, dus het is niet zo dat ze nooit kan kiezen.

Eettafel is voor mij gewoon handig. De linkse mannen naast elkaar de rechtse vrouwen naast elkaar. Voor dochter een klein bestek. De vegetarische dingen bij dochter, het vlees bij de mannen, mijn medicijnen bij mijn bord etc etc.
Je klinkt echt niet onredelijk hoor. En ik begrijp je reactie op haar lijstje ook wel. Vermoed dat ik zelf eerst zou vragen waarom ze denkt bij mij thuis de dienst uit te kunnen maken.

Het is altijd makkelijk om te bedenken hoe je zou willen reageren als het een ander betreft. Lekker op afstand van achter een toetsenbord. Maar wat denk je dat hier achter zit? Kan dit gewoon een onhandige actie zijn van een verder wel aardig kind van 20?
Mijn 20 jarige zoon vindt het echt heel erg raar, dat lijstje. Heb het aan hem voorgelegd, was benieuwd naar zijn reactie.
blijmetmij schreef:
30-05-2020 14:08
Ik zat te denken over jullie tafelindeling... Het klonk raar wat schoondochter wil, maar betekent jullie “vaste” indeling voor haar dat ze niet naast haar vriend mag zitten?
Nou, als ze zo graag bij het gezin wil horen kan ze ook eens naast een ander gaan zitten.
YagaBaba schreef:
30-05-2020 14:40
Mijn 20 jarige zoon vindt het echt heel erg raar, dat lijstje. Heb het aan hem voorgelegd, was benieuwd naar zijn reactie.
Ik vraag me ook af in welk universum het normaal is dat je met een lijstje verbeterpunten komt in een huis waar je te gast bent. Dat is iets anders dan iets ter sprake brengen. Ik ben bijvoorbeeld zelf linkshandig en bij weinig ruimte zeg ik ook wel eens: het is misschien handiger als ik op de hoek zit, want...
Was het een onhandige poging van een twintigjarige om dingen ter sprake te brengen? Die mogelijkheid bestaat natuurlijk, maar het lijkt me dan alleen maar in haar belang dat ze erachter komt dat dit niet de manier is waarop het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Het zou in mij ook nooit op komen, ook niet toen ik nog puber was of begin 20, bij iemand waar ik te gast ben gaan bepalen dat ik hun huisregels niks vind en het op mijn manier moet. Als je ergens te gast bent, dan pas je je aan.
YagaBaba schreef:
30-05-2020 14:33
Je klinkt echt niet onredelijk hoor. En ik begrijp je reactie op haar lijstje ook wel. Vermoed dat ik zelf eerst zou vragen waarom ze denkt bij mij thuis de dienst uit te kunnen maken.

Het is altijd makkelijk om te bedenken hoe je zou willen reageren als het een ander betreft. Lekker op afstand van achter een toetsenbord. Maar wat denk je dat hier achter zit? Kan dit gewoon een onhandige actie zijn van een verder wel aardig kind van 20?

Dit. Iedereen doet wel eens onhandige dingen. Het is heel makkelijk om iemand af te branden, maar is ze, door zo'n onhandige actie een vreselijk mens?
BlueSubmarine schreef:
30-05-2020 12:24
BlueSubmarine schreef: ↑29-05-2020 11:30
Zou het meiske anti-autoritair kunnen zijn opgevoed?
En wellicht is zij enig kind.

Wat is het toch dat iedereen maar denkt dat iemand die prinsessengedrag vertoont ook meteen maar enig kind zal zijn? Ik vind dat zo raar.

Alle prinsessen in mijn omgeving zijn de oudste van drie (is nog echt waar ook). Dus ik denk dat dit meisje de oudste is van drie kinderen. O_o



hmm, ik ben niet iedereen, dat is me teveel eer, maar ik bedoelde het als combi van anti-autoritaire opvoeding + enig kind.
hier in de buurt ook van die kinderen, mochten uiteindelijk nergens meer komen, want ze wisten het altijd beter en hadden geen respect voor de regels die in 'speeladres' gelden.
Ik zie de kijk op alles vooral praktisch, maar bekijk het eens symbolisch...
Omdat als je enig kind bent, alles om jou draait en kan draaien. In een groot gezin is dat niet mogelijk omdat er meer kinderen zijn die iets willen en moeten. Daarom is het nodig duidelijke afspraken te maken, bijvoorbeeld over de douche s ochtends.
TanteOlivia schreef:
30-05-2020 19:38
Omdat als je enig kind bent, alles om jou draait en kan draaien. In een groot gezin is dat niet mogelijk omdat er meer kinderen zijn die iets willen en moeten. Daarom is het nodig duidelijke afspraken te maken, bijvoorbeeld over de douche s ochtends.
Als enig kind met twee werkende ouders moet je ook gewoon plannen wie wanneer gaat douchen. Het zijn wat minder mensen in huis, maar als ze tegelijk weg moeten is dat niet wezenlijk anders.

Als enig kind kan je thuis ook echt niet zomaar een lijstje maken met alles wat je niet aanstaat. Zal je ook rekening moeten houden met anderen. Die anderen zijn ook nog eens je ouders en dus per definitie bepalen zij hoe het gaat thuis.

Of denk je dat al die ouders precies doen wat die kinderen willen?

Met meerdere kinderen kan je de strijd nog eens aangaan. Heb je nog wat medestanders. Als enig kind mag je de discussie aan met twee volwassenen die echt niet zitten te wachten op een grote mond van jou.
YagaBaba schreef:
30-05-2020 19:54
Als enig kind met twee werkende ouders moet je ook gewoon plannen wie wanneer gaat douchen. Het zijn wat minder mensen in huis, maar als ze tegelijk weg moeten is dat niet wezenlijk anders.

Als enig kind kan je thuis ook echt niet zomaar een lijstje maken met alles wat je niet aanstaat. Zal je ook rekening moeten houden met anderen. Die anderen zijn ook nog eens je ouders en dus per definitie bepalen zij hoe het gaat thuis.

Of denk je dat al die ouders precies doen wat die kinderen willen?

Met meerdere kinderen kan je de strijd nog eens aangaan. Heb je nog wat medestanders. Als enig kind mag je de discussie aan met twee volwassenen die echt niet zitten te wachten op een grote mond van jou.

Alleen met je eigen gezin ontstaan gewoontes vanzelf. Kun je best even je tanden poetsen als een ander onder de douche staat. Etc. Met drie is de druk op de badkamer ook wat kleiner dan met vijf.

Een gast maakt dat alles net even anders.
Blijenvrij schreef:
30-05-2020 19:31
Dit. Iedereen doet wel eens onhandige dingen. Het is heel makkelijk om iemand af te branden, maar is ze, door zo'n onhandige actie een vreselijk mens?

Nee geen vreselijk mens, het wegblijven maakt het wel steeds moeilijker om de draad weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
30-05-2020 20:01
Nee geen vreselijk mens, het wegblijven maakt het wel steeds moeilijker om de draad weer op te pakken.
Hoelang is het nu geleden dat ze voor het laatst bij jullie was en was dat dan dus ook gelijk de keer met 'het lijstje'? Heb je het er met je zoon al over gehad? Volgens mij wel, maar is het geen goed idee om tegen hem nog een keer heel duidelijk te zeggen dat je haar graag weer zou zien bij jullie thuis, dat je benieuwd bent hoe het met haar gaat, whatever?
Andersom schreef:
30-05-2020 20:01
Nee geen vreselijk mens, het wegblijven maakt het wel steeds moeilijker om de draad weer op te pakken.
Misschien iets informeels organiseren zoals een barbecue (al je daar de gelegenheid voor hebt) en ze dan samen uitnodigen? En dan gewoon doen alsof er niets is voorgevallen, dat breekt het ijs misschien weer.
Andersom schreef:
30-05-2020 20:00
Alleen met je eigen gezin ontstaan gewoontes vanzelf. Kun je best even je tanden poetsen als een ander onder de douche staat. Etc. Met drie is de druk op de badkamer ook wat kleiner dan met vijf.

Een gast maakt dat alles net even anders.
Het ging niet om de afspraken in de badkamer, dat lijkt mij namelijk volkomen logisch. Mijn punt is dat het echt onzin is dat je dat als enig kind niet kan begrijpen.

Mijn vader had echt een ochtendhumeur en een gruwelijke hekel aan gezelschap in de badkamer s ochtends. Dus de deur ging gewoon op slot. En hij liet je echt niet binnen. Ik hem trouwens ook niet. Dus als je allemaal op tijd wilde komen moest je gewoon afspraken maken. Ik weet niet beter eigenlijk.

En je hebt echt geen broers en zussen nodig om te begrijpen dat niet de hele wereld om jou draait.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven