Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
woensdag 27 mei 2020 om 22:07
Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 21:58Dat je dat ervan maakt.
Heb je mijn hele tekst gelezen? Dat is de context waarin ik het schrijf.
Ik ben benieuwd of TO haar gelijk is gaan uitlachen of ook probeert te begrijpen waarom ze die wensen heeft en zich zo opstelt?
Als blijkt dat ze echt een prinsesje is, dan bereik je op deze manier weinig als schoonmoeder. Prinsesjes worden gemaakt, ze is zich mogelijk van geen kwaad bewust, in haar wereld werkt het zo (dankzij haar ouders). Je kan geen moeite doen om haar te begrijpen maar daar heb je jezelf ook mee. Zoals jij jouw zoon hebt opgevoed, zo is zij door haar ouders opgevoed. Iedereen vindt zijn eigen manier het beste. Wees volwassen en probeer haar wereld te begrijpen dan weet je veel beter hoe je het contact met haar maakt.
Dat denk ik inderdaad ook. Ons wijzen op wat er niet goed gaat in haar ogen is in haar ogen heel normaal.
woensdag 27 mei 2020 om 22:08
Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
Wat ik mooi vind is dat kinderen al vroeg leren hun mening te geven, leren dat die er ook toe doet. Helaas schieten sommige ouders daarin door, en maken prinsen en prinsesjes, daar kunnen die kinderen weinig aan doen. Vaak ondervinden ze daar zelf ook veel problemen van, lopen ze vast, maar weten ze niet beter. Ga het gesprek met ze aan, leer ze kennen met je 25+ jaar meer levenservaring. Heb je uiteindelijk veel meer aan.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
woensdag 27 mei 2020 om 22:10
Als 20 jarige ben je toch al wel zo volwassen dat je je kunt aanpassen naar je omgeving? Van een 8 jarige zou ik dit nog pikken ‘thuis mag ik altijd zelf weten waar ik zit’ maar van een volwassen vrouw toch niet?lemoos2 schreef: ↑27-05-2020 22:05Ja natuurlijk heb ik dat stukje gelezen. En jij hebt vast gelezen hoeveel mensen TO bewonderen om haar vermogen niet in haar broek te plassen van het lachen toen de verkering met een lijstje aan kwam zetten.
Als schoonmoeder hoef je ook helemaal niets te bereiken. Dat haar wereldje schijnbaar niet gangbaar is overal, is haar duidelijk anders kwam ze niet met dat lijstje aankakken. Blijft over: iemand met een plaat voor de kop of weinig kennis van fatsoensnormen. En ook dan kun je heel volwassen zeggen: “Dat is vervelend maar hier doen wij het zus en zo”.
Dan vraag je toch gewoon uit jezelf al ‘ik moet morgen om 8 uur weg, kan ik daarvoor douchen?’
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:10
5.51% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 22:02Op zijn beloop laten en dat je dan te laat op je werk komt ? “ sorry, baas ; FuckingPrincess moest haar toilet maken “
Dit inderdaad, ik wil nog best mijn tandenborstel mee nemen naar de bijkeuken zodat een ander de badkamer vrij kan gebruiken na mij, maar ik wil niet om 6:10 een kwartier hoeven wachten tot ik me kan wassen/douchen etc.
Er zijn ook hele assertieve doch beleefde, goed opgevoede en empathische jonge mensen, hoor. Hoef je niet eerst andermans volwassen kind te heropvoeden.Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:08Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
Wat ik mooi vind is dat kinderen al vroeg leren hun mening te geven, leren dat die er ook toe doet. Helaas schieten sommige ouders daarin door, en maken prinsen en prinsesjes, daar kunnen die kinderen weinig aan doen. Vaak ondervinden ze daar zelf ook veel problemen van, lopen ze vast, maar weten ze niet beter. Ga het gesprek met ze aan, leer ze kennen met je 25+ jaar meer levenservaring. Heb je uiteindelijk veel meer aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 mei 2020 om 22:11
woensdag 27 mei 2020 om 22:12
Ja maar dat mag je dan weer niet veronderstellen schijnbaar. Maar goed, ik zou er op geen enkele wijze trek in hebben te moeten moederen over een schoonzoon/dochter van 20.
Eentje van vijftien wil ik nog best een beetje onder de vleugel nemen maar met 20 jaar verwacht ik toch een beetje zelfreflectie en enige basale kennis van omgangsvormen.
woensdag 27 mei 2020 om 22:12
Hoe oud denk je dat wij hier allemaal zijn zeg? Ik ben 16 jaar ouder dan de schoondochter van to, geen 36 jaar ouder....Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:08Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
woensdag 27 mei 2020 om 22:13
Nou ik hoop toch dat mijn kinderen dit nooit in hun hoofd halen bij schoonouders. Ik zou me doodschamen geloof ik.lemoos2 schreef: ↑27-05-2020 22:12Ja maar dat mag je dan weer niet veronderstellen schijnbaar. Maar goed, ik zou er op geen enkele wijze trek in hebben te moeten moederen over een schoonzoon/dochter van 20.
Eentje van vijftien wil ik nog best een beetje onder de vleugel nemen maar met 20 jaar verwacht ik toch een beetje zelfreflectie en enige basale kennis van omgangsvormen.
Ik denk dat in gesprek gaan inderdaad beter is dan zo oordelen.Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:08Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
Gewoon rustig uitleggen waarom jé dit zo handig vindt in jouw gezin.
Ik ben zelf een beetje apart opgevoed en heb weinig meegekregen en heb gelukkig mensen getroffen die me de basics hebben willen uitleggen.
Dit is zo'n basic: Gedraag je als een goede gast.
Nou ik hoop toch dat mijn kinderen dit nooit in hun hoofd halen bij schoonouders. Ik zou me doodschamen geloof ik.lemoos2 schreef: ↑27-05-2020 22:12Ja maar dat mag je dan weer niet veronderstellen schijnbaar. Maar goed, ik zou er op geen enkele wijze trek in hebben te moeten moederen over een schoonzoon/dochter van 20.
woensdag 27 mei 2020 om 22:14
TO heeft zelf een zwikkie kinderen. ‘t Is nou niet dat dit het eerste kind-met-een-mening is dat ze tegenkomt, denk ik.Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:08Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
TO heeft zoals ik het begrijp niet hard gelachen en netjes aangegeven dat ze welkom is, maar dat hun huishouden nou eenmaal anders is dan die wat ze gewend is.
Wat wil je nog meer..
woensdag 27 mei 2020 om 22:16
eva-luna schreef: ↑27-05-2020 22:14TO heeft zelf een zwikkie kinderen. ‘t Is nou niet dat dit het eerste kind-met-een-mening is dat ze tegenkomt, denk ik.
TO heeft zoals ik het begrijp niet hard gelachen en netjes aangegeven dat ze welkom is, maar dat hun huishouden nou eenmaal anders is dan die wat ze gewend is.
Wat wil je nog meer..
Dat dus.
woensdag 27 mei 2020 om 22:17
Tja, maar ze wil ons niet zien en spreken, beetje lastig dus. En zoon zit er tussen in. Was loyaal aan ons, en wil het zijn aan haar, maar zij praat zo op hem in, dat ik haar mening hoor als hij er nu iets over zegt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:20
19.60% gewijzigd
woensdag 27 mei 2020 om 22:19
Ja precies. Het erge is dat ze het misschien zelf ook vreselijk vindt om te doen, maar dat heeft ze nou eenmaal geleerd van haar ouders, dus dan doe je dat.
Je hebt ook zo een Engelse quote m.b.t. het leven die veelzeggend is waar kinderen mee opgroeien, alsof alles maakbaar is.. Klinkt leuk, maar legt ook een enorme druk op ze.
Ff gegoogled
Don't complicate life Quote
http://power2thecore.blogspot.com/2013/ ... -life.html
woensdag 27 mei 2020 om 22:23
App iets ontzettendssss liefs naar haar, en vertel je zoon dat je dat gaat doen. “ kom je x-dag gezellig bijkletsen ? Zet ik de rosé koud “ of zoiets.
Zolang je zoon maar overtuigd is van jouw goede intenties.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn schoonmoeder is zo lief dat ze dan ook de punten nog zou doornemen ook. Alleen mijn schoonvader rukt die lijst uit mijn tengels en gaat dan in een voor mij onverstaanbare taal krijsen. Ik kan het zo uittekenen wat er zou gebeuren.
En dan hoort vrijdag iemand dat bij de bakker, 0,03 seconden later weet mijn moeder het en dan gaat het pas echt lekker los. “Zo heb ik jou niet opgevoed!!!! *klaagzang in weer een andere taal die ik helaas wel kan verstaan*”
Is geen normaal gedrag toch? Dat geeft misschien wel aan dat ze iets gedaan heeft wat te groot voor haar was. Is verkeerd gegaan en nu weet ze zich geen houding.