Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
woensdag 27 mei 2020 om 22:24
Dat denk ik, we hebben haar na het gesprek niet echt meer gezien. Gesprek werd ook steeds moeilijker. Na een paar punten had ze natuurlijk zelf ook kunnen concluderen dat de rest op tafel brengen een beetje zinloos zou zijn.
Mijn schoonzus is het gelukt. Nu heeft mijn partner een hekel aan zijn schoonouders gekregen.
Het is een vrouw van 20. Geen meisje van 14Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:19Ja precies. Het erge is dat ze het misschien zelf ook vreselijk vindt om te doen, maar dat heeft ze nou eenmaal geleerd van haar ouders, dus dan doe je dat.
Je hebt ook zo een Engelse quote m.b.t. het leven die veelzeggend is waar kinderen mee opgroeien, alsof alles maakbaar is.. Klinkt leuk, maar legt ook een enorme druk op ze.
Ff gegoogled
Don't complicate life Quote
http://power2thecore.blogspot.com/2013/ ... -life.html
woensdag 27 mei 2020 om 22:25
Gewoon opportunisme, je gaat waar het het makkelijkst is. Zoon vind waarschijnlijk alles best dus dan zitten ze daar.
Ik zou dat niet te persoonlijk opvatten en juist lekker rustig.
Ik woonde al jong op mezelf en er zullen vast schoonmoeders zijn geweest uit die tijd die mij ook maar een onbeschoft stuk vreten vonden. Ik vond het gewoon niet prettig, regeltjes, en broers en zussen en je kon er niet rustig poepen enzo.
Ik had het erg druk met werk en studie en ik ging er liever naar mijn eigen huis waar ik gewoon op mijn gemak was dan die ongemakkelijke toestanden in zo'n ouderlijk huis.
Dus ik deed ook weinig met die mensen en nam inderdaad de telefoon niet op als zo'n moeder belde, geen zin in.
Het was vanuit mij niet een actieve hekel ofzo maar meer 'te druk' met andere dingen. Ik 'zag' die mensen ook niet, soort vage bijfiguren, was veel meer gericht op leeftijdsgenoten.
woensdag 27 mei 2020 om 22:25
Ik ben 28 en ik vind het echt enorm onbeschoft hoe dat vriendinnetje van de zoon van TO zich opstelt. Ze is 20, geen 12.Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:08Dat zegt de oude generatie standaard over nieuwere generaties.
Wat ik mooi vind is dat kinderen al vroeg leren hun mening te geven, leren dat die er ook toe doet. Helaas schieten sommige ouders daarin door, en maken prinsen en prinsesjes, daar kunnen die kinderen weinig aan doen. Vaak ondervinden ze daar zelf ook veel problemen van, lopen ze vast, maar weten ze niet beter. Ga het gesprek met ze aan, leer ze kennen met je 25+ jaar meer levenservaring. Heb je uiteindelijk veel meer aan.
woensdag 27 mei 2020 om 22:26
Ik snap best dat je in sommige gevallen je schoonouders stom kan vinden. Vooral wanneer ze zich overdreven gaan bemoeien met de relatie, wanneer hun zoon/dochter ruim volwassen is.
Maar wat jouw schoondochter doet, Andersom, vind ik dan wel weer apart. Snap heus wel dat haar thuissituatie anders is dan die van jullie, maar het is jullie huis dus jullie regels gelden. In haar huis kan ze later zelf beslissen hoe ze het aanpakt.
Ook vreemd dat ze jullie niet wil zien en spreken. Het kan soms wat gênant worden bij je schoonouders, maar er is nog nooit iemand gestorven van een "hallo hoe gaat het, leuk".
Maar wat jouw schoondochter doet, Andersom, vind ik dan wel weer apart. Snap heus wel dat haar thuissituatie anders is dan die van jullie, maar het is jullie huis dus jullie regels gelden. In haar huis kan ze later zelf beslissen hoe ze het aanpakt.
Ook vreemd dat ze jullie niet wil zien en spreken. Het kan soms wat gênant worden bij je schoonouders, maar er is nog nooit iemand gestorven van een "hallo hoe gaat het, leuk".
leeg
Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:23Is geen normaal gedrag toch? Dat geeft misschien wel aan dat ze iets gedaan heeft wat te groot voor haar was. Is verkeerd gegaan en nu weet ze zich geen houding.
Dat denk ik dus ook, dus via zoon inderdaad gezegd dat we het kunnen vergeten. Zand er over en dóór, maar dat komt nog niet helemaal binnen.
Oh ik ben echt schandelijk nieuwsgierig naar het hele lijstje
Maar Andersom, ik lees hier doorgaans dat jij met je kinderen flexibel bent, ze zelfstandig maakt en behoorlijk recht door zee bent. Ik heb best veel aan jouw opvoedingsposts gehad. Jouw ‘alles mag met een goed plan’ heb ik redelijk overgenomen. Dus ik geloof niet dat jij extreem star of naar tegen het grietje bent geweest.
woensdag 27 mei 2020 om 22:28
Dat is toch geen moeite om aan te passen? Even 20 seconden je mond houden voor iemand?TanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 22:26Gaat het misschien om bidden? Want je zegt dat het een vergelijkbaar dingetje is aan tafel en jullie willen je niet aanpassen? Vraagt zij om stilte voor de maaltijd?
woensdag 27 mei 2020 om 22:29
Aanpassen naar de omgeving gaat wel tot een bepaalde hoogte. Ik kwam voor het eerst bij schoonouders toen ik al op mezelf woonde (vriend ook). Mijn schoonmoeder wilde altijd dat we een bepaalde tijd opstonden, samen ontbeten en alles de hele dag samen deden (mochten ook niet op mobiel). Tot 1 uur ‘s nachts en dan om 9 uur samen aan het ontbijt want dan hadden we maximaal tijd samen. Dat deden we dan een aantal dagen en dan kregen we te horen dat we er te kort waren. Het was eigenlijk nooit goed. Nu slapen we er niet meer en dat gaat een stuk beter, al krijgen we altijd te horen dat we er te weinig zijn (wonen in een ander land).Th∅rdis schreef: ↑27-05-2020 22:10Als 20 jarige ben je toch al wel zo volwassen dat je je kunt aanpassen naar je omgeving? Van een 8 jarige zou ik dit nog pikken ‘thuis mag ik altijd zelf weten waar ik zit’ maar van een volwassen vrouw toch niet?
Dan vraag je toch gewoon uit jezelf al ‘ik moet morgen om 8 uur weg, kan ik daarvoor douchen?’
Vaste plekken hebben gebeurt heel veel, ik kan mij alleen wel voorstellen dat het kan voelen alsof je er als buitenstaander bijgezet wordt. Betekent niet dat je iets moet veranderen, maar misschien dat het helemaal niet om de regels zelf gaat maar dat ze ergens anders mee zit?
Ik weet bijvoorbeeld bij mijn schoonmoeder dat ze bang was haar zoon kwijt te raken doordat er een andere vrouw in z’n leven was. En ze dacht dat een vrienden van haar zoon haar dochter zou worden. Daardoor werd ik op een bepaalde manier behandeld.
woensdag 27 mei 2020 om 22:29
Wat voor geitenwollensokkerigs heb jij gestudeerd ?Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:23Is geen normaal gedrag toch? Dat geeft misschien wel aan dat ze iets gedaan heeft wat te groot voor haar was. Is verkeerd gegaan en nu weet ze zich geen houding.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 mei 2020 om 22:30
Dat is dan denk ik niet het goede antwoord, want dan bevestig je dat ze het verkeerd gedaan heeft.
Je kan beter zeggen, we hebben er nog eens goed over nagedacht, we hebben het gesprek onbedoeld waarschijnlijk helemaal verkeerd gedaan. We zouden het graag nog eens over doen. Kijken of we elkaar kunnen vinden.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
woensdag 27 mei 2020 om 22:30
Het-groepje schreef: ↑27-05-2020 22:25Gewoon opportunisme, je gaat waar het het makkelijkst is. Zoon vind waarschijnlijk alles best dus dan zitten ze daar.
Ik zou dat niet te persoonlijk opvatten en juist lekker rustig.
Ik woonde al jong op mezelf en er zullen vast schoonmoeders zijn geweest uit die tijd die mij ook maar een onbeschoft stuk vreten vonden. Ik vond het gewoon niet prettig, regeltjes, en broers en zussen en je kon er niet rustig poepen enzo.
Ik had het erg druk met werk en studie en ik ging er liever naar mijn eigen huis waar ik gewoon op mijn gemak was dan die ongemakkelijke toestanden in zo'n ouderlijk huis.
Dus ik deed ook weinig met die mensen en nam inderdaad de telefoon niet op als zo'n moeder belde, geen zin in.
Het was vanuit mij niet een actieve hekel ofzo maar meer 'te druk' met andere dingen. Ik 'zag' die mensen ook niet, soort vage bijfiguren, was veel meer gericht op leeftijdsgenoten.
Dat zou op zich nog prima zijn geweest. Maar eerst kwam ze hier gewoon wel, kon zoon ook vertellen over haar en wat ze deden. Nu vertelt hij nergens meer over.
woensdag 27 mei 2020 om 22:31
Op wat voor manier begint hij er nu over? Wil hij ook ineens dingen veranderen? Of voelt hij zich ongemakkelijk en probeert hij haar standpunt uit te leggen?
Ik zou vriendelijk zeggen dat je snapt dat ze moet wennen en dat dat wel zal komen want elk normaal functionerend kind ouder dan 10 begrijpt dat het bij anderen anders kan gaan dan thuis
Dan ga je er gewoon niet logeren, vrij simpel toch? Sommige mensen zijn redelijk absurd, maar je hóeft er niet te gast te zijn hè?EllaBowie schreef: ↑27-05-2020 22:29Aanpassen naar de omgeving gaat wel tot een bepaalde hoogte. Ik kwam voor het eerst bij schoonouders toen ik al op mezelf woonde (vriend ook). Mijn schoonmoeder wilde altijd dat we een bepaalde tijd opstonden, samen ontbeten en alles de hele dag samen deden (mochten ook niet op mobiel). Tot 1 uur ‘s nachts en dan om 9 uur samen aan het ontbijt want dan hadden we maximaal tijd samen. Dat deden we dan een aantal dagen en dan kregen we te horen dat we er te kort waren. Het was eigenlijk nooit goed. Nu slapen we er niet meer en dat gaat een stuk beter, al krijgen we altijd te horen dat we er te weinig zijn (wonen in een ander land).
Nou dat is echt een heel erg sterk argument. Hoe oud ben jij zelf eigenlijk?
woensdag 27 mei 2020 om 22:32
TanteOlivia schreef: ↑27-05-2020 22:26Gaat het misschien om bidden? Want je zegt dat het een vergelijkbaar dingetje is aan tafel en jullie willen je niet aanpassen? Vraagt zij om stilte voor de maaltijd?
Nee, het het is niet aan tafel, het is vergelijkbaar qua 'regel/gewoonte'. Bidden is hier geen punt, maken we tijd voor, bieden we gelegenheid voor. kan allemaal.
woensdag 27 mei 2020 om 22:33
Technische Natuurkunde MSc.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
woensdag 27 mei 2020 om 22:34
Ze (vriendinnetje van zoon) heeft het toch ook gewoon verkeerd gedaan?Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:30Dat is dan denk ik niet het goede antwoord, want dan bevestig je dat ze het verkeerd gedaan heeft.
Je kan beter zeggen, we hebben er nog eens goed over nagedacht, we hebben het gesprek onbedoeld waarschijnlijk helemaal verkeerd gedaan. We zouden het graag nog eens over doen. Kijken of we elkaar kunnen vinden.
Waarom zou TO dat in hemels naam willen?
eva-luna schreef: ↑27-05-2020 22:31Op wat voor manier begint hij er nu over? Wil hij ook ineens dingen veranderen? Of voelt hij zich ongemakkelijk en probeert hij haar standpunt uit te leggen?
Ik zou vriendelijk zeggen dat je snapt dat ze moet wennen en dat dat wel zal komen want elk normaal functionerend kind ouder dan 10 begrijpt dat het bij anderen anders kan gaan dan thuis
Dat.
Verrassend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nee maar ik dacht ineens, als dat het is (geen idee of ik goed zit) en de rest wil zich niet aanpassen in het eigen huis, dan kan ik me voorstellen dat wat een kleinzielig iets lijkt, voor haar een groot ding kan zijn.
woensdag 27 mei 2020 om 22:35
Ja is ook zo, m’n vriend had er last van alleen was wel meer gewend om zo geleefd te worden. Z’n moeder heeft geen partner, dus hij had die taak wat overgenomen