Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
woensdag 27 mei 2020 om 22:53
Pas als hij het rot genoeg vindt dumpt hij haar.Andersom schreef: ↑27-05-2020 22:50Ja, dat dus. En verder heb ik het nog met niemand besproken. Dus zoon weet soms niet wat hij moet zeggen. Oma was jarig en iedereen ging (ivm Corona) op een andere tijd even langs. Dus oma vroeg waar ze was, tja dan gaat hij dat niet uitleggen. Oma vond het best gelukkig maar ik vind dat nogal rot voor zoon.
Dus : haar voor veel dingen uit blijven nodigen en zoon er van overtuigen dat je dat echt gezellig lijkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 27 mei 2020 om 22:54
Die mensen bestaan. En geen enkel zelfhulpboekje, cursus resoneren (met de medemens) kun je leren of diy-coach gaat daar iets aan veranderen. Ook geen mierzoete quote of meme.
Het goede nieuws is dat mensen die de optie hebben om weg te gaan bij dergelijke mensen (itt familieleden) dat dan vaak ook al heel gauw doen.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:54
1.94% gewijzigd
Maar is dit voor het Corona-tijdperk gebeurd? Of tijdens en kwam ze toen nog wel gewoon?Andersom schreef: ↑27-05-2020 22:50Ja, dat dus. En verder heb ik het nog met niemand besproken. Dus zoon weet soms niet wat hij moet zeggen. Oma was jarig en iedereen ging (ivm Corona) op een andere tijd even langs. Dus oma vroeg waar ze was, tja dan gaat hij dat niet uitleggen. Oma vond het best gelukkig maar ik vind dat nogal rot voor zoon.
Weet je zeker dat het met de “discussie” te maken heeft?
Nee, dochter is ouder maar nog single. andere zoon is jonger en heeft ook nog geen relatie. Dochter heeft wel vriendje gehad, twee jaar lang, toen ze 16-18 was. Heel makkelijke jongen, vond alles best. Was echt altijd leuk, tot bijna het einde. Zoon en die jongen hebben nog altijd contact.
woensdag 27 mei 2020 om 22:55
Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe alles verlopen is. Stel dat ze per ongeluk op een ‘verkeerde’ stoel aan tafel ging zitten en gelijk een heel gezin over zich heen krijgt dat ze op de verkeerde plek zit, dan begrijp ik van haar kant dat ze zich ongemakkelijk voelt.
Net als badkamer, ik heb er eigenlijk nog nooit bij iemand van gehoord dat die van tevoren gereserveerd moet worden en ik kan me best voorstellen dat dat verstikkend aanvoelt.
Mijn mening is dat ik het even zou laten rusten tijdens het hele Corona verhaal. Jij zegt dat ze nu niemand zien dus misschien negeert ze jullie niet maar houdt ze zich gewoon aan de lockdown.
Net als badkamer, ik heb er eigenlijk nog nooit bij iemand van gehoord dat die van tevoren gereserveerd moet worden en ik kan me best voorstellen dat dat verstikkend aanvoelt.
Mijn mening is dat ik het even zou laten rusten tijdens het hele Corona verhaal. Jij zegt dat ze nu niemand zien dus misschien negeert ze jullie niet maar houdt ze zich gewoon aan de lockdown.
woensdag 27 mei 2020 om 22:55
Kan het ook zijn dat Litlle Miss Princess thuis zowat alleen is, 2 of 3 badkamers heeft en nergens naar moet kijken?
En dan komt ze dus bij jullie waar ze met meer aan tafel moet zitten, met meer een badkamer moet delen, ... en niet gewend is aan die gezins-dingen en "rekening houden"?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 27 mei 2020 om 22:57
Misschien het hele topic even lezen? Of op zijn minst de reacties van TO in het topic..Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 22:55Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe alles verlopen is. Stel dat ze per ongeluk op een ‘verkeerde’ stoel aan tafel ging zitten en gelijk een heel gezin over zich heen krijgt dat ze op de verkeerde plek zit, dan begrijp ik van haar kant dat ze zich ongemakkelijk voelt.
Op bezoek gaan is heel anders dan bij iemand blijven slapen. Je komt in een systeem, weet de regels niet en komt daar achter door te observeren. Dat betekent natuurlijk niet dat je met een lijstje moet uitleggen wat niet goed is
Ik vind het toch écht niet gek dat als er tussen pakweg 7 en 9 's ochtends 6 man moet douchen, zijn haar moet kammen, moet make-uppen, ... in 1 ruimte daar vantevoren afspraken over gemaakt worden.
Zeker als Miss Princess de ruimte voor zichzelf wil.
Want anders is iedereen te laat op school of zijn werk.
Wij hadden met 4 man thuis 2 badkamers.
Dat was dus nooit een probleem.
Maar als we 1 badkamer hadden gehad waren er toch ook afspraken gemaakt en was er gekeken naar "wie moet wanneer buiten".
wissewis wijzigde dit bericht op 27-05-2020 22:58
14.94% gewijzigd
Is dit nu later?
Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 22:55Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe alles verlopen is. Stel dat ze per ongeluk op een ‘verkeerde’ stoel aan tafel ging zitten en gelijk een heel gezin over zich heen krijgt dat ze op de verkeerde plek zit, dan begrijp ik van haar kant dat ze zich ongemakkelijk voelt.
Moest hier ook, hoor. Meeste huizen hebben namelijk maar 1 badkamer. En elk gezin heeft zo al zijn eigen schema daarin.
woensdag 27 mei 2020 om 22:59
En al zou het....so what ?Wissewis schreef: ↑27-05-2020 22:55Kan het ook zijn dat Litlle Miss Princess thuis zowat alleen is, 2 of 3 badkamers heeft en nergens naar moet kijken?
En dan komt ze dus bij jullie waar ze met meer aan tafel moet zitten, met meer een badkamer moet delen, ... en niet gewend is aan die gezins-dingen en "rekening houden"?
woensdag 27 mei 2020 om 22:59
Dat van die badkamer deden wij vroeger ook. Ik kon er als puber veel te lang in blijven staan. Dat kon gewoon echt niet met meer mensen in huis die ook allemaal hun verplichtingen hadden.Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 22:55Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe alles verlopen is. Stel dat ze per ongeluk op een ‘verkeerde’ stoel aan tafel ging zitten en gelijk een heel gezin over zich heen krijgt dat ze op de verkeerde plek zit, dan begrijp ik van haar kant dat ze zich ongemakkelijk voelt.
Ik moest daarom in de avond maar douchen en make-up kon op mijn eigen kamer aan de wastafel.
En ik ken genoeg anderen met een gezin van 5 of meer die ook zulke afspraken hebben..
woensdag 27 mei 2020 om 23:00
Boomtak2 schreef: ↑27-05-2020 22:55Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe alles verlopen is. Stel dat ze per ongeluk op een ‘verkeerde’ stoel aan tafel ging zitten en gelijk een heel gezin over zich heen krijgt dat ze op de verkeerde plek zit, dan begrijp ik van haar kant dat ze zich ongemakkelijk voelt.
Nee hoor, de eerste keer heeft zoon gewoon gezegd waar ze kon gaan zitten.
En dat je noot gehoord hebt dat je de badkamer moet reserveren dat kan. Ik zie alleen niet hoe het goed kan lopen met vijf man en een gast en iedereen voor of rond 7:15 de deur uit.
Eerder in de lockdown kwam ze wel en ook bij oma, in de tuin, dat wel.
Mijn kinderen zijn anders kind aan huis bij bepaalde vriendjes. En die weten heel goed dat in een ander huis andere regels gelden. Ze zijn wel zo jong dat ze daar open over zijn, maar ook wel weer zo groot om te snappen dat ze geen lijstje met eisen kunnen overhandigen.EllaBowie schreef: ↑27-05-2020 22:57Op bezoek gaan is heel anders dan bij iemand blijven slapen. Je komt in een systeem, weet de regels niet en komt daar achter door te observeren. Dat betekent natuurlijk niet dat je met een lijstje moet uitleggen wat niet goed isMaar het kost tijd voordat je doorhebt wat gebruikelijk is
Vriendinnetje is pas 20 en nog helemaal niet uitontwikkeld. Ze is opgevoed op een bepaalde manier en heeft van iemand het advies gekregen dat ze alles op een briefje moest schrijven om het ‘bespreekbaar’ te maken. En toen bleek het niet bespreekbaar te zijn, maar verdedigd te worden als ‘zo doen wij het nou eenmaal want dit vinden we handig’.
Mij lijken jullie afspraken ook handig, daar niet van. Maar het leest alsof vriendinnetje het gevoel heeft opzij te zijn geschoven terwijl ze zelf er heel verl moeite mee had en lang had nagedacht over een lijstje met te bespreken punten, waar ze waarschijnlijk ook wat moed heeft moeten verzamelen om het te durven bespreken.
Als je het prima vindt dat je zoon en vriendinnetje minder vaak ziet: volhouden.
Als je het niet prima vindt: uitnodigen voor de lieve vrede en gezellig houden.
Blijf je slapen? Gezellig! Kies een vrije stoel. Morgen heb ik de badkamer om x uur en Piet om x uur en dochter om x uur, dan kun je daar omheen plannen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:01
Dat heb ik zeker gedaan ik probeer het van de andere kant te begrijpen en ik snap best dat het raar is dat iemand met een briefje aan komt lopen, en ik wil het ook helemaal niet goed praten want dat vind ik ook raar. Het lijkt me gewoon zonde als er na 6 maanden al onherstelbare ruzie komt daar wordt niemand blij van.
Ik zie hier verschillende reacties van mensen die het heel normaal vinden over die badkamer, maar ik probeer te laten zien dat er dus ook mensen bestaan die er nog nooit van gehoord hebben en die eraan moeten wennen (of er niet aan kunnen wennen). Dat zegt niet dat je het aan hoeft te passen maar misschien geeft het inzicht in het waarom mensen reageren zoals ze doen.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:05
27.94% gewijzigd
woensdag 27 mei 2020 om 23:03
Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.HennieHen schreef: ↑27-05-2020 23:00. Maar het leest alsof vriendinnetje het gevoel heeft opzij te zijn geschoven terwijl ze zelf er heel verl moeite mee had en lang had nagedacht over een lijstje met te bespreken punten, waar ze waarschijnlijk ook wat moed heeft moeten verzamelen om het te durven bespreken.
woensdag 27 mei 2020 om 23:03
Dan zal dat best heel erg wennen zijn. Heeft niks met geen rekening willen houden te maken, maar er nooit over hoeven na te denken en ineens die vrijheid kwijt zijn. Ik kreeg bij m’n schoonmoeder te horen dat we teveel wc papier gebruikten en ik de wc deksel dicht moest doen. Dat is aardig wennen en ik vond het best lastig dat je daarop aangesproken werd.
woensdag 27 mei 2020 om 23:05
Ligt er misschien aan welke leeftijd ze hebben. Ik heb vrijwel nooit ergens bij vriendinnen geslapen, alleen als de ouders niet thuis waren.Phineas schreef: ↑27-05-2020 23:00Mijn kinderen zijn anders kind aan huis bij bepaalde vriendjes. En die weten heel goed dat in een ander huis andere regels gelden. Ze zijn wel zo jong dat ze daar open over zijn, maar ook wel weer zo groot om te snappen dat ze geen lijstje met eisen kunnen overhandigen.
woensdag 27 mei 2020 om 23:06
Nou inderdaad!blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:03Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.
Maar zijn dit niet dingen die je al leert als je op de basisschool bij vriendjes/vriendinnetjes speelt? Dat de regels van daar gelden?
EllaBowie schreef: ↑27-05-2020 23:03Dan zal dat best heel erg wennen zijn. Heeft niks met geen rekening willen houden te maken, maar er nooit over hoeven na te denken en ineens die vrijheid kwijt zijn. Ik kreeg bij m’n schoonmoeder te horen dat we teveel wc papier gebruikten en ik de wc deksel dicht moest doen. Dat is aardig wennen en ik vond het best lastig dat je daarop aangesproken werd.
Tja, ze moet hier niet slapen of eten he, dat wilden zij en zoon zelf. Als ik haar vrijheid ontneem in douchen op haar tijd, dan kan ze thuis gaan slapen en douchen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:08
0.08% gewijzigd
Serieus?EllaBowie schreef: ↑27-05-2020 23:03Dan zal dat best heel erg wennen zijn. Heeft niks met geen rekening willen houden te maken, maar er nooit over hoeven na te denken en ineens die vrijheid kwijt zijn. Ik kreeg bij m’n schoonmoeder te horen dat we teveel wc papier gebruikten en ik de wc deksel dicht moest doen. Dat is aardig wennen en ik vond het best lastig dat je daarop aangesproken werd.
woensdag 27 mei 2020 om 23:07
Wist je dan niet dat regels stom zijn en je die helemaal niet nodig hebt in Prinsessia
Afschaffen dus die handel. Overal.
Want jouw regels zijn wet.
wissewis wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:08
3.84% gewijzigd
Is dit nu later?
blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:03Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.
Dat is dus ook precies mijn beeld dat ik inmiddels van haar heb.
En ik lees dus ook een onzeker persoon die zich gewoon geen houding heeft/kan vinden en daarom maar zulke aparte dingen verzint. Zo zie je maar dat dingen door elk persoon anders opgevat worden..blijfgewoonbianca schreef: ↑27-05-2020 23:03Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:08
7.61% gewijzigd