Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Andersom schreef:
28-05-2020 19:46
En die regels zijn trouwens gewoon meer gewoontes die hier goed werken. Ze hangen niet op een A4 aan het prikbord. Het zijn gewoontes en afspraken die zorgen dat het hier voor iedereen goed toeven is. Gewoonte die duidelijk maken hoe we met respect met elkaar omgaan. Dat iedereen op tijd de deur uit kan of dat nou 's morgens is of 's avonds. Dat iedereen goed kan slapen, ook het kind dat nachtdienst heeft. Dat er voor iedereen elke dag een goede maaltijd is, ook als er gewerkt moet gaan worden.

Geen spelregels om het spelletje nog attractiever te maken.
Je doet het hartstikke goed. Je schoondochter houdt er nogal infantiele ideeën op na. Ben benieuwd hoe het contact er over een tijdje voor staat.
Toen ik nog thuis woonde en ex-vriendjes ook nog thuis woonden, heb ik mij altijd aangepast aan schoonfamilie. Hun huis, hun regels. Ik moest erg wennen toen ik bij een ex kwam waar altijd op de bank voor de tv gegeten werd, dat mocht bij ons niet. Maar geen haar op mijn hoofd die er iets over zou zeggen.

En ook niet bij ex-schoonfamilie die streng gelovig bleek te zijn (had ex niks over verteld, dus enorme verrassing toen iedereen ineens ging bidden). Had 1 ex-schoonmoeder waar ik mij vaak ongemakkelijk voelde omdat ze mij duidelijk liet weten dat haar poezelige perfekte zoontje van haar was en ik die zeker niet mocht afpakken.
We waren beiden al in de 20 maar we mochten niet op zijn kamer zitten, want dat vond ze ongezellig. En zodra we de deur uit waren belde ze wel over iets op dat hij terug moest komen, als dat niet meteen gebeurde ging ze huilen.

Nu heb ik al jaren hele leuke schoonfamilie, ze bemoeien zich niet met ons huishouden en wij niet met dat van hen. Ik denk dat ik meer bel en app met ze, dan mijn man zelf doet. Ik ga ook gerust alleen op visite of met ze op stap.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een enig kind die gewoontes die bij een groter gezin om de hoek komen niet gewend is. Dat lijstje is nog onder onhandig te plaatsen, maar het gedrag daarna van schoondochter? Stel voor om de stoelendans te doen voor het eten, past wel bij het niveau EN geen vaste plaats dus kom je tegemoet :whistle:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
VGM1980 schreef:
28-05-2020 20:36
Toen ik nog thuis woonde en ex-vriendjes ook nog thuis woonden, heb ik mij altijd aangepast aan schoonfamilie. Hun huis, hun regels. Ik moest erg wennen toen ik bij een ex kwam waar altijd op de bank voor de tv gegeten werd, dat mocht bij ons niet. Maar geen haar op mijn hoofd die er iets over zou zeggen.

En ook niet bij ex-schoonfamilie die streng gelovig bleek te zijn (had ex niks over verteld, dus enorme verrassing toen iedereen ineens ging bidden). Had 1 ex-schoonmoeder waar ik mij vaak ongemakkelijk voelde omdat ze mij duidelijk liet weten dat haar poezelige perfekte zoontje van haar was en ik die zeker niet mocht afpakken.
We waren beiden al in de 20 maar we mochten niet op zijn kamer zitten, want dat vond ze ongezellig. En zodra we de deur uit waren belde ze wel over iets op dat hij terug moest komen, als dat niet meteen gebeurde ging ze huilen.

Nu heb ik al jaren hele leuke schoonfamilie, ze bemoeien zich niet met ons huishouden en wij niet met dat van hen. Ik denk dat ik meer bel en app met ze, dan mijn man zelf doet. Ik ga ook gerust alleen op visite of met ze op stap.
Wat is dat toch met schoonmoeders? Waar komt dat gedrag vandaan? Zelfs de meest normale mensen blijken in hun rol als schoonmoeder hele gekke kantjes te krijgen?
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 20:52
Wat is dat toch met schoonmoeders? Waar komt dat gedrag vandaan? Zelfs de meest normale mensen blijken in hun rol als schoonmoeder hele gekke kantjes te krijgen?
Ja, dat vraag ik me ook af. Het valt me vooral op dat veel moeders al snel het gevoel krijgen dat ze "hun zoon moeten afgeven aan een andere vrouw". Zo heb ik ook een schoonmoeder gehad. Ik begrijp dat niet, het blijft toch hun zoon? En je wil toch dat je zoon gelukkig wordt, niet blijft bankhangen thuis tot z'n 36? Of ben ik daar verkeerd in?
leeg
Ik heb een heel normale schoonmoeder. Ze is veel rustiger, gereserveerder en traditioneler dan de vrouwen uit mijn familie, maar ze is zachtaardig en beleefd.
Helena_z schreef:
28-05-2020 20:57
Ja, dat vraag ik me ook af. Het valt me vooral op dat veel moeders al snel het gevoel krijgen dat ze "hun zoon moeten afgeven aan een andere vrouw". Zo heb ik ook een schoonmoeder gehad. Ik begrijp dat niet, het blijft toch hun zoon? En je wil toch dat je zoon gelukkig wordt, niet blijft bankhangen thuis tot z'n 36? Of ben ik daar verkeerd in?
Ze zeggen vaak een zoon verlies je aan een andere vrouw, je dochter krijg je terug. Vaak als er kinderen worden geboren trekken vrouwen meer naar hun eigen moeder dan naar hun schoonmoeder.
Andersom schreef:
28-05-2020 19:46
En die regels zijn trouwens gewoon meer gewoontes die hier goed werken. Ze hangen niet op een A4 aan het prikbord. Het zijn gewoontes en afspraken die zorgen dat het hier voor iedereen goed toeven is. Gewoonte die duidelijk maken hoe we met respect met elkaar omgaan. Dat iedereen op tijd de deur uit kan of dat nou 's morgens is of 's avonds. Dat iedereen goed kan slapen, ook het kind dat nachtdienst heeft. Dat er voor iedereen elke dag een goede maaltijd is, ook als er gewerkt moet gaan worden.

Geen spelregels om het spelletje nog attractiever te maken.
Die indruk had ik al. Daarom zeg ik ook dat er met jou best te praten is.
TanteOlivia schreef:
Ik heb eigenlijk alleen maar hele leuke schoonmoeders gehad, met mijn huidige schoonmoeder heb ik ook een hele goeie band. Ik herken dat ook echt totaal niet.. Mijn moeder is ook echt totaal niet zo naar mijn schoonzusje (vriendin van mijn broer), zij hebben ook gewoon een hele goeie band.
Gatekeeper* schreef:
28-05-2020 21:02
Ze zeggen vaak een zoon verlies je aan een andere vrouw, je dochter krijg je terug. Vaak als er kinderen worden geboren trekken vrouwen meer naar hun eigen moeder dan naar hun schoonmoeder.
Tuurlijk trek je meer naar je eigen moeder, dat lijkt me logisch. Zeker na de geboorte van je eerste kind.

Het is aan de zoon of hij meer naar zijn eigen moeder trekt, dat is niet in de eerste plaats de taak van de schoondochter, om die band warm te houden.
De voorbeelden uit dit topic hebben meer te maken met het gezegde bezoek en vis blijven drie dagen fris, en eigenlijk weinig met het feit dat TO een schoonmoeder is. Behalve dan dat het nu even een loyaliteitsconflict bij zoon oplevert.
Helena_z schreef:
28-05-2020 20:57
Dit idee krijg ik ook. Het zal vast niet altijd zo zijn, maar ik zie dit gedrag toch echt vaak. Alsof ze de schoondochter ziet als een concurrent?

De schoonmoeder lijkt ook giga hoge verwachtingen te hebben van haar schoondochter, terwijl die verwachtingen er nauwelijks zijn bij een schoonzoon? Schoondochter wordt bijvoorbeeld geacht het contact te leggen en onderhouden als er kleinkinderen zijn en wordt daar ook op afgerekend?
Gatekeeper* schreef:
28-05-2020 21:02
Maar hoezo dan? Ik ken veel mannen die enorm belang hechten aan hun band met hun moeder en vaak zelfs haar goedkeuring voor vriendin willen. Dit keur ik niet af overigens. Alleen het moeten laten zien dat je geen intentie hebt om iemand "af te pakken", bemoeilijkt de band met elkaar wel, en het is juist in zulke situaties dat schoondochter en schoonmoeder man/zoon tussen twee kampen zetten.

Hoe het zit nadat je kinderen hebt samen, daar heb ik geen ervaring mee. Nu ja, ik snap best dat vrouwen dan naar hun moeder trekken voor advies en dat het versterkend werkt omdat ze nu beiden het "moeder zijn" delen. Maar waarom zou dat de band tussen een man en zijn moeder in de weg staan?
leeg
Helena_z schreef:
28-05-2020 21:11
Maar hoezo dan? Ik ken veel mannen die enorm belang hechten aan hun band met hun moeder en vaak zelfs haar goedkeuring voor vriendin willen. Dit keur ik niet af overigens. Alleen het moeten laten zien dat je geen intentie hebt om iemand "af te pakken", bemoeilijkt de band met elkaar wel, en het is juist in zulke situaties dat schoondochter en schoonmoeder man/zoon tussen twee kampen zetten.

Hoe het zit nadat je kinderen hebt samen, daar heb ik geen ervaring mee. Nu ja, ik snap best dat vrouwen dan naar hun moeder trekken voor advies en dat het versterkend werkt omdat ze nu beiden het "moeder zijn" delen. Maar waarom zou dat de band tussen een man en zijn moeder in de weg staan?
Ja precies, een zoon wordt net zo goed de ouder van het kind, dan dat de schoondochter moeder wordt van het kind. Dus een schoonmoeder kan gewoon via haar eigen zoon contact leggen met haar kleinkinderen, daarvoor hoeft ze het niet via de schoondochter te spelen (in wie ze dan weer teleurgesteld raakt, want die is (logisch) closer met haar eigen moeder.
Maar dit is volledig offtopic. Ik moest er ineens aan denken, dat schoonmoeders vaak zo kritisch zijn op hun schoondochters, terwijl alles wat een schoonzoon doet niet stuk kan.
Helena_z schreef:

Mijn schoonmoeder zei ook wel eens dat ze haar zoon kwijt raakt. Al zei ze al voordat ik er was dat ze huiverig was voor een schoondochter want mannen trekken altijd naar de familie van de vrouw (dit vertelde mijn vriend laatst). Later toen ik in beeld kwam was zo ze blij want ze had altijd al een dochter gewild :-) Terwijl dat hoge verwachtingen geeft, want ik ben haar dochter niet.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 21:48
7.38% gewijzigd
EllaBowie schreef:
28-05-2020 21:39
Mijn schoonmoeder zei ook wel eens dat ze haar zoon kwijt raakt. Al zei ze al voordat ik er was dat ze huiverig was voor een schoondochter want mannen trekken altijd naar de familie van de vrouw (dit vertelde mijn vriend laatst).
Ik had ooit een keer voor een vriendje een trui gekocht als aardigheidje, ik was toen begin 20. Beet zijn moeder mij toe dat ik zijn kleding niet hoefde te kopen want dat deed zij al. O_o
anoniem_370175 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 21:44
Reden: Spelfout
0.10% gewijzigd
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 21:16
Maar dit is volledig offtopic. Ik moest er ineens aan denken, dat schoonmoeders vaak zo kritisch zijn op hun schoondochters, terwijl alles wat een schoonzoon doet niet stuk kan.
Wel interessant! To ik denk niet dat jij dat doet. Je ziet hier wel wat ervaringen van schoonmoeders én van schoondochters zijn, niet 1 van de 2.
tja, mijn oma had een schoondochter die mijn oma toebeet nadat het jawoord had geklonken: nu is ie van mij!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
menta schreef:
28-05-2020 09:03
Etiquette of niet en hoe onhandig ze het ook heeft aangepakt, ergens is het wel te prijzen dat ze met schoonouders het gesprek aan is gegaan. Velen zullen zich in plaats hiervan kapot ergeren en gewoon niet meer komen.
Ze komt nou toch ook niet meer ? Wat valt er te prijzen dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
TanteOlivia schreef:
Ik heb het idee dat dit gedrag erger is bij zonen. Weet niet precies waarom. Denk wel dat dochters hun klauwtjes wat sneller uitzetten naar mams. Heb het idee dat zonen zich wat meer laten pamperen. Dat werkt denk ik dat plakkerige momzilla gedrag in de hand.
Mmmm ik heb mijn kinderen nooit als mijn bezit gezien nu ik erover nadenk.
Helena_z schreef:

Wat ik heb ervaren is dat het dan duidelijk wordt dat er wel een verschil tussen moeders en dochters zit en moeders en zonen. Regelmatig trekken nieuwe moeders zich meer naar hun eigen moeder terwijl bij mannen hun relatie met hun moeder hetzelfde blijft. Wat ze zelf moeten bijhouden en daar zijn sommige mannen wat lakser in :roll:

Bij ons weet ik dat het voor schoonmoeder heel lastig was te leren dat vriend mij op nummer 1 zet en niet haar
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 21:05
Tuurlijk trek je meer naar je eigen moeder, dat lijkt me logisch. Zeker na de geboorte van je eerste kind.

Het is aan de zoon of hij meer naar zijn eigen moeder trekt, dat is niet in de eerste plaats de taak van de schoondochter, om die band warm te houden.
Klopt. Het valt me op dat veel (schoon)moeders dat wél van hun schoondochter verwachten. Terwijl schoondochter ook nog een eigen familie heeft natuurlijk.
EllaBowie schreef:
28-05-2020 21:53
Wat ik heb ervaren is dat het dan duidelijk wordt dat er wel een verschil tussen moeders en dochters zit en moeders en zonen. Regelmatig trekken nieuwe moeders zich meer naar hun eigen moeder terwijl bij mannen hun relatie met hun moeder hetzelfde blijft. Wat ze zelf moeten bijhouden en daar zijn sommige mannen wat lakser in :roll:

Bij ons weet ik dat het voor schoonmoeder heel lastig was te leren dat vriend mij op nummer 1 zet en niet haar
Dit is ook mijn ervaring ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven