Stomme schoonouders.
woensdag 27 mei 2020 om 21:02
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.
Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'
Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
donderdag 28 mei 2020 om 22:04
Wauw.makreel schreef: ↑28-05-2020 18:14Mijn schoondochter-from-hell bestelde gewoon eten bij Thuisbezorgd als ik iets kookte wat ze niet lekker vond. Had ik me uit staan sloven in de keuken, at zij er een paar muizenhapjes van en dan ging een uurtje later ding-dong de bel, stond er zo'n bezorger met eten voor madame. Je kon me oprapen, kon het echt niet geloven en ik moest er zo ontzettend hard om lachen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 28 mei 2020 om 22:08
Ik denk dat daar de wrevel ontstaat. Bloedirritant dat je als vrouw wordt geacht alle contacten te onderhouden. Ik heb daarvoor gepast. Mijn man is daarin leidend naar zijn familie en ik naar mijn familie. Het heeft even geduurd voordat iedereen dit snapte (vooral mij werd uiteraard van alles verweten), maar nu snapt iedereen het.Lachattenoir schreef: ↑28-05-2020 21:53Klopt. Het valt me op dat veel (schoon)moeders dat wél van hun schoondochter verwachten. Terwijl schoondochter ook nog een eigen familie heeft natuurlijk.
donderdag 28 mei 2020 om 22:12
De ex-schoonmoeder die nogal aan haar zoon hing, kocht idd altijd kleding voor haar zoon. Toen ik een relatie met hem kreeg is ie langzaam aan begonnen met dit zelf te doen ( hij was toen al 23). Zijn moeder kocht ook altijd 'ouwe lullen kleding' bij de Scapino. Overhemden, ripbroeken, slips etc. Totáál niet mijn ding, dus dat werd al gauw wat anders. Ik zei overigens nooit wat over haar kledingkeuze, als ze het mij vroeg zei ik altijd netjes 'het is niet mijn smaak, maar als hij het wél mooi vindt dan moet hij dat zelf weten. Ex heeft mij wel eens laten weten dat ze bij hem in huilen uit was gebarsten omdat ik de kleding die zij voor hem koopt niet mooi vind.
Wat ik pas ook na jaren hoorde, dat nadat ik de 1e keer daar over de vloer kwam, ze tegen hem had gezegd nadat ik weg was dat ze vond dat ik niet zijn type was.
En dat ging dan bijvoorbeeld over dat ik lang haar had, dat vond ze kinderachtig.
Hij was inderdaad enig kind en er was ook geen vader meer in beeld.
We zijn bijna 9 jaar samen geweest, elk jaar kocht ik wat voor haar met kerst en voor haar verjaardag omdat ik graag een goede band wilde. Ik heb nog nooit iets terug gehad. Wel zat ik er naast hoe ex mooie kadootjes kreeg.
Ze hadden een hond, en het was daar de afspraak dat ze die altijd samen uit lieten. In het begin ben ik een paar keer meegegaan, maar dan liepen zij naast elkaar voorop en ik er achteraan. Daarom besloten om voortaan thuis te blijven als zij samen de hond uit lieten. Toen we alweer een paar jaar samen waren besloot hij niet mee te gaan met de hond uit te laten. Dan wist ze niet hoe snel ze de hond moest uit laten, was ze met 5 minuten terug. Toen hij eenmaal op zichzelf woonde kwam ze daar nog steeds schoonmaken en als ik bij hem was hing ze om de haverklap aan de telefoon of hij bij haar een schilderijtje kon ophangen, en wel nu meteen want anders werd ze emotioneel.
Maar wat ik zei, nu al jaren hele lieve en gezellige schoonouders, maar ook een man die niet nog leeft alsof hij 12 is. Mijn man zou het ook niet accepteren als ze zich negatief over mij zouden uit laten naar hem.
Wat ik pas ook na jaren hoorde, dat nadat ik de 1e keer daar over de vloer kwam, ze tegen hem had gezegd nadat ik weg was dat ze vond dat ik niet zijn type was.
En dat ging dan bijvoorbeeld over dat ik lang haar had, dat vond ze kinderachtig.
We zijn bijna 9 jaar samen geweest, elk jaar kocht ik wat voor haar met kerst en voor haar verjaardag omdat ik graag een goede band wilde. Ik heb nog nooit iets terug gehad. Wel zat ik er naast hoe ex mooie kadootjes kreeg.
Ze hadden een hond, en het was daar de afspraak dat ze die altijd samen uit lieten. In het begin ben ik een paar keer meegegaan, maar dan liepen zij naast elkaar voorop en ik er achteraan. Daarom besloten om voortaan thuis te blijven als zij samen de hond uit lieten. Toen we alweer een paar jaar samen waren besloot hij niet mee te gaan met de hond uit te laten. Dan wist ze niet hoe snel ze de hond moest uit laten, was ze met 5 minuten terug. Toen hij eenmaal op zichzelf woonde kwam ze daar nog steeds schoonmaken en als ik bij hem was hing ze om de haverklap aan de telefoon of hij bij haar een schilderijtje kon ophangen, en wel nu meteen want anders werd ze emotioneel.
Maar wat ik zei, nu al jaren hele lieve en gezellige schoonouders, maar ook een man die niet nog leeft alsof hij 12 is. Mijn man zou het ook niet accepteren als ze zich negatief over mij zouden uit laten naar hem.
donderdag 28 mei 2020 om 22:12
Groot gelijk heb je.TanteOlivia schreef: ↑28-05-2020 22:08Ik denk dat daar de wrevel ontstaat. Bloedirritant dat je als vrouw wordt geacht alle contacten te onderhouden. Ik heb daarvoor gepast. Mijn man is daarin leidend naar zijn familie en ik naar mijn familie. Het heeft even geduurd voordat iedereen dit snapte (vooral mij werd uiteraard van alles verweten), maar nu snapt iedereen het.
Is echt een emancipatieding. En het komt de vrouw niet ten goede.
donderdag 28 mei 2020 om 22:19
Bizar dit! Dat jullie het echt samen hebben gehad over de kleding die jullie beide kochten voor een volwassen manVGM1980 schreef: ↑28-05-2020 22:12De ex-schoonmoeder die nogal aan haar zoon hing, kocht idd altijd kleding voor haar zoon. Toen ik een relatie met hem kreeg is ie langzaam aan begonnen met dit zelf te doen ( hij was toen al 23). Zijn moeder kocht ook altijd 'ouwe lullen kleding' bij de Scapino. Overhemden, ripbroeken, slips etc. Totáál niet mijn ding, dus dat werd al gauw wat anders. Ik zei overigens nooit wat over haar kledingkeuze, als ze het mij vroeg zei ik altijd netjes 'het is niet mijn smaak, maar als hij het wél mooi vindt dan moet hij dat zelf weten. Ex heeft mij wel eens laten weten dat ze bij hem in huilen uit was gebarsten omdat ik de kleding die zij voor hem koopt niet mooi vind.
Ik ben ineens blij met mijn schoonmoeder, die heeft ook wel haar gekke dingen (gehad), maar inmiddels snappen we elkaar en ik begrijp nu dat het een leuke vrouw is
donderdag 28 mei 2020 om 22:19
Dan moet TO tegen man en hun andere kinderen zeggen dat PrinsesSneeuwvlok voortaan eerste keus heeft, ofzo ?
En als er nog een schoonkind bij komt die vooral van de vaste plaatsen is ; naar wie moeten ze dan hun oren laten hangen ?
donderdag 28 mei 2020 om 22:21
Dus eerst luisterde hij naar mams en toen naar jou ? Wat een sukkeltje.
donderdag 28 mei 2020 om 22:21
TanteOlivia schreef: ↑28-05-2020 22:19Bizar dit! Dat jullie het echt samen hebben gehad over de kleding die jullie beide kochten voor een volwassen manLieve help, wat een verschrikking. Dit moet toch een waarschuwing zijn voor elke vrouw met een zoon. Laat het niet zover komen.
Ik ben ineens blij met mijn schoonmoeder, die heeft ook wel haar gekke dingen (gehad), maar inmiddels snappen we elkaar en ik begrijp nu dat het een leuke vrouw is![]()
Ik kocht geen kleding voor hem, hoor. Dat ging hij zelf doen, toen ik hints gaf dat zijn kleding vrij ouderwets was.
Maar inderdaad, het was een wijze les.
donderdag 28 mei 2020 om 22:23
Achteraf gezien, inderdaad ja.blijfgewoonbianca schreef: ↑28-05-2020 22:21Dus eerst luisterde hij naar mams en toen naar jou ? Wat een sukkeltje.
donderdag 28 mei 2020 om 22:28
Ik vind mijn schoonmoeder vrij stom, maar mijn partner vindt zijn eigen moeder ook vrij stom, mag het dan wel?
Mijn ex-schoonmoeder vond ik niet stom, maar we hadden ook geen superband. Onze werelden lagen mijlenver uit elkaar, maar we gingen wel gewoon leuk met elkaar om.
Ik ben wel jaloers op vriendinnen die uitjes doen met schoonmoeder omdat ze elkaar zo leuk vinden.
Mijn ex-schoonmoeder vond ik niet stom, maar we hadden ook geen superband. Onze werelden lagen mijlenver uit elkaar, maar we gingen wel gewoon leuk met elkaar om.
Ik ben wel jaloers op vriendinnen die uitjes doen met schoonmoeder omdat ze elkaar zo leuk vinden.
donderdag 28 mei 2020 om 22:28
Zolang de rest niet uit de lucht is, en ze hier toch niet komt eten, heeft ze geen stoel nodig toch?
En hoe akward als we dan willen gaan zitten en zij mag dan eerst kiezen waar. Staan we daar allemaal, zie je het voor je? En waarom zou zij dan meer rechten hebben dan mijn andere kinderen? Nu ineens anders gaan doen, gaat hoe dan ook een geforceerd moment worden.
donderdag 28 mei 2020 om 22:32
Ellerlilalinne schreef: ↑27-05-2020 22:30Dat is dan denk ik niet het goede antwoord, want dan bevestig je dat ze het verkeerd gedaan heeft.
Je kan beter zeggen, we hebben er nog eens goed over nagedacht, we hebben het gesprek onbedoeld waarschijnlijk helemaal verkeerd gedaan. We zouden het graag nog eens over doen. Kijken of we elkaar kunnen vinden.
Niet gemeen bedoeld maar
TO verdient een staande ovatie dat ze die gekke trien niet met het lijstje op haar voorhoofd geniet het huis uit heeft gelazerd.
Ik zou dit als schoondochter niet in mijn hoofd hebben gehaald en mijn zoons hoeven hier later ook echt niet mee aan te komen. De aardigste reactie die ik kan bedenken (die ik zou geven) zou zijn ‘en hoeveel huur stel je voor om mee te gaan betalen dan?’ Maar dan zou ze me echt op een topdag hebben getroffen
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
donderdag 28 mei 2020 om 22:32
Maar was dat dan wat ze vroeg: dat zij als eerste mocht kiezen waar ze zat? Ik probeer mij een beetje een beeld te vormen. Ik snap dat je het wat algemeen houdt, maar het maakt het probleem wat lastig te volgen.Andersom schreef: ↑28-05-2020 22:28Zolang de rest niet uit de lucht is, en ze hier toch niet komt eten, heeft ze geen stoel nodig toch?
En hoe akward als we dan willen gaan zitten en zij mag dan eerst kiezen waar. Staan we daar allemaal, zie je het voor je? En waarom zou zij dan meer rechten hebben dan mijn andere kinderen? Nu ineens anders gaan doen, gaat hoe dan ook een geforceerd moment worden.
Dat ze niet meer komt, is haar goed recht natuurlijk. Het is geen verplichting.
donderdag 28 mei 2020 om 22:36
Punt? Er is echt geen ruimte hé bij jou. En na een half jaar is ze dus nog steeds die vreemde.Andersom schreef: ↑28-05-2020 06:46Dat mag ze niet fijn vinden, maar dat is onderdeel van de package-deal als je hier blijft slapen op een doordeweekse dag.
Bij mijn ouders en schoonouders was logeren alleen in het weekend toegestaan. Om deze reden dus, die hadden geen zin in 'vreemden' in huis waar rekening mee gehouden moest worden.
Ik begin haar meer en meer te begrijpen.
Die starre houding jaagt wel je zoon weg.
Geen flauw idee. Ik hecht zelf totaal niet aan vaste plaatsen, ik probeer mij nu een beetje in te leven in dit probleem.blijfgewoonbianca schreef: ↑28-05-2020 22:19Dan moet TO tegen man en hun andere kinderen zeggen dat PrinsesSneeuwvlok voortaan eerste keus heeft, ofzo ?
En als er nog een schoonkind bij komt die vooral van de vaste plaatsen is ; naar wie moeten ze dan hun oren laten hangen ?
Dat bij de keuken zitten: dat was bij ons handig, toen de kinderen jong waren, maar bij oudere kinderen zie ik het voordeel niet. Die lopen toch gewoon zelf naar de keuken?
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 22:38
16.67% gewijzigd
Zo zie ik het ook. Maar van TO moeten er blijkbaar vaste tijden worden afgesproken, gegoten in cement.EllaBowie schreef: ↑28-05-2020 06:49Maar ik zou dan ook echt niet rekening met haar houden. Zegt ze niet eigenlijk dat jullie moeten doen wat jullie altijd doen en dat zij er wel omheen plant? Als ze rond hetzelfde tijdstip als jullie moet douchen dan moet het natuurlijk wel gepland worden. Maar stel dat ze pas 2 uur later hoeft op te staan dan hoeft dat toch niet?
donderdag 28 mei 2020 om 22:43
Nou echt, wat een voorstel weerAndersom schreef: ↑28-05-2020 22:28Zolang de rest niet uit de lucht is, en ze hier toch niet komt eten, heeft ze geen stoel nodig toch?
Ik vraag me oprecht af wat de andere kant van het verhaal is TO. Hoe stel jij je op naar schoondochter? en de andere kinderen in het gezin? en je man? Is ze echt welkom en hoe hebben jullie haar welkom geheten?
Waarom zou je niet tegemoetkomen aan de wensen van schoondochter (en je zoon) om zoiets kleins als een vaste plek aan tafel eens anders te doen? Je kunt er ook iets leuks van maken he. Misschien kunnen zoon en schoondochter eens samen koken en dan zit zij of zoon op de stoel die het dichts bij de keuken is. Of zorg dat niemand op dezelfde stoel als gisteren gaat zitten en maak er iets grappigs van.
Als ik eerlijk ben, vind ik jou ook vrij star overkomen eigenlijk....we doen het altijd zo en zo zal het dus blijven. Wie weet brengt het iets goeds als je iets meeveert met de wensen van haar en van je zoon.
In ieder geval veel succes!
Waarom zou je niet tegemoetkomen aan de wensen van schoondochter (en je zoon) om zoiets kleins als een vaste plek aan tafel eens anders te doen? Je kunt er ook iets leuks van maken he. Misschien kunnen zoon en schoondochter eens samen koken en dan zit zij of zoon op de stoel die het dichts bij de keuken is. Of zorg dat niemand op dezelfde stoel als gisteren gaat zitten en maak er iets grappigs van.
Als ik eerlijk ben, vind ik jou ook vrij star overkomen eigenlijk....we doen het altijd zo en zo zal het dus blijven. Wie weet brengt het iets goeds als je iets meeveert met de wensen van haar en van je zoon.
In ieder geval veel succes!
Alecta schreef: ↑28-05-2020 22:32Maar was dat dan wat ze vroeg: dat zij als eerste mocht kiezen waar ze zat? Ik probeer mij een beetje een beeld te vormen. Ik snap dat je het wat algemeen houdt, maar het maakt het probleem wat lastig te volgen.
Dat ze niet meer komt, is haar goed recht natuurlijk. Het is geen verplichting.
Uh nee, dat vroeg ze niet. Maar ze had er moeite mee dat iedereen altijd hetzelfde ging zitten. Ze vind dat een soort vastgeroest systeem. Niet erg spontaan.
Ik heb na 23 pagina's nog steeds geen idee waar dit topic over gaat. Het maakt nogal uit waar die vrouw specifiek moeite mee heeft. Moet zij als gezette vrouw op een klein krukje zitten terwijl de rest van de familie in comfortabele stoelen zit met zachte bekleding? Zit zij op een plek waar steeds een kat op haar springt, terwijl ze allergisch is? Kan ze door haar diabetes niet altijd het schema van de familie aanhouden omdat ze anders een hypo krijgt?
Wat is er aan de hand? Er moet toch iets zijn?
Wat is er aan de hand? Er moet toch iets zijn?
donderdag 28 mei 2020 om 22:46
Malagueña schreef: ↑28-05-2020 22:32Niet gemeen bedoeld maar![]()
TO verdient een staande ovatie dat ze die gekke trien niet met het lijstje op haar voorhoofd geniet het huis uit heeft gelazerd.
Ik zou dit als schoondochter niet in mijn hoofd hebben gehaald en mijn zoons hoeven hier later ook echt niet mee aan te komen. De aardigste reactie die ik kan bedenken (die ik zou geven) zou zijn ‘en hoeveel huur stel je voor om mee te gaan betalen dan?’ Maar dan zou ze me echt op een topdag hebben getroffen![]()