Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
28-05-2020 10:58
ik heb niet veel ervaring met junios spellen maar die ik ken lijkt dus niets op de volwassen uitgave. stenen tijdperk, je moet net als in de volwassen uitvoering grondstoffen verzamelen, maar dat doe je via een soort memoryspel . Dus echt heel anders. Wel een leuk spel, maar de kinderen zouden zonder moeite van me winnen ben ik bang :-$
Haha ja :biggrin: heeel herkenbaar. Al verlies is tegenwoordig ook als het op rekensnelheid aankomt.

Jakkiebak kippenkak vonden ze hier fantastisch, dat is ook een soort memorie spel. Ze willen het alleen al spelen om de naam.

Stenen tijdperk klinkt leuk! Ik beval over 3 maanden ( als het goed gaat) en de middelste is 2,5. Voor hun is het misschien Zometeen leuk en memorie is ook nog iets wat de oudste zou willen spelen.
Iemand ervaring met Wingspan? Ik overweeg het te kopen, maar is best wel prijzig

Ik ben momenteel weg van Ticket to ride Europe

Verder doen we vaak 30 seconds met vrienden, heb beide edities. Ik wacht op nieuwe kaartjes, maar ze zijn zo stom geweest om bij de uitbreiding ook de oude begrippen op de kaartjes te zetten, wat heb je daar nou aan, die heb je toch al?

Saboteur doen we vaak met de kinderen, erg leuk. Wat ik alleen niet snap: met 4 spelers staat er 1 saboteur, 4 goudzoekers, dat betekent dat er ook alleen goudzoekers kunnen zijn, wij gaan maar uit van een fout in de spelregels, maar met 4 spelers komen we niet echt tot een goed aantal beginkaarten. Iemand tips?

Nog een vraag; saboteur het duel, dat hebben we nou 2 x gedaan, maar het lijkt of je steeds niet bij het doelkaarten kunt komen, of alleen bij de eerste. Verder zijn we nog niet gekomen, er zitten ook zoveel blokkeer kaarten in? Hebben anderen dat ook? Misschien spelen we het niet goed ofzo
-
anoniem_63c79ece89998 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 13:30
0.00% gewijzigd
Poeszie schreef:
28-05-2020 12:03

Saboteur doen we vaak met de kinderen, erg leuk. Wat ik alleen niet snap: met 4 spelers staat er 1 saboteur, 4 goudzoekers, dat betekent dat er ook alleen goudzoekers kunnen zijn, wij gaan maar uit van een fout in de spelregels, maar met 4 spelers komen we niet echt tot een goed aantal beginkaarten. Iemand tips?
Dat is toch met elk aantal spelers zo?

Met 3 spelers : 1 Saboteur en 3 Goudzoekers
Met 4 spelers : 1 Saboteur en 4 Goudzoekers
Met 5 spelers : 2 Saboteur en 4 Goudzoekers
Met 6 spelers : 2 Saboteur en 5 Goudzoekers
Met 7 spelers : 3 Saboteur en 5 Goudzoekers
Met 8 spelers : 3 Saboteur en 6 Goudzoekers
Met 9 spelers : 3 Saboteur en 7 Goudzoekers
Met 10 spelers : alle Dwergkaarten

Je weet dus niet van elkaar wie wat is, wat het wel weer spannend maakt.
Komkommerig schreef:
28-05-2020 12:13
Wij hebben nieuw in de kast Photosynthesis. Helemaal weg van! Het is een groter bordspel waarbij je boompjes plant en laat groeien. Je krijgt punten voor hoeveel licht ze vangen bij bepaalde standen van de zon. We hebben ook het spel Claim (snel kaartspel voor 2 spelers) erbij. Dat is ook leuk, maar de beste tactiek hier zijn we nog niet over uit.
Oja photosynthesis is een prachtig spel en super tactisch, je kan alles beredeneren.

Claim is echt ons "to go" spel. Gaat eigenlijk altijd in de tas mee. Hebben ook alle uitbreidingen maar spelen vooral met de kaarten van claim 1 en 2. Tactiek hangt bij ons ook af van de kaarten die mee doen. Tactiek zit denk ik vooral in de eerste ronde, door op het juiste moment de slag te winnen of te verliezen en in de 2e ronde is het vooral handig om te weten wat er al gespeeld is (en dat onthouden ben ik niet zo goed in...)
Komkommerig schreef:
28-05-2020 12:13
@Poeszie Ik vind Wingspan echt een heel leuk spel, wij kiezen het heel vaak als we een groter spel doen. Je bent wel meer met jezelf bezig bent dan met de ander omdat je allebei je eigen spelbord hebt. Ik vind dat leuk, ik hou niet van pesten/anderen lopen klooien. Daarom spelen wij saboteur het duel dus ook niet zo vaak, haha! Ik vind het ook echt veel te veel pestkaarten. Wij hebben hem wel eens leeggespeeld maar dat is dan denk ik wel omdat we vergevingsgezind zijn en die pestkaarten niet zo veel gebruiken.

Wij hebben nieuw in de kast Photosynthesis. Helemaal weg van! Het is een groter bordspel waarbij je boompjes plant en laat groeien. Je krijgt punten voor hoeveel licht ze vangen bij bepaalde standen van de zon. We hebben ook het spel Claim (snel kaartspel voor 2 spelers) erbij. Dat is ook leuk, maar de beste tactiek hier zijn we nog niet over uit.

Okay, dat is de moeite waard dus

Photosynthesis ook al eens bekeken idd, nou ja, vakantiegeld word dit jaar toch niet gebruikt voor vakantie
ik was vandaag bij de boekenvoordeel en daar stond de helft van outlet 999.
nlies schreef:
28-05-2020 14:36
ik was vandaag bij de boekenvoordeel en daar stond de helft van outlet 999.
Oh, heb je titels? Ik mis wel een beetje het koopjesjagen vast voor december.
Tiana_76 schreef:
28-05-2020 12:27
Dat is toch met elk aantal spelers zo?

Met 3 spelers : 1 Saboteur en 3 Goudzoekers
Met 4 spelers : 1 Saboteur en 4 Goudzoekers
Met 5 spelers : 2 Saboteur en 4 Goudzoekers
Met 6 spelers : 2 Saboteur en 5 Goudzoekers
Met 7 spelers : 3 Saboteur en 5 Goudzoekers
Met 8 spelers : 3 Saboteur en 6 Goudzoekers
Met 9 spelers : 3 Saboteur en 7 Goudzoekers
Met 10 spelers : alle Dwergkaarten

Je weet dus niet van elkaar wie wat is, wat het wel weer spannend maakt.
Ik zie nu pas dat dat bij alle aantallen is. Met 5 personen hanteren we ook niet de aangegeven aantallen, dan doen we altijd 2 saboteurs en 3 goudzoekers. Verder nog niet met 3 of meer dan 5 gespeeld. Het lijkt ons niet leuk als er geen saboteur in zit. Nichtje en ik dachten allebei dat het een fout in de spelregels was. :lol:
Tiana_76 schreef:
28-05-2020 14:40
Oh, heb je titels? Ik mis wel een beetje het koopjesjagen vast voor december.
volgens mij hebben niet alle voordeelboekwinkels dezelfde spellen op voorraad. maar wat ik me nog herinner Caverna Duel. Carcassone berg en dal , Polis, Ilos, en Doodle city. Andere ben ik vergeten
Een paar ken ik niet, maar Caverna stond wel op mijn lijstje. Doodle city en Carcassonne Berg en Dal vind ik typische outletspellen. (Net als Via Straciatella, Spirelli, Confetti etc.) Spellen die normaal al niet goed verkopen.
Tiana_76 schreef:
28-05-2020 14:54
Een paar ken ik niet, maar Caverna stond wel op mijn lijstje. Doodle city en Carcassonne Berg en Dal vind ik typische outletspellen. (Net als Via Straciatella, Spirelli, Confetti etc.) Spellen die normaal al niet goed verkopen.
Berg en dal heb ik ooit eens gekocht bij de Kruidvat voor 2,50. Deze viel niet zo in de smaak bij mijn kind. Ik ben benieuwd naar het “normale” basisspel.
Poeszie schreef:
28-05-2020 14:27
vakantiegeld word dit jaar toch niet gebruikt voor vakantie
Dat is bij ons ook zo. We blijven thuis dit jaar. Dat was sowieso al het plan en we gaan gezellig spelletjes spelen en in de tuin picknicken en de kinderen gaan in een tentje slapen.
Grappig, ik zie nu ook dat deze Carcassonne niet door 999 is uitgegeven, maar door White Goblin. Bijzonder.
o die doodle city is wel een grappig spelletje, klein doosje, makkelijk even tussendoor te spelen.
Caverna duel is ook iets om elkaar lekker dwars te zitten volgens mij.
Maar het klopt bij boekenvoordeel staan niet altijd de beste spellen, hoewel ik er een keer Hanze vandaan heb gehaald, ook leuk
https://print-and-play.asmodee.fun/tick ... D3ZUVPslwk

Een print and play van ticket to ride, zag er wel leuk uit in huis. Maar ik ben zelf te lui om het te printen en knippen :zzz:
banaaaana schreef:
29-05-2020 08:32

Een print and play van ticket to ride, zag er wel leuk uit in huis. Maar ik ben zelf te lui om het te printen en knippen :zzz:
ik kom op facebook heel veel print en play tegen, ook te lui (en volgens mij is de printerinkt ver op, dus dan heb ik maar een half spel
banaaaana schreef:
29-05-2020 08:32

Het ziet er leuk uit! Ik heb alleen geen printer :P
Kent iemand van jullie het spel “commotie in het museum” ?
Green17 schreef:
29-05-2020 12:02
Kent iemand van jullie het spel “commotie in het museum” ?
Nee, heb even het filmpje van Nox gekeken. Kwartetten met een twist, leuk, simpel tussendoortje denk ik, maar niet om het 3 keer achter elkaar te spelen. Ik zet het niet op mijn verlanglijst, maar geen probleem om het een keer mee te doen
nlies schreef:
29-05-2020 18:06
Nee, heb even het filmpje van Nox gekeken. Kwartetten met een twist, leuk, simpel tussendoortje denk ik, maar niet om het 3 keer achter elkaar te spelen. Ik zet het niet op mijn verlanglijst, maar geen probleem om het een keer mee te doen
Zou je er ook “gewoon” mee kunnen kwartetten?
Mijn oudste is dol op kwartetten en wil het liefst een paar spelletjes doen elke dag. Ik heb nu al meerdere varianten, omdat ik steeds hetzelfde kwartet niet trek :$

Koehandel is ook favoriet, maar spelen we iets minder vaak, omdat het langer duurt.
Ik lees net dat er 9 categorieën zijn, met elk 8 kaarten. Dus op zich kunnen we daar wel een kwartet van maken. 9 categorieën is een fijn aantal.
Green17 schreef:
29-05-2020 18:14
Zou je er ook “gewoon” mee kunnen kwartetten?
Mijn oudste is dol op kwartetten en wil het liefst een paar spelletjes doen elke dag. Ik heb nu al meerdere varianten, omdat ik steeds hetzelfde kwartet niet trek :$

Koehandel is ook favoriet, maar spelen we iets minder vaak, omdat het langer duurt.
het is vanaf 7 jaar, dus ligt er aan hoe oud kind is, die extra pest of gelukskaarten maken het wel leuker
Ik ga morgen een corona proof spel doen met vrienden. Een online escape spel! "Het Hoogendoorn Mysterie".

Ben heel benieuwd! Kom wel even laten weten of het een aanrader is. We gaan het met 5 spelen. :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Poeszie schreef:
28-05-2020 12:03
Iemand ervaring met Wingspan? Ik overweeg het te kopen, maar is best wel prijzig

Ik! Heb het maar 1x gedaan op de spellenclub maar vond het erg leuk. Prijs houd me idd tegen het te kopen. En heb het toen met 4 gespeeld, weet niet of het met 2 (kind is te klein hier) ook zo leuk is. Maar het spel is een aanrader wat mij betreft.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven