Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant
woensdag 27 mei 2020 om 10:00
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.
Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”
De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.
De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.
Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.
De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.
Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.
Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt.
Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.
Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”
De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.
De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.
Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.
De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.
Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.
Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt.

vrijdag 29 mei 2020 om 20:09
Nu verklaring: charge: murder and manslaughter
https://minnesota.cbslocal.com/live/cbsn-minnesota/
https://minnesota.cbslocal.com/live/cbsn-minnesota/
nounou

vrijdag 29 mei 2020 om 20:17
Naar schijnt heeft die agent samengewerkt met het slachtoffer. Kort geleden.
Wat ik trouwens wel mooi en hoopgevend vind is dat er vele posts opduiken van blanke mensen die bij demonstraties voorop gaan staan of lopen ter bescherming.
Of als ze een donker persoon gearresteerd zien worden blijven kijken onder het mom #policingthepolice.
Het is triest dat het nodig is maar geeft wel aan dat iedereen dit zat is.
Wat ik trouwens wel mooi en hoopgevend vind is dat er vele posts opduiken van blanke mensen die bij demonstraties voorop gaan staan of lopen ter bescherming.
Of als ze een donker persoon gearresteerd zien worden blijven kijken onder het mom #policingthepolice.

vrijdag 29 mei 2020 om 21:29
Ja, dat heb ik al eerder gezien bij eerdere demonstraties, dat witte mensen als een soort levend schild voor de zwarte mensen gaan staan of lopen, inderdaad heel hoopgevend is dat.Het-groepje schreef: ↑29-05-2020 20:17Naar schijnt heeft die agent samengewerkt met het slachtoffer. Kort geleden.
Maar zoals je zegt, iedereen is het zat.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 29 mei 2020 om 21:33
Murder in the third degree en manslaughter zijn de aanklachten en net in de persco is verteld dat die third degree vrijwel nooit aangeklaagd wordt. Het is 1 keer eerder gebeurd in de staat Minnesota in een andere zaak tegen een agent die ook veroordeeld is. In de persco werd ook gezegd dat het ook vrijwel nooit in de geschiedenis is gebeurd dat een agent voor moord is aangeklaagd en veroordeeld, behalve in die eerdere zaak.
Hetzelfde team die die rechtszaak heeft gevoerd gaat deze zaak ook doen.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 29 mei 2020 om 23:11
Als het mijn collega was, dan zou ik het "in bedwang houden van George overnemen" onder het mom van collegialiteit.
Goh jij zit al zo lang in deze ongemakkelijke houding, ga jij maar staan, ik hou hem wel vast.
Maar DIT wat er is gebeurd zou mij never nooit niet overkomen als collega zijnde, ik moet mezelf wel recht in de spiegel kunnen aankijken de rest van mijn leven, daarnaast wil ik ook rustig slapen en, ik zou in deze coronatijd mijn baan niet willen verliezen met dank aan mijn overijverige collega, want dat is nu wel gebeurd, leuk voor je gezin, papa zit nu thuis omdat hij collega Henk niet terecht durfde te wijzen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
zaterdag 30 mei 2020 om 00:06
Het is niet alsof lilalinda daar iets over te zeggen heeft maar dat doet ze dan ook niet.fashionvictim schreef: ↑29-05-2020 17:07Mag de zwarte community in zijn algemeen en George Floyd's nabestaanden in het bijzonder bepalen of het wel of niet berechten van de agent wel of niet belangrijk is, alsjeblieft?
zaterdag 30 mei 2020 om 05:55
Denk dat je deze zaak bedoeld. Het is de eerste veroordeling sinds decennia.fashionvictim schreef: ↑29-05-2020 21:33Murder in the third degree en manslaughter zijn de aanklachten en net in de persco is verteld dat die third degree vrijwel nooit aangeklaagd wordt. Het is 1 keer eerder gebeurd in de staat Minnesota in een andere zaak tegen een agent die ook veroordeeld is. In de persco werd ook gezegd dat het ook vrijwel nooit in de geschiedenis is gebeurd dat een agent voor moord is aangeklaagd en veroordeeld, behalve in die eerdere zaak.
https://www.nytimes.com/2019/06/07/us/m ... -noor.html
Denk niet dat ze wegkomen met niet veroordelen. Minneapolis is burning as we speak. Als ze vrijuit gaan dan wordt het burgeroorlog.
En verkiezingen komen eraan, ze kunnen niet riskeren dat ze verliezen door ze vrijuit te laten gaan.
morduchen wijzigde dit bericht op 30-05-2020 06:05
13.65% gewijzigd
zaterdag 30 mei 2020 om 05:57
Minnesota heeft de doodstraf in 1911 afgeschaft. OP staatsniveau zullen ze dus niet de doodstraf kunnen krijgen.Someonenew schreef: ↑29-05-2020 21:35Van mij mag hij de doodstraf krijgen. Echt walgelijk die video en zijn gedrag.
Wordt ern ander verhaal Al's de federale overheid ( US Department of Justice) besluit zich ermee te bemoeien. Op federaal niveau kan de doodstraf wel opgelegd worden.
Maar ik betwijfel of ze dit zullen doen.
morduchen wijzigde dit bericht op 30-05-2020 06:18
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
41.35% gewijzigd
zaterdag 30 mei 2020 om 06:00
Er is openlijke kritiek vanuit andere politie departmenten vanuit hele land. Waar ik woon ( niet Minneapolis) heeft de sherriff een persconferentie gegeven met daarbij de boodschap naar zijn department: als je collega buiten zijn boekje gaat en je doet niks en je grijpt niet in, ben je en zal je verantwoordelijk worden gehouden.
morduchen wijzigde dit bericht op 30-05-2020 06:06
0.16% gewijzigd

zaterdag 30 mei 2020 om 06:38
In dit kader: ik snap niet dat de zaak van Breonna Taylor bijvoorbeeld nauwelijks aandacht heeft. Lees en huiver. Te afschuwelijk en onrechtvaardig voor woorden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Breonna_Taylor
Maar als er geen beelden van zijn, dan gebeurt er weinig. Zoveel is duidelijk. Dat er nu "iets" gebeurt en de agent in kwestie is gearresteerd, is enkel omdat de leugens rondom wat er gebeurd zou zijn door beelden worden weerlegd èn doordat er een stad ontploft.
Maar als er geen beelden van zijn, dan gebeurt er weinig. Zoveel is duidelijk. Dat er nu "iets" gebeurt en de agent in kwestie is gearresteerd, is enkel omdat de leugens rondom wat er gebeurd zou zijn door beelden worden weerlegd èn doordat er een stad ontploft.
zaterdag 30 mei 2020 om 06:45
Waarom de ene zaak meer aandacht krijgt dan de ander is niet helemaal duidelijk.ikBedoelHetGoed schreef: ↑30-05-2020 06:38In dit kader: ik snap niet dat de zaak van Breonna Taylor bijvoorbeeld nauwelijks aandacht heeft. Lees en huiver. Te afschuwelijk en onrechtvaardig voor woorden.
Afgelopen jaar schoot een vrouwelijke politie agent haar buurman dood in zijn eigen huis. Haar verdediging was dat ze na een lange dienst zo moe was dat ze niet doorhad dat het niet haar huis was. Ze dacht dat hij een indringer in haar huis was en schoot hem dood.
Ze is schuldig bevonden aan moord, wat voor Texas uniek is.
"Guyger faces a possible punishment of five to 99 years in prison.
She is the first Dallas police officer to be convicted of murder since the 1970s."
https://www.npr.org/2019/10/01/76578833 ... ty-of-murd
Dit speelde in dezelfde periode als de politieagent die schuldig is geacht in Minneapolis. Van beide was er geen video of beeldmateriaal. Beiden zijn de eerst veroordeelde agenten sinds decennia in 2 verschillende staten.
Van deze zaak waren er wel video beelden, gestreamd door de verloofde van Philando Castile. Bizar genoeg werd deze agent vrijgesproken.
https://www.vox.com/2016/7/7/12116288/m ... ghts-video

zaterdag 30 mei 2020 om 06:58
Ik denk dat ze dat elkaar buiten de lessen om leren
zaterdag 30 mei 2020 om 07:15
Wat betreft de zaak van Breonna Taylor, daar wordt wel aandacht aan geschonken. Net als de situatie van Ahmaud Arbery die doodgeschoten is door een vader en zoon tijdens het joggen.
Maar die beide zaken worden min of meer ondergesneeuwt door de moord op George Floyd. En er zijn geen rellen. Terwijl het bij de moord op Ahmaud Arbery echt krankzinning is hoe ze dat onder het tapijt probeerden te schuiven en de twee daders maandenlang vrij rond liepen.
Amerika heeft vooral een defect authoritair, macho dominant politie cultuur.
Waar de Nederlandse politie vooral op de-escalatie gericht is, is dat bij de US politie voornl gericht op: ik heb de autoriteit en jij luistert naar mij. Zoniet dan zal je het voelen.
Ik reed een keer naar huis en was zo moe en had vergeten lichten aan te doen van mijn auto. Ineens zie ik zwaailichten achter mij opdoemen. Ik kon niet echt midden op de drukke weg stoppen, dus sloeg rechtsaf naar een parkeer terrein. Het was voor mij totaal niet duidelijk waar ze wilden dat ik stopte. Ik had geleerd je stopt niet midden op de weg, dus reed ik langzaam 15 meter door naar een lege parkeerplek.
Voor ik het wist was ik omringd door 4 politie auto's met zwaailichten en werd er geschreeuwd. Ik had totaal geen idee wat er aan de hand was en deed vlug mijn raampje open en bleef doodstil zitten met mijn handen op het stuur. Dit was vlak na Philando Castile en ik was geinstrueerd door mijn echtgenoot om bij een aanhouding nooit onverwacht naar mijn dashboard reiken en mijn handen altijd zichtbaar voor de agent om escalatie te voorkomen. Amerikaanse agenten worden vaak tijdens dit soort aanhoudingen/stoppen dood of neergeschoten, dus dan zijn ze het meest onvoorspelbaar en trigger happy.
Een politie agent begon heel agressief tegen mij te praten; waarom ik er vandoor ging etc.
De andere agenten zaten klaar met AR-15's in de aanslag.
Ik bleef kalm en legde uit waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging.
Pas toen hij doorhad dat ik echt geen flauw benul had wat er aan de hand was verzachtte hij en werd wat vriendelijker. Hij legde uit dat mijn gedrag als verdacht werd gezien: lichten waren uit, stoppen en dan langzaam doorrijden naar een parkeerplaats. Dat mijn ruiten getint zijn hielp ook niet echt. Maar het waren vooral.mijn lichten die hun aandacht trokken.
Ik kreeg gelukkig alleen een waarschuwing ipv een boete en mocht doorrijden. Maar het is super intimiderend om zo omcirkeld te worden en behandeld als een vetrekken.
In Nederland werd ik voor dezelfde situatie er vrolijk op gewezen door de politie. Ze bleven met hun lichten seinen tot ik doorhad dat die van mij uit stonden. Aangezet, en ze zwaaiden en reden door.
Maar die beide zaken worden min of meer ondergesneeuwt door de moord op George Floyd. En er zijn geen rellen. Terwijl het bij de moord op Ahmaud Arbery echt krankzinning is hoe ze dat onder het tapijt probeerden te schuiven en de twee daders maandenlang vrij rond liepen.
Amerika heeft vooral een defect authoritair, macho dominant politie cultuur.
Waar de Nederlandse politie vooral op de-escalatie gericht is, is dat bij de US politie voornl gericht op: ik heb de autoriteit en jij luistert naar mij. Zoniet dan zal je het voelen.
Ik reed een keer naar huis en was zo moe en had vergeten lichten aan te doen van mijn auto. Ineens zie ik zwaailichten achter mij opdoemen. Ik kon niet echt midden op de drukke weg stoppen, dus sloeg rechtsaf naar een parkeer terrein. Het was voor mij totaal niet duidelijk waar ze wilden dat ik stopte. Ik had geleerd je stopt niet midden op de weg, dus reed ik langzaam 15 meter door naar een lege parkeerplek.
Voor ik het wist was ik omringd door 4 politie auto's met zwaailichten en werd er geschreeuwd. Ik had totaal geen idee wat er aan de hand was en deed vlug mijn raampje open en bleef doodstil zitten met mijn handen op het stuur. Dit was vlak na Philando Castile en ik was geinstrueerd door mijn echtgenoot om bij een aanhouding nooit onverwacht naar mijn dashboard reiken en mijn handen altijd zichtbaar voor de agent om escalatie te voorkomen. Amerikaanse agenten worden vaak tijdens dit soort aanhoudingen/stoppen dood of neergeschoten, dus dan zijn ze het meest onvoorspelbaar en trigger happy.
Een politie agent begon heel agressief tegen mij te praten; waarom ik er vandoor ging etc.
De andere agenten zaten klaar met AR-15's in de aanslag.
Ik bleef kalm en legde uit waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging.
Pas toen hij doorhad dat ik echt geen flauw benul had wat er aan de hand was verzachtte hij en werd wat vriendelijker. Hij legde uit dat mijn gedrag als verdacht werd gezien: lichten waren uit, stoppen en dan langzaam doorrijden naar een parkeerplaats. Dat mijn ruiten getint zijn hielp ook niet echt. Maar het waren vooral.mijn lichten die hun aandacht trokken.
Ik kreeg gelukkig alleen een waarschuwing ipv een boete en mocht doorrijden. Maar het is super intimiderend om zo omcirkeld te worden en behandeld als een vetrekken.
In Nederland werd ik voor dezelfde situatie er vrolijk op gewezen door de politie. Ze bleven met hun lichten seinen tot ik doorhad dat die van mij uit stonden. Aangezet, en ze zwaaiden en reden door.
morduchen wijzigde dit bericht op 30-05-2020 07:32
17.33% gewijzigd

zaterdag 30 mei 2020 om 07:28
Tot zover jouw inhoudelijke bijdrage...Wageningen1985 schreef: ↑27-05-2020 22:25Denk jij dat ze achterlijk is of kun je gewoon niet normaal reageren?

zaterdag 30 mei 2020 om 07:39
In een rechtsstaat zijn geen enorme protesten nodig voordat er vanuit justitieel oogpunt naar het doden van een mens wordt gekeken. In een rechtsstaat staat de politie niet boven de wet. In een rechtsstaat worden allen in gelijke gevallen gelijk behandeld ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of wat dan ook.
Ik denk niet dat de VS een rechtsstaat is.
Ik denk niet dat de VS een rechtsstaat is.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:51
Juridisch is de US niet te vergelijken met heel veel landen.
Een klein foutje bij de arrestatie kan ervoor zorgen dat de hele zaak in elkaar stort en de dader nooit voor de rechter komt.
En dan is er het jury systeem....waarbij burgers zonder enige juridische ervaring, verplicht worden om te oordelen of iemand wel/niet schuldig is.
Een klein foutje bij de arrestatie kan ervoor zorgen dat de hele zaak in elkaar stort en de dader nooit voor de rechter komt.
En dan is er het jury systeem....waarbij burgers zonder enige juridische ervaring, verplicht worden om te oordelen of iemand wel/niet schuldig is.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:51
Ik snap sowieso niet waarom hij "in bedwang gehouden moest worden"
George Floyd werd verdacht van fraude en niet van het plegen van een bankoverval o.i.d. dan lijkt me een paar handboeien ( moet lukken met 4 man) en een ritje politiebureau toch voldoende.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:56
Morduchen schreef: ↑30-05-2020 07:51Juridisch is de US niet te vergelijken met heel veel landen.
Die jury zijn weliswaar leken maar worden wel ondersteunt door een heel team van deskundigen.
En waarom moet je een juridische ervaring hebben om te beoordelen of iemand schuldig is?
Voor het voeren van een proces, het horen van getuigen en het uitspreken van een straf is juridische kennis een vereiste maar naar alle partijen luisteren en beoordelen of iemand wel / niet schuldig is kunnen jij en ik niet beter of slechter dan een rechter.
Overigens kan je in de meeste staten ook kiezen voor een proces zoals we dat in Nederland kennen, geen jury maar de rechter bepaalt of je schuldig bent en geeft wel / geen straf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 30 mei 2020 om 07:58
zaterdag 30 mei 2020 om 08:04
Het wel of niet kiezen voor een jury verschilt inderdaad per staat. Net zoals dat 22 staten niet de doodstraf hebben en de rest wel.hollebollegijs schreef: ↑30-05-2020 07:56Die jury zijn weliswaar leken maar worden wel ondersteunt door een heel team van deskundigen.
En waarom moet je een juridische ervaring hebben om te beoordelen of iemand schuldig is?
Voor het voeren van een proces, het horen van getuigen en het uitspreken van een straf is juridische kennis een vereiste maar naar alle partijen luisteren en beoordelen of iemand wel / niet schuldig is kunnen jij en ik niet beter of slechter dan een rechter.
Overigens kan je in de meeste staten ook kiezen voor een proces zoals we dat in Nederland kennen, geen jury maar de rechter bepaalt of je schuldig bent en geeft wel / geen straf.
Sorry een burger jury, waarbij een aantal misschien wel ongemotiveerd zijn maar het doen omdat het verplicht is en anders een boete of zelfs celstraf riskeren. Ik zou daar mijn leven niet aan toe willen vertrouwen. Hoeveel ondersteuning ze ook krijgen.
Geschiedenis heeft wel laten zien hoe dat voor sommige verdachten heeft uitgepakt.

zaterdag 30 mei 2020 om 08:04
Het platbranden is wel effectief blijkt. Na vreedzame protesten verandert er niks. Als je aandacht wil en wil dat er wordt opgetreden, dan is daar geweld voor nodig. Dat is de afgelopen dagen bewezen. Helaas. En dan nog is wat men krijgt soul food: een kliekje dat net genoeg is.Morduchen schreef: ↑30-05-2020 07:58De woede kan ik begrijpen.
Het platbranden en plunderen van zaken niet, echt ongehoord dat mensen die niet schuldig zijn aan de moord hiervan de dupe worden. Ze zien hun zaak waar ze soms jaren voor hebben gespaard en opgebouwd, vernietigd worden voor een moord gepleegd door iemand anders.