Borstvoeding 's nachts afbouwen, baby 6 mnd

30-05-2020 03:01 22 berichten
Onze baby van zes maanden krijgt nog elke nacht de borst. Naar aanleiding van wat ik gelezen en gehoord heb, hebben baby's van zes maanden eigenlijk geen nachtvoeding meer nodig, echter ben ik benieuwd naar de aanpak hiervan. Zelf heb ik drie opties bedacht:
1) Geleidelijk afbouwen, soms wel, soms geen borstvoeding, ligt eraan of ie wakker is of niet. Op dit moment kijk ik even bij hem elke nacht wanneer ik wakker word (meestal zo'n drie uur nadat ik ga slapen) een geef ik hem de borst ongeacht of hij wakker is of niet.
2) Steeds later de borst aanbieden (dat betekent dus de wekker zetten en elke nacht bijv. een kwartier later gaan kijken en dan voeden als ie wakker is).
3) Gewoon helemaal stoppen, niet meer 's nachts checken of ie wakker is en wil drinken, maar als ik 's nachts wakker word, gewoon omdraaien en weer verder slapen. Man sturen wanneer we baby horen huilen om te troosten.

Hij ligt sinds een maand op zijn eigen kamer in zijn eigen bedje en we horen hem eigenlijk bijna nooit. Het is een goede slaper en een goede drinker, en gaat na de laatste voeding rond 18.30 naar bed. Heeft iemand hier ervaring met het afbouwen van borstvoeding 's nachts? En welke optie lijkt het beste? Mis ik nog een optie? Ik vind het trouwens niet erg om hem te voeden 's nachts want het is maar een keer en binnen tien minuten is het klaar. Maar als het niet meer hoeft is dat ook wel lekker natuurlijk.
anoniem_64dd1b8639d47 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 03:02
Reden: kleine toevoeging
0.57% gewijzigd
Gewoon stoppen een optie? Ik ben ook groot gegroeid zonder borstvoeding, heb er echt niets aan overgehouden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er als je niet gaat kijken en voeden? Misschien slaapt hij wel gewoon door?
Ik zou optie 1 eerst eens proberen. Een baby op die leeftijd meldt zich echt wel als hij honger of troost nodig heeft.
Als je het dan nodig vindt, kan je altijd nog optie 3 gaan doen. Maar eerlijk gezegd heb ik ‘s nachts altijd gekozen voor wat de meeste nachtrust geeft (dus borst geven en iedereen weer lekker slapen).
Wekker zetten zou ik niet doen, dat is na de kraamweek vaak echt niet meer nodig.
Ik voedde volledig op verzoek, dus wanneer dochter niet wakker was dan werd er niet gevoed. Na een maand of vier a vijf sliep ze de nacht al door en had ik geen nachtvoeding meer. Die regel hebben we nog steeds: slapende baby's (inmiddels bijna peuter) maak je nooit wakker.
Uitzonderingen daargelaten.

Als je zelf niet meer wilt voeden in de nacht dan kun je ook kolven en je man een flesje laten geven?

Als je vindt dat de kleine zonder nachtvoeding moet kunnen omdat het boekje dat zegt vind ik dat je gewoon moet blijven geven als er honger is.

Heb je zelf qua productie er veel last van als je een nacht niet voed?
Ik kolfde de druk er af als ik er veel last van kreeg. Lichaam pastte snel aan. Maar beter stel je deze vraag aan een lactatie kundige.
Ik voedde op verzoek en maakte haar niet wakker als ze sliep. Wij hadden een bijzondere baby die al na 7 a 8 weken begon door te slapen. Dan voedde ik dus alleen als ze wakker werd en huilde.

Mij is altijd verteld dat alleen bij een laag geboorte gewicht het nodig is na x tijd te wekken voor voeding (dat was bij ons ook zo) en daar mocht ik mee stoppen toen onze baby na 4 weken genoeg was aangekomen. Ik zou dan ook gewoon ermee stoppen TO, en alleen nog voeden als hij 's nachts wakker wordt en honger heeft.
Waarom ga je om de zoveel tijd kijken of je kind wakker is en dan voeden als het wakker is? Ik zou gewoon lekker doorslapen zelf en je hoort het wel als kind wakker wordt en honger heeft. Mocht je wakker worden van gehuil, zou ik voeden. En niet volgens het boekje denken dat ze vanaf 6 maanden geen nachtvoeding meer nodig hebben. Niet elk kind is hetzelfde. Hier was ze er met een maand of 5 ook vanaf, maar rond haar eerste verjaardag heb ik weer een tijdje nachtvoeding zitten geven. Ze werd weer wakker en begon te huilen. Dan ga ik niet proberen te troosten zonder voeding te geven “omdat dat volgens het boekje zo hoort”. Gewoon een fles en iedereen kon weer slapen :)
Maar goed, echt doorslapen heeft hier sowieso tot 15 maanden geduurd en zelfs nu ze 8 is wordt ze nog regelmatig wakker of roept ze in haar slaap en sta ik ‘s nachts naast haar bed.
Tot 1,5 hebben baby's profijt bij nachtvoedingen.
Dat gezegd hebbende zou ik in de nacht op verzoek voeden en niet voeden als baby niet wakker is. Mits baby natuurlijk gewoon goed groeit etc. Maar ik drink ook iets als ik in de nacht wakker wordt met dorst, dus mijn dreumes ook als ie daarom vraagt.
Begrijp ik het goed dat je nu dus snachts niet voedt op verzoek van de baby maar op het moment dat jij wakker wordt ongeacht wat je baby wil?

Zo ja, wat is de reden daarvoor? Daar zou ik iig meteen mee stoppen want vind ik vrij onzinnig. Gewoon op verzoek voeden, als hij een nachtvoeding wil dat accepteren maar zeker niet opdringen.
Rond 6 maanden stopte ik met de droomvoeding van 11 uur en begin kind echt door te slapen. Ik zou er van uitgaan dat je kindje zelf aangeeft of hij s nachts eten nodig heeft en daar lekker in meegaan.
Ik had mijn zoon naast me liggen. Hij kreeg de borst als hij dat wilde. Ergens rond de anderhalf jaar had ik er wel eens geen zin in, dan zei ik dat en dan sliep hij weer verder. Ik heb hem ook wel eens de borst gegeven omdat ik dat wilde, als ik niet had kunnen kolven bijvoorbeeld, of als ik dringend behoefte had aan wat rust. Maar niet iedere nacht, ‘s nachts wilde ik gewoon slapen zolang het kon :)
Waarom maak je je baby wakker voor een nachtvoeding? Dat is toch de omgekeerde wereld? Ik heb mijn baby's nachtvoedingen gegeven tot ze ruim 1,5 waren, maar dat was altijd op hun verzoek, nooit het mijne... Ik zou als ik jou was dus stoppen met de nachtvoedingen op jouw verzoek en afwachten of je baby later in de nacht nog wakker wordt voor een voeding (en zo ja, dan zou ik die wel geven, want dan heeft ze dus honger).
Mijn dochter is nu 8 maanden, bij 6 maanden begon ze de nacht door te slapen (20.00-7.00). Ik gaf haar toen niet meer de borst 's nachts omdat ze er niet meer voor kwam. Zowel kinderen als volwassenen worden wel eens wakker in de nacht. Ik zou eens kijken of je baby gewoon weer zelf in slaap valt en dan niks doen.

Het enige vervelende vond ik dat ik elke ochtend met een natte pyjama wakker werd. Daarna nam de productie flink af. Nu ben ik net volledig gestopt met de borstvoeding.
Wat bijzonder dat jíj je kind wakker maakt voor BV. Je kind vraagt er dus zelf helemaal niet om. Dan maak je het je zelf toch moeilijk? Gewoon alleen reageren op wanneer kind het wil.
Lekker blijven slapen, zowel jij als kind. Als hij honger heeft meld hij zich wel.
Maar als ik die 10 min drinktijd zie denk ik eerder dat t gewenning is als honger.
Been there, done that, got the T-shirt.
3

Je kind heeft blijkbaar meer behoefte aan slaap dan aan een voeding.
Treurniet12 schreef:
30-05-2020 08:11
Wat bijzonder dat jíj je kind wakker maakt voor BV. Je kind vraagt er dus zelf helemaal niet om. Dan maak je het je zelf toch moeilijk? Gewoon alleen reageren op wanneer kind het wil.
Nou dit.
Optie 3
En dan evt voeden als baby zelf komt.

Ik heb mijn baby's nooit snachts uit mezelf gevoed. Heb ook nog nooit gehoord dat iemand het zo deed.
.
Huh, dus jij maakt een kind dat op dat moment doorslaapt wakker om te gaan drinken? Waarom in vredesnaam? De enige situatie waarbij dat soms een goed idee is, is als er medisch iets aan de hand is, en dan nog alleen bij hele jonge kinderen.
Een kind van 6 maanden geeft echt zelf wel aan of hij honger heeft, en zo niet, dan heeft hij dus geen eten nodig. Je hoeft dus ook niet ‘te gaan kijken of hij wakker is’. Wakker zijn is geen teken van honger hebben, maar gewoon van wakker zijn. De meeste kinderen worden wel een paar keer per nacht even wakker zonder dat er iets aan de hand is, en slapen daarna gewoon weer verder. Dan hoeven ze niet meteen eten of zo. Als een kind honger heeft, meldt het dat echt wel en dan kun je er heen gaan.
Nou dat wordt dus een volledige nacht doorslapen voor mij vannacht :) dank voor de reacties.

Sinds hij op een andere kamer slaapt hoor ik hem niet, vandaar dat ik dan maar ff ga kijken als ik zelf wakker word. Ik heb hem daarvoor nooit eerder wakker gemaakt voor een voeding. Een paar weken terug ging ik ook weer liggen als ie nog sliep, en weer kijken of ie wakker was zodra ik weer wakker was. Dat werd vermoeiend dus eerlijk gezegd heb ik hem later gewoon uit gemak dan even uit bed gepakt, gevoed en weer neergelegd. Hij sliep dan overigens rustig verder hoor. Daar ga ik nu mee ophouden.

Reden is omdat ik denk dat hij het nog nodig heeft, ik een enorme druk voel in mijn borsten en tja, omdat ik ook maar wat doe, weet ik het?

Hij zal idd wel vaker wakker worden dan ik door heb, en tot nu toe is ie gewoon weer zelf in slaap gevallen. Bedankt voor alle ervaringen en reacties.
Koop een (tweedehands) babyfoon, Marktplaats staat er vol mee. Dan weet je zeker dat je hem hoort, kun jij rustig slapen.
Baby heeft Nachtvoeding niet meer nodig, dus je kan je man er s nachts uit sturen. Maar: het kan zijn dat jouw baby wel nog s nachts wil drinken, en zich door pa niet laat troosten, dan kun je m altijd nog gaan voeden.

Borstvoeding is vraag en aanbod. Als er geen vraag meer is s nachts (dus als je niet voedt), past je lichaam zich er vanzelf op aan en zul je geen knappende borsten meer hebben.
Ik zou gaan voeden op verzoek en als hij blijft komen geleidelijk de tijd per borst afbouwen, elke nacht een minuut minder per borst. Werkte bij mij goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven