Hoe vaak zien jullie je schoonouders?

27-04-2009 13:53 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik in maart,in april en afgelopen weekend mijn schoonouders gezien. (daarvoor in januari, december 2x) Over 4 weken willen zij op vakantie, en ja hoor: 'voor die tijd zien we jullie nog vast wel' ...

Ik heb weinig met ze, vind met name mijn schoonmoeder onprettig en ouwelijk in de omgang en ga eigenlijk altijd met tegenzin. Ook heb ik het gevoel geclaimd te worden op deze manier: alsof ze recht hebben om ons (het gaat ws ook om het zien van hun kleindochter) een x aantal keer per maand te zien. Hoe vaak zien jullie je schoonouders, ga je ook weleens niet en je man wel, en hoe breng je dit dan over?

Gewoon een kwestie van niet gaan en er verder niet teveel woorden aan vuil maken? Of toch maar blijven gaan? Ik ben op het moment overspannen en kan maar weinig hebben. Tips?
cha wijzigde dit bericht op 27-04-2009 14:22
Reden: Reacties van forummers op basis van onwetendheid
% gewijzigd
Ik had m'n gevoel moeten volgen en meteen de OP moeten kopiëren. Ik wíst het.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Het lezen van ervaringen en te horen hoe anderen dit doen, helpt wel overigens. Ik ga binnenkort de discussie met mijn eigen ouders en mijn man maar eens opstarten hierover. Het gevoel dat ik niet ontaard ben door te doen wat ik wil dit keer, begint een beetje te landen.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Maleficent schreef op 27 april 2009 @ 14:59:

Huillie zei ik; omdat je je topic bijna wilde laten sluiten, maar ik vind dat je het goed hebt opgepakt daarna, hulde daarvoor.Meen je dat nou echt?
quote:cha schreef op 27 april 2009 @ 15:40:

Het lezen van ervaringen en te horen hoe anderen dit doen, helpt wel overigens. Ik ga binnenkort de discussie met mijn eigen ouders en mijn man maar eens opstarten hierover. Het gevoel dat ik niet ontaard ben door te doen wat ik wil dit keer, begint een beetje te landen.

Waarom zou je ontaard zijn als je al die bemoeienis en verplichtingen niet wilt?

Dat is alleen maar gezond hoor en geeft aan dat je ook nog een eigen mening en wensen hebt.

Dat je niet altijd meer mee wilt naar je schoonouders dat wil toch niet zeggen dat je helemaal nooit meer komt.

Als je man zich al niet druk maakt over zijn ouders waarom zou jij dat dan wel doen.
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Courage schreef op 27 april 2009 @ 15:40:

[...]

Die is allang gekopieerd en daar kan je in lezen dat Cha niets bijzonders heeft gezegd.

Ojajoh was de OP al gekopieerd? Goh....... het ging me niet om de kopie an sich maar om mijn gevoel bij de OP.

Ze schreef daarin

quote:Ik heb weinig met ze, vind met name mijn schoonmoeder onprettig en ouwelijk in de omgang en ga eigenlijk altijd met tegenzin. Ook heb ik het gevoel geclaimd te worden op deze manier: alsof ze recht hebben om onsen dit stuk heeft ze weggehaaldquote:Ik ben op het moment overspannen en kan maar weinig hebben. Door een verbouwing heb ik ze vorig jaar té veel gezien wat, onder meer, leidde tot deze burnout (in de plooi blijven, gastvrij blijven etcetera: op je tenen lopen en niet meer mezelf kunnen zijn

Bij mij is 1+1 nog altijd 2. Gezien de latere reacties blijf ik erbij dat de TO haar schoonouders deels de schuld geeft van haar overspannen zijn. En dat terwijl niemand schuld heeft natuurlijk.

De oorzaak van overspannen zijn ligt bij je eigen gedrag, daar heeft Fleur helemaal gelijk in.
Beste Cha,

In een vlek moet je niet wrijven. Dus gaat je vriend met kind naar schoonouders en als je ouders vragen waar je bent, zegt hij "thuis". Niet uitleggen, niet goed praten, gewoon niet over hebben.

Als er toch naar gevraagd wordt, geef dan gewoon antwoord op iets anders. Kunnen politici ook heel mooi.

b.v.:

vraag:"Waarom kwam je zaterdag niet mee, toen Pietje met Klaasje bij ons langs kwam?"

antwoord:"Zaterdag? Wat was het toen schitterend weer. Ik ben meteen naar de Intratuin geweest om plantjes te halen. De hele middag met m'n handen in de aarde, heerlijk. Hebben jullie dit jaar al aan de tuin gewerkt?"

En klaar ben je.

Werkt als een tiet, echt waar.
quote:Courage schreef op 27 april 2009 @ 15:44:

HPL, in hemelsnaam; ik weet ook dat we al een tijdje geen relletje meer hebben gehad enzo. Maar ga s.v.p. hier niet lopen zieken; dat is al geprobeerd en niet gelukt.

* Ik heb er zo genoeg van hoe het de laatste tijd gaat. *Joh hou toch gauw op.
Gewist.

Ik vind het ook heel goed kunnen hoor dat je niet mee gaat tijdelijk.

En inderdaad hoeft dat niet tot het naadje uitgelegd te worden.

Ik snap wel dat je dat lastig vindt als er altijd zo door gevraagd wordt maar jij hoeft je toch niet te veranwoorden.

Zal ook een stukje onzekerheid zijn van je misschien?

Probeer het gewoon een beetje los te laten.
quote:Courage schreef op 27 april 2009 @ 15:52:

[...]

Ik was lekker eerst! O jíj wilt een rel alleen wil je daar niet de schuld van krijgen. Goed dat ik het weet. Kunnen we nu weer gewoon ontopic alsjeblieft?
quote:absoluteEinstein schreef op 27 april 2009 @ 15:48:

vraag:"Waarom kwam je zaterdag niet mee, toen Pietje met Klaasje bij ons langs kwam?"

antwoord:"Zaterdag? Wat was het toen schitterend weer. Ik ben meteen naar de Intratuin geweest om plantjes te halen. De hele middag met m'n handen in de aarde, heerlijk. Hebben jullie dit jaar al aan de tuin gewerkt?"

En klaar ben je.

Werkt als een tiet, echt waar.Daar zou ik echt pissig over worden als iemand er zo omheen lult. Ik heb veel meer respect voor mensen die gewoon eerlijk toegeven dat ze ruimte nodig hebben.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 april 2009 @ 15:41:

[...]

Meen je dat nou echt?Ja, dat meen ik. Want ze ging daarna toch wel meer in de spiegel kijken. Ik had eigenlijk verwacht dat het topic gesloten ging worden
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb de oorspronkelijke openingspost niet gelezen maar ik vind dat men meteen wel erg stevig van leer trekt tegen TO.

Als je overspannen bent komen dingen heel hard binnen. Een beetje mildheid in reacties is toch niet gelijk 'meehuilen'.

On topic, TO je bent bang dat je schoonouders er moeilijk over gaan doen als jij af en toe niet meegaat? Ik denk dat het de toon is die de muziek maakt. Als jullie er luchtig over doen, en je gaat ook wel eens wel, wie weet,valt het allemaal mee. Gewoon doen zou ik zeggen.
quote:cha schreef op 27 april 2009 @ 15:36:

Bedankt Courage, je zit behoorlijk in de buurt hoor! Fijn dat je het zo opschrijft.

De rol van mijn schoonouders bij de verbouwing was inderdaad een grote factor, die gedurende langere tijd heeft gespeeld

Daarnaast waren er nog hun reacties op andere momenten: verloop van zwangerschap (en zw. op zich), de soort bevalling en daarna een huilbaby die ook meespelen in het ervaren van stress en het contact willen beperken. Het ging allemaal niet zo hartelijk, zeg maar.Goed, dat laatste hebben wij dus ook meegemaakt, en het beste wat je kan doen is je toch zoveel mogelijk afsluiten en niet alles te vertellen wat er gaande is. Blijkbaar kun je niet alles delen zoals je dat graag zou doen. Dat soort bescherming moet je dus zoeken voor jezelf. Kijk welke informatie je wel en niet kwijt wilt. Als jullie vanwege de huilbaby dus wat minder contact zochten/meer rust wilden, gaven jullie dus al duidelijk een goede grens aan. Zaak is nu dat je ook leert dat je tevreden bent met wat je gedaan hebt, en je niks aantrekt van negatief commentaar.
quote:elninjoo schreef op 27 april 2009 @ 15:56:

[...]

Daar zou ik echt pissig over worden als iemand er zo omheen lult. Ik heb veel meer respect voor mensen die gewoon eerlijk toegeven dat ze ruimte nodig hebben.

Het mooie is, dat mensen het vaak niet doorhebben.

Ik gok dat dit bij deze schoonmoeder beter werkt dan zeggen dat je ruimte nodig hebt. Dat gaat ze denk ik niet begrijpen en alleen maar invullen met:"Die schoondochter wil zeker niet bij ons langs komen."
Met andere woorden; hou het luchtig. Dat is veel fijner voor jezelf. Koetjes en kalfjes enzo.
Als jullie naar je schoonouders gaan ben je dan een hele dag onder de pannen of gaan jullie ook weleens voor een uurtje ofzo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt Einstein, ik ga het gewoon een keer toepassen, kijken of het hier ook werkt! Ik denk idd dat het luchtig houden beter werkt dan alles vertellen. Dat hebben we gedaan en dan gaat er dus een hoop mis in de communicatie. Wij hoorden ineens dingen terug van een oudtante dat we echt dachten huh?

En tja, niets aantrekken van wie dan ook is niet echt mijn sterkste kant hè
quote:absoluteEinstein schreef op 27 april 2009 @ 15:48:

Beste Cha,

In een vlek moet je niet wrijven. Dus gaat je vriend met kind naar schoonouders en als je ouders vragen waar je bent, zegt hij "thuis". Niet uitleggen, niet goed praten, gewoon niet over hebben.

Als er toch naar gevraagd wordt, geef dan gewoon antwoord op iets anders. Kunnen politici ook heel mooi.

b.v.:

En klaar ben je.

Werkt als een tiet, echt waar.Dit vind ik een verrukkelijke tip en die ga ik zelf onmiddellijk toepassen. En dat meen ik zonder cynisme.
Eh nee, gelijk een hele dag. We krijgen het ook te horen als we 'te laat' zijn of later dan verwacht. Of ze spreken de volgende keer met ons een tijd af die eenuur eerder is dan voor de anderen. Weggaan, even wandelen zónder schoonouders, even winkelen, eigenlijk wordt dat niet geoorloofd, en met redenen omkleed aangegeven.
quote:cha schreef op 27 april 2009 @ 16:07:

Eh nee, gelijk een hele dag. We krijgen het ook te horen als we 'te laat' zijn of later dan verwacht. Of ze spreken de volgende keer met ons een tijd af die eenuur eerder is dan voor de anderen. Weggaan, even wandelen zónder schoonouders, even winkelen, eigenlijk wordt dat niet geoorloofd, en met redenen omkleed aangegeven.Ja oke, maar jullie zijn volwassen mensen, die zich laten behandelen alsof ze nog steeds kind zijn. Dat soort gedrag moet je wel 'luchtig' aanpakken, maar dat het wel duidelijk is dat jullie je eigen plan trekken.
Gelijk een hele dag?

Poe hee...

Kan je niet gewoon spontaan langs gaan een keertje.

Geen tijdsdruk,of tijd afspraak,zelf bepalen wanneer je weer gaat.

Lijkt mij al veel relaxter.
Maar ik vraag me af waar je je nou zo druk over maakt. Je hebt ze welgeteld 5x gezien het afgelopen half jaar, hoe kan je dan spreken over claimen? En natuurlijk is een verbouwing een stressperiode en zullen er heus wel wat irritaties over en weer zijn geweest, maar vind je dat nu echt een reden om het contact te laten verwateren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven